Sök:

Lärares och elevers syn på elevens lärande vid individuella
utvecklingsplaner


Syftet med vårt arbete var att undersöka elevers och lärares uppfattningar om betydelsen av den individuella utvecklingsplanen vad gäller elevens lärande. Vi har använt oss av kvalitativ metod, vi intervjuade fyra lärare verksamma i årskurs fem, samt två elever i lärarnas respektive klass. Vi har använt oss av kvalitativ intervjumetod då det är människors uppfattningar som vi är ute efter i vår undersökning. Från resultaten i vår studie drar slutsatsen att lärare och elever anser att de individuella utvecklingsplanerna är av betydelse för elevens lärande. Det som lärarna och eleverna i undersökningen nämnt vara av betydelse för elevens lärande är att de under det individuella utvecklingssamtalet får insikt i hur eleven förhåller sig till de uppsatta målen i styrdokumenten, samt vilka mål de ska sträva mot. Däremot så anser vi att betydelsen av de individuella utvecklingsplanerna hade kunnat vara av större vikt för elevens lärande förutsatt att läraren arbetar enligt formativ bedömning i enlighet med de rådande styrdokumenten och den individuella utvecklingsplanen. Vår undersökning visar emellertid på att eleven involverats som mest under samtalets del av den individuella utvecklingsplanen, vilket gör att varken lärare eller elever i undersökningen till fullo kan avgöra i sin helhet om den individuella utvecklingsplanen kunnat vara av betydelse för elevens lärande. På grund av detta är lärarnas och elevernas bedömning om att det individuella utvecklingsplanen är av betydelse för elevens lärande satt med fokus på själva samtalsdelen.

Författare

Karianne Samin Angela Vestin

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..