Sökresultat:
2095 Uppsatser om Makt bemötande - Sida 27 av 140
Barnets rÀtt och vuxnas vilja : makt och mening pÄ Rum för Barn
Med utgÄngspunkt i barndomssociologiska tankar undersöker följande etnografiskt inspirerade studie intentionen med och receptionen av Stockholms Kulturhus barnkulturverksamhet Rum för Barn. Genom att tillÀmpa Stuart Halls kommunikationsmodell för inkodande och avkodande av budskap pÄ materialet, som bestÄr av intervjusamtal, observationer, styrdokument, information till besökarna samt en kvalitativ enkÀtstudie, diskuteras de barndomsideologier om barnet som blivande alternativt varande mÀnniska som förekommer i verksamheten samt de vuxna besökarnas tolkning av dessa.I analysen framkommer en dubbelhet gentemot barnen sÄsom Ä ena sidan blivande mÀnniska och Ä andra sidan varande mÀnniska frÄn sÄvÀl verksamhet som besökare. Undersökningen pÄvisar att de bÄda ideologierna (om barnet som blivande och varande mÀnniska) Àr alltjÀmt nÀrvarande i bÄde verksamhetens intention samt i de vuxna besökarnas reception och omsatta barnsyn. Rum för Barns givna förutsÀttningar, dess egen förstÄelse av verksamheten, sammanhanget och det faktiskt kommunicerade intentionen kan förstÄelse av verksamheten Àr bred och bitvis brokig. OcksÄ de tolkningar informanterna gör av verksamheten varierar, frÄn godtyckliga till oppositionella.Uppsatsen pÄvisar att verksamheten kan anvÀndas som ett forum för förverkligande av barnets rÀttigheter men att detta inte alltid görs..
Kommun och landsting - Vem har mest makt? : en kvalitativ studie om den samverkan som sker mellan dessa organisationer vid vÄrdplaneringar kring Àldre personer i Sverige
This essay?s focus lies on the collaboration that takes place in hospitals and called a care-plan (vÄrdplanering) between the two organisations: Health-care (landsting) and social-care (kommun). According to the Swedish-law are these organizations responsible for the care of elderly individuals in Sweden. The aim of this essay has been to study closely this collaboration in order to see which partner has the most influencing power.This essay is of a qualitative character, which means that the results that are presented are based on six individual interviews with employees from the two organizations. The employees chosen for this essay all have job experiences from the collaboration that takes place during care-plans in hospitals.One of the main results of this essay has been that the two organizations are not equal collaboration-partners.
Makt, Internet & MÀnniskor : En studie i hur internet kan pÄverka symboliska maktstrukturer
Syfte: Uppsatsens syfte Àr att problematisera och göra ett försök pÄ att visa pÄ varför och hur informationsspridning via internet kan gynna respektive missgynna de symboliska maktstrukturer som finns inom olika fÀlt bland Jehovas Vittnen och ex-Jehovas Vittnen.FrÄgestÀllningar: Varför har ex-Jehovas Vittnen behov av att sprida information om samfundet och sina liv och hur fungerar denna spridning?Teori: Inom teoridelen anvÀnds tvÄ teorier som har mÄnga likheter med varandra men som trots detta tillhör tvÄ, till viss del, olika tanketraditioner. Det ena Àr den sociologiska traditionen och det andra Àr den sociobiologiska traditionen. Inledningsvis presenteras sociologin dÄ denna ligger nÀrmast uppsatsens första frÄgestÀllning, för att sedan gÄ över till en teori kallad memetik.Metod: Metoddelen utgÄr ifrÄn den hermeneutiska traditionen och via denna utförs etnografiska observationer av klipp pÄ Youtube med komparativ och relationell analytisk inriktning.Resultat: Resultatet visar pÄ att den symboliska makt ett samfund som Jehovas Vittnen har över sina medlemmar, mycket vÀl kan sÀttas ur balans av att tillgÀngligheten av information med kritisk karaktÀr, sprids via internet. Det Àr relativt svÄrt för ett samfund som Jehovas Vittnen att övervaka och begrÀnsa alla individer som befinner sig inom samfundets fÀlt frÄn att komma i kontakt med exempelvis ex-Jehovas Vittnen..
