
Sökresultat:
5464 Uppsatser om Litteratur och högläsning i förskolan - Sida 47 av 365
Vad ska jag lÀsa nu dÄ? : en studie om hur individer söker skönlitteratur
Den hĂ€r uppsatsen behandlar frĂ„gor om hur individer söker skönlitteratur. Hur vĂ€ljer mĂ€nniskor att lĂ€sa det de lĂ€ser? Vilka strategier anvĂ€nder de sig av för att söka skönlitteratur? Hur söker man skönlitteratur pĂ„ biblioteket? Ăr de verktyg som finns att tillgĂ„ en tillrĂ€cklig resurs för lĂ„ntagare nĂ€r de söker litteratur pĂ„ biblioteken? I den kvalitativa intervjustudien framkommer att indexering och katalogisering Ă€r verktyg av underordnad roll vid sökning av skönlitteratur. I slutdiskussionen presenteras idĂ©er om hur biblioteken kan anvĂ€nda sig av andra vĂ€gar för att presentera lĂ€sare med böcker som passar deras behov..
Ska vi lÀsa? : en studie i elevers lust att lÀsa
LÀsvanor Àr ett Àmne som debatteras hett i medierna. Sviktande lÀsförmÄga och ett ökat antal underkÀnda niondeklassare i svenskÀmnet gör studien relevant för de stÀndigt ökade kraven pÄ lÀsförmÄga. Det finns dÀrför ett allmÀnt intresse att veta vad det Àr som vÀcker ungdomars lust att lÀsa. Genom förstÄelse för vad som vÀcker lÀslust och förebyggande arbete kan lÀrare arbeta för att vÀnda den negativa trenden, och dÀrmed fÄ fler lÀsande ungdomar. Syftet med studien Àr att Ä ena sidan undersöka lÀrares uppfattningar om hur man skapar lusten att lÀsa skönlitteratur och Ä andra sidan att undersöka elevers uppfattningar om vad det Àr som framkallar deras lust att lÀsa.
Utvecklande samtal - hur kan utvecklingssamtalen i skolan se ut?
Problem och syfte Det Äligger lÀraren att tillsammans med elev och förÀlder genomföra ett utvecklings- samtal/termin. Dessa tar tid att planera och genomföra och jag kan ibland uppleva att detta gÄr pÄ rutin. Finns det egentligen tillrÀckligt med kunskap i skolan om hur utföra dessa pÄ bÀsta sÀtt? Vad sÀger litteratur och forskning om utvecklingssamtalets syfte och innehÄll? Syftet med denna uppsats har varit att fÄ kunskap om vad litteraturen sÀger om utvecklingssamtal och vad en grupp pedagoger har för syn pÄ utvecklingssamtalet. Dessutom ville jag, för att fÄ en utvecklingsinriktning i min uppsats, genom reflektion sÀtta igÄng tankar och presentera nya idéer till deltagarna i intervjustudien.
"Hur skall detta ske? Jag har ju aldrig haft nÄgon man." : Hur feministiskt exegetisk litteratur bidragit till förstÄelsen av Luk 1:26-38 Ären 1977-2012
This paper aims to explore the possibility of reading the Temple cleansing stories of John and Mark through Bruce J Malina?s honor/shame model, as E. Randolph Richards do. The analysis searches in John?s and Mark?s Temple cleansings for the presence of the notions of honor and shame, as Malina uses those concepts in his model.
AnvÀndningen av barnlitteratur i förskolan
Syftet med denna studie Àr att skapa en bild av hur nÄgra förskollÀrare uppfattar barnlitteratur som socialsemiotisk resurs, det vill sÀga meningsskapande resurs, i förskolans verksamhet. Studiens centrala aspekter fokuserar pÄ barnbokens inflytande pÄ barns sprÄkutveckling samt hur nÄgra förskollÀrare uppfattar att barnboken kan anvÀndas i barns sprÄkutveckling. FrÄgestÀllningarna Àr: Hur uppfattar nÄgra förskollÀrarna barnboken som socialsemiotisk resurs i barns sprÄkutveckling? Hur uppfattar nÄgra förskollÀrarna den gemensamma och individuella lÀsningen av barnboken som utvecklande för barns sprÄk? Studien Àr kvalitativ och utgÄr frÄn en induktiv samt kontextuell analys och ansats. Studiens teoretiska ramverk och analys utgÄr frÄn den socialsemiotiska teorin, dÀr fokus lÀggs pÄ meningsskapande genom utvalda resurser i social interaktion.
Var finner sjuksköterskan sin motivation till att stanna kvar i yrket?
