Sök:

Fick du hjälp?

En studie om vuxnas uppfattningar om det stöd och välbefinnande de hade som barn under utsatthet för mobbning.


Mobbning är ett problem som många barn omkring i Sverige stöter på. Det finns många studier kring vilka barn som blir mobbade och vad man kan göra för att förhindra och stoppa mobbning. Mobbning är ett sorts problem som måste konfronteras och hanteras så fort som möjligt innan det blir värre, men hur bra är stödet som mobbade barnet får och hur upplever barnen det här stödet? I den här kvalitativa undersökningen utfördes sex intervjuer med personer som hade utsatts för mobbning under grundskolan för att se hur de upplevde det stöd de fick när de blev utsatta för mobbningen. I undersökningen lyfts det fram stöd från skola, hem, vänner och fritidsorganisationer som intervjupersonen var en del av. Studien visar hur intervjupersonerna upplevde hur familjen var det viktigaste stödet då detta stöd upplevdes som ovillkorligt och engagerat, medan stödet från skolan upplevdes oftast som det minst gynnande. Studien visar också vikten av en känsla av tillhörighet bortom familjen.

Författare

Anna Hämén Ulas Sen

Lärosäte och institution

Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..