Sök:

Sökresultat:

1701 Uppsatser om Litterär kontext - Sida 65 av 114

SJÄLVREFLEKTION ÖVER EN KRITISK HÄNDELSE, I EN NY KONTEXT : Kvalitativ sjĂ€lvreflektionsstudie av tvĂ„ svenska sjukgymnaststudenters upplevelser av en kritisk hĂ€ndelse under verksamhetsförlagd utbildning pĂ„ rehabiliteringscentrat Pina Palmera, Mexiko.

Physiotherapists treat people with different views of the world and medical beliefs, which require a good understanding of cultural differences. One way to achieve cultural understanding is through self-reflection in a new context. During five weeks the authors, two physiotherapy students, completed a clinical practice at the rehabilitation center Pina Palmera, Zipolite, Oaxaca, Mexico. At the beginning of the period a critical incident was chosen, when the head physiotherapist for the ward Cuidados Especiales intended to sell jewellery to the authors during a treatment of a patient. The authors have by using the reflection framework "Framework to guide reflective process", and Interpretive Phenomenological Analysis (IPA) for analysis, discussed different ways of communication, adherence, education, and self-reflection and critical thinking.

SVENSKUNDERVISNING I FLERSPRÅKIGA KLASSRUM : En studie av nĂ„gra svensklĂ€rares syn pĂ„ den sprĂ„kheterogena undervisningskontexten

Vad innebÀr det att undervisa i en sprÄkheterogen kontext? Trots att det i styrdokument och inom forskning fastslÄs att elever med ett annat modersmÄl behöver andrasprÄksundervisning för att utveckla den för skolframgÄng och samhÀllsdeltagande sÄ viktiga sprÄkbehÀrskningen, gör okunskap, resursbrist och lÄg status för Àmnet svenska som andrasprÄk att svensklÀrare utan kunskap om andrasprÄksinlÀrning stÀlls inför flersprÄkiga elevgrupper. I den hÀr undersökningen besvarar sex svensklÀrare i grundskolans senare Är vilken attityd, erfarenhet och utbildning de har nÀr det gÀller undervisning i sprÄkheterogena kontexter. Genom att frÄga hur flersprÄkigheten pÄverkar undervisningen, om den Àr en tillgÄng istÀllet för ett hinder och om kunskaper i andrasprÄksinlÀrning behövs i svensklÀrarkompetensen vÀxer bilden fram av den mÄngkulturella och flersprÄkiga skolans ökade krav pÄ bÄde individualisering och inkludering. Denna fallstudie visar att mÄngfalden betraktas som en positiv kraft i det mÄngkulturella klassrummet dÀr elevers olika perspektiv berikar undervisningen.

EN STUDIE AV AT-LÄKARES INFORMATIONSSÖKNINGSBETEENDE I OLIKA PRAKTIKER

AbstractInformation and information seeking have always been important parts of society. How behavioural patterns of information seeking manifest themselves are partly due to individual prerequisites and partly due to the practice where the seeking of information is conducted.The aim of this study is to investigate a group of newly examined physicians? experiences of information seeking behaviour in their educational practice and in their professional practice. The two practices are related to each other but still very different. This makes it interesting to study whether individuals? information seeking behaviour changes when they move from the educational practice to the professional.The theoretical framework for the current study is a socio-cultural one.

Aktiv mÄlstyrning och dess effekter pÄ personalens motivation under en nedlÀggningssituation

Det finns ett stort stöd för tesen att om mÄl i en organisation skall pÄverka anstÀlldas prestationer, mÄste det föreligga ett engagemang för mÄlen. Mindre utforskat Àr dock mÄlstyrning och dess effekter pÄ motivationen att göra goda prestationer under en nedlÀggningssituation. Den kunskap som finns visar pÄ svÄrigheterna att skapa motiverade anstÀllda, pÄ grund av oro för negativa konsekvenser till följd av nedlÀggningen. Syftet med denna studie Àr att undersöka hur medarbetare med olika grad av engagemang för mÄlen, upplevde ett mÄlstyrningsprogram under en nedlÀggningssituation, dÀr mÄlstyrningen innebar en höjning av mÄlen. Syftet Àr Àven att studera hur mÄlstyrningsprogrammet pÄverkade de anstÀlldas formella respektive informella prestationer samt arbetsrelaterade anspÀnning.

