Sök:

Sökresultat:

48 Uppsatser om Lobbying - Sida 2 av 4

Social Marknadsföring - att reda ut ett begrepp

Marknadsföring används inte bara för att sälja varor och tjänster. Överallt stöter vi idag på budskap som försöker marknadsföra en idé, ett beteende eller en attityd. Detta område inom marknadsföringen är oerhört stort och mångsidigt. En studie av den befintliga litteraturen visar att området benämns med flera olika begrepp och dessa begrepp har flera olika definitioner. Ett av de vanligaste definitionerna av detta område är ?social marknadsföring?.

Normeringsprocessen : En studie om lobbying kring Redovisningen av goodwill

Goodwill har under en längre tid varit ett av redovisningens stora problemområden. Debatten om redovisning av detta komplexa begrepp har pågått länge. Frågan om tidsperioden för avskrivningar eller om koncernmässig goodwill överhuvudtaget skall skrivas av har varit en av de mest omstridda redovisningsfrågorna.International Accounting Standards Board är ett oberoende organ vars åtaganden är att fastställa standarder inom redovisning och finansiell rapportering. IFRS är det regelverk som ges ut av IASB. Utvecklandet av IFRS sker genom en internationell process däralla intressenter (nationella normgivare, utgivare och användare av finansiella rapporter, revisorer mm) som berörs är beviljade att delge sin uppfattning.

Normeringsprocessen : En studie om lobbying kring Redovisningen av goodwill

Goodwill har under en längre tid varit ett av redovisningens stora problemområden. Debatten om redovisning av detta komplexa begrepp har pågått länge. Frågan om tidsperioden för avskrivningar eller om koncernmässig goodwill överhuvudtaget skall skrivas av har varit en av de mest omstridda redovisningsfrågorna.International Accounting Standards Board är ett oberoende organ vars åtaganden är att fastställa standarder inom redovisning och finansiell rapportering. IFRS är det regelverk som ges ut av IASB. Utvecklandet av IFRS sker genom en internationell process däralla intressenter (nationella normgivare, utgivare och användare av finansiella rapporter, revisorer mm) som berörs är beviljade att delge sin uppfattning.

Användarnas roll i IASB:s standardsättningsprocess : En studie av svenska finansanalytikers och fondförvaltares låga deltagande i standardsättningsprocessen.

Denna studie undersöker varför svenska finansanalytiker och fondförvaltare inte i så stor utsträckning deltar i International Accounting Standards Boards (IASB:s) standardsättningsprocess. IASB:s syfte är enligt det konceptuella ramverket att i första hand tillgodose de informationsbehov som användare av den finansiella redovisningen har. För att IASB ska kunna förstå användarnas behov anser IASB att det är viktigt att de lyssnar till och beaktar användarnas åsikter. Flera studier visar dock att användare är underrepresenterade i IASB:s standardsättningsprocess.Genom en litteraturgenomgång utvecklas modellen "Förklarande faktorer till Lobbying i standardsättningsprocesser" genom att kombinera Vrooms (1964) förväntansteori med Verbas et al. (1995) "The Civic Voluntarism Model" som förklarar passivitet i politiska processer.

Öppna arenor och slutna rum : några kommunikationskonsulter i Dalarna ser på opinionsbildning

Syftet med denna uppsats är att ta reda på hur lokala kommunikationskonsulter i Falun/Borlänge-regionen ser på opinionsbildning via professionella konsulter. De centrala begrepp som avhandlas är PR, opinionsbildning och Lobbying.Den teoretiska ram som omger undersökningen består av de teoribyggen som skapats av Jürgen Habermas, James E. Grunig och Larsåke Larsson. Habermas ställer sig tveksam till den demokratiska nyttan av professionell opinionsbildning, Grunig är mer positiv och Larsson ser både för- och nackdelar med PR-verksamheten. Larssons undersökning av opinionskonsulter från 2005 refereras också.Undersökningen bygger på intervjuer med ett antal kommunikationskonsulter verksamma i Falun och Borlänge.

