Sökresultat:
954 Uppsatser om Mödrar - Sida 26 av 64
Företags initiativ till ansvarsfullt företagande : En studie om de motiv som företag anger ligga till grund för företags arbete med CSR
Syfte:Det övergripande syftet med denna uppsats Àr att beskriva, analysera och förstÄ vilka motiv som företag anger ligga till grund för att företag arbetar med CSR. Undersökningen syftar Àven till att skapa en ökad förstÄelse hos lÀsaren kring denna problematik.Metod:I vÄr uppsats har vi anvÀnt oss av kvalitativ forskningsmetod med utgÄngspunkt i en induktiv forskningsansats. Vi har intervjuat fyra respondenter frÄn utvalda företag.Teoretiska perspektiv:I denna uppsats har vi anvÀnt oss av litteratur samt vetenskapliga artiklar inom omrÄdet Corporate Social Responsibility.Empiri:Vi har samlat in vÄrt empiriska material med hjÀlp av telefonintervjuer. Vi har intervjuat tvÄ respondenter som bÄda arbetar inom Logistik AB. Den ena respondenten arbetar som Chef för arbetsomrÄdet SÀkerhet & Fastighet och den andra respondenten arbetar som Produktionsamordnare.
Hej! Jag kommer frÄn somalia, Àr 11 Är och har aldrig gÄtt i skolan... : en studie av lÀrares bemötande av nyanlÀnda elevers behov i förberedelseklass
I förberedelseklasser gÄr elever som helt saknar eller har mycket begrÀnsade kunskaper i svenska sprÄket och dÀrför behöver intensiv trÀning i detta. Dessa elever Àr oftast nyanlÀnda i Sverige och kan ibland helt sakna tidigare skolerfarenheter. Syftet med vÄr studie har varit att undersöka lÀrares syn pÄ nyanlÀnda elevers behov, samt hur de arbetar för att bemöta dessa. Genom att besöka tvÄ olika förberedelseklasser har vi observerat arbetet och intervjuat lÀrarna om deras verksamhet. Vi beskriver lÀrarnas tankar om elevernas behov och hur de i den dagliga verksamheten arbetar för att bemöta dessa.
"OcksÄ vÀninnor kunna Àlska varandra" : En queerteoretisk studie av Agnes von Krusenstjernas Fröknarna von Pahlen
Uppsatsen undersöker skildringen av den kvinnliga samkönade sexualiteten i Agnes von Krusenstjernas romanserie Fröknarna von Pahlen. Den utgÄr frÄn den queerteoretiska tanken att identiteter Àr uppbyggda pÄ motsatser och att heterosexualitet behöver homosexualitet för att definiera sig sjÀlv. SÄledes Àr homosexualitetens funktion att vara allt det som heterosexualiteten inte Àr. Det finns en diskrepans mellan samkönat begÀr och den homosexuella identiteten, och den homosexuella identitetens uppgift Àr att hÄlla den heterosexuella identiteten ren.Jag fokuserar den grÀns som Krusenstjerna drar mellan lÀrarinnan Bell von Wendens homosexuella identitet och hennes elev Angela von Pahlens samkönade begÀr, samt hur Angelas sexuella identitet, trots hennes samkönade begÀr, hÄlls ren genom skildringen av Bells homosexuella identitet.Den grÀns som dras mellan Bells homosexuella identitet och Angelas samkönade begÀr Àr emellertid inte rigid. DÀrför Àr det inte alltid tydligt nÀr Angelas samkönade relationer till Bell, Stanny Landborg och Agda af Sauss gÄr frÄn att vara vÀnskapsrelationer till att bli kÀrleksrelationer.
Hot mot poliser : Granskning av ÄtgÀrder inom polismyndigheten i Stockholms lÀn
Att poliser hotas i tjÀnsten Àr ett allvarligt problem, bÄde om man ser till individens trygghet och vÀlbefinnande men ocksÄ om man ser till det demokratiska vÀrdet. Att ha ett samhÀlle dÀr poliser törs göra sitt jobb och inte rÄkar ut för repressalier med anledning av detta Àr dÀrför av största vikt. Omfattningen av hot mot poliser har kartlagts pÄ olika hÄll och siffror visar att detta Àr ett ganska vanligt förekommande fenomen. Cirka en tredjedel av alla poliser utsÀtts för pÄtagliga hot under ett Är och antalet anmÀlda brott som involverar vÄld och hot mot tjÀnstemÀn ökar. Syftet med denna rapport Àr att titta pÄ arbetet med hotade poliser i Stockholms lÀns polismyndighet och hur det eventuellt kan förbÀttras.
