Sökresultat:
6032 Uppsatser om Lyssna till elevers röster - Sida 35 av 403
App-sniffer
Detta projekt handlar om att skapa en WiFi-accesspunkt pÄ en dator dÀr datatrafiktill och frÄn applikationer pÄ en smartphone kan avlyssnas. Första steget i projektetvar att skapa accesspunkten pÄ en bÀrbar dator med Windows 7 operativsystemetoch att dokumentera tillvÀgagÄngssÀttet. Programmet Wireshark installerades sedanför att lyssna av internet trafiken mot en Android smartphone. Sista steget i projektetvar att mÀta och tolka nÀtverkstrafik pÄ ett antal populÀra "appar". En relativjÀmförelse gjordes mellan apparna med cache-minnet pÄslaget kontra avslaget..
Elevers attityder till matematik i Är 4-9 : En jÀmförande studie
Denna studie har genomförts i Är 4, 6, 7 och 9. MÄlet för undersökningen har varit att ta reda pÄ vilka attityder elever i dessa Ärskurser har gentemot matematiken samt hur dessa attityder uppkommer och om de gÄr att pÄverka/förÀndra. För att ta reda pÄ vilka attityder som finns hos elever, har jag lÄtit jÀmföra min studie med vad annan litteratur sÀger om elevers attityder till matematik. Min studie bygger pÄ en enkÀtundersökning genomförd i de tidigare nÀmnda skolÄren. Jag har sedan stÀllt enkÀterna mot varandra och försökt se skillnader och likheter i de olika skolÄren.
Kostens betydelse för kognitiv prestation : En enkÀtundersökning om kostens betydelse för elevers kognitiva prestationsförmÄga i skolan
MÄl: En god hÀlsa innebÀr att vissa grundfaktorer lever i symbios med varandra, sÄ som motion, sömn och kost samt en positiv livssyn. Denna studie kretsar dock enbart kring kost och matvanor. MÄlet med studien Àr att undersöka om det finns en koppling mellan en nÀringsriktig kost och elevers kognitiva prestationsförmÄga i skolan. Prestationen mÀtt i studieresultat. Metod: Studien Àr baserad pÄ en empirisk, kvantitativ enkÀtundersökning med fasta svarsalternativ.
Att befinna sig i stödÄtgÀrder : Tre elevers upplevelser av sÀrskilt stöd i matematik
Elevers upplevelser av att befinna sig i stödÄtgÀrder Àr antagligen av stort intresse för de lÀrare som undervisar elever med allmÀnna eller specifika matematiksvÄrigheter. Hur beskriver dÄ nÄgra elever sjÀlva sina upplevelser av stödÄtgÀrder? Syftet med denna studie Àr att fÄ större kunskap om och ökad förstÄelse för hur stödÄtgÀrder i matematik upplevs av de elever som fÄtt sÀrskilt stöd under en lÀngre period.För att kunna ta del av nÄgra elevers upplevelser av stödÄtgÀrder valde jag att utgÄ frÄn en livsvÀrldsfenomenologisk forskningsansats. Denna ansats lÀmpar sig vÀl för att studera just upplevelsen i elevernas livsvÀrldar. Jag har fÄtt möjlighet att ta del av elevers upplevelser och erfarenheter sÄ som de sjÀlva beskriver dem och sedan hermeneutiskt tolkat dessa utifrÄn min egen förförstÄelse och erfarenhet.Det resultat som jag presenterar bygger pÄ intervjuer jag genomfört med tre elever i Ärskurs 9.
Muntlig matematik : En kvalitativ intervjustudie utifrÄn ett elevperspektiv
Syftet med denna studie Àr att undersöka och analysera elevers uppfattningar om muntlig matematikundervisning samt ta reda pÄ hur vÀl förberedda eleverna kÀnde sig inför den muntliga delen av det nationella provet i matematik för Ärskurs 9. Med muntlig matematikundervisning avser jag den undervisning som Àr planerad av lÀrare att ske med muntlig kommunikation som exempelvis gruppdiskussioner eller muntligt framtrÀdande. För att ta reda pÄ elevernas uppfattningar och erfarenheter undersöks detta med hjÀlp av intervjuer med 8 elever frÄn Ärskurs 1 pÄ gymnasiet. Elevernas uppfattningar analyseras utifrÄn ett sociokulturellt perspektiv med HÄkan Lennerstads begrepp ?matematiska? som frÀmsta analysverktyg.
