Sök:

Sökresultat:

323 Uppsatser om Mäns utsatthet - Sida 8 av 22

VÄrdpersonals bemötande av personer som lever med alkohol /drogberoende: en systematisk litteraturöversikt

PÄ sjukhus och vÄrdcentraler har antalet vÄrdepisoder med alkohol- och drogrelaterade sjukdomar ökat drastiskt de senaste Ären. Syftet med denna systematiska litteraturöversikt var att beskriva vÄrdpersonals bemötande av personer som lever med alkohol-/drogberoende. UtifrÄn syftet formulerades tre frÄgestÀllningar. 24 artiklar analyserades med kvalitativ innehÄllsanalys. VÄrdpersonal upplevde kÀnslor som oro, rÀdsla och utsatthet i möten med mÀnniskor som lever med alkohol- eller drogberoende, vidare kÀnde mÄnga att vÄrdpersonal de inte ville behandla dem och mÄnga saknade förstÄelse för sjukdomen.

Hot och vÄld inom arbetslivet : En kvantitativ studie av arbetsskadeanmÀlningar frÄn vÄrden Ären 1987, 1997 och 2007

Att riskera att bli utsatt för hot eller vÄld pÄ sin egen arbetsplats Àr det fÄ som reflekterar över dÄ mÄnga jobbar inom trygga vÄldsfria arbetsmiljöer. Men för utsatta yrkesgrupper Àr detta en problematik som vissa mÄste handskas med varje dag. Trots att mÀnniskor utsÀtts för mer vÄld i arbetslivet Àn i nÄgot annat sammanhang finns det fÄ svenska studier om detta Àmne. PÄ senare Är har mer uppmÀrksamhet givits till denna problematik som medför att fler blir medvetna om vÄldets utstrÀckning inom utsatta yrkesgrupper sÄsom socialarbetare, handelspersonal och lÀrare. En av de mest utsatta grupperna Àr vÄrdpersonal.

Ett utsatt barn i behov av hjÀlp : Att vÄga se och höra som pedagog

Studiens problemomrÄde behandlar problematiken med att arbeta med barn i förskoleÄldern som befinner sig i utsatthet. Ett arbete som Àr ett viktigt, men kÀnslomÀssigt tungt, som ingÄri det vardagliga arbetet för pedagoger. Genom kvalitativa intervjuer med pedagoger pÄ förskolor tar vi reda pÄ hur pedagoger gÄr tillvÀga nÀr de misstÀnker att ett barn far illa eller nÀr ett barn blir utsatt. Hur pedagoger upplever problematiken med att anmÀla till socialtjÀnsten, samt hur arbetet med de utsatta barnen upplevs. Resultatet visar pedagogers oro och svÄrigheter att anmÀla nÀr ett barn far illa.

Det handlar bara om att man mÄste tÀnka lite annorlunda : de pedagogiska förutsÀttningarna inom en resursgrupp

Tanken att sĂ€rskilja de elever som avviker frĂ„n det som anses normalt Ă€r ingalunda en ny företeelse inom skolans vĂ€rld. Hur vĂ€lmenande Ă€n tanken i grunden mĂ„ vara, kan den dock leda till stigmatisering av den sĂ€rskiljda eleven i frĂ„ga. Norrköpings kommun anvĂ€nder sig, i dagslĂ€get, av resursgrupper för att möta elever med neuropsykiska funktionshinders behov. MĂ„let med denna studie Ă€r att genom anvĂ€ndandet av intervjuer sĂ„vĂ€l som observationer se hur elevernas pedagogiska förutsĂ€ttningar samt förutsĂ€ttningar för Ă„tergĂ„ng till skolan skapas inom denna specifika resursgrupp. Ämnet inkludering inom skolan Ă€r innehavare av en komplexitet dĂ€r eleven pĂ„verkas av ett flertal aspekter förutom det reella funktionshindret.

NÀrstÄendes upplevelser i samband med palliativ vÄrd i hemmet

I den palliativa vÄrden i hemmet kring patienten fanns nÀrstÄende som pÄverkades kÀnslomÀssigt. Sjuksköterskan ska förebygga sjukdom och ohÀlsa utifrÄn nÀrstÄende och patientens bethov samt minska lidande och ge möjlighet till en vÀrdig död. NÀrstÄende som blev bemötta pÄ ett bra sÀtt av sjuksköterskan upplevde inte patientens död som ovÀntad. Olika former av vÄrd i hemmet har ökat och detta pekar pÄ att allt fler mÀnniskor kommer att dö i det egna hemmet. Syftet med studien var att studera nÀrstÄendes upplevelser i samband med palliativ vÄrd i patientens hem.

