Sök:

Sökresultat:

6032 Uppsatser om Lyssna till elevers röster - Sida 39 av 403

Elevers upplevelse av den psykosociala miljön pÄ skolskjutsen

Sammanfattning Maria Elm (2010). Elevers upplevelse av den psykosociala miljön pĂ„ skolskjutsen. Examensarbete i barn och ungdomsvetenskap, LĂ€rarutbildnigen, Malmö högskola. Detta examensarbete handlar om elevers upplevelser av skolskjutsmiljön. Syftet Ă€r att undersöka hur elever i Ă„ldern sju till tolv Ă„r upplever den psykossociala miljön pĂ„ skolskjutsen. Detta syfte nĂ„s genom att studiens tre frĂ„gestĂ€llningar besvaras; Vad gör elever pĂ„ skolskjutsen, Hur upplever eleverna den psykosociala miljön pĂ„ skolskjutsen samt Finns det nĂ„gra likheter eller skillnader i elevernas uppfattningar baserat pĂ„ elevernas Ă„lder eller kön? Ämnet Ă€r tidigare outforskat och bidrar sĂ„ledes med ny kunskap till forskningsfĂ€ltet. Undersökningen Ă€r genomförd pĂ„ fyra skolor, i Ă„rskurs ett till sex.

Ibsens Vildanden : och 1800-talets familjedebatt

Att lÀra sig att tala ett sprÄk innebÀr sÄ mycket mer Àn att lÀra sig ord och grammatik. Det handlar ocksÄ om att lÀra sig kommunikativ kompetens d.v.s. de normer och regler för hur man anvÀnder sprÄket. Forskning kring kön och sprÄk har pÄvisat hur dessa normer varierar sÄvÀl mellan olika kulturer som mellan kvinnor och mÀn. Syftet med den hÀr uppsatsen Àr att belysa och analysera elevers möjligheter att aktivt delta i undervisningen i svenska för invandrare utifrÄn ett genusperspektiv.

HöglÀsning i Äk 4-6 : LÀrares höglÀsning som redskap för elevers lÀrande med fokus pÄ elever i behov av sÀrskilt stöd

Syftet med studien Àr att beskriva lÀrares skönlitterÀra höglÀsning i Äk 4-6 med fokus mot elevers möjligheter för lÀrande. SÀrskild uppmÀrksamhet riktas mot möjligheter för lÀrande för elever i behov av sÀrskilt stöd. Studien har en kvalitativ ansats och utgÄr frÄn ett sociokulturellt samt ett specialpedagogiskt perspektiv. Datainsamlingsmetoden Àr inspirerad av etnografi och genomfördes med semistrukturerade intervjuer samt med en total observation, vilket innebÀr att forskaren finns i rummet och observerar men inte deltar. Sammanlagt fem lÀrare, som undervisar i Ärskurserna 4-6 intervjuades och observerades. Resultatet har analyserats med hjÀlp av tematisk analys. Resultatet visar att lÀrare i Äk 4-6 har olika syften med skönlitterÀr höglÀsning.

Digital slöjd : En studie om elevers och lÀrares syn pÄ tvÄ digitala lÀromedel i textilslöjden

Detta Àr en kvalitativ studie om elevers och lÀrares syn pÄ de digitala lÀromedlen Slöjdlexikon och Slöjdportfolio i textilslöjden samt hur de upplever anvÀndningen av dessa lÀromedel. Studien bygger pÄ intervjuer av tvÄ lÀrare och tvÄ fokusgruppintervjuer med sammanlagt 15 elever, hur de ser pÄ och upplever anvÀndningen av de digitala lÀromedlen.Med fokus pÄ individen i en ?skola för alla? Àr det viktigt att anpassa utbildning och lÀrande utifrÄn elevers olikheter. Vi lÀr oss pÄ olika sÀtt, medan en person lÀr sig bÀst genom att se och höra kan en annan lÀra sig bÀst genom att exempelvis lÀsa text. I denna studie undersöks hur lÀrstilar synliggörs genom anvÀndningen av de digitala lÀromedlen Slöjdlexikon och Slöjdportfolio samt om anvÀndningen av dessa lÀromedel kan öka elevers möjlighet till inlÀrning utifrÄn Vygotskijs nÀrmaste utvecklingszon.Resultatet visar att lÀromedlen anvÀnds pÄ olika sÀtt beroende pÄ tillgÄng till It-teknik i slöjdsalen, vilket Àven pÄverkar behÄllningen av undervisningen.

"... men tagga ner pÄ orden": en studie om elevers sprÄk

Under vÄr utbildning har vi reagerat pÄ elevers respektlösa och krÀnkande sprÄk gentemot varandra. Syftet med vÄr undersökning var att utveckla elevernas sprÄk i skolan genom vÀrderingsövningar. Undersökningen genomfördes i tvÄ Ärskurs nio klasser pÄ en sex till nio skola under sju veckor. Vi anvÀnde oss av enkÀter, ostrukturerade observationer och olika vÀrderingsövningar för att samla information. Resultatet visade att vÀrderingsövningar Àr ett anvÀnbart medel för att förÀndra elevernas sprÄk i skolan.

