Sök:

Elevers upplevelse av den psykosociala miljön på skolskjutsen


Sammanfattning Maria Elm (2010). Elevers upplevelse av den psykosociala miljön på skolskjutsen. Examensarbete i barn och ungdomsvetenskap, Lärarutbildnigen, Malmö högskola. Detta examensarbete handlar om elevers upplevelser av skolskjutsmiljön. Syftet är att undersöka hur elever i åldern sju till tolv år upplever den psykossociala miljön på skolskjutsen. Detta syfte nås genom att studiens tre frågeställningar besvaras; Vad gör elever på skolskjutsen, Hur upplever eleverna den psykosociala miljön på skolskjutsen samt Finns det några likheter eller skillnader i elevernas uppfattningar baserat på elevernas ålder eller kön? Ämnet är tidigare outforskat och bidrar således med ny kunskap till forskningsfältet. Undersökningen är genomförd på fyra skolor, i årskurs ett till sex. Metoden som används är kvalitativa intervjuer som analyserats utifrån ett ålders- och könsperspektiv. Resultatet har analyserats och kopplats till tidigare forskning kring elevers kamratkulturer och sociala liv samt genusforskning och resultatet tyder på att samtliga elever upplever den psykosociala miljön som positiv men att stökighet, reslängd och brist på jämnåriga kamrater är faktorer som anses negativa av eleverna. Slutsatsen är att vänskapsrelationer upplevs som viktiga för alla barn, oavsett ålder. Dock så uttrycker de äldre flickorna i studien vänskapsrelationers betydelse för deras välmående mer explicit än övriga elever. Vidare bryts en del stereotypa könsmönster på bussen då somliga flickorna ingår i grupprelationer i större utsträckning än pojkarna, samt är högljudda och aktiva på skolskjutsen.

Författare

Maria Elm

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Lärarutbildningen

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..