Vittnesströd & Skydd av bevispersoner : En rÀttssÀkerhetsfrÄga

Detta arbete handlar om den utsatthet som vittnen kan kÀnna i samband med att de blir kallade till en förhandling. Det Àr inte ovanligt att de som kallas aldrig har haft kontakt med rÀttsvÀsendet förut. I mÄnga fall har det gÄtt lÄng tid efter att de förhördes av polisen och det datum de ska instÀlla sig som vittne. Vi försöker i uppsatsen beskriva den stödverksamhet som idag finns för vittnen i samband med en förhandling samt det skydd som finns enligt lagstiftningen. Vi beskriver Àven de ersÀttningsmöjligheter som finns att erhÄlla för vittnen.

  Hur mÄr vÄra ungdomar? : En studie om mobbningens och det sociala stödets betydelse för den psykosomatiska hÀlsan

Mobbning Àr ett relativt utbrett problem bland vÄra skolungdomar och dess konsekvenser för den utsatte elevens vÀlbefinnande Àr mÄnga gÄnger allvarliga. Det Àr dÀrför av stor vikt att framförallt arbeta aktivt för att stoppa mobbning, men Àven att söka mildra de negativa konsekvenserna av den. Syftet med denna uppsats Àr att studera den psykosomatiska hÀlsan bland mobbade niondeklassare i Stockholmsregionen, samt att undersöka om socialt stöd i skolan och hemmet kan mildra eventuella negativa hÀlsokonsekvenser till följd av mobbning. Syftet Àr Àven att uppmÀrksamma eventuella könsskillnader kring dessa frÄgestÀllningar. Socialt stöd har visat sig vara betydelsefullt för hÀlsan bÄde i förebyggande syfte och vid direkt utsatthet av stress och negativa hÀndelser i livet. Denna uppsats utgÄngspunkt Àr att socialt stöd verkar enligt buffertteorin vid mobbning.

?Hon som sig i leken ger, hon fÄr leken tÄla? : - En kvalitativ studie om kvinnliga fotbollssupportrars upplevelser och Äsikter till lÀktarvÄld

Syftet med studien Àr att undersöka supporterkulturen inom fotbollen utifrÄn kvinnliga deltagares upplevelser med fokus pÄ lÀktarvÄldet och fenomenet huliganism. MÄlet Àr att peka ut upplevda kÀnslor och lyfta fram kvinnliga fotbollssupportrars Äsikter kring Àmnet. Empirin har samlats in kvalitativt, nio kvinnliga fotbollssupportrar har intervjuats. Empirin visade att fotbollskulturen förmodligen hÄller pÄ att bli ett könsneutralt territorium och att det finns ett starkt samband mellan makt och kunskap, bÄde nÀr det gÀller kvinnliga fotbollssupportrars positionering, men Àven i arbetet att minska vÄldet som förekommer i samband med fotbollsmatcher. För att kunna minska och förebygga fotbollssupportrarnas utsatthet för vÄld pÄ matcher krÀvs det att polisen och fotbollsklubbarna utbildar sig inom detta fenomen för att sedan utbilda supportrarna.

Kvinnors vÄld mot mÀn: Hur mÀn utsatta för intimt partnervÄld av kvinnor har det i dagens Sverige

NÀr mÀns vÄld mot kvinnor diskuteras i Sverige nÀmns ofta orsaken vara bristande jÀmstÀlldhet mellan könen. Trots att jÀmstÀlldhet diskuteras nÀmns inte kvinnors vÄld mot mÀn. Syftet med detta examensarbete Àr att undersöka hur mÀn utsatta för intimt partnervÄld av kvinnor har det i Sverige, vilken hjÀlp de fÄr och hur de blir bemötta. En kvalitativ metod anvÀndes i vilken 12 mÀn utsatta för intimt partnervÄld intervjuades. Resultaten visar att de utsatta mÀnnen hade utstÄtt psykiskt, fysiskt och i vissa fall Àven sexuellt vÄld.

Om man inte ens har begreppet, sÄ Àr man bara annorlunda liksom : En studie av transsexuellas identitetsskapande i en heteronormativ skola

Den hÀr uppsatsen har haft som syfte att undersöka hur fem unga transsexuella upplevt sin skoltid och hur detta har pÄverkat deras identitetsskapande. De tre frÄgestÀllningarna har varit:Hur har intervjupersonerna skapat sin könsöverskridande identitet i en skolkontext?Vilka Àr de praktiker och diskurser som de format och formar sina "jag" genom?Mot vilka diskurser, om nÄgra, gör de intervjuade personerna motstÄnd genom sitt identitetsskapande?Uppsatsen poÀngterar att forskning inom utbildningsvetenskap med koppling till sexualitets- och identitetspolitik Àr essentiellt för lÀrarutbildningens och lÀraryrkets utveckling. Det finns redan uttryckligen formulerat i styrdokumenten men verkligheten i verksamheten tycks se annorlunda ut. Skolan har ansvar för alla barn och unga som befinner sig i verksamheten.

