Sök:

Sökresultat:

953 Uppsatser om Mödrar - Sida 16 av 64

Att stimulera och stödja barns tal och sprÄk : - insatser för förskolebarn i behov av sprÄkligt stöd

SprÄket har stor betydelse för mÀnniskan, utan sprÄket Àr det svÄrt att samspela med sin omgivning, att kommunicera med andra samt att göra sig förstÄdd. Syftet med den hÀr studien Àr att undersöka hur lÀrare i förskolan arbetar med att stimulera barns sprÄk samt ta reda pÄ vilka tal- och sprÄksvÄrigheter som lÀrare i förskolan kan stÀllas inför. Vi har anvÀnt oss av en kvalitativ metod, dÀr vÄrt resultat Àr baserat pÄ intervjuer med förskollÀrare och specialpedagoger med inriktning mot tal, sprÄk och kommunikation. Resultatet visar att förskollÀrarna ansÄg samtalet i vardagen som betydelsefullt, att anvÀnda ett medvetet sprÄk samt olika lekar och aktiviteter som stimulerar barns sprÄk. Barn kan ha svÄrt att uttala vissa ljud men Àven svÄrigheter med att förstÄ och tolka information samt att de kan ha besvÀrligt att anpassa sprÄket i olika sociala sammanhang.

Standardsystem och anvÀndbarhet : Hur ska man som utvecklare sÀkra att anvÀndbarhet uppnÄs i smÄ SharePoint-projekt?

IT (Informationsteknologi) anvÀnds i dag mycket för att distribuera och förmedla information internt och externt. Ett bra verktyg för informationshantering Àr verksamhetens intranÀt. Arbetet handlar om anvÀndbarhet i smÄ SharePoint-projekt. Med anvÀndbarhet omfattas faktorerna anvÀndarvÀnlighet, anpassning och anvÀndaracceptans. SmÄ SharePoint-projekt (pÄ under 300 timmar) innebÀr att det finns mindre resurser för att tillÀmpa anvÀndbarhet.Syftet med detta arbete Àr att undersöka utvecklare inom SharePoint sina Äsikter och förhÄllningssÀtt kring anvÀndbarhet, samt hur anvÀndbarhet bÀst kan uppnÄs i smÄ projekt med begrÀnsade resurser.

Grafisk representation av ljud

De senaste decennierna har en rad streckkodstekniker utvecklats för att grafiskt representera digital information. Gemensamt för dessa Àr en strÀvan efter hög densitet, det vill sÀga kapacitet att lagra mycket data pÄ en liten yta. Densiteten begrÀnsas emellertid av kravet pÄ precision vid tolkning av den digitala datan, eftersom felaktigheter i digital data kan resultera i omfattande informationsförlust.Analog information, exempelvis ljud, Àr dÀremot inte beroende av exakthet hos underliggande data i samma utstrÀckning. En analog ljudsignal kan beskrivas och Äterges approximativt, och ÀndÄ tolkas korrekt av en lyssnare. Detta faktum gör att det finns fördelar med att representera ett ljud utifrÄn dess analoga egenskaper.

Tekniker för fotorealistisk rendering

Denna C-uppsats behandlar omrÄdet fotorealism i datorgenererade bilder. FrÄgestÀllningen och grundpelaren i min rapport har varit ? Vilka tekniker finns för att vid rendering uppnÄ fotorealism i datorgenererade bilder och hur anvÀnder man sig av dessa tekniker? Jag har undersökt och testat pÄ ett flertal olika tekniker och metoder för att rendera fotorealistiska bilder. Rapporten grundar sig i ett antal testprojekt dÀr jag uteslutit olika delar av en förenklad produktionspipeline. I varje projekt har jag flyttat fokus frÄn helheten till specifika delar av processen och genererat en kort film och/eller ett antal bilder.

SprÄk- och kunskapsutvecklande arbetssÀtt

Eftersom mÄnga elever idag inte nÄr mÄlen i grundskolan har syftet med vÄrt arbete varit att studera och analysera arbetssÀtt och metodiska redskap som frÀmjar elevers sprÄk- och kunskapsutveckling. Vi har valt att göra det i form av en litteraturstudie som tar sin utgÄngspunkt i sociokulturella teorier om lÀrande och forskningsresultat. Vi har funnit att det sociokulturella perspektivet betonar kommunikationen mellan och inom mÀnniskor. Det innebÀr att samtal och skrivande i olika former Àr en grundförutsÀttning för att en gynnsam sprÄk- och kunskapsutveckling ska ske. Dessutom krÀver det en miljö som tillÄter och uppmuntrar en stÀndig interaktion och dialog mellan lÀrare och elever.