Ett barn blir till - diskursiva konstruktioner av Barnet i förskolans lÀroplan
Detta examensarbete utgörs av en diskursteoretisk textanalys av förskolans lÀroplan i syfte att undersöka förskolans konstituerande makt att bestÀmma vad ett barn Àr. Genom att analysera hur ett antal nodalpunkter kopplas och misslyckas med att kopplas samman i ekvivalenskedjor som fyller begreppet ? mÀstersignifikanten ? Barnet med innehÄll har jag velat kartlÀgga hur Barnet konstrueras. Analysen visar hur de diskursiva konstruktionerna ?det ofÀrdiga barnet?, ?det kompetenta barnet?, ?det situerade barnet?, ?barnet som natur? samt ?det individuella barnet? skrivs fram i lÀroplanen, hur de förhÄller sig till varandra och hur det priviligierade tecknet lÀrande fungerar som meningsskapare Ät Barnet inom de olika diskursiva konstruktionerna.
Talet om barn och barns lÀrande i samband med förskolans pedagogiska dokumentation
Abstract
Julia Necevska (2013). Talet om barn och barns lÀrande i samspel.
Malmö: LÀrarutbildningen Malmö Högskola
Syftet med denna studie har varit att undersöka diskurser kring barns lÀrande som framtrÀder i samband med pedagogisk dokumentation. I anslutning till syftet har jag formulerat följande frÄgestÀllning: Hur ser ?talet om? barn och barns lÀrande ut? Vilka barn framtrÀder i arbetet med pedagogisk dokumentation?
Studien Àr inspirerad av diskursanalytisk teori och metod, vilket innebÀr att jag har försökt hitta mönster i informanternas sÀtt att tala i arbetet med pedagogisk dokumentation. Undersökningen bygger pÄ intervjuer, observationer, pedagogiska diskussioner och texter gjorda lÀrare i samband med den pedagogiska dokumentationen frÄn tre olika förskolor.
Resultatet visar att lÀrarna, bÄde genom tal och genom handling, talar om barnen utifrÄn tre olika diskurser i samband med pedagogisk dokumentation.
Diagnosens Makt : en studie i hur gymnasieelever förhÄller sig till sin diagnos
Syftet med denna uppsats Àr att belysa hur gymnasieelever menar sig uppleva och förhÄlla sig till sin diagnos. Uppsatsen utgÄr frÄn Michel Foucaults teorier kring avvikelse, normalitet och den pastorala makten. Teorierna gör det möjligt att komma bakom etablerade normer och bidra till den pedagogiska yrkesrollens utveckling. LitteraturgenomgÄngen fokuserar pÄ forskning som behandlar specialpedagogik, diagnosens pÄverkan pÄ sjÀlvuppfattning och sjÀlvkÀnsla och diagnosens roll i stigmatisering och stÀmpling av individer.Uppsatsen har en kritisk forskningsansats för att försöka synliggöra bakomliggande orsaker till elevernas förhÄllningssÀtt. Den empiriska delen bestÄr av en kvalitativ studie dÀr vi anvÀnder oss av semistrukturerade, personliga, intervjuer för att söka svar pÄ hur sex gymnasieelever menar sig uppleva och förhÄller sig till sina diagnoser.
Att vara sjÀlvstÀndig men inte oberoende : en intervjustudie om upplevelse av information och stöd hos personer med stomi
SammanfattningSyftet med studien var att beskriva hur stomiopererade personer upplever stöd och informaÂtion, relaterat till skötseln av stomin. Studien hade en kvalitativ ansats med beskrivande design. Tio personer med stomi frĂ„n tvĂ„ hĂ€lsocentraler i Mellansverige deltog i studien. Data samlades in via intervjuer med semiÂstrukturerade frĂ„gor och analyserades med kvalitativ innehĂ„llsanalys. Resultatet redovisades utifrĂ„n temat Att vara sjĂ€lvstĂ€ndig men inte oberoende och sex kategorier: Att fĂ„ information som Ă€r individuellt anpassad, Att personer i omgivningen kan och kĂ€nner till, Att ha tillgĂ„ng till kompetent personal, Att inte fĂ„ veta eller förstĂ„, Att kĂ€nna ensamhet samt Att kĂ€nna sig osĂ€ker.
HerrgĂ„rd eller anstalt, olika bilders pĂ„verkan pĂ„Â StigbyÂ
Studien syftar till att undersöka SIS ungdomshem Stigbys organisationskultur och hur Stigby presenteras i Jönköpingsposten och Jnytt. Detta jÀmförs Àven med hur SIS ungdomshem Fagared presenterats i Göteborgsposten och Göteborgstidningen, SIS Àr Statens Institutionsstyrelse.
