Sök:

Sökresultat:

3567 Uppsatser om Lpfö 98 reviderad 2010 - Sida 3 av 238

LikvÀrdig utbildning : - En idéanalys av likvÀrdig utbildning i skollag 1985:1100 och skollag 2010:800

Syftet med denna studie Àr att undersöka skollag 1985:1100 och 2010:800 ur ett idémÀssigt perspektiv för att redogöra för förÀndringar av begreppet likvÀrdig utbildning som skett i skollag 2010:800. För att uppnÄ syftet söker studien svara pÄ vilka bestÀmmelser som finns i de bÄda lagarna som kan ge möjlighet till likvÀrdig utbildning samt om begreppet likvÀrdig utbildning förÀndrats i skollag 2010:800 jÀmfört med skollag 1985:800. Studien baseras pÄ en idéanalys av skollag 1985:1100 och skollag 2010:800 utifrÄn fyra dimensioner. Studiens resultat visar att förÀndring skett av begreppet likvÀrdig utbildning genom att mer fokus ligger pÄ individens enskilda behov. För att uppnÄ likvÀrdig utbildning krÀvs i skollag 2010:800 att utbildningen utformas olika.

Utomhuspedagogik i förskolan möjligheter och hinder

Titel: Utomhuspedagogik i förskolan ? möjligheter och hinder Författare: Annika Ivarsson och Ida Holmbro Syftet med detta arbete var att se hur pedagogerna förhÄller sig till utomhuspedagogik. Vad har de för uppfattning om utomhuspedagogik? Vad ser de för möjligheter och hinder med att bedriva utomhuspedagogik? Vi ville Àven fÄ en bild av hur de upplevde sin miljö pÄ gÄrden och utemiljön i nÀromrÄdet. I lÀroplanen för förskolan (Skolverket, 98 reviderad 2010) kan vi lÀsa att barnen bör ha möjlighet till att leka bÄde inomhus och utomhus.

Inkludering och exkludering i förskolan : FörÀldrars uppfattning om inkludering och exkludering i förskolan och hur dialogen mellan förskolan och hemmet ser ut

Detta examensarbete handlar om inkludering och exkludering i förskolan. Teoretiska utgÄngspunkten i detta arbete Àr det fenomenologiska perspektivet, dÄ syftet med arbetet Àr att undersöka hur förÀldrar upplever inkludering och exkludering i förskolan, vad förÀldrarna anser vart ansvarsfördelningen mellan hem och förskola gÄr samt hur förÀldrarna upplever dialogen mellan hem och förskola. För att samla in relevant data har jag anvÀnt mig av intervju med förÀldrar frÄn tvÄ olika förskolor för att fÄ en större vidd pÄ min insamlade data. FörÀldrarnas upplevelser och tankar om inkludering och exkludering Àr lika varandra, merparten av förÀldrarna hade samma tankar och upplevelser om just inkludering och exkludering. Ansvarsfördelningen mellan förÀldrarna och förskolan rÄder det delade meningar mellan förÀldrarna likasÄ dialog mellan förskolan och hemmet.

Revisionens vÀrde : finns det enligt revisionskunderna?

Syfte: Syftet med uppsatsen Àr att utreda om revisionskunder upplever att revisionen skapar ett vÀrde och vad som utgör detta eventuella vÀrde. Vi vill ocksÄ utreda om det finns skillnader mellan ett företags upplevda vÀrde beroende pÄ ÀgarförhÄllanden, revisionsbolag och kontakt med revisorn.Metod: Vi har gjort en kvantitativ undersökning genom att skicka ut en webbenkÀt till 540 aktiebolag. Den kvantitativa undersökningen kompletterades med semistrukturerade intervjuer med ekonomichefen pÄ tvÄ företag i Kristianstad för att fÄ djupare förstÄelse för aktiebolagens uppfattning av revision som vÀrdeskapande.Empiri: WebbenkÀten besvarades av 139 företag. Flertalet av respondenterna anser att revisionen ger ett ekonomiskt vÀrde, mÄnga har uppgett att de anser att revisionen fungerar som en kvalitetsstÀmpel och att reviderad finansiell information Àr mer kvalitativ Àn ej reviderad finansiell information. Resultaten pekar Àven pÄ att relationen med revisorn Àr betydande för företagens uppfattning om revisionens vÀrde.