Dramapedagogikens inverkan pÄ elevers sjÀlvförtroende / Drama Pedagogy and its Influence on Students? Self-confidence

Utvecklingen av sjÀlvförtroendet Àr en pÄgÄende process. Ett dÄligt sjÀlvförtroende hos skolelever Äterspeglas pÄ deras arbetslust och resultat i skolan. Hur yttras det och hur kan man avstyra det? Kan dramapedagogiken hjÀlpa och hur i sÄ fall? Vad Àr dramapedagogik? I detta arbete beskrivs dramapedagogikens metod och inverkan pÄ att motverka dÄligt sjÀlvförtroende hos elever. Underökningen baseras pÄ litteratur samt empirisk undersökning i form av intervju med tre elever och en dramapedagog.

Ska vi lÀsa? : en studie i elevers lust att lÀsa

LÀsvanor Àr ett Àmne som debatteras hett i medierna. Sviktande lÀsförmÄga och ett ökat antal underkÀnda niondeklassare i svenskÀmnet gör studien relevant för de stÀndigt ökade kraven pÄ lÀsförmÄga. Det finns dÀrför ett allmÀnt intresse att veta vad det Àr som vÀcker ungdomars lust att lÀsa. Genom förstÄelse för vad som vÀcker lÀslust och förebyggande arbete kan lÀrare arbeta för att vÀnda den negativa trenden, och dÀrmed fÄ fler lÀsande ungdomar. Syftet med studien Àr att Ä ena sidan undersöka lÀrares uppfattningar om hur man skapar lusten att lÀsa skönlitteratur och Ä andra sidan att undersöka elevers uppfattningar om vad det Àr som framkallar deras lust att lÀsa.

Elevers tankar om skönlitteraturlÀsning

Syftet med följande examensarbete Ă€r att undersöka elevers attityd till lĂ€sning av skönlitteratur ? privat och i skolan. Undersökningen har som mĂ„l att se om och i sĂ„ fall hur elevers lĂ€sning och attityd till lĂ€sning skiljer sig frĂ„n de motiveringar till lĂ€sning av skönlitteratur som Ă„terfinns i skolans styrdokument. För att nĂ„ syftet med mitt arbete genomför jag en screeningenkĂ€t i fyra klasser pĂ„ en gymnasieskola, som sammanlagt besvaras av 79 elever. DĂ€refter följer tre parintervjuer med sex elever, som lĂ€ser olika mycket, om deras attityd till lĂ€sning. Resultaten visar att fĂ„ elever lĂ€ser regelbundet pĂ„ sin fritid och anledningarna som de uppger Ă€r nĂ€stan uteslutande att de inte har tid eller att det Ă€r trĂ„kigt. De som lĂ€ser, lĂ€ser till största delen skönlitteratur som bygger pĂ„ underhĂ„llning och spĂ€nning (deckare, Harry Potter och militĂ€rböcker med mera). Slutsatsen blir att den typ av verk som eleverna lĂ€ser privat sĂ€llan ryms inom ramen för svenskĂ€mnet och styrdokumenten och dĂ€rför skiljer sig elevernas lĂ€sning en del frĂ„n skolans. Även bland de elever som Ă€r nĂ„got mer positiva till skönlitteratur i allmĂ€nhet, Ă€ven i skolan, mĂ€rks det dock att de sĂ€llan förstĂ„r syftet med lĂ€sningen, eller valet av litteratur man behandlar pĂ„ lektionerna..

Tidsbegrepp och tidsuppfattning i skolÄr 1

Elevers vardag Àr fylld av mÄnga aktiviteter. För att fÄ en struktur pÄ sin dag Àr det viktigt att ha en förstÄelse av vad olika tidsbegrepp innebÀr. Med detta arbete vill vi fÄ kunskap om hur nÄgra lÀrare i skolÄr 1 lÀgger grunden för en god förstÄelse för de olika tidsbegreppen. Vi vill Àven diskutera utifrÄn elevers uppfattning om tid. Studien grundar sig pÄ intervjuer med lÀrare och elever.

Rim, ramsor och andra sprÄklekar - pedagogiska redskap för att frÀmja elevers sprÄkliga medvetenhet

VÄr uppsats ger inblick i hur nÄgra förskollÀrare, lÀrare och en specialpedagog beskriver sitt medvetna arbete för att frÀmja elevers sprÄkliga medvetenhet, och hur barn agerar/reagerar vid ett pedagogiskt strukturerat arbete med rim, ramsor och andra sprÄklekar. Vi har besökt tvÄ skolor, en mÄngkulturell och en icke mÄngkulturell skola. I undersökningen har vi utgÄtt frÄn ett sociokulturellt perspektiv och anvÀnt oss av en kvalitativ forskningsmetod. Resultatet stöds av intervjuer och observationer, tillsammans med aktuell forskning. Resultatet av undersökningarna visar att de intervjuade pedagogerna beskrev att de arbetade medvetet för att frÀmja den sprÄkliga medvetenheten med hjÀlp av rim, ramsor och andra sprÄklekar.

