Sök:

Sökresultat:

953 Uppsatser om Mödrar - Sida 17 av 64

Lagstifiningen om sexuella övergrepp pÄ barn : har den nya lagstifningen fyllt sina syften

Uppsatsens syfte var att undersöka vilken betydelse yttre pÄverkan och inre drivkrafter har haft i fyra individers karriÀrutvecklingsprocess inom en hÄrt konkurrensutsatt bransch, samt hur dessa har hanterat denna. Datainsamlingen genomfördes med hjÀlp av semistrukturerade mailenkÀter, och det insamlade materialet bearbetades med hjÀlp av deduktiv tematisk analys. De teman som ligger till grund för analysen Àr: studie- och yrkesvÀgledning, cooling down, empowerment, informationsteorier, forskningslitteratur samt karriÀrvalsteorin SCCT. Studien visar att samtliga respondenter har utsatts för dÀmpande pÄverkan, cooling down, under sin uppvÀxt, bÄde frÄn skolpersonal, och den egna familjen, men ocksÄ att de erhÄllit empowerment frÄn andra hÄll. Respondenterna har hanterat denna yttre negativa pÄverkan pÄ olika sÀtt, men gemensamt för dem alla Àr att de visat pÄ en inre drivkraft, som trots den nÀmnda negativa pÄverkan gjort att de nÄtt framgÄng inom sitt gebit.

Alla Àr vi olika, hur ska vi dÄ fÄ undervisningen givande för alla? : Inkludering i idrott och hÀlsa

Denna undersökning behandlar idrottslÀrares uppfattningar om inkluderande undervisning. Det ingÄr ocksÄ en redogörelse för hur idrottslÀrare anpassar undervisningen för att möta alla inom olika elevgrupper. Vi stÀller oss exempelvis frÄgan: vilka möjligheter och hinder uppfattar idrottslÀrare med inkluderande undervisning?Undersökningen har kvalitativ ansats dÀr intervjuer med sju idrottslÀrare anvÀnds som utgÄngspunkt för metod. Det framgÄr av vÄrt resultat att, enligt lÀrarna, kan inkludering översÀttas som alla elevers lika rÀtt att delta i idrottsundervisningen.

Sch, alla mÄste fÄ komma till tals : - om kommunikativa handlingar i tal och praktik

Studien undersöker hur talutrymme och talstruktur kommer till uttryck i klassrumsmiljö. Avsikten Àr att skapa en förstÄelse för och synliggöra hur talstrukturen ser ut mellan lÀrare och elever. Ansatsen som anvÀnds för att undersöka syftet Àr kvalitativ och studien har genomförts som en kombinerad observations- och intervjustudie. TvÄ klassrumsobservationer har genomförts och tre yrkesverksamma lÀrare har intervjuats. Ett sociokulturellt perspektiv samt teorin om social responsivitet Àr studiens viktigaste teoretiska utgÄngspunkter (Asplund 1987, SÀljö 2000, 2005).

Kundnöjdhet : GÄr det att rÀdda en missnöjd kund?

Syftet med denna uppsats Àr att i butiken Trolltyg observera och mÀta uppfattningen av kundnöjdhet utifrÄn en expedits och en objektiv part, för att sedan jÀmföra hur vÀl dessa tvÄ stÀmmer överens med kundens uppfattning. Vi anser att kundnöjdhet Àr en intressant aspekt att undersöka eftersom att en nöjd kund förvÀntas vara en lönsam kund. Engagemanget hos personalen och hur eventuella problem och missnöjen hanteras Àr nÄgra exempel som kan pÄverka kundnöjdheten, men ocksÄ tjÀnster till förfogande och utbud. Det finns tidigare studier som mÀter kundnöjdhet, till skillnaden frÄn dessa Àmnar vi att se i vilken utstrÀckning det gÄr att fÄnga upp missnöje i förvÀg och motverka det. Studien utfördes med tre kombinerade metoder; observationsstudie, utvÀrdering och enkÀtundersökning.

Estetik i samband med sprÄkutveckling En studie om sambandet mellan estetiska uttrycksformer och sprÄkutveckling hos barn med svenska som andrasprÄk

I det hÀr examensarbetet har vi pÄ tvÄ olika förskolor undersökt hur pedagoger förhÄller sig till estetiska uttrycksformer i samband med sprÄkutveckling hos barn med svenska som andrasprÄk. Syftet med detta arbete Àr att undersöka om och hur yrkesverksamma pedagoger arbetar, och sÀger sig arbeta, med estetiska uttrycksformer i samband med sprÄkutvecklande aktiviteter hos barn med svenska som andrasprÄk. I vÄr undersökning har vi valt kvalitativ metod i intervjuer och observationer. Vi genomförde sammanlagt tre observationer och fyra intervjuer. Det sociokulturella perspektivet Àr den grundteori vi utgÄr ifrÄn dÄ vi talar om barns sprÄkutveckling och de estetiska uttrycksformernas betydelse.