JAG - Vem Àr det? : En studie om bilden av identitetssökandet hos unga flickor och pojkar i 2010 Ärs barn- och ungdomslitteratur

Last spring I did a study where I studied how young girls where being depicted in Swedish novels of 2010. My ambition with this exam is to study how young teenage boys are being depicted in Swedish novels of 2010 and to compare this study and the results with the results from my study last spring. Throughout history we can see that boy?s novels have had the purpose to bring up boys into being adventurous. In the novels of 2010 we can see that boys now are being depicted in another more modern and contemporary way.From my analysis we can see that all the books have many things in common.

Missnöjeshantering inom banker : - En fallstudie av Nordea Bank

SammanfattningSyfte:                       Syftet med denna uppsats Àr att undersöka missnöjeshantering hos Nordea Bank. Uppsatsen undersöker hur Nordeas missnöjeshantering överensstÀmmer med en egen utformad modell för missnöjeshantering. Utfallet förvÀntas resultera i en reviderad modell för missnöjeshantering samt att utreda om Nordea Bank kan förbÀttra sin missnöjeshantering.Metod:                     Studien utgörs av kvalitativa intervjuer. Lokalkontor i VÀsterÄs och Sala har intervjuats, samt Nordeas kundombudsman, pressansvarig och privatmarknadschef . UtifrÄn litteraturundersökningen konstruerades en modell som bygger pÄ de variabler som förvÀntas pÄverka missnöjeshanteringsprocessen.

LedstjÀrna i arbetet : FörÀldrars och pedagogers uppfattningar om lÀroplanens inflytande pÄ förskoleverksamheten.

Jag har valt att fördjupa mig i den nya lÀroplanen för förskolan, (Lpfö98 reviderad 2010). HÀr kommer jag att belysa inflytande och delaktighet ur ett förÀldraperspektiv samt ur ett pedagogperspektiv. Detta genom att göra kvalitativa intervjuer för att fÄ en uppfattning om hur mycket och vad förÀldrarna vet om lÀroplanen för förskolan. Jag anser att detta Àr en viktig aspekt dÄ vÄrdnadshavare enligt lÀroplanen ska vara delaktiga i verksamheten och kunna pÄverka denna. För mig som blivande pedagog Àr det dÄ viktigt att först ta reda vilken information förÀldrar fÄtt kring den nya lÀroplanen som började gÀlla 1 juli 2011 samt hur pedagogerna i verksamheten arbetar för att etablera en förÀldrasamverkan.

Lorenzekvationerna

SAMMANFATTNINGEftersom LÀroplanen för förskolan Lpfö 98 reviderad 2010 (Skolverket, 2010a) betonar vikten av att vi arbetar med matematik i förskolan, mer Àn tidigare, ville jag undersöka hur förskollÀrare beskriver att de arbetar med matematik i den pedagogiska verksamheten. Efter att jag tagit del och bearbetat litteraturen valde jag att fokusera pÄ följande frÄgestÀllningar:Hur gör man matematik pÄ förskolan?? Vad har förskollÀrare för instÀllning till matematik?? Har den reviderade lÀroplanen pÄverkat arbetssÀttet med matematik i förskolan? I sÄ fallhur?? Synliggörs matematik för barnen? För vÄrdnadshavare? I sÄ fall hur synliggörs den?Jag har gjort en kvalitativ intervjustudie dÀr jag anvÀnde mig utav en intervjuguide. Jag intervjuade fem förskollÀrare.Alla intervjupersoner talar om att matematik kommer in naturligt i vardagen pÄ förskolan. De ger mÄnga olika exempel pÄ detta inom flera omrÄden sÄsom i samlingen, i matsituationen, ateljén men den finns dessutom med utomhus pÄ gÄrden och i skogen.

Att bemöta mÀnniskor i kris : Sex socionomers berÀttelser

SammanfattningSyfte:                       Syftet med denna uppsats Àr att undersöka missnöjeshantering hos Nordea Bank. Uppsatsen undersöker hur Nordeas missnöjeshantering överensstÀmmer med en egen utformad modell för missnöjeshantering. Utfallet förvÀntas resultera i en reviderad modell för missnöjeshantering samt att utreda om Nordea Bank kan förbÀttra sin missnöjeshantering.Metod:                     Studien utgörs av kvalitativa intervjuer. Lokalkontor i VÀsterÄs och Sala har intervjuats, samt Nordeas kundombudsman, pressansvarig och privatmarknadschef . UtifrÄn litteraturundersökningen konstruerades en modell som bygger pÄ de variabler som förvÀntas pÄverka missnöjeshanteringsprocessen.