Bakgrund: Motivation Ă€r nĂ„got som finns hos alla mĂ€nniskor, den kan bestĂ„ av bĂ„de inre och yttre motivation. Inre motivation Ă€r nĂ„got en mĂ€nniska fĂ„r nĂ€r hen gör nĂ„got intressant och meningsfullt. En yttre motivation nĂ„s nĂ€r nĂ„got ges tillbaka efter den handling som utförts. Dagens sjuksköterskor möts av mĂ„nga hinder i form av hög arbetsbelastning, lĂ„ga löner och stressiga miljöer vilket leder till att sjuksköterskor vĂ€ljer att lĂ€mna vĂ„rden. Ă
andra sidan vÀljer ÀndÄ en stor del sjuksköterskor att jobba kvar eftersom de fortfarande kÀnner motivation.
BestÀllarkompetens eller relationsbyggande? : Om begreppsförvirring i jakten pÄ ett gott SAM-arbete
I svensk litteratur om företagshÀlsovÄrd (FHV) och inköp eller upphandling av FHV förekommer begreppet bestÀllarkompetens. Det anvÀnds som ett sÀtt att beskriva brister i hur inköp av företagshÀlsovÄrdande tjÀnster planeras och genomförs. Syftet med denna rapport har varit att utreda innebörden av begreppet bestÀllarkompetens gÀllande inköp av arbetsmiljörelaterade tjÀnster sÄsom de tjÀnster som ryms inom svensk FHV. Detta har genomförts dels genom en explorativ litteraturstudie av svensk och delvis utlÀndsk litteratur som rör FHV, upphandling, inköp av tjÀnster och svensk arbetsmiljölagstiftning, och dels genom intervjuer med tvÄ köpare av arbetsmiljörelaterade tjÀnster samt tvÄ sakkunniga i omrÄdet.Den frÀmsta slutsatsen som dragits Àr att anvÀndandet av begreppet bestÀllarkompetens inte tillför nÄgot till företagshÀlsovÄrdsdebatten och att det dÀrför bör undvikas. Detta dÄ anvÀndandet i sig grundar sig i en skev syn pÄ bestÀllarkompetens som nÄgot som enbart ligger hos bestÀllaren, medan det egentligen handlar om en samlad kompetens hos köparen och leverantören av dessa tjÀnster.
Samspel och kommunikation i skolan
Syftet med denna undersökning Àr samspelet och kommunikationen mellan elever och personal i skolans tidiga Ärskurser. Vi har anvÀnt oss av litteraturstudier och intervjuer i den hÀr undersökningen. Det har visat sig att det finns brister i samspelet och kommunikationen pÄ de skolor vi undersökt. Den största bristen visade sig vara kommunikationen mellan rektorer och lÀrare. Den litteratur som vi har lÀst i Àmnet har belyst hur viktigt det Àr med samspelet och kommunikationen för en vÀl fungerande relation mÀnniskor emellan.
Vem har rÀtt till vÄrd? Gömda flyktingar, vÄrd och etiska stÀllningstaganden
Sedan flera hundra Är tillbaka har mÀnniskor immigrerat till Sverige. Efterhand har denna invandring mer och mer reglerats genom olika lagar och samarbeten. I Sverige har det sÄ uppstÄtt en grupp av personer som inte Àr asylsökande och som av olika skÀl lever i landet utan uppehÄllstillstÄnd. En del av dessa har tidigare sökt asyl men fÄtt avslag, medan andra aldrig sökt asyl. Dessa personer kan inte Ätnjuta hÀlso- och sjukvÄrd pÄ samma villkor som den svenska befolkningen eller ens pÄ de villkor som staten beslutat att asylsökande ska ha rÀtt till.
Abecita: en studie i varumÀrkesbyggande
Syfte: Det övergripande syftet med studien var att utforska hur chefen för elevhÀlsan, rektorer och specialpedagoger medverkar till det hÀlsofrÀmjande och förebyggande arbetet inom elevhÀlsan i en glesbygdskommun, i studien kallad för Humlekommunen.DÄ elevhÀlsans förebyggande och hÀlsofrÀmjande roll blev tydligare i den nya skollagen anser vi att den roll och uppgift specialpedagogen har/bör ha Àr intressant att belysa och reflektera över. Enligt Skollagen ska ?elevhÀlsan frÀmst vara förebyggande och hÀlsofrÀmjande? (Utbildningsdepartementet, 2010b, s.24). Det Àr sÄledes en stor utmaning för dagens skola och framför allt elevhÀlsan hur den ska kunna arbeta förebyggande och hÀlsofrÀmjande.Syftet preciserades med följande frÄgestÀllningar:1. Vilka faktorer styr elevhÀlsans förebyggande och hÀlsofrÀmjande arbete?2.
