Sök:

Sökresultat:

1701 Uppsatser om Litterär kontext - Sida 59 av 114

Bemötande av barn vars förÀldrar har separerat utifrÄn ett professionellt perspektivEn kvalitativ intervjustudie

Studien undersöker hur könsfördelningen ser ut pÄ den samtida konstscenen i Sverige. I vilken utstrÀckning kön representeras pÄ ett jÀmstÀllt sÀtt inom utstÀllningsproduktion antas kopplat till hur de delaktiga i beslutsprocessen förhÄller sig till externt jÀmstÀlldhetsarbete. Tre kategorier av organisationer studeras för att kunna avgöra om det finns skillnader i tillvÀgagÄngssÀtt. Officiella dokument frÄn varje organisation undersöks för att förstÄ hur de formellt förhÄller sig till jÀmstÀlldhetsarbete. Statistik av den faktiska könsfördelningen för varje organisation tas fram frÄn de tvÄ senaste Ärens utstÀllningsarkiv.

SjÀlvförverkligande genom studier eller arbete? : En kvalitativ undersökning av hur meningsskapandet kring det akademiska kontra yrkesverksamma livet uttrycks av studerande vid universitet och utomstÄende

Syftet med min uppsats Àr att hitta vÀrderingar om meningsskapandet kring det akademiska och det yrkesverksamma livet sett frÄn de som studerar pÄ universitet och de som inte gör det och istÀllet Àr arbetande utan studier. Jag vill se hur dessa framstÀllningar uttrycks hos fyra stycken intervjupersoner, genom att analysera deras tal. Min empiri tolkas med hjÀlp av hermeneutik för att se hur informanterna tillskriver mening till att studera och till att arbeta. För att analysera detta har jag i första hand tagit hjÀlp av George Simmels teori om utbyte, som Àr en föregÄngare till symbolisk interaktionism, och Àven en studie av Tim Hallett som diskuterar symbolisk makt. Vidare har jag ocksÄ valt att ta hjÀlp av Zygmunt Baumans ?Det individualiserade samhÀllet?, för att sÀtta interaktionen i dagens förÀndliga kontext.Vad jag hittar Àr att samtliga intervjupersonerna har en ambition att förverkliga sig sjÀlva genom arbete.

FlersprÄkighet i förskolan. : En intervju- och observationsstudie av pedagogers arbete med flersprÄkiga barn.

Syftet med studien var att se hur pedagoger arbetar med flersprÄkiga barns sprÄkutveckling i svenska. UtifrÄn insamlat empiriskt material avsÄgs att besvara tre valda frÄgestÀllningar som behandlar lÀrandemiljön, pedagogernas resonemang kring sprÄkutveckling i sitt arbete samt deras strategier för sprÄkutveckling hos flersprÄkiga barn.För studien valdes det sociokulturella perspektivet som tolkningsverktyg. NÀr barnen gÄr till förskolan samspelar de med pedagoger och andra barn, lÀr och utvecklas i en social kontext dÀr sprÄket Àr ett viktigt verktyg. Ur det sociokulturella perspektivet sker lÀrande och utveckling i ett socialt sammanhang.Som metod anvÀndes intervjuer och observationer. Studien bygger pÄ sju intervjuer och tjugotre observationer.

Fr?n utbildning till praktik. Hur processledare ?vers?tter kunskap fr?n utbildning till sin egen praktik?

Syftet med denna studie ?r att unders?ka hur processledare i f?rskolan ?vers?tter kunskaper och metoder fr?n en utbildning till f?rskolans praktik, samt att unders?ka hur utbildningen bidrar till deras personliga utveckling och ledarskap. Studien avser ?ven att unders?ka vad som m?jligg?r och begr?nsar processledarnas uppdrag att leda och driva utvecklingsarbete p? f?rskolan. Resultatet visar att processledarna ?vers?tter metoder och verktyg fr?n utbildningen genom kopiering och modifiering beroende p? f?rskolans kontext och kollegornas behov.

Marknadens Didaktik : Hur den didaktiska strategin livslÄngt lÀrande legitimeras gentemot det formella utbildningsomrÄdet i den globala kontexten

Den hÀr magisteruppsatsen söker att besvara forskningsfrÄgan kring hur den didaktiska strategin livslÄngt lÀrande legitimerats som didaktisk strategi i den globala kontexten. Detta sker genom en hermeneutisk lÀsning och analys av centrala texter inom forskningsomrÄdet och genom att tolka resultatet genom Berger och Luckmanns? socialkonstruktionistiska teori för legitimering. Resultatet tycks peka pÄ att centrala aktörers definition, tolkning och anvÀndning av begreppet globalisering samt anvÀndandet av ett sprÄk prÀglat av en underliggande politisk ideologi formar vad som liknas vid ett symboliskt universa. Detta har i sin tur skapat förutsÀttningarna för en introduktion och legitimering av den explicita teorin livslÄngt lÀrande som en typ av didaktisk strategi.

Spelar det nÄgon roll vem man Àr? - om fyra lÀrares socialisation och didaktiska förhÄllningssÀtt i ett genus- och jÀmstÀlldhetsperspektiv

Denna studie handlar om hur fyra lÀrares socialisationsprocesser och bakgrunder pÄ olika vis hÀnger samman med deras didaktiska stÀllningstaganden i ett genus- och jÀmstÀlldhetsperspektiv. För att uppnÄ syftet har jag valt att genomföra en kvalitativ intervjuundersökning med en abduktiv förklaringsansats. Min kulturanalytiska tolkning Àr gjord utifrÄn en modell i tre steg som jag hÀmtat frÄn Kvale (1997). I min tolkningsmetod har ocksÄ Ehn & Löfgren (2001) varit betydelsefulla för min förstÄelse av kulturanalysen som metod. Resultatet av min undersökning visar pÄ en del av de svÄrigheter som ett genus-och jÀmstÀlldhetsperspektiv i grundskolans Är 1-6 kan innebÀra.

