Elevers upplevelse av den psykosociala miljön på skolskjutsen
Sammanfattning
Maria Elm (2010). Elevers upplevelse av den psykosociala miljön på skolskjutsen.
Examensarbete i barn och ungdomsvetenskap, Lärarutbildnigen, Malmö högskola.
Detta examensarbete handlar om elevers upplevelser av skolskjutsmiljön. Syftet är att
undersöka hur elever i åldern sju till tolv år upplever den psykossociala miljön på
skolskjutsen. Detta syfte nås genom att studiens tre frågeställningar besvaras; Vad gör
elever på skolskjutsen, Hur upplever eleverna den psykosociala miljön på skolskjutsen
samt Finns det några likheter eller skillnader i elevernas uppfattningar baserat på
elevernas ålder eller kön?
Ämnet är tidigare outforskat och bidrar således med ny kunskap till forskningsfältet.
Undersökningen är genomförd på fyra skolor, i årskurs ett till sex. Metoden som
används är kvalitativa intervjuer som analyserats utifrån ett ålders- och könsperspektiv.
Resultatet har analyserats och kopplats till tidigare forskning kring elevers
kamratkulturer och sociala liv samt genusforskning och resultatet tyder på att samtliga
elever upplever den psykosociala miljön som positiv men att stökighet, reslängd och
brist på jämnåriga kamrater är faktorer som anses negativa av eleverna. Slutsatsen är att
vänskapsrelationer upplevs som viktiga för alla barn, oavsett ålder. Dock så uttrycker de
äldre flickorna i studien vänskapsrelationers betydelse för deras välmående mer explicit
än övriga elever. Vidare bryts en del stereotypa könsmönster på bussen då somliga
flickorna ingår i grupprelationer i större utsträckning än pojkarna, samt är högljudda och
aktiva på skolskjutsen.