KyrkogÄrdar och den hÄllbara utvecklingen med inrktning pÄ BerthÄga kyrkogÄrd i Uppsala
Den hÀr studien utgÄr ifrÄn pedagogers arbetssÀtt och syn pÄ utevistelsen i förskolan. Studienriktar in sig pÄ fördelarna som finns med utevistelse. Studien belyser utevistelsens betydelse för barns fysiska hÀlsa och lÀrande. Metoden som Àr anvÀnd i studien Àr enligt kvalitativ forskningsprincip dÀr sex olika pedagoger intervjuats. Pedagogerna i studien Àr ovetande om varandra och varandras arbetssÀtt.
I en annan del av skolan : Hur elever under ett Är pÄ IV-programmet hittar sin studiemotivation
Under vÄr utbildning kom vi i kontakt med det individuella programmet pÄ en skola dÀr 82% av en Ärskull gjort sig behöriga till ett nationellt program. Det vÀckte vÄr nyfikenhet. Studiens syfte Àr att ta reda pÄ vad som bidragit till att eleverna blivit studiemotiverade. En hermeneutisk undersökning har gjorts dÀr bÄde kvalitativa och kvantitativa metoder har anvÀnts genom intervjuer och enkÀter. Resultatet visar att det inte Àr en tillfÀllighet att sÄ mÄnga blir behöriga att söka ett nationellt program efter ett Är pÄ den undersökta skolan.
Borta bra - nÀra bÀst?
Begreppet nÀrproducerat Àr nuförtiden allmÀnt kÀnt och anvÀnds av sÄvÀl företag som privatpersoner. Begreppet har aldrig fÄtt nÄgon officiell definition, och dÀrför florerar det ocksÄ olika uppfattningar om nÀrproducerat. Till exempel anser mÄnga att nÀrproducerade varor framstÀlls i nÀromrÄdet dÀr de befinner sig, andra att det gÀller för all produktion inom nationens grÀnser och ytterligare en grupp anser att det beror pÄ vilken typ av produkt det handlar om. Denna uppsats syftar till att genom intervjuer med aktörer inom vÀrdekedjan för livsmedel undersöka hur de uppfattar innovationen nÀrproducerat, hur det skiljer sig Ät för varje aktör och helt enkelt se vad nÀrproducerat betyder för deras organisation. Vi anser att nÀrproducerat har uppstÄtt som en innovation, som innebÀr en ny idé skapad av mÀnniskor och dess intrÀde i samhÀllet.
Webbaserat kanotbokningssystem : För FriluftsfrÀmjandet i Uppsala
PÄ Sandvik Materials Technology, SMT, Rörverk 68 i Sandviken tillverkar man Änggeneratorrör till kÀrnkraftsindustrin. Rören Àr upp till 30 meter lÄnga och ca 20 mm i diameter, sÄ nÀr de ska lyftas upp ur ett rörstÀll dÀr de mellanlagras, krÀver det stor försiktighet. Inte minsta repa fÄr förekomma pÄ rören och de fÄr inte bli krokiga. Lyftet görs nu för hand vilket inte Àr lÀmpligt ur arbetsmiljösynpunkt. DÀrför finns behovet av ett lyfthjÀlpmedel som underlÀttar för operatörerna.
Konstruktion av lyftanordning för slanka kÀnsliga rör
PÄ Sandvik Materials Technology, SMT, Rörverk 68 i Sandviken tillverkar man Änggeneratorrör till kÀrnkraftsindustrin. Rören Àr upp till 30 meter lÄnga och ca 20 mm i diameter, sÄ nÀr de ska lyftas upp ur ett rörstÀll dÀr de mellanlagras, krÀver det stor försiktighet. Inte minsta repa fÄr förekomma pÄ rören och de fÄr inte bli krokiga. Lyftet görs nu för hand vilket inte Àr lÀmpligt ur arbetsmiljösynpunkt. DÀrför finns behovet av ett lyfthjÀlpmedel som underlÀttar för operatörerna.
PÄverkan och störningar : En kvalitativ studie om yttre pÄverkan pÄ trafikledare i störda lÀgen pÄ DLC Hallsberg
Trafikledare arbetar dygnet runt, Äret runt för att planera tÄgtrafiken i Sverige.  De ser till att tÄgen förs fram sÀkert pÄ ett riskfritt sÀtt men Àven att det Àr sÀkert för de som arbetar lÀngs spÄren (Roth m.fl., 1999; Trafikledare, 2012). Det Àr ett komplext arbete med höga krav pÄ trafikledarna. Denna studie undersöker vilka yttre intressenter och faktorer som pÄverkar trafikledarna, pÄ driftledningscentralen i Hallsberg, frÀmst i störda lÀgen. Studien har sin grund i teoriramverket resilience, dÀr man undersöker hur operatörer arbetar under normala förhÄllanden i sÀkerhetskritiska system.