Variabelbegreppet
Syftet med detta arbete Ă€r att studera hur elevers uppfattning av variabelbegreppet utvecklas mellan Ă„rskurs 7 till 9. Internationella tester visar att svenska elever i Ă„rskurs 8 har svĂ„rt för det matematiska begreppet variabler samtidigt som skolverket har konstaterat att variabelbegreppet Ă€r viktigt för förstĂ„elsen av matematiken pĂ„ gymnasienivĂ„. Inom forskningsprojektet Concepts in Secondary Mathematics gjorde forskaren D. E. KĂŒchemann pĂ„ 1980-talet en klassificering av elevers uppfattning av variabelbegreppet.
Skolans bedömning av elevers behov av sÀrskilt stöd : En litteraturstudie om en skola för alla med ett sociokulturellt perspektiv
Denna litteraturstudie söker finna orsaker till varför antal elever i behov av sÀrskilt stöd ökat senaste Ären. DÀrtill vill studien söka se vilka effekter som blivit av ökningen samt ha svar pÄ hur elevers chanser till likvÀrdig utbildning kan ökas. Studien finner vissa samband mellan ökningen av elever i behov av sÀrskilt stöd och en förÀndrad pedagogik i den normala skolan..
En undersökning om problemlösning och elevers uppfattningar om problemlösning
Syftet med uppsatsen var att undersöka elevers instÀllningar till matematik samt deras tillvÀgagÄngssÀtt nÀr de löser matematikuppgifter av olika svÄrighetsgrad. Undersökningen vi genomfört bestÄr av tvÄ delar; en enkÀtundersökning utformad som ett prov och semistrukturerade intervjuer. Resultaten ledde oss till följande slutsatser: motivationen Àr central för elevernas prestationer i matematik och att problemlösningsorienterad matematikundervisning bör vara kÀrnan i matematiken dÄ den ger möjligheten till att fÄ en djupare förstÄelse för matematiken i stort. Denna problemlösning bör vara utan specifika ramar och metoder för att skapa en frimodig och kreativ problemlösare. .
Elevers informationsfÀrdigheter. En studie av lÀrares uppfattningar om elever och information.
Arbetet syftar till att synliggöra nÄgra lÀrares uppfattningar, reflektioner och upplevelser om elever och information. I resultatet redovisas hur lÀrarna upplever elevers förmÄga att handskas med information och nÀr, var och hur de anser att eleverna trÀnar informationsfÀrdigheter. Dessutom redovisas lÀrarnas reflektioner kring elever, information och kunskap samt deras syn pÄ om ett undersökande arbetssÀtt kan underlÀtta arbetet med informationsfÀrdigheter. Resultatet grundar sig pÄ en kvalitativ forskningsintervju dÀr fyra lÀrare frÄn en skola i Linköping deltog..
InlÀrningsstil och motivation: ökar elevers motivation till
lÀrande genom anvÀndandet av olika inlÀrningsstilar?
Syftet med vÄrt arbete var att undersöka om elevers motivation till lÀrande ökar vid anvÀndande av olika inlÀrningsstilar. Undersökningen utfördes i en Ärskurs nio. Lektionerna planerades utifrÄn resultatet av en inlÀrningsstilenkÀt som vi lÀt eleverna besvara. Vi inriktade oss frÀmst pÄ fyra inlÀrningsstilar, och anpassade lektionerna efter dessa. De metoder vi anvÀnde oss av för att bestÀmma resultatet var: enkÀtundersökning för faststÀllande av inlÀrningsstilar, loggbok, observationer och intervju.
Alla kan lÀra - men pÄ olika sÀtt
Arbetet handlar om elevers olika sÀtt att lÀra. VÄrt intresse för Àmnet utvecklades och fördjupades under vÄr tid pÄ lÀrarutbildningen. Att ta hÀnsyn till elevers olika sÀtt att lÀra i den dagliga pedagogiska verksamheten sÄg vi som en sjÀlvklarhet. Vi hade emellertid en anledning att fundera över lÀrares medvetenhet om individers olika sÀtt att lÀra, eftersom vi av egen erfarenhet sett att det inte praktiserades i den utstrÀckning som vi tidigare tagit för given. Syftet med vÄr studie var dÀrför att beskriva och fÄ en uppfattning om hur lÀrare, för elever i de tidigare Äldrarna, formulerade sina tankar kring elevers olika sÀtt att lÀra.