Studien tar avstamp i kritisk realism och undersöker SIS Stigbys organisationskultur kopplat till CSR. Studien problematiserar Àven mediernas makt i samhÀllet och medialiseringens pÄverkan för organisationer som Stigby. Studien berör Àven mediediskurser och har en diskussion kring stereotyper i medietexter.
FrĂ„n grĂ„brungrönt till ökenfĂ€rgat Ăr svensk sĂ€kerhetspolitik realistisk? En teoriprövande fallstudie med svenskt fokus, om smĂ„ och medelstora staters ökade tendens att anvĂ€nda sig av militĂ€ra medel internationellt
Denna teoriprövande fallstudie försöker svara pÄ frÄgan om smÄ staters ökande militÀra internationella ambitioner, och villighet att ta militÀra risker Àr ett förvÀntat beteende utifrÄn ett brett realistisk perspektiv. I centrum för undersökningen gÄr den svenska sÀkerhets- och försvarspolitiska utveckling under luppen. Uppsatsen har en hög abstraktionsnivÄ och under undersökningens gÄng görs tre nedslag som alla försöker belysa realismen aktualitet. Inledningsvis undersöks dagens oklara hotbild, för att dÀrefter ta en nÀrmare titt pÄ de motÄtgÀrder som EU- lÀnderna gemensamt har bestÀmt sig för, varvid begreppet Peace support operations belyses ur ett realistiskt perspektiv. Slutligen diskuteras hur realismen kan förklara smÄ staters agerande varvid olika möjligheter diskuteras.
 En doft av man : Om makt- och genuskonstruktion i parfymreklam
I denna uppsats gör jag en feministisk, samhÀllsvetenskaplig analys av 98 stycken reklambilder för parfym riktade till herrar, varav jag djupanalyserar 9 stycken med syftet att se pÄ vilken bild av maskulinitet som de förmedlar. Bilderna Àr hÀmtade ur tre svenska herrmodemagasin frÄn Är 2008 och jag genomför analysen med utgÄngspunkten att genus, sexualitet och makt Àr socialt konstruerade. Till min hjÀlp anvÀnder jag mig av tidigare forskning kring genus, maskulinitet och media, men Àven en del feministisk teoribildning. Feminismen utgÄr frÄn att mÀn innehar en överordnad position i samhÀllet som reproduceras pÄ en strukturell nivÄ, och i uppsatsen undersöker jag huruvida detta Àr nÄgot vi kan se sker i parfymreklamen. I sitt meningsskapande anvÀnder sig reklamen av stereotyper och olika koder för att fixera innebörd och genom en kvalitativ innehÄllsanalys identifierar jag i reklamen olika tecken, vilka kan ses som makt-positioneringar.
Beslutsprocessen : En fallstudie rörande tvÄ beslut i offentlig verksamhet: ersÀttningsmodell och uppdragsmodell
Syftet med uppsatsen har varit att beskriva och analysera hur Àrenden bereds och beslutas inom tvÄ landstingsorganisationer. Fyra forskningsfrÄgor har vi stÀllt oss: 1) aktualisering av ett Àrende för att bli föremÄl för ett formellt beslut, 2) den formella och informella beredningen av ett aktualiserat Àrende, 3) faktorer som pÄverkar det slutgiltiga beslutets kvalitet och innehÄll, 4) formella krav pÄ Àrendeberedningen.En kvalitativ fallstudie av tvÄ hÀndelsekedjor har genomförts dÀr teorier kring beslutsprocessen har studerats för att ta reda pÄ vilka faktorer som Àr av central betydelse i beslutsprocessen. Genom att jÀmföra hur beredningen inför beslut gÄr till i empirin med teorier om beslutsprocessen har analys av tvÄ beslut genomförts - ersÀttningsmodell och uppdragsmodell.AvgrÀnsningen var att studera beslutsprocessen pÄ förvaltningsnivÄ frÄn uppdrag till beslut. Slutsatser Àr att det finns olika sÀtt som Àrenden aktualiseras inom offentlig verksamhet, vilket visar pÄ att makten över dagordningen kan ses som delad mellan politikerna och tjÀnstemannaledningen. I de fall politikerna har en uttalad vilja att driva Àrenden har de ocksÄ makt att göra det.