I nöd och lust, tills döden skiljer oss Ät : Sexualitet hos ensamstÄende mÀn och kvinnor inom palliativ vÄrd

I föreliggande studie undersöktes samtal dĂ€r tre personer som stammar deltog i interaktioner med olika deltagarstrukturer; med en annan person som stammar, med en nĂ€rstĂ„ende person samt med en person i en institutionell kontext. Studien syftade till att analysera likheter och skillnader mellan samtal med olika deltagarstrukturer, med avseende pĂ„ fenomenen samkonstruktion, blickkontakt vid samkonstruktion och uppbackning. Sammanlagt medverkade tolv personer, i totalt nio dyader. De nio samtalen, som var mellan 35 och 55 minuter lĂ„nga, spelades in och analyserades enligt principer frĂ„n Conversation Analysis (CA). Även berĂ€kningar utfördes pĂ„ fenomenen verbala uppbackningar, samkonstruktion och blickkontakt vid samkonstruktion.

Utflaggningens rÀttsliga konsekvenser

Sjöfartens internationella karaktÀr har skapat ett rÀttsomrÄde som utgör en hybrid mellan nationell och internationell rÀtt. Detta gÀller sÀrskilt betrÀffande skeppet, som har tillagts ett slags nationalitetsstatus enligt de sjörÀttsliga regelverken. SÄ lÀnge flagg Àr oförÀndrad Àr Àven skeppets internationellrÀttsliga status relativt konstant. En förÀndring av flagga innebÀr emellertid att den rÀttsliga kontext varinom skeppet befinner sig förÀndras, nÄgot som inte bara pÄverkar frÄgan om tillÀmplig rÀttsordning utan Àven skeppet position under internationell rÀtt. Direkt uppstÄr konsekvenser i form av att fartyget underkastas en annan stats exklusiva jurisdiktion.

VÀrderingar i CSR-kommunikation. : Kan ett företag minska risken för att budskapet uppfattas med skepticism?

Syfte: Examensarbetet har skrivits för att testa om ett CSR-budskap baserat pÄ ett vÀrdeteoretiskt ramverk har högre trovÀrdighet hos en presumtiv kund Àn ett budskap som inte Àr det.Metod: I detta examensarbete har endast primÀrdata anvÀnts som samlats in genom en kvantitativ enkÀtundersökning. Dataanalysen har sedan skett utifrÄn ett kvantitativt förhÄllningssÀtt.Resultat och slutsats: Resultatet i studien visar att företag som önskar öka trovÀrdigheten i sin CSR-kommunikation bör övervÀga att anvÀnda sig av ett vÀrdeteoretiskt ramverk i sin kommunikation. Resultatet stödjer Schmeltz tes frÄn 2014 om att ett vÀrdeteoretiskt ramverk kan bidra till att öka den uppfattade trovÀrdigheten hos en presumtiv kund. Det finns dock viss skillnad i uppfattning mellan könen dÀr kvinnor generellt mottar budskapen mer positivt.Förslag till fortsatt forskning: Det skulle vara intressant att nÀrmare studera skillnaderna i uppfattning av CSR-budskapen mellan könen i synnerhet om det i en större kontext verkligen Àr sÄ att mÀn uppfattar kompetensvÀrderingar med högre trovÀrdighet Àn vad kvinnor gör och att kvinnor uppfattar personliga vÀrderingar med högre trovÀrdighet Àn vad mÀn gör.Uppsatsens bidrag: Den hÀr uppsatsen visar att kommunikatörer och marknadschefer inom privatresebranschen bör övervÀga att anvÀnda ett vÀrdeteoretiskt ramverk nÀr de kommunicerar CSR med sina presumtiva kunder om de har ambitionen att öka den uppfattade trovÀrdigheten i sina budskap..