Kundstrategier för reklambyrÄer

Reklambranschen Ă€r ett typiskt exempel pĂ„ en bransch dĂ€r kundrelationer ofta Ă€r lĂ„ngvariga och personliga. Att skapa strategier och metoder för hur dessa relationer ska vĂ„rdas kan vara avgörande för en reklambyrĂ„s överlevnad. Syftet med denna uppsats Ă€r att utifrĂ„n kvalitativa intervjuer och teori undersöka vilka strategier och metoder som reklambyrĂ„er anvĂ€nder för att vĂ„rda sina kundrelationer. Semistrukturerade intervjuer har genomförts med fem personer som arbetar pĂ„ olika reklambyrĂ„er. De personer som intervjuats Ă€r vĂ€l insatta i respektive byrĂ„s kundstrategier. Resultatet av intervjuerna presenteras och diskuteras i förhĂ„llande till utvald teori. De slutsatser författaren drar utifrĂ„n teori och resultat Ă€r att samtliga av de tillfrĂ„gade byrĂ„erna verkar arbeta med liknande metoder för att skapa god kundvĂ„rd. Man individanpassar kundvĂ„rden efter vem kunden Ă€r och vad den behöver. Överlag var kundens lönsamhet en pĂ„verkande faktor för hur viktig kunden Ă€r för byrĂ„n.

IAS-baserad segmentrapportering - i enproduktföretag

FrÄn och med 2005 blir det obligatoriskt för alla börsnoterade bolag i Sverige att tillÀmpa IAS-baserad koncernredovisning. En del i den nya redovisningen blir att företagen ska redovisa segmenterad information, dÀr företagets redovisningsenheter ska delas in i primÀra och sekundÀra segment, baserade pÄ antingen rörelsegrenar eller geografiska omrÄden. RedovisningsrÄdets rekommendation nr 25 (RR 25) reglerar vilka faktorer i företagen som ska ligga till grund för indelningen. Det ena delsyftet med uppsatsen Àr att lokalisera de faktorer som ska ligga till grund för segmentindelningen i gruppen enproduktföretag. Anledningen Àr att rekommendationen inte tar hÀnsyn till enproduktföretag.

Den moderna skulden : En jÀmförande sociologisk litteraturanalys av Jonas Karlssons Fakturan och Franz Kafkas Processen

Jonas Karlssons novell Fakturan (2011) har visat sig ha flera beröringspunkter med Franz Kafkas Processen (1924). Uppsatsen visar hur dessa verk behandlar individens skuld i det moderna samhÀllet. Karlssons novell som Àr skriven ca hundra Är efter det att Kafka skrev Processen skildrar likvÀl en problematik som kanske varit gÀllande Ànda sedan marknadsekonomin först började att breda ut sig. Uppsatsen analyserar Kafkas och Karlssons verk ur ett sociologiskt perspektiv, dÀr jag anvÀnt mig av Marx och Nietzsche som teoretiker. Bermans Allt som Àr fast förflyktigas har utgjort stommen ur vilken jag lutat mina pÄstÄenden om modernitetens inverkan pÄ mÀnniskan genom tiderna.

Visusskillnad med Air OptixŸ och Air OptixŸ for Astigmatism vid lÄg astigmatism

Syftet med denna studie var att kontrollera om och i sĂ„ fall hur mycketvisus förbĂ€ttras med toriska linser jĂ€mfört med sfĂ€riska linser vid astigmatism -0,50 D - -1,00 D.I studien ingick tolv försökspersoner, fördelat pĂ„ nio kvinnor och tre mĂ€n, medcylinder mellan -0,50 D och -1,00 D pĂ„ ett eller bĂ„da ögonen korrigerades först medAir OptixÂź (sfĂ€risk) berĂ€knad pĂ„ sfĂ€risk ekvivalent och sedan med Air Optix forAstigmatismÂź(torisk) med styrkor baserade pĂ„ refraktionen. Högkontrastvisus ochlĂ„gkontrastvisus mĂ€ttes bĂ„de monokulĂ€rt och binokulĂ€rt.I studien framkom att i bĂ„de monokulĂ€rt och binokulĂ€rt finns en statistisktsignifikant förbĂ€ttring med den toriska linsen jĂ€mfört med den sfĂ€riska. ÄvenlĂ„gkontrastvisus visar en förbĂ€ttring bĂ„de monokulĂ€rt och binokulĂ€rt med den toriskalinsen, denna skillnad Ă€r inte statistiskt signifikant. Även vid 0,50 D cylinder finnsĂ€ven hĂ€r en förbĂ€ttring med den toriska linsen men denna Ă€r inte heller statistisktsignifikant, varken för hög eller lĂ„gkontrastvisus. För 1,00 D cylinder Ă€r förbĂ€ttringensignifikant vid högkontrast men inte vid lĂ„gkontrastS.

Inte utan min blogg! : En studie om hur unga kvinnor uppfattar och pÄverkas av produktplacering i bloggar

Syftet med denna uppsats Àr att fÄ förstÄelse för och beskriva hur unga kvinnor uppfattar produktplacering i bloggar. Vi Àmnar Àven undersöka hur bloggarna och de som skriver dem pÄverkar de unga kvinnorna. Produktplacering i bloggar Àr en intressant aspekt att undersöka dÄ det Àr ett relativt nytt och outforskat fenomen. VÄr teori har utgÄtt frÄn hur kommunikation gÄr till, opinionsledare samt balansteori. Till vÄr empiri valde vi att genomföra kvalitativa intervjuer med nio respondenter.