Pedagogisk utveckling - frÄn ett utforskande till ett tillvaratagande av elevers Äsikter
UtvÀrderingar anvÀnds idag flitigt inom den svenska skolan för att bedöma verksamheten, en verklighet i vilken detta examensarbete gör avstamp i. Genom att genomföra en aktionsforskningsstudie har vi prövat och studerat en modell för pedagogisk utveckling som utgÄr frÄn utvÀrderandet men ocksÄ innefattar ett tillvaratagande av utvÀrderingsresultatet genom kollegialt uppföljningsarbete. Modellen innefattar kortfattat ett utforskande och ett tillvaratagande, vilket syftar till att vÀcka reflektion och kollegial samverkan med pedagogisk utveckling som mÄlsÀttning..
?Att fÄ ordning pÄ alla krumelurer? : LÀrares uppfattning om ÄtgÀrder och stöd till elever med lÀs- och skrivsvÄrigheter
Syftet med denna studie Àr att undersöka Ätta lÀrares uppfattningar om hur lÀs- och skrivsvÄrigheter kan ÄtgÀrdas samt hur dessa lÀrare beskriver hur de ger stöd för elever med lÀs- och skrivsvÄrigheter. För att fÄ svar pÄ frÄgorna genomfördes en kvalitativ undersökning med hjÀlp av intervjuer med utbildade grundskollÀrare i Är 1-3 samt förskollÀrare. UtgÄngspunkten i den teoretiska delen Àr fenomenologi, vilket innebÀr att vi har försökt förstÄ ÄtgÀrder inom lÀs- och skrivsvÄrigheter utifrÄn lÀrarens perspektiv.Studiens resultat visar att det Àr viktigt att sÄ tidigt som möjligt kartlÀgga elevers svÄrigheter och att pÄ bÀsta sÀtt hitta den metod som passar utifrÄn elevens behov. Vidare visar resultatet att samtliga lÀrare arbetar pÄ olika sÀtt för att stödja elevers lÀs- och skrivsvÄrigheter, exempelvis genom rim och ramsor. Dessutom framgÄr det att datorn Àr en viktig del i arbetet med elevernas lÀs- och skrivsvÄrigheter, exempelvis att eleven fÄr skriva pÄ datorn istÀllet för med pennan.
Datorn som redskap i elevers tidiga lÀs- och skrivinlÀrningEn undersökning om hur pedagoger resonerar kring IKT och samspelets betydelse vid elevers textskapande
Syftet med uppsatsen Àr att fÄ en djupare förstÄelse för hur ett antal pedagoger pÄ olika Tragetoninspirerade skolor resonerar kring sitt arbetssÀtt vid datorn i elevernas skriv- och lÀsinlÀrning samt hur pedagogerna vÀrderar samarbetet som metod vid elevers textproduktion. Undersökningen bygger pÄ en kvalitativ undersökning med semistrukturerade intervjuer. FrÄgorna har berört datorn i undervisningen, samspelets betydelse vid datorn, skrivundervisning vid datorn respektive handskrivning, pedagogernas upplevelser kring elevernas skriv- och lÀsfÀrdigheter samt pedagogernas roll i undervisningen. Av resultatet framgÄr det att pedagogerna ser positivt pÄ metoden, Skriva sig till lÀsning. Det finns flera fördelar med datorn i elevernas skriv- och lÀsinlÀrning, exempelvis kan eleverna koncentrera sig mer pÄ innehÄllet och sprÄket i berÀttelserna Àn att forma bokstÀver för hand.
Elevers mÄl i ett matematikklassrum
Elevers delatagande och beteenden under matematiklektioner kan bero pÄ mÄnga olika saker. Tidigare forskning sÀger att det Àr viktigt att kunna se mÄlen eleverna har för att kunna förklara deras beteenden.
Denna undersökning fokuserar pÄ olika outtalade och uttalade sociala mÄl och huruvida de kommer i konflikt med andra mer prestationsrelaterade mÄl.
UtgÄngspunkten har dÀrför varit att försöka identifiera dessa mÄl.
Undersökningen bestÄr av tio intervjuer med elever och tvÄ observationer av matematiklektioner.
Resultatet visar att en elev ofta har flera olika mÄl att uppnÄ och att dessa lÀtt hamnar i konflikt med varandra. Det Àr ofta de sociala mÄlen som tar över och lÄter prestationsmÄl komma i andra hand..