Kampen mellan globala hightechföretagen i framtiden : En framtidsstudie om konkurrensen mellan hightechföretag frÄn Indien, Kina och VÀstvÀrlden.

Undersökningen har karaktĂ€ren av en framtidsstudie med syftet att undersöka konkurrenssituationen mellan hightechföretag frĂ„n Indien och Kina med hightechföretag frĂ„n VĂ€stvĂ€rlden. Detta för att göra prognoser kring framtiden. Även de faktorer som Ă€r viktiga för hightechföretags framgĂ„ng i framtiden har undersökts. Undersökningsobjekten Ă€r HCL Technologies frĂ„n Indien, ZTE frĂ„n Kina, Ericsson frĂ„n Sverige och Hewlett-Packard frĂ„n USA.Författarna har anvĂ€nt sig av en variant pĂ„ Delphi-metoden, en enkĂ€tundersökning samt tvĂ„ intervjuer för att göra prognoserna. Författarna har Ă€ven gjort ekonomiska jĂ€mförelser för att bedöma undersökningsobjektens ekonomiska tillstĂ„nd och förutsĂ€ttningar för framtiden.

I grÀnslandet mellan svensk frikyrka och tysk nazism : Frikyrkans förhÄllningssÀtt till nazismen i Vecko-posten, Missions-Baneret och Bibliskt MÄnadshÀfte 1933, 1938, 1939 och 1945 ur ett sociologiskt perspektiv

Uppsatsens syfte Àr att analysera den frikyrklig grÀnsdragning i förhÄllande till nazismen med hjÀlp av sociologisk teori om gruppidentitet. PÄ grund av att synen pÄ judarna Àr avgörande för nazismen behandlas synen pÄ judarna bÄde avskilt frÄn, och tillsammans med nazismen. De övergripande frÄgor som behandlar syftet ur detta dubbla perspektiv Àr: 1. Drar respektive samfund/rörelse/Äsikt en grÀns mot den tyska nazismen och judarna under 1933-1945? Om ja, var dras den? 2.

Psykopatologi hos schimpans

Schimpanser hÄlls i fÄngenskap av mÄnga anledningar. I mÄnga fall Àr deras miljö för undermÄlig för att tillfredsstÀlla ens deras mest basala behov. Som respons pÄ detta utvecklar de ofta ett stört beteende som yttrar sig i stereotypier och annat psykologiskt onormalt beteende. Schimpanserna pÄverkas frÀmst av brister i den sociala kontakten och allra mest av en störd relation till modern. Andra viktiga faktorer Àr brist pÄ mental och fysisk stimulans.

Superentreprenörens magkÀnsla: idéuppfÄngande, motivation och genomförande

Denna D-uppsats handlar om entreprenörskapets innersta vÀsen: Hur superentreprenörer anvÀnder sig av marknadsavkÀnning för att skapa, bibehÄlla eller utveckla verksamheten. Uppsatsen Àr uppbyggd kring intervjuer med tre mycket framgÄngsrika entreprenörer som berÀttar om sin företagsamma resa: Kim Traumer, Yngve Bergqvist och Hans FÀlt. Traumer bedriver en verksamhet som Àr avknoppad frÄn landstinget och vars huvudsyfte Àr att behandla ungdomar med ADHD-, Damp- och Aspergersdiagnos medan Bergqvists Icehotel Àr verksamt inom upplevelseindustrin och FÀlts FÀltelektronik lutar mera Ät hÄrdvaruhÄllet. Vi har tagit till oss dessa tre entreprenörers klokhet för att i en induktiv anda, svara pÄ uppsatsens syfte. Vi har valt att utföra en kvalitativ fallstudie med aktörsynsÀtt för att fÄnga upp entreprenörernas personligheter pÄ ett förhoppningsvis mÄlande sÀtt.

En studie av barnet, normen och döden i Tim Burtons versverk : En tematisk och komparativ analys.

Syftet med min uppsats har varit att undersöka mönster som binder samman normen, barnet och döden i Tim Burtons verssamling The melancholy death of Oyster boy and other stories. Detta gör jag med hjÀlp av en tematisk och komparativ metod för att undersöka motivet konflikten mellan barnet och samhÀllet i boken i jÀmförelse med traditionell och subversiv barnlitteratur. Jag inleder med en översikt av hur konflikten mellan barnet och samhÀllet sett ut i barnlitteratur, dÀr drar jag Àven paralleller till Burtons bok. DÀrefter gör jag en analys av relationen mellan förÀldrarna och barnen i boken i jÀmförelse med subversiv och traditionell barnlitteratur, för att visa pÄ hur detta motiv kommer fram i Burtons bok. Jag gÄr sedan över till att diskutera relationen till andra karaktÀrer, samt barnet och normen, för att sedan avsluta med en översikt av motivet döden i barnlitteratur och hur detta motiv framkommer i Burtons berÀttelser..