The role of a pre-study when implementing an ERP-system

Behövs en förstudie innan man sjösÀtter ett nytt projekt som ska förÀndra ett företags arbetssÀtt eller effektivisera en verksamhet? Rapporten beskriver effekterna av att göra en förstudie innan ett projekt pÄbörjas, som kan innebÀra stora förÀndringar i ett företags verksamhet. Förstudien har en stor betydelse, inte minst för att den gör det möjligt att avbryta ett projekt i ett tidigt skede, om man upptÀcker att det inte Àr ekonomiskt fördelaktigt för företaget att genomföra det. En slutsats vi drar Àr att de agila projektmodellerna underlÀttar hanteringen av förÀndringar som uppstÄr under projektets gÄng samt gör projektet mer anpassningsbart till de resultat som framkommer under projektets gÄng. Rapporten tar upp för- och nackdelar med olika projektmetoder och affÀrssystem. I rapporten intervjuas ett antal mycket erfarna och kompetenta personer, som tillsammans har över 100 Ärs projektvana och som har implementerat 100-tals projekt.

uppfattningen om likhetstecknets innebörd hos elever i skolÄr tre

I vÄr studie undersöker vi vilken uppfattning elever i Ärskurs tre har om likhetstecknet samt hur lÀrarens arbetssÀtt och arbetsmetoder kan pÄverka elevers förstÄelse av likhetstecknets innebörd. I studien anvÀnder vi oss av tvÄ insamlingsmetoder: en kvantitativ undersökning med en klass i Ärskurs tre och kvalitativa intervjuer med tio grundskollÀrare. I undersökningen utgÄr vi frÄn en konstruktivistisk syn pÄ förstÄelse och undervisning. Som bakgrund för studien anvÀnder vi tidigare internationell forskning vilken behandlar elevers förstÄelse för likhetstecknet samt lÀrarens undervisningsmetoder om likhet. VÄr undersökning har pÄvisat att Àven om eleverna visat bra förstÄelse av likhetstecknet nÀr de löser diagnosuppgifter av strukturell typ, har de problem med att skriftligt förklara likhetstecknets innebörd.

TvÄ sidor av samma mynt : En enkÀtundersökning om relationen mellan chefer och anstÀllda

Syftet med uppsatsen Àr att utifrÄn det psykologiska kontraktet och tre hypoteserundersöka dimensioner av relationen mellan chefer och medarbetare och belysaskillnader. Undersökningen bygger pÄ enkÀtsvar frÄn 81 medarbetare och 18 cheferfrÄn tvÄ organisationer. Vi behandlar i uppsatsen fem dimensioner av relationenmellan chefer och medarbetare, dessa Àr uppförande, rÀttvisa, trygghet, förtroendeoch kommunikation. TvÄ av dimensionerna skiljer sig mellan grupperna nÀr vi testarom det finns skillnader beroende pÄ vilket företag en respondent tillhör och endimension skiljer sig nÀr vi undersöker om det finns skillnader i uppfattningenmellan chefer och medarbetare. NÀr vi jÀmför ett internationellt företag med ettmindre, lokalt, företag fÄr vi resultat som motsÀger vÄrt antagande att skillnaderi uppfattning om relationens dimensioner Àr större i det internationella företaget.Vi drar slutsatsen att relationens dimensioner inte Àr beroende av varandra utanpÄverkas av olika faktorer.

Kommunikation mellan vÄrdare och patient med olika kulturell bakgrund

I varje kultur spelar kommunikationen en stor roll. Kommunikation Àr en process som bÄde sÀndare och mottagare deltar i och omfattar sÄvÀl verbal som icke- verbala delar. En person kan visa kÀnslor och attityder med kroppsliga uttryck om han eller hon inte kan anvÀnda sprÄket. NÀr det finns en brist i förstÄelsen mellan patient och vÄrdare kan detta pÄverka relationen mellan vÄrdare och patient och dÀrmed ocksÄ vÄrden av patienten. Syftet med denna litteraturstudie Àr att beskriva faktorer som kan vara hindrande i kommunikationen mellan vÄrdare och patient med annan kulturell bakgrund, utifrÄn vÄrdare och patient perspektiv.

Om sambandet mellan information och resultat

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka om informationsmÀngden i ?VD har ordet? kan relateras till Ärets resultat före skatt och om informationsmÀngden har förÀndrats de senaste Ären. Studien syftar ocksÄ till att öka förstÄelsen för vilka trender som idag Äterfinns i den offentliga debatten, och vad som förvÀntas presenteras i Ärsredovisningarna.Med utgÄngspunkt i den offentliga debatten om Ärsredovisningar konstrueras en kodningsmall. Mallen bestÄr av ett antal informationskriterier, för varje informationskriterium som uppfylls i ?VD har ordet? ges det undersökta företaget ett poÀng.

<- FöregÄende sida 16 NÀsta sida ->