Patientupplevelser av omvårdnaden på en akutmottagning
Patienter kommer till akutmottagningar med stora variationer av sjukdomar, skador, ålder och psykologiska tillstånd. Arbetet på akutmottagningen är ofta mer inriktat på de medicinska aspekterna av omvårdnad. Det är patientens upplevelser av omvårdnaden som fungerar som en bedömning av hur bra omvårdnaden utförs. Syftet med denna studie är att beskriva patientens upplevelser av omvårdnaden på akutmottagningen. Den metod som använts är en litteraturöversikt av tolv artiklar med kvalitativ eller kvantitativ metod. Studien resulterade i tre huvudkategorier som patienterna upplevde som omvårdnad. Huvudkategorierna var: Kommunikation mellan vårdgivare och vårdtagare, sjuksköterskans professionalism och vårdmiljön. Resultatet visar även att patienter har olika behov av omvårdnad, beroende på hur sjuka eller skadade de är. Det är dock viktigt att utgå från varje patients livsvärld för att kunna erbjuda en personligt anpassad omvårdnad vilket skapar en trygghet för patienten. Studien visar även att det i framtida studier finns ett behov av att klargöra hur patienters upplevelser av omvårdnaden på akutmottagningen relateras till hur skadade och sjuka patienterna är.