Bedömningens olika ansikten : En kvalitativ intervjustudie om hur lÀrare i Ärskurs 4-6 upplever ett ökat fokus pÄ bedömning
Föreliggande uppsats syftar till att genom kvalitativa samtalsintervjuer ta reda pÄ hur ett antal lÀrare undervisande i Ärskurs 4-6 upplever ett ökat fokus pÄ bedömning av elevers kunskapsutveckling och lÀrande.Tre grundlÀggande instÀllningar till bedömning framtrÀder i intervjumaterialet; bedömning som en sjÀlvklar del av lÀraruppdraget, bedömning som tidstjuv och skrivbordsprodukt samt instÀllningen till bedömning som ett pÄtvingat ont. Bakom lÀrarnas explicita uttalanden om en bedömning som syftar till att ta reda pÄ vad eleven har lÀrt sig, kan i huvudsak bedömningsfunktioner som kontroll och information skönjas.NÀr ett maktperspektiv appliceras pÄ intervjumaterialet framtrÀder lÀrares bedömningsrelaterade arbete som grundat pÄ en samtyckesproducerande maktutövning, vilken förutsÀtter elevers och förÀldrars delaktighet och syftar till att dessa ska förstÄ och acceptera lÀrarens verklighetsbeskrivning. LÀrares bedömningar kan vidare förstÄs fungera eftersom eleven, genom vetskap om att hon Àr inordnad i ett bedömande system, anpassar sig efter detta. Bedömning utgör sÄledes ett sÀtt pÄ vilket lÀraren kontrollerar eleverna och klassrumssituationen.LÀrarna i studien tycks omedvetna om den makt som de genom bedömning utövar över elever och förÀldrar. UtifrÄn föreliggande uppsats perspektiv, framtrÀder dock tydligt bilden av lÀrares bedömningsrelaterade arbete som en praktik dÀr makt och maktutövande Àr en nödvÀndig, om Àn i strukturen dold, förutsÀttning..
Fungerande a?ldreomsorg trots spra?ksva?righeter : Hur kan alternativa vÀ?gar till kommunikation uppnÄ?s nÀ?r det talade sprÄ?ket inte fungerar?
Forskningen visar att spra?ket a?r viktig na?r det kommer till va?rd. Denna studie syftar till att underso?ka hur va?rdgivare inom hemtja?nsten hanterar och uppfattar spra?ksva?righeter med a?ldre invandrare som inte kan svenska. Fo?r att besvara syftet har kvalitativa, semi-strukturerade intervjuer genomfo?rts med sex stycken va?rdpersonal inom hemtja?nsten.
Det var livet att slÄss, att alltid vara en krigare : En studie om unga i vit makt
We have studied the process of recruiting young people to the white power movement. With the help of theoretical concepts as Outsiders and Stigma, we have elaborated the purpose of the study. The focus of the study lays in finding out which elements contributes to adolescence seeking membership in white power, and furthermore what white power organizations offers young people, to attract them to recruitment. We also want to find out if it possibly lays a desire for communion, behind adolescences decision to join these movements, and also how the communion manitains within the group? To expand our knowledge in the field of White Power, we have taken note of a body of literature that deals with the current topic, and previous research that treats questions about subculture, community and recruitment.
?Det svenska sÀttet jag har med mig kanske inte alls Àr det enda sÀttet. Eller det bÀsta sÀttet? ? En kvalitativ studie om socialarbetares upplevelser av etiska dilemman i arbetet med klienter med annan kulturell bakgrund.
VÄrt syfte med den hÀr studien har varit att undersöka och analysera socialarbetares upplevelser om etiska dilemman som kan uppstÄ i arbetet med klienter med annan kulturell bakgrund. VÄra huvudfrÄgestÀllningar Àr: Vilka etiska dilemman kommer socialarbetare i kontakt med i arbetet med klienter med annan kulturell bakgrund? Vilken orsak finns det att det uppstÄr etiska dilemman i arbetet med klienter med annan kulturell bakgrund? samt Hur hanterar socialarbetaren de etiska dilemman som uppstÄr i arbetet med klienter med annan kulturell bakgrund? För att besvara vÄrt syfte och vÄra frÄgestÀllningar har vi utifrÄn det empiriska materialet formulerat fyra teman: Kulturella skillnader och vÀrderingskonflikter, kommunikation, icke-sociala problem samt myndighetsutövning. VÄrt empiriska material fick vi genom kvalitativa intervjuer med sex stycken socialarbetare i Göteborg som pÄ ett eller annat sÀtt arbetar med klienter med annan kulturell bakgrund. Det empiriska materialet har vi analyserat utifrÄn tre teorier; etik, makt och mÄngkulturalism.