Sök:

Sökresultat:

5464 Uppsatser om Litteratur och högläsning i förskolan - Sida 44 av 365

Hey princess: Miljöanpassning av en sÀng med fokus pÄ material

I uppsatsen sta?lls fra?gan hur mycket material som kra?vs fo?r en god natts so?mn. Projektet har utga?ngspunkten i ha?llbar utveckling med fokus pa? material, a?mnesstudier go?rs dels i ha?llbar utveckling men ocksa? i ergonomi och sa?ngen som fenomen. Metoder som anva?nds i projektet a?r intervjuer, marknadsunderso?kning, litteratur och a?mnesso?kning.

Betydelsen av fysisk aktivitet för att lindra depressiva besvÀr hos ungdomar

Syfte: Att utifrÄn litteratur belysa betydelsen av fysisk aktivitet för att lindra depressiva besvÀr hos ungdomar. Design: Studien har utförts som en litteraturöversikt. Metod: Litteratur som publicerats mellan 2001-2012 söktes fram i databaserna PsycINFO och CINAHL. Sammanlagt 14 vetenskapliga artiklar har granskats och anvÀnts i litteraturöversikten. Resultat: Fysisk aktivitet har visat sig ha en positiv effekt pÄ depression hos ungdomar.

Framkomlighet i entréer pÄ Högskolan i GÀvle för personer med nedsatt rörelseförmÄga

Dagens samhÀlle sÀgs vara byggt för alla, trots det stöter mÄnga med funktionsnedsÀttningar pÄ problem i vardagen som hindrar dem frÄn att kÀnna sig som en i mÀngden. Högskolan i GÀvle har visat sig ha brister gÀllande tillgÀngligheten. Detta uppenbarade sig bland annat i undersökningar som gjordes av studenter i Byggnadsingenjörsprogrammet pÄ Högskolan i GÀvle 2011. Examensarbetets mÄl Àr att identifiera vilka problem som finns vid ramper och entréer. För att underlÀtta undersökningen valdes de större entréerna pÄ skolan ut.Teorimaterialet Àr uppbyggt av BBR 2014, Bygg ikapp och hemsidor med relaterat material.

Kritiken och verkligheten : Datorspel och litteratur och dess olika roller inom kritiken och verkligheten

Kritiken och verkligheten söker utröna skillnader datorspelskritik och litteraturkritik emellan. Mina tankar rörande de tvÄ omrÄdena kretsade till en början kring att litteraturkritiken tillÀts röra sig mer fritt mellan olika kulturella sfÀrer medan datorspelskritiken mer hÀngav sig Ät en yngre mÄlgrupp utan referenser till andra kulturyttringar. För att undersöka detta har jag gjort en diskuskursanalytisk undersökning efter van Dijks modell. Undersökningen inkluderar tolv analysenheter; tre böcker och tre spel. Varje verk har analyserats tvÄ gÄnger dÄ jag analyserat recensioner frÄn tvÄ olika tidningar (DN och SvD) för att komma Àn djupare i mina analyser kring hur aktuella böcker och spel behandlats. För att fÄ spelen och böckerna nÄgot sÄnÀr jÀmförbara har jag stÀllt upp ett antal kriterier, dÀr ett av de mer centrala Àr att samtliga verk har varit ett av de mest sÄlda verken ett givet Är (2007-2009).

Prostatacancer : MÀns behov av stöd under Äret efter diagnosen - En litteraturstudie

Prostatacancer Àr numera den vanligaste cancerformen hos mÀn. MÀn med prostatacancer har tidigare ofta varit glömda, men eftersom nya diagnoser och behandlingsmetoder har blivit bÀttre, vilket innebÀr att sjukdomen kan upptÀckas tidigare och behandlas mer effektivt, dÀrmed lever mÀn lÀngre med sin sjukdom. MÀn har svÄrt att prata om kÀnslor och eftersom prostatacancer drabbar könsorganen, kÀnner de flesta mÀn skam över sin sjukdom och dess konsekvenser DÀrför Àr det viktigt för sjuksköterska att fÄ bÀttre förstÄelse för mÀnnens situation för att kunna ge det stödet som mÀnnen sjÀlva anser Àr viktigaste. Syftet med studien var att belysa mÀns behov av stöd Äret efter diagnosen prostatacancer. Metoden som anvÀndes var en litteratur studie med kvalitativ analysmetod.

Miljöhistoria i skolan?