?En skola för alla? - tre lÀrares röster om möjligheter och svÄrigheter

Syftet med detta examensarbete Àr att undersöka hur nÄgra lÀrare pÄ en F-9 skola, ser pÄ sin strÀvan att försöka integrera sina elever med funktionshinder i klassrummet. Vilka möjligheter har lÀrare att klara av att integrera funktionshindrade elever i klassrummet och undervisa dem i en klassgemenskap? UtgÄngspunkten för studien har jag tagit i regeringens direktiv för ?en skola för alla?. Jag har anvÀnt mig av en kvalitativ metod dÀr jag har intervjuat tre lÀrare frÄn en och samma skola i Lunds kommun, som alla har barn med funktionshinder i sin klass. Intervjuerna visar att lÀrarna i studien ser stora möjligheter och hyser en stor vilja att hjÀlpa sina elever att nÄ kunskap och kÀnna social samhörighet. Resultatet visar ocksÄ att lÀrarna i hög grad ser elevernas skolsvÄrigheter ur ett individperspektiv, med eleven som bÀrare av problemen.

Renhet kommer frÄn tron och otronhet frÄn kvinnan : En psykoanalytisk lÀsning av Nawal El Saadawis Den stulna romanen

I den hÀr uppsatsen analyseras Nawal El Saadawis roman Den stulna romanen ur ett psykoanalytiskt perspektiv, inspirerat av Sigmund Freuds psykoanalys. Syftet med analysen Àr att nÄ djupare förstÄelse för romanen genom att analysera huvudkaraktÀrerna Bodour och Zakariyas personligheter. Genom detta perspektiv försöker vi faststÀlla huruvida Bodour och Zakariya lider av neuroser eller inte, och vad dessa i sÄ fall kan bero pÄ. Som inspiration inför analysarbetet har vi Àven tagit del av Diana Royers och Georges Tarabishis omfattande analyser av El Saadawis tidigare verk. Genom hermeneutisk metod och nÀrlÀsning har vi lÀst och tolkat innehÄllet i Den stulna romanen med freudianskt inspirerade ögon.

Hur elever kan förstÄ texter nÀr de lÀser : En kunskapsöversikt kring hur lÀrare kan stödja elevers lÀsförstÄelse

Denna kunskapsöversikts syfte Àr att kartlÀgga forskning om strategier lÀrare kan anvÀnda för att öka elevers lÀsförstÄelse. DÀr vÄra frÄgestÀllningar Àr: Hur kan lÀrare arbeta med strategier för lÀsförstÄelse i klassrummet? Vilka för- och nackdelar lyfter forskningen fram med de olika arbetssÀtten? För att fÄ fram forskning som kunde svara pÄ vÄra frÄgestÀllningar, anvÀndes olika sökord och databaser för att fÄ en sÄ bred sökning som möjligt. Artiklarna granskades sedan för att faststÀlla om de var vetenskapliga. Med tanke pÄ att undersökningar visar att elevers lÀsförstÄelse sjunker anser vi att det behövs forskning kring olika lÀsförstÄelsestrategier och undervisningsmetoder.

LĂ€rares attityder till matematik

LÀrarens attityd till, och syn pÄ matematik har den största betydelse ocksÄ för hur eleverna kommer att introduceras i Àmnets olika bestÄndsdelar, sÀrskilt om man vill bygga upp en inre motivation hos eleverna för att studera matematik. Syftet med vÄr studie Àr att undersöka om lÀrares attityder till matematik kan pÄverka elevers instÀllning till det Àmnet. Inför undersökningen har vi studerat litteratur som behandlar just lÀrarnas attityder till matematikÀmnet. Vi har sedan valt djupintervjuer som metod för att fÄ veta hur ett antal lÀrare ser pÄ Àmnet matematik. Dessa har fÄtt ta del av ett antal frÄgor som tÀcker den frÄgestÀllning vi valt.

Restaurangretorik : DÀrför Àr vi en stjÀrnkrog

Syfte: Mitt syfte med denna uppsats Àr att utifrÄn Michelinguidens kriterier undersöka hur restauranger i Stockholm som har stjÀrnor i guiden drar nytta av sin ?stjÀrnstatus? i sina presentationer av restaurangerna pÄ respektive webbplats.Teori: De teoretiska utgÄngspunkterna Àr visuell retorik, semiotik, multimodalitet samt identifikation.Metod: Jag har undersökt vad som sÀgs, bÄde genom text och bild, pÄ respektive restaurangs hemsida. Jag har sedan satt det mot bakgrund och de frÄgestÀllningar jag hade och dÀrmed Àven mot de kriterier Michelinguiden anvÀnder sig av i sin bedömning av restauranger.Slutsats: Respektive restauranger uttrycker sin ?stjÀrnstatus? ? men pÄ lite olika sÀtt. Vissa vÀljer att göra det mer genom bild och andra genom text.

<- FöregÄende sida 17 NÀsta sida ->