Sök:

Litteraturanvändning vid ämnesintegration i svenskundervisningen


Denna studie är en undersökning av litteraturanvändning vid ämnesintegration ur ett lärarperspektiv. Den avser att undersöka hur litteratur bearbetas och hur lärarna anser att det ämnesintegrerade arbetssättet påverkar eleverna. Detta har undersökts genom intervjuer med fyra verksamma svensklärare på olika skolor och program. Syftet med studien är att belysa, kartlägga och analysera hur svensklärare använder litteratur vid ämnesintegrerat arbete och hur detta arbetssätt, enligt lärarna, anses påverkar eleverna. Lärarnas arbete med litteratur vid ämnesintegration går ut på att ge eleverna en djupare förståelse för ett tema eller ämne genom litteraturläsning samt skapa sammanhang med andra ämnen. Lärarna har likartade angreppssätt när de bearbetar litteratur och boksamtal är viktigast enligt alla lärarna. De svårigheter lärarna nämner berör problematik med schemaläggning, att hitta bra litteratur och möjligheten att genomföra ett samarbete. Lärarna nämner att eleverna generellt är motvilliga och ointresserade av litteratur i samband med ämnesintegration. Fördelar med att använda litteratur vid ämnesintegration är att eleverna får en djupare förståelse, att de får möjlighet till en helhetssyn och en förståelse av sambanden mellan ämnen.

Författare

Agneta Sundqvist

Lärosäte och institution

Luleå/Språk och kultur

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..