Syftet med uppsatsen var att undersöka och diskutera möjligheterna för miljöhistorisk undervisning baserat pÄ den litteratur som finns. Jag har gjort en kunskapsöversikt över dels det miljöhistoriska forskningsfÀltet och dels det historiedidaktiska forskningsfÀltet ifrÄga om miljöhistoria. Miljöhistoria Àr ett brett och vÀlutvecklat akademiskt Àmne, som utvecklats sedan ca 1970-talet medan det endast existerar tre publicerade historiedidaktiska verk som anknyter till Àmnet. Miljöhistoria behöver lyftas fram pÄ ett tydligare sÀtt för att nÄ undervisningen pÄ ett bredare plan via nÄgon sorts lÀrarhandledning..

Musikundervisningens mÄl och utvÀrdering. TvÄ musiklÀrares undervisning.

Detta arbete tar sin utgĂ„ngspunkt i mina funderingar om hur musiklĂ€rare arbetar för att nĂ„ upp till de mĂ„l som anges i Lpo 94. Anledningen till att jag har fastnat just för hur man uppnĂ„r dessa mĂ„l i Ă€mnet musik beror pĂ„ att min personliga erfarenhet Ă€r att det Ă€r mycket svĂ„rt att göra detta. Jag har ocksĂ„ velat ta reda pĂ„ om och hur lĂ€rare utvĂ€rderar sin undervisning. Även hĂ€r Ă€r det mina egna erfarenheter som ligger till grund för nyfikenheten. MĂ„nga lĂ€rare jag har sett verkar helt pĂ„ det klara över att en viss lektion eller ett visst moment i undervisningen inte fungerar.

Tyst i klassen. Upplevelser av muntliga klassrumsaktiviteter

I skolans undervisning ingÄr momentet tala, vilket vissa elever upplever som oerhört krÀvande och frustrerande. Under senare tid har kommunikativa fÀrdigheter alltmer betonats som avgö-rande inom utbildning och arbetsliv, men trots att elevers muntliga fÀrdigheter anses sÄ vikti-ga, organiseras undervisningen inte alltid sÄ att elevers muntliga förmÄgor trÀnas och utveck-las. De elever som sÀllan eller aldrig deltar i muntliga aktiviteter i klassrummet, riskerar att inte nÄ mÄlen och hamnar dessutom lÀtt i ett utanförskap, stigmatiserade av identiteten som ?tyst? elev.I denna kvalitativa studie undersöks nÄgra elevers upplevelser av muntliga aktiviteter i klass-rum. FrÄgestÀllningarna som besvaras Àr om alla elevers röster blir hörda, hur eleverna upp-levt aktiviteterna och hur man kan öka elevers deltagande i muntliga aktiviteter.

Tales from under the Candy Cane Tree: Diktbok genom storytelling

Jag bestÀmde mig för att skapa en diktsamling för mina dikter som jag skrivit under en lÀngre tid. Det jag vill undersöka Àr hur man kan anvÀnda sig av Storytelling för att skapa en helhet för en diktbok. Jag ville införa detta element i bÄde innehÄllet i dikterna, vilken plats de skulle fÄ i boken samt fÄ in det i formgivningen. Jag tog och anvÀnde mig av litteratur för vÀgledning inom hur jag skulle fÄ fram den historia som jag hade att berÀtta. Resultatet blev en komplett diktbok som med formgivning och placering av dikterna blev en bok som berÀttade en historia för sig sjÀlv i sin helhet..

En vision om en ny didaktik för undervisning i företagsekonomi

Detta examensarbete Àr genomfört inom ramen för examensarbetet pÄ lÀrarprogrammet vid Malmö högskola. Syftet med uppsatsen Àr att visa pÄ möjligheterna med ny didaktik vid undervisning i företagsekonomi pÄ gymnasiet. Metoden som anvÀnts Àr studie av relevant pedagogisk och didaktisk litteratur. Resultatet Àr ett förslag pÄ möjligheter med ny didaktik i Àmnet Företagsekonomi med hjÀlp av MMORPGs funktioner. Slutsatsen Àr att anvÀndandet av MMORPGs vid undervisning i Àmnet Företagsekonomi skapar mÄnga vÀrdefulla fördelar ur didaktisk synpunkt i jÀmförelse med dagens klassrumsdominerade didaktik..

Omringad av vatten vid barnaf?dande

Bakgrund: Vattenf?rlossning inneb?r att kvinnan f?der sitt barn helt under vattenytan. Bristande bevis g?llande vattenf?dslar bidrog till en avr?dan att f?da i vatten. ?r 2014 b?rjade vattenf?rlossning implementeras igen i Sverige efter en stor efterfr?gan fr?n kvinnor. Kvinnor som ?nskar f?da i vatten b?r ha en l?g-risk graviditet samt uppfylla kriterier och f?ruts?ttningar. Tidigare forskning visar f?rdelar med vattenf?rlossning f?r b?de kvinna och barn.