Lek- och lÀrande om naturen : barnperspektiv pÄ utvecklingsmöjligheter av SlÀttÀngsomrÄdet
Uppsatsen upplÀgg börjar med en fördjupning i litteraturen. HÀr sammanstÀller jag information och drar slutsatser kring barns lek och miljöanvÀndning som jag uppfattar som viktiga utgÄngspunkter för arbetet. Litteraturinblicken skall ge en förstÄelse för hur barn tÀnker och upplever sin lekmiljö. MÄlgruppen Àr barn frÄn 1 till 12 Är. Undersökningen bestÄr av tvÄ huvudmoment, miljöanalys och gÄturer.
LĂ€rares tankar kring arbete med det sociala klimatet i skolklasser
Examensarbetet handlar om lÀrares tankar och uppfattningar kring deras arbete med
det sociala klimatet i skolklasser. Det innehÄller lÀrarnas beskrivningar om vad och
hur de arbetar samt hur de definierar begreppet ?arbetet med det sociala klimatet i
skolklasser?? Syftet med detta arbete Àr att försöka belysa hur lÀrare tÀnker kring och
arbetar med det sociala klimatet i skolklasser. FrÄgestÀllningarna Àr:
Hur tÀnker lÀrare om arbetet med det sociala klimatet i klassen?
Upplever lÀrare att de arbetar med det sociala klimatet i klassen och hur i sÄ fall?
Varför anser sig lÀrarna arbeta med det sociala klimatet i klassen?
Vad kan lÀrarna se som den bÀsta lösningen för att kunna skapa och upprÀtthÄlla ett
gott socialt klimat i klassen, ett drömscenario?
MÀnniskosyn, motivationsteori och sociokulturell teori, Àr de teoretiska
utgÄngspunkterna för vÄrt arbete.
LÀrares och elevers syn pÄ elevens lÀrande vid individuella
utvecklingsplaner
Syftet med vÄrt arbete var att undersöka elevers och lÀrares uppfattningar om betydelsen av den individuella utvecklingsplanen vad gÀller elevens lÀrande. Vi har anvÀnt oss av kvalitativ metod, vi intervjuade fyra lÀrare verksamma i Ärskurs fem, samt tvÄ elever i lÀrarnas respektive klass. Vi har anvÀnt oss av kvalitativ intervjumetod dÄ det Àr mÀnniskors uppfattningar som vi Àr ute efter i vÄr undersökning. FrÄn resultaten i vÄr studie drar slutsatsen att lÀrare och elever anser att de individuella utvecklingsplanerna Àr av betydelse för elevens lÀrande. Det som lÀrarna och eleverna i undersökningen nÀmnt vara av betydelse för elevens lÀrande Àr att de under det individuella utvecklingssamtalet fÄr insikt i hur eleven förhÄller sig till de uppsatta mÄlen i styrdokumenten, samt vilka mÄl de ska strÀva mot.
En undersökning om lÀrares och elevers tankar kring kunskapsutveckling i geografiÀmnet
Syftet med vÄrt arbete Àr att undersöka vilka tankar lÀrare och elever har för att varje individ pÄ bÀsta sÀtt ska utveckla sina kunskaper i geografiÀmnet. Vi har pratat med olika lÀrare i avseende om hur de arbetar för att eleverna ska fÄ möjlighet att utveckla sina kunskaper i geografiÀmnet, samt hur elever arbetar för att utveckla sina kunskaper i geografiÀmnet. Vi har anvÀnt oss av en kvalitativ metod, dÀr vi har intervjuat 4 lÀrare och 11 elever i Är 5 och 9. Resultatet visar att eleverna i Är 5 tycker sig se sin egen utveckling i geografiÀmnet, oavsett lÀrarstil. DÀremot tycker inte eleverna i Är 9 sig se sin egen utveckling lika tydligt.
Arbetsgivares villkor, vilja och förestÀllningar till att anstÀlla personer med funktionsnedsÀttning
Dagens arbetsliv och samhÀlle stÄr under stÀndig förÀndring. Att arbeta Àr för de flesta en naturlig del av vardagen men för personer med funktionsnedsÀttning Àr förutsÀttningarna inte alltid de bÀsta. Drygt 50 % av alla mÀnniskor med funktionsnedsÀttning stÄr idag utan arbete i Sverige (Handisam, 2012) och samma procentsats av personer med funktionsnedsÀttning gÄr arbetslösa i PiteÄ (Europeiska socialfonden, 2010). Samtidigt visar arbetsgivare pÄ att ha nÄgot negativa förestÀllningar till att anstÀlla personer med funktionsnedsÀttning och det visar sig Àven att arbetsgivare har en del förutfattade meningar inom omrÄdet. Denna kvalitativa kandidatuppsats belyser dels vilka förestÀllningar arbetsgivare har till att anstÀlla personer med funktionsnedsÀttning, men Àven hur arbetsmiljön kan se ut pÄ de olika arbetsplatserna och vilka möjligheter och förutsÀttningar som finns för anstÀllning.