"Jag försöker variera, men..." : en undersökning om pedagogers förhÄllningssÀtt till elevers olika lÀrandestilar

Syftet med undersökningen Àr att undersöka pedagogers förhÄllningssÀtt till elevers olika lÀrandestilar. Det har ocksÄ studerats vilka metoder som ges av pedagogen för att tillgodose olika lÀrandestilar. I litteraturgenomgÄngen beskrivs olika lÀrandestilar samt Gardners olika intelligenser. Metoden som anvÀnts för att fÄ fram resultatet har varit kvalitativ dÀr vi har anvÀnt oss av intervjuer och observationer. Vi har kommit fram till att pedagoger vet att elever har olika lÀrandestilar men vÄra resultat visar inte att pedagoger medvetet lÀgger upp sin undervisning utifrÄn dessa olika lÀrandestilar.

Elevers berÀttelser om krÀnkande behandling

Syftet med detta arbete har varit att undersöka elevers erfarenheter av krÀnkande behandlingar i skolan genom elevers berÀttelser. För att fÄ svar pÄ vÄra frÄgor genomförde vi en kvalitativ undersökning med 80 elever i fem olika klasser pÄ tvÄ olika skolor. Eleverna har fÄtt skriva en berÀttelse dÀr de sjÀlva har blivit utsatta för en krÀnkning. Metoden i vÄrt arbete har varit att analysera elevernas berÀttelser, dvs. vi har anvÀnt oss av textanalys för att finna olika tematiska kategorier av krÀnkande behandling.

Elevers, lÀrares och skolkuratorns syn pÄ lÀrarrollen med fokus pÄ relationen mellan elever och lÀrare i skolan

Studien avsÄg att undersöka elevers, lÀrares och skolkuratorns attityd till lÀrarrollen med fokus pÄ relationer mellan elev och lÀrare. Syftet var att undersöka hur elever upplever och definierar en bra lÀrare. Tidigare forskning visar att skolan och relationen till lÀrare har stor pÄverkan pÄ elevers vÀlmÄende. En kvalitativ metod anvÀndes genom halvstrukturerade intervjuer med fokusgrupper och skolkurator samt frÄgeformulÀr med lÀrare för att ta del av deras egna upplevelser av hur en bra lÀrare Àr. Resultaten analyserades med hjÀlp av teorier om socialisation, sociala roller, resiliens och kÀnsla av sammanhang.

Lust och motivation i textilslöjden : utifrÄn lÀrares och elevers uppfattningar

Syftet med detta examensarbete Àr att synliggöra vilka uppfattningar lÀrare och elever har om lust och motivation i textilslöjden. Forskning visar att slöjd upplevs som ett lustfyllt Àmne och att lustfyllda situationer pÄverkar elevers inlÀrning och utveckling positivt. FrÄgestÀllningarna i detta examensarbete syftar dÀrför till att synliggöra lÀrares och elevers uppfattningar om lustens roll i textilslöjdundervisning, orsaker till lust och motivation samt strategier för att skapa lust och motivation i textilslöjden.För att svara pÄ dessa frÄgor har en undersökning med kvalitativ ansats utförts. Intervjuer med fyra lÀrare och fem elever pÄ skolor i grundskolans senare Är och pÄ gymnasiet har analyserats och resulterat i flera kategorier som visar pÄ lÀrares och elevers uppfattningar.Dessa kategorier beskriver uppfattningar kring lustens och motivationens roll i textilslöjdundervisning. De intervjuade menar att lust gör det lÀttare att lÀra sig.

LÀrare-elev-relationer : En studie om lÀrares relationsfrÀmjande arbete och interaktionens pÄverkan pÄ elevers lÀrande

I denna systematiska litteraturstudie undersöks lÀrares relationsfrÀmjande arbete och hur lÀrare-elev-relationer pÄverkar lÀrandefaktorer som elevers motivation och prestation samt huruvida dessa relationer förÀndras över tid. Syftet Àr att ta reda pÄ hur lÀrare kan arbeta för att etablera goda relationer till sina elever, hur dessa relationer pÄverkar lÀrandefaktorer som elevers motivation och prestation samt huruvida de förÀndras över tid och vad det i sÄ fall ger för effekt pÄ lÀrandet. Denna uppsats Àr en systematisk litteraturstudie, och sÄledes har informationen samlats in frÄn vetenskapliga artiklar och avhandlingar som behandlar omrÄdet. Artiklarna har sökts fram via universitetets databaser, och genom dessas resultat har denna studies frÄgestÀllningar besvarats. Resultatet har vidare delats upp i tre delar i relation till studiens frÄgestÀllningar.

<- FöregÄende sida 39 NÀsta sida ->