Hur sju erkÀnt skickliga lÀrare ger möjlighet till lÀrande i NO-undervisningen : En kvalitativ studie ur ett lÀrarperspektiv
Syftet med studien Àr att beskriva sju lÀrares reflektioner kring hur de ger sina elever möjligheter att lÀra i NO- undervisningen. LÀrarna arbetar upp till skolÄr 6 och Àr erkÀnt skickliga i sin undervisning.Under vÄr lÀrarutbildning vid Högskolan i Skövde har vi blivit intresserade av hur vi som lÀrare kan ge elever möjligheter att lÀra. UtifrÄn egna erfarenheter kan vi se vissa brister i undervisningen av de naturorienterade Àmnena. Med dessa tvÄ utgÄngspunkter valde vi att skriva om NO-undervisning. I studien anvÀndes en kvalitativ metod, dÀr vÄrt urval gav oss möjlighet att intervjua sju erkÀnt skickliga lÀrare. Urvalet var strategiskt för att kunna intervjua lÀrare som har en undervisning av god kvalitet. UtifrÄn lÀrarnas reflektioner har vi funnit möjligheter för elever att lÀra i NO-undervisningen.
PrissÀttning vid produktlanseringar
Bakgrund: Efter att ha studerat diverse litteratur, artiklar och avhandlingar som berörprissÀttning av nya produkter, kan det konstateras att det finns en del forskning som handlarom prissÀttning. I och med detta vÀcktes intresse att studera hur olika företag gÄr tillvÀga föratt ta fram ett mÄlpris pÄ sina nya produkter. PrissÀttning av nya produkter har emellertid intefÄtt lika stort utrymme i litteraturen dÄ informationen som ges, snarare handlar omprissÀttning i allmÀnhet och ger mindre vÀgledning om hur priset ska sÀttas pÄ nya produkter.Vidare Àr prissÀttning vid produktlanseringar intressant att undersöka dÄ prissÀttning Àr enviktig del av lanseringen. Dessutom Àr omrÄdet engagerande, dÄ litteraturen pekar pÄ attprissÀttningen Àr behÀftad med mÄnga utmaningar och svÄrigheter samt att valet av pris kanpÄverkas av dess syfte.Syfte: KartlÀgga hur fyra företag inom verkstadsindustrin arbetar med prissÀttning vidlansering av nya produkter, det vill sÀga beskriva vilka aspekter de vÀljer att basera priset pÄoch varför.Metod: Studien utgÄr frÄn en kvalitativ ansats dÀr fyra företag har studerats, med mÄlet att tareda pÄ hur de gÄr tillvÀga vid prissÀttning av nya produkter. Enbart fyra företag valdes, dÄundersökningen hade för avsikt att göra en djupgÄende studie, för att fÄ en störrehelhetsförstÄelse med hÀnsyn till tid och resurser.
Den meningslösa tillvaron: existentialism i svenska noveller
frÄn 1990-talet
Föreliggande arbete Àr en tematisk studie av existentialism i svenska noveller frÄn 1990-talet. Syftet Àr att visa att existentialismen fortfarande Àr en viktig inspirationskÀlla för dagens författare. Undersökningen baseras pÄ de existentialistiska tankarna kring ?en tudelad tillvaro?, ?relationer till andra?, ?gudlöshet? och ?frihet? och hur dessa har uttryckts i noveller av Ninni Holmqvist, Hans Gunnarsson och Peter Törnqvist. Analyserna visar att en tÀt relation mellan filosofi och litteratur gör sig gÀllande hos dessa svenska novellförfattare..
MÀrks lÀrares kunskapssyn i bedömningen?
Syftet med denna studie var att undersöka sambandet mellan nÄgra lÀrares bedömning och olika pedagogiska grundteoriers kunskapssyn samt hur de tillsammans med lÀrarens egen kunskapssyn pÄverkar bedömningen. UtifrÄn uttalanden frÄn 5 stycken utvalda lÀrare, tillsammans med den litteratur som vi lÀst har vi försökt att hitta samband. Den metod som anvÀndes var enskilda intervjuer, ur vilka uttalanden kopplades till den litteratur och de pedagogiska grundteoriernas kunskapssyn. Vi stÀllde frÄgor om hur dessa personer konstruerade sina prov samt hur de bedömer och dokumenterar sina elevers lÀrande. Hur lÀrarnas bedömning pÄverkats av de olika teoriernas kunskapssyn och hur skolvÀsendet har pÄverkats av dessa teorier försökte sedan knytas till behaviorism, kognitivism, konstruktivism och sociokulturell teoris olika kunskapssyner.
Genus Jihad : En studie av genusmedvetenhetens ursprung och nÄgra av dess olika uttryck inom islam
Rapporten kommer att behandla definitionen av begreppet homestyling, med avseende pÄ dess ursprung, bakgrund, tillÀmpning och resultat, samt se hur dess marknad och framtid ser ut. Vidare kommer rapporten visa jÀmförelseteorier med övriga yrken och tjÀnster, samt se till medias framstÀllning av Àmnet. Rapporten bygger pÄ intervjuer med personer inom branschen, litteratur och artiklar, samt en praktisk undersökning..