Valspurten 2010 i Dagens Nyheter : Politiskt vinklad journalistik pÄ nyhetsplats

This essay speaks about the medial coverage made by the Swedish newspaper Dagens Nyheter. The periods examined are the two weeks before the election day (5 September ? 19 September 2010). The purpose of our study is to find out if the newspaper was neutral and did not write in favour of any political party or political block in the newssection. After the elections in Sweden 2010 there have been discussions about the medias in the country being biased, and claims have been made that the news have been written in favour of a certain political party or a bloc.

EU:s behörighetsregler utvidgas? : En studie av kommissionens förslag till en reviderad Bryssel I-förordning

The Brussels I-Regulation, often referred to as the Jurisdiction Regulation, is said to be the matrix of the European judicial cooperation system within the area of international private law. The Regulation states how jurisdiction is to be determined in an international dispute. The aim of the Regulation is to ensure that parties in a dispute within the EU have access to justice.The Regulation is considered to be working well in general, and have been since it came in-to force in 2007. Although it is held to be well functioning it does not exclude that some improvements might be needed. The commission ordered a review of the Regulation and the result was that some deficiencies were identified.

Matematik i förskolan : FörskollÀrares tankar om matematik i förskolan

SAMMANFATTNINGEftersom LÀroplanen för förskolan Lpfö 98 reviderad 2010 (Skolverket, 2010a) betonar vikten av att vi arbetar med matematik i förskolan, mer Àn tidigare, ville jag undersöka hur förskollÀrare beskriver att de arbetar med matematik i den pedagogiska verksamheten. Efter att jag tagit del och bearbetat litteraturen valde jag att fokusera pÄ följande frÄgestÀllningar:Hur gör man matematik pÄ förskolan?? Vad har förskollÀrare för instÀllning till matematik?? Har den reviderade lÀroplanen pÄverkat arbetssÀttet med matematik i förskolan? I sÄ fallhur?? Synliggörs matematik för barnen? För vÄrdnadshavare? I sÄ fall hur synliggörs den?Jag har gjort en kvalitativ intervjustudie dÀr jag anvÀnde mig utav en intervjuguide. Jag intervjuade fem förskollÀrare.Alla intervjupersoner talar om att matematik kommer in naturligt i vardagen pÄ förskolan. De ger mÄnga olika exempel pÄ detta inom flera omrÄden sÄsom i samlingen, i matsituationen, ateljén men den finns dessutom med utomhus pÄ gÄrden och i skogen.

Det afghanska valet i svensk media : En diskursanalys av svensk medias rapportering om parlamentsvalet 2010

Den hÀr uppsatsen analyserar svensk medias rapportering om valet i Afghanistan 2010. Med hjÀlp av metoder framtagna av Van Dijk har en analys av artiklar som berör valet 2010 gjorts. De teoretiska utgÄngspunkterna Àr postkolonialism och orientalism. Med hjÀlp av de perspektiven och Van Dijks medieanalys analyseras materialet för att tydliggöra strukturer i media..

Estetiska uttrycksformer i den reviderade lÀroplanen - Fem pedagogers tankar kring bild, drama och musik

Syftet med studien var att fÄ en fördjupad förstÄelse för hur man som förskollÀrare vÀljer att implementera bild, drama och musik utifrÄn den reviderade lÀroplanen för förskolan, Lpfö 98 (reviderad 2010). Vi ville ocksÄ fÄ en förstÄelse för vilken betydelse reflektion har i arbetet med de estetiska uttrycksformerna. För att samla empiri valde vi att genomföra kvalitativa intervjuer med fem förskollÀrare frÄn olika förskolor. UtifrÄn litteratur och teorier har vi kommit fram till att mycket av arbetet med bild, drama och musik sker ogenomtÀnkt och utan reflektion. Vi lade Àven mÀrke till att samtliga pedagoger finner en svÄrighet i att beskriva vad, hur och varför en aktivitet utförs pÄ ett visst sÀtt.

Barn i koncentrationssvÄrigheter : En studie av hur pedagoger resonerar kring bemötandets betydelse

En studie som Àr baserad pÄ intervjuer med pedagoger inom förskola och skola. Syftet med studien Àr att undersöka pedagogers resonemang kring bemötandet betydelse av barn i koncentrationssvÄrigheter inom förskola/skola. Studien har sin teoretiska förankring i det sociokulturella perspektivet. I studien lyfts tecken pÄ koncentration och koncentrationssvÄrigheter, pedagogers bemötande, miljö och definitionen pÄ diagnos fram. Det empiriska materialet bestÄr av intervjuer med nio pedagoger i olika yrkesgrupper.

<- FöregÄende sida 3 NÀsta sida ->