Lekens betydelse i förskolan

Jag har gjort en undersökning om lekens betydelse i förskolan. Undersökningen Ă€r kvalitativ och syftar till att genom intervjuer och observationer faststĂ€lla hur viktig leken Ă€r för barnen i förskolan. Jag har sökt svar pĂ„ mina frĂ„gor hos förskollĂ€rare och intervjuat dem om deras erfarenheter och uppfattningar. Jag har slumpmĂ€ssigt valt ut fyra olika lekforskare, Maria Øksnes, Birgitta Knutsdotter Olofsson, Ole Fredrik Lillemyr och Margareta Öhman. Forskarna Ă€r ganska överens om att leken Ă€r en central aspekt av barns liv och av barndomen samt att leken Ă€r ett viktigt pedagogiskt verktyg för barns lĂ€rande och utveckling.

Religionsundervisning i en afrikansk kontext : en jÀmförelse av tre olika skolor i Accra, Ghana

I denna studie undersöker och analyserar jag religionsundervisningen i tre olika skolor i Ghanas huvudstad Accra. De tre skolorna har alla olika profiler, varav en Àr muslimsk, en Àr kristen och en saknar religiös profil eller Àr icke-konfessionell. De tre skolorna Àr sÄledes Islamic Educational Unit, Presbyterian Boys Secondary School samt University Primary School.Studiens syfte Àr att jÀmföra hur religionsundervisningen ser ut och bedrivs i de olika skolorna, vilka olika religioner som presenteras i undervisningen och hur man stÀller sig till olika aspekter av religionsundervisningen och religion i allmÀnhet, och hur Àmnet Àr upplagt. Jag vill undersöka huruvida religionsundervisningen i de olika skolorna domineras av nÄgon religion och ifall nÄgon religion helt lÀmnas utanför. Detta Àr viktigt för att ge en bild av hur skolornas karaktÀr ser ut och hur man prioriterar i undervisningen.

Alignment - Ett strukturerat arbetsÀtt för att uppnÄ riktning i sina IS/IT-satsningar

Syftet med studien Àr att beskriva hur smÄ verksamheter kan skapa riktning pÄ förÀndring genom sina IS/IT-satsningar i ett steg mot att utveckla en IS/IT-strategi. DÄ smÄ organisationer ofta saknar formulerade strategidokument och nÄgon specifikt ansvarig för IT tenderar investeringar att vara impulsiva och brista i anknytning till verksamhetsstrategin. En sÄdan anknytning brukar benÀmnas alignment, vilket kan skapa riktning för framtida IS/IT-satsningar.Genom en fallstudie av en liten organisation med mycket av denna problematik utfördes semistrukturerade intervjuer pÄ ledningsnivÄ inriktade mot företagets marknadsförings- och försÀljningsaspekter pÄ deras hemsida för att vidare applicera ett egenskapat analytiskt ramverk pÄ fallet. Ramverket skapar en utgÄngspunkt utifrÄn vÀrdekedjan för att vidare genom en SWOT-analys utlÀsa styrkor och svagheter för att formulera den strategiska positionen och definiera kritiska aspekter. Genom att undersöka de kritiska aspekterna kan IS/IT-satsningar stÀllas i kontext mot den strategiska positionen för att skapa en grund för att ta fram förbÀttringsförslag utifrÄn de glapp som uppstÄr.I studien har vi kunnat konstatera att det finns skillnader i uppfattning mellan verksamhetens strategiska stÀllningstaganden och vad som faktiskt presenteras i form av IT och vi menar dÀrför att vÄrt analytiska ramverk hjÀlpt oss hitta aspekter som bör arbetas med för att skapa en enhetlig syn mellan verksamhet och IT.Det analytiska ramverket Àr ett förslag pÄ ett strukturerat arbetssÀtt för att uppnÄ alignment i sina IS/IT-satsningar ur ett kontinuerligt förÀndringsperspektiv..