Från avståndstagande till erkännande- om opinionsbildning och politisk kommunikation med lagändring som mål

Titel Från avståndstagande till erkännande ? om opinionsbildning och politisk kommunikation med lagändring som mål.Författare Carlos Nalvarte V.Kurs Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap, MK1500 HT11.Handledare Bengt Johansson, JMG.Nyckelord Politisk sluss, livshistoria, livshistoriebegreppet, sakfrågor, sakfrågekomponenter, opinionsbildning, åsiktsbildning, Lobbying, politisering, avpolitisering.Keywords Political gateway, life-history, saliency, public opinion, political issue, spiral of silence, Lobbying, opinion intensity, policy makingUppsatsen överväger olika teorier om politisering och politisk kommunikation tillsammans med informantintervjuer med representanter från RFSL (Riksförbundet för homosexuellas, bisexuellas och transpersoners rättigheter) och YIMBY (Yes In My Backyard) för att genom teoriutveckling presentera en modell för politisk kommunikation och opinionsbildning. Modellen bygger främst på sakfrågors politiseringsgrad hos partierna och intressegrad hos medborgarna. Uppsatsen avgränsas genom att fokusera på obundna tvärpolitiska organisationer som hartillgång till begränsade resurser och som är verksamma i Sverige.Uppsatsens analys fokuserar på politisering av sakfrågor och intresset för sakfrågan hos medborgarna. Slutdiskussionen strävar efter att ge en klar och verklighetstrogen bild av utmaningarna som en opinionsbildande organisation möter i dagens Sverige.Följande resultat presenteras: Politiker och politiska partier tar ställning i sakfrågor genom att politisera sakfrågorna och välja de sakfrågeobjekt som bäst passar partiets ideologiska retorik.

Sållas agnarna från vetet?

Rapporten handlar om rörelsehindrades studie- och yrkesval och deras erfarenheter av studie- och yrkesvägledningen under studieåren. Undersökningens syfte är att visa på om respondenterna utsatts för ?cooling down? av sina studie- och yrkesvägledare. Den har genomförts medelst nio intervjuer med unga rörelsehindrade personer. Intervjuerna har analyserats med två kvalitativa analysmetoder, meningskoncentrering och dikotomi.

Transparens inom PR-verksamhet : En studie om PR-företagens förhållanden till öppenhet

AbstractTitle: Transparency within Public Relations ? A study about PR-companies understanding of opennessPages: 71Authors: Olof EhrsTutor: Virginia MeliánCourse: Media and Communication Studies, Bachelor Degree.Period: Autumn 2011.University: The Department of Journalism, Media and Communication, JMK,at Stockholm University.Background and aim: The PR-industry is continuing to grow in Sweden. The increase of working consultancies has made it more difficult to define what PR-activities really are in Sweden today. This exam reviews the presence and lack of transparency within the PR labour. The aim of the essay is to inspect the PR-companies relation to transparency and non-transparency.

Medhörning för basister : Hur olika medhörningsmixar påverkar basisters sätt att spela

Syftet med denna uppsats är att ta reda på hur lokala kommunikationskonsulter i Falun/Borlänge-regionen ser på opinionsbildning via professionella konsulter. De centrala begrepp som avhandlas är PR, opinionsbildning och Lobbying.Den teoretiska ram som omger undersökningen består av de teoribyggen som skapats av Jürgen Habermas, James E. Grunig och Larsåke Larsson. Habermas ställer sig tveksam till den demokratiska nyttan av professionell opinionsbildning, Grunig är mer positiv och Larsson ser både för- och nackdelar med PR-verksamheten. Larssons undersökning av opinionskonsulter från 2005 refereras också.Undersökningen bygger på intervjuer med ett antal kommunikationskonsulter verksamma i Falun och Borlänge.