NÀrstÄendes upplevelser i samband med palliativ vÄrd i hemmet

I den palliativa vÄrden i hemmet kring patienten fanns nÀrstÄende som pÄverkades kÀnslomÀssigt. Sjuksköterskan ska förebygga sjukdom och ohÀlsa utifrÄn nÀrstÄende och patientens bethov samt minska lidande och ge möjlighet till en vÀrdig död. NÀrstÄende som blev bemötta pÄ ett bra sÀtt av sjuksköterskan upplevde inte patientens död som ovÀntad. Olika former av vÄrd i hemmet har ökat och detta pekar pÄ att allt fler mÀnniskor kommer att dö i det egna hemmet. Syftet med studien var att studera nÀrstÄendes upplevelser i samband med palliativ vÄrd i patientens hem.

Homosexuella kan vÀl inte bruka vÄld?! : En fördjupande litteraturstudie om vÄldsutsatta i samkönade relationer

VÄld kan förekomma i alla typer av relationer oavsett den sexuella lÀggningen eller könet pÄindividerna. I och med det heteronormativa synsÀttet som styr samhÀllet uppmÀrksammas intevÄldsutsatta individer i samkönade relationer tillrÀckligt mycket vilket bidrar till störreutsatthet, bristande forskning och obefintlig stöd och skydd. Syftet med den hÀr fördjupandelitteraturstudien var att sammanstÀlla forskning gÀllande vÄldsutsatta i samkönader relationer,med fokus pÄ samhÀllets bemötande, deras situation, eventuellt stöd och skyddsÄtgÀrder.Resultatet presenterades i en tabell som lÄg till grund för den kritiska granskningen avartiklarna. Resultatet presenterades Àven i löpande text under tre kategorier, vÄldsutsatt isamkönade relationer, vÄldet och samhÀllet, och forskning kring vÄldet. VÄld i nÀra relationerförekommer i lika stor utstrÀckning för individer i samkönade relationer som i heterosexuellarelationer.

Fick du hjÀlp? : En studie om vuxnas uppfattningar om det stöd och vÀlbefinnande de hade som barn under utsatthet för mobbning.

Mobbning Àr ett problem som mÄnga barn omkring i Sverige stöter pÄ. Det finns mÄnga studier kring vilka barn som blir mobbade och vad man kan göra för att förhindra och stoppa mobbning. Mobbning Àr ett sorts problem som mÄste konfronteras och hanteras sÄ fort som möjligt innan det blir vÀrre, men hur bra Àr stödet som mobbade barnet fÄr och hur upplever barnen det hÀr stödet? I den hÀr kvalitativa undersökningen utfördes sex intervjuer med personer som hade utsatts för mobbning under grundskolan för att se hur de upplevde det stöd de fick nÀr de blev utsatta för mobbningen. I undersökningen lyfts det fram stöd frÄn skola, hem, vÀnner och fritidsorganisationer som intervjupersonen var en del av.

MOBBAD : erfarenheter av ÄtgÀrder och sjÀlvbildsupplevelser

Syftet med vÄr uppsats var att genom kvalitativa intervjuer med vuxna som utsatts för mobbning nÀr de gick i grundskolan fÄ ta del av deras upplevelser av hur de hanterat sin situation, vilka faktorer som bidrog till att mobbningen upphörde och hur deras sjÀlvbild pÄverkats. Vi utgick frÄn följande frÄgestÀllningar: hur beskriver ett urval intervjupersoner att de hanterat sin utsatthet, hur skildrar intervjupersonerna sina upplevelser av mobbningens upphörande samt hur beskriver de sin sjÀlvbild före, under och efter mobbningen? Sju personer i varierande Älder, sysselsÀttning, civilstÄnd och könstillhörighet intervjuades. Resultaten analyserades med hjÀlp av systemteori, kognitiv teori och KASAM och jÀmfördes sedan med tidigare forskning pÄ omrÄdet för att se om resultaten lÄg i linje med tidigare resultat. Vi kunde se att det förekom fÄ ÄtgÀrder frÄn skolans och hemmets sida och att intervjupersonerna sjÀlva fÄtt finna sÀtt att stÄ ut med mobbningen och att fÄ ett stopp pÄ den.

Hur formas ett tryggt hem? VÀgledares perspektiv pÄ mobbning och diskriminering av ensamkommande barn

Arbetet med ensamkommande barn Àr relativt nytt och outforskat i Sverige. Den hÀr artikeln tittar nÀrmare pÄ uppfattningar och erfarenheter om mobbning och diskriminering hos vÀgledare som jobbar pÄ ett boende för ensamkommande barn. Genom fyra semistrukturerade intervjuer samlades ett kvalitativt datamaterial in. De centrala fynden i studien visar att vÀgledarna tenderar att förklara diskriminering utifrÄn individers handlingar och undgÄr att se strukturella orsaker. Ungdomarna tros vara mindre utsatta för mobbning och diskriminering Àn svenska ungdomar.

<- FöregÄende sida 8 NÀsta sida ->