Elefanten i rummet : En studie av vad som problematiseras i jÀmstÀlldhetspolitiken och vilka konsekvenser det fÄr för jÀmstÀlldhetsarbetet

I denna uppsats anvÀnds diskursanalys för att undersöka vad som framstÀlls som problemet i jÀmstÀlldhetspolitiken och vilka konsekvenser problemets framstÀllning fÄr för jÀmstÀlldhetsarbetet och jÀmstÀlldhetsintegrering som politisk ÄtgÀrd. Studien har gjorts i en lokal kontext genom att analysera Karlstad kommuns jÀmstÀlldhetspolicy, tvÄ jÀmstÀlldhetsplaner samt ett samordningsmöte för jÀmstÀlldhetsfrÄgor. Den diskursanalytiska metoden som ligger till grund för analysen Àr Carol Lee Bacchis policyanalysverktyg ?What is the problem represented to be??. Det Àr ett angreppsÀtt som analyserar policys med syftet att skapa förstÄelse för hur problem ?skapas? i policys problemformulering.

Den fysiska inomhusmiljöns betydelseför barns fria lek och samspel i förskolan

I denna studie har vi studerat den fysiska inomhusmiljön med fokus pÄ lekhall och hemvrÄ i tvÄ förskolor. Vi har undersökt hur den fysiska miljön kan ha betydelse för barns fria lek och samspel. Denna studie genomsyras av tvÄ olika teoretiska utgÄngspunkter, det miljöpsykologiska samt det sociokulturella perspektivet. Studien utgick ifrÄn fyra frÄgestÀllningar dÀr samspel och kommunikation, kulturella redskap, den fysiska miljöns pÄverkningar i barns fria lek samt det komplexa rummets betydelse var av intresse. I denna kvalitativa studie anvÀnde vi oss av observation med videostöd som metod dÀr vi studerade de yngre barnens fria lek och samspel med den fysiska inomhusmiljön.

Under samma himmel: en fallstudie om den kristna kyrkan i
Turkiet - religionsfrihet i praktiken?

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka huruvida det i praktiken rÄder religionsfrihet i Turkiet. Metoden som jag anvÀnt mig av Àr det kvalitativa fallstudiet. Intervjuer har skett med tvÄ företrÀdare frÄn den kristna minoritetskyrkan i Turkiet. Fallstudiet Àr deskriptivt. Djupintervjuerna tolkas fenomenologiskt.

Vilken betydelse har karisma i dagens samhÀlle? : En socialkonstruktivistisk studie av karisma i sjÀlvhjÀlpslitteratur

Karisma Àr ett fenomen som under lÄng tid vÀckt stort intresse och fascination bland mÀnniskor, dÀribland mig sjÀlv. DÀremot Àr begreppet aningen diffust och det har dÀrför varit svÄrt att hitta en entydig definition av karisma. För att undersöka dimensionerna av karisma har jag i denna uppsats valt att undersöka karismans betydelse i dagens samhÀlle. Syftet med undersökningen har varit att undersöka hur fenomenet karisma som begrepp konstrueras i en bestÀmd social kontext i samhÀllet idag, vilket jag har gjort genom att analysera sjÀlvhjÀlpslitteratur i hur man ökar sin karismatiska utstrÄlning. De huvudsakliga frÄgestÀllningarna bakom denna undersökning omfattar bland annat hur karisma konstruerats i litteraturen, hur framstÀllningen av karisma gett upphov till skapandet av subjekt samt att se om förÀndringar i samhÀllet kommit att förÀndra betydelsen av karisma.

"Ämnens hĂ„rda grĂ€nser" : GymnasielĂ€rares perspektiv pĂ„ Ă€mnesintegrering

Syftet med denna studie Àr att undersöka gymnasielÀrares perspektiv pÄ ett Àmnesintegrerat arbete. Med hjÀlp av intervjuer undersöks sex gymnasielÀrares didaktiska uppfattning av möjligheter och hinder i den Àmnesintegrerade undervisningen. FörutsÀttningar, möjligheter och hinder tydliggör sedan bÀsta tÀnkbara situationen för Àmnesintegrering utifrÄn intervjumaterialet.Den didaktiska triangeln anvÀnds som analysredskap och illustrerar undervisningssituationen utifrÄn de tre viktiga grundpelarna lÀrare, elev och innehÄll. Tillsammans samspelar dessa grundpelare i dess kontext skolan. I kontexten finns ramarna för undervisningen.

<- FöregÄende sida 65 NÀsta sida ->