Tala svenska om Sverige : En bildanalys av ett bildlÀromedel för A-kursen inom sfi

I föreliggande uppsats har jag studerat bilderna i ett bildlÀromedel för vuxna illitterata. LÀromedlet, som Àr en bildordbok, anvÀnds inom sfi-undervisningen i spÄr 1, kurs A, och heter Tala svenska direkt (Hanssen 2004). Syftet med studien har varit att undersöka i vilken utstrÀckning bilderna i boken motsvarar kriterierna för en bra bild med högt lÀsvÀrde utifrÄn ett perceptuellt, ett kognitivt, ett sociokulturellt och ett pedagogiskt perspektiv. Min metod har varit kvalitativ analys och bildanalys. Jag har utgÄtt frÄn semiotisk bildteori och inspirerats av sÄvÀl ikonografi och semiotisk bildanalys som av tidigare forskning pÄ omrÄdet.

Design för Tillit i nÀtverk : En studie om designkompetensens bidrag för effektivare samverkan inom vÄrd och omsorg

SammanfattningDenna uppsats syftar till att belysa designkompetensens förmÄga att bidra till ÀndamÄlsenliga kommunikationslösningar för bÀttre samverkan inom vÄrd och omsorgsverksamheten. DÄ Àmnet design som bÄde process, arbetsmetoder och tankesÀtt Àr ett relativt outforskat Àmne har studien fÄtt en explorativ karaktÀr. För att möjliggöra forskning kring detta föga kÀnda Àmne har jag valt att studera designkompetensens roll i ett tjÀnstedesignprojekt kallad Tillit-projektet. Detta projekt startades som en reaktion pÄ bristande samverkan mellan olika vÄrdgivare och mÄlsÀttningen var att finna kommunikationslösningar som effektiviserar denna samverkan, allt för att erbjuda vÄrdtagaren en mer ÀndamÄlsenlig vÄrd och tryggare tillvaro. Denna uppsats avser att skildra och analysera den roll designkompetensen har spelat och det bidrag som den har lyckats lÀmna i projektet.Uppsatsen börjar med ett inledande kapitel med en kort beskrivning av omsorgsnÀtverket och den kontext inom vilken samverkansproblemet har identifierats.

Sexualupplysning till unga en jÀmförelse mellan diskurser i Sverige och USA

Syftet med uppsatsen Àr att se vilka diskurser vi kan lokalisera inom riktlinjer gÀllande, och forskning pÄ, omrÄdet sexualupplysning till ungdomar i Sverige och USA och att sedan analysera och jÀmföra de olika diskurser vi funnit. Vi ville Àven ta reda pÄ vilka konsekvenser de olika tankesÀtten skulle kunna ha i ungdomars vardag.Vi rör oss inom en kvalitativ och konstruktivistisk kontext, med diskursanalys som verktyg, nÀr vi lokaliserar de teman och tankesÀtt som framkommer i vÄrt material. Vi har undersökt amerikanskt material i form av forskningsrapporter om avhÄllsamhetsprogram och om policys som berör sexualundervisning samt en lagtext pÄ federal nivÄ som behandlar innehÄllet i avhÄllsamhetsprogram. Det svenska materialet bestÄr av grundskolans lÀroplan, rapporter och referensmaterial frÄn skolverket gÀllande sexualundervisning, samt en rapport frÄn FolkhÀlsoinstitutet.Som kompletterande underlag har vi intervjuat en representant för en rÄdgivningsbyrÄ för ungdomar i New York (Planned Parenthood NY) samt en representant för RFSU hÀr i Sverige, för att fÄ en bild av hur sexualrÄdgivningsorganisationer resonerar kring sexualupplysning till ungdomar.Vi fann tre olika diskurser i det amerikanska materialet; oskulden i fokus, heteronorm, moralism. I det svenska materialet fann vi tvÄ diskurser; likvÀrdig sexualundervisning till alla ungdomar samt allt Àr normalt.

Kvinnan - utan betydelse i transitionsprocesser? En analys av kvinnoorganisationers betydelse för styrelseskicket i Afghanistan, Rwanda och Sydafrika.

Vi har i vĂ„r uppsats undersökt kvinnoorganisationers betydelse för styrelseskicket i tre lĂ€nder, Afghanistan, Rwanda och Sydafrika, i samband med en transition. Vi har tittat pĂ„ en rad olika faktorer som i vilken omgivande kontext organisationerna verkar och vilken stĂ€llning kvinnan generellt sett haft i samhĂ€llet före och efter transitionen. Vi har i vĂ„r analys utgĂ„tt frĂ„n Georgina Waylens teorier om kvinnoorganisationers betydelse för transitionerna i Sydamerika och de före detta sovjetiska staterna i Östeuropa. Hon menade att kvinnoorganisationer i Sydamerika har haft större betydelse vid transitionen Ă€n de i Östeuropa, men att de blivit marginaliserade i senare skeenden av transitionen. Hon pekar ocksĂ„ pĂ„ den omgivande kontexten som en vikig faktor för vad kvinnoorganisationerna betytt i de olika lĂ€nderna, till exempel vilka rĂ€ttigheter kvