Sök:

Prissättning vid produktlanseringar


Bakgrund: Efter att ha studerat diverse litteratur, artiklar och avhandlingar som berörprissättning av nya produkter, kan det konstateras att det finns en del forskning som handlarom prissättning. I och med detta väcktes intresse att studera hur olika företag går tillväga föratt ta fram ett målpris på sina nya produkter. Prissättning av nya produkter har emellertid intefått lika stort utrymme i litteraturen då informationen som ges, snarare handlar omprissättning i allmänhet och ger mindre vägledning om hur priset ska sättas på nya produkter.Vidare är prissättning vid produktlanseringar intressant att undersöka då prissättning är enviktig del av lanseringen. Dessutom är området engagerande, då litteraturen pekar på attprissättningen är behäftad med många utmaningar och svårigheter samt att valet av pris kanpåverkas av dess syfte.Syfte: Kartlägga hur fyra företag inom verkstadsindustrin arbetar med prissättning vidlansering av nya produkter, det vill säga beskriva vilka aspekter de väljer att basera priset påoch varför.Metod: Studien utgår från en kvalitativ ansats där fyra företag har studerats, med målet att tareda på hur de går tillväga vid prissättning av nya produkter. Enbart fyra företag valdes, dåundersökningen hade för avsikt att göra en djupgående studie, för att få en störrehelhetsförståelse med hänsyn till tid och resurser. Urvalet av respondenter byggde på att dehar god insikt i företagets prissättning av nya produkter. Studiens primärdata baserades påöppna individuella intervjuer, för att fram så mycket information som möjligt. För att erhållakunskap om prissättning vid lansering av nya produkter, användes litteratur från olikauniversitets- och högskolebibliotek samt Internet. Litteraturen bestod huvudsakligen avforskningsartiklar samt fack- och kurslitteratur.Resultat och slutsatser: Studien på fallföretagen har med andra ord visat att prissättning vidlansering av nya produkter sker med utgångspunkt i den kundvärdebaserade prissättningsstrategin.Detta då den övervägande faktorn vid fastställande av målpris är kunders behov ochbetalningsvillighet, vilket kan erhållas med utgångspunkt från diverse prisundersökningsmetoder.

Författare

Annica Mårtensson Emma Johansson

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

Detta är en D-uppsats.

Läs mer..