BarnavÄrdslagen 1960

Uppsatsen koncentrerar sig kring debatten och utredningen som föregÄr den lagstiftning som kom att sjösÀttas 1:e januari 1961, BarnavÄrdslagen 1960.Materialet Àr hÀmtat ur facktidskrifter, riksdagstryck samt annan litteratur som tangerat Àmnet.Argument för en förÀndrad lagstiftning framfördes av bÄde den rÄdande majoriteten och oppositionen, men man hade olika motiv till sina respektive stÀllningstaganden och olika lösningar pÄ finansieringarna.Den stora förÀndringen i den nya lagstiftningen var att man samlade allt som rörde barnavÄrd under en och samma lagstiftning. Det blev med 1960 Ärs barnavÄrdslag lÀttare att administrera och arbeta med barnavÄrd och ungdomsskydd..

DÀrför vÀljer företagare aktiebolag idag

Handledare: Johanna HanssonExaminator: Per ForsbergTitel: Da?rfo?r va?ljer fo?retagare aktiebolag idagBakgrund: Denna uppsats har sin utga?ngspunkt i de fo?ra?ndringar som skett fra?n statens sida vad ga?ller aktiekapital och revisorsplikt. Detta skapade en tanke om vad det a?r som faktiskt pa?verkar fo?retagarnas beslut att va?lja aktiebolag.Syfte: Studiens syfte a?r att beskriva vilka faktorer som a?r viktigast i fo?retagares val av bolagsformen aktiebolag efter de fo?ra?ndringar i lagar och regler som skedde a?r 2010. Detta ska go?ras genom en ja?mfo?relse av svar fra?n respektive respondent fo?r att sedan ta fram de viktigaste kategorierna utifra?n den teori som tagits fram.

Matematikbokens vara eller icke vara?: alternativa arbetssÀtt
i Àmnet matematik

Syftet var att undersöka och beskriva hur man kan arbeta med matematik pÄ ett alternativt sÀtt utan matematikboken som styrande medel. Vi har studerat litteratur, samt observerat och intervjuat pedagoger som arbetar pÄ ett alternativt sÀtt med matematik. Undersökningsgruppen har bestÄtt av tre pedagoger som har berÀttat om och demonstrerat sitt arbetssÀtt. Vi har kommit fram till det finns alternativa arbetssÀtt som kan ersÀtta det traditionella arbetssÀttet i matematik, det vill sÀga enskilt rÀknande i matematikboken. .

Den skenbara normbrytaren : - En studie av genuskonstruktion i fyra svenska bilderböcker för barn

AbstractElisabeth LarssonDen skenbara normbrytaren ? en studie av fyra svenska bilderböckerUV5002 Ht 2011I förskolans uppdrag ingĂ„r att motverka stereotypa genusnormer, vilket Ă€ven innefattar att oreflekteratpresentera sĂ„dana via litteratur skriven för barn. Genom att uppmĂ€rksamma barnlitteratur somskapare och upprĂ€tthĂ„llare av genusstereotyper och genusnormer kan detta medvetandegöras ochdĂ€rmed bemötas.Är bilderböcker för barn bĂ€rare av genusnormer eller Ă€r de objektiva och fria frĂ„n dylika vĂ€rderingar?Med den frĂ„gestĂ€llningen som utgĂ„ngspunkt tar föreliggande uppsats sig an Pija Lindenbaumsbilderböcker Gittan och grĂ„vargarna, Gittan och Ă€lgbrorsorna, Lill-Zlatan och morbror raringsamt Kenta och barbisarna för att undersöka huruvida dessa motverkar eller cementerar rĂ„dandesyn pĂ„ kön och genus.Studien tar avstamp i ett feministiskt poststrukturalistiskt perspektiv, dĂ„ man inom denna riktningfokuserar pĂ„ de normer och ramar som styr formandet av sociala genusstrukturer, vilket Ă€r engrundlĂ€ggande del i föreliggande studie.Studien bygger pĂ„ Maria Nikolajevas förslag till analysverktyg, vilka fokuserar pĂ„ hur genusframstĂ€lls i bilderböcker riktade till barn.Analysen visar att samtliga studerade verk Ă€r bĂ€rare av genusvĂ€rderingar som inte ligger i linjemed dem som förskolan förvĂ€ntas förmedla, trots att verken till ytan sett marknadsför sig som genusmedvetna.Studien har relevans för aktiva inom pedagogisk verksamhet för yngre barn dĂ„ den fokuserar pĂ„hur sagda verk inverkar pĂ„ en yngre publik. Studien kan Ă€ven med fördel lĂ€sas av litteratur- och genusvetaredĂ„ dessa Ă€mnen intar en framtrĂ€dande roll i tidigare nĂ€mnda undersökning..

<- FöregÄende sida 44 NÀsta sida ->