 Den första inblicken i regionala företagarföreningar :  En fallstudie av Örebro Promotion

Many studies have been conducted of different types of business networks in recent years. Despite this, there is a lack of research concerning industry-transcending formal networks which are limited to a specific region. We have conducted a case study of Örebro Promotion, which is an industry-transcending network including over 500 members. Örebro is a medium-sized city in the middle of Sweden. The purpose with our study is to create an understanding of why enterprises choose to be a part of the network and what they feel is the gain of their membership.

Regionkontor i Bryssel, En studie om regionala mål, medel och samarbeten i den europeiska sfären

The base for the study is laid during an internship at a regional office in Brussels. The study initially concentrates on the function and activities of different regional offices located in Brussels, in order to answer the core question.The main focus is to reveal an eventual change of cooperation patterns between different regional offices, and in particular the eventual redirection away from a main cooperation between offices deriving from the same national state.Through an empirical material, based on a series of interviews, an analysis is made using three hypotheses concerning the patterns of cooperation among regional offices.The notion of a coming change stated by, in particular, two older studies is used as a theoretical steppingstone with the conclusion that a change, in the way offices collaborate, has taken place..

Förbifart Stockholm - En studie av beslutsprocessen och argumentationen för och emot

The Stockholm Bypass is an infrastructural project planned to be located west of Stockholm. This study investigates the argumentation concerning the project from different perspectives. The theoretical starting point is within Decision Theory. The main theories include Bounded Rationality, Kingdon's study of the political agenda and theory regarding venue shopping, framing and Lobbying. The method chosen for this qualitative case study consists of both gathering data through semi-structured interviews and through documents provided by stakeholders and information available publically through archives and media.

Statliga lobbyorganisationer? Diskussionen om opinionsbildande myndigheter tolkad utifrån en informationspolitisk kontext

During the last years a discussion has emerged around problems with Swedish state boards trying to influence the public opinion and even political bodies through different kind of information efforts. Several observers inside and outside the academy have studied how state boards increasingly use information as an instrument and also how political bodies increasingly have given such instructions to state boards. This essay put those studies into the context of both information political history and previous theoretical interpretations in that field of research.The analytical tool consists of four ideal typical ways ('state opinions') to arrange relations between the state and the citizen. Some critics focus on problems with too much political steering and how political majorities uses state boards to spread ideological propaganda. Others highlight problems with autonomy and bureaucratic organizations taking initiatives by themselves to spread normative information.

Handel och protektionism : En spelteoretisk analys av ståltvisten mellan EU och USA 2001-2003

Uppsatsen syfte är att med hjälp av spelteori strukturera och analysera det strategiska spelet bakom USA och EU:s protektionistiska agerade i den handelstvist rörande stål som ägde rum 2001-2003. Med det som bakgrund vill uppsatsen visa på vilka alternativa val aktörerna kunde ha gjort och slutligen föreslå förändringar för att öka incitamenten för aktörerna att bevara ett handelssamarbete. Uppsatsen fann med stöd av spelteori och grundläggande handelsteori att aktörerna agerade rationellt i spelets alla sekvenser och att avvikelsen från samarbetsstrategin i huvudsak berodde på det politiska spelet som ägde rum i USA och de preferenser det republikanska partiet och Bush-administrationen hade. EU spelade under konfliktens gång en strategi som tillät en återgång till samarbetet snart efter det att USA tog bort sina tullar. För att öka aktörers incitament att bevara handelssamarbeten bör WTO:s roll stärkas, Lobbying regleras och konsumenternas inflytande stärkas.

PR-olitik: En fenomenografisk studie av konstruktionen av kunskap och kompetens i gränslandet mellan politik och näringsliv

The Swedish Public Relation industry has gone through a rapid growth in the recent decade. A peculiar, although perhaps not unexpected, development is that former politicians and politically employed individuals to a larger extent have been the subject of recruitment effort from the industry. Simultaneously there has been a public debate concerning the influence on Public Relations and Lobbying over the political agenda. The purpose of this thesis is to widen and deepen the discussion concerning Public Relations consultants. It centers on the individual consultants and takes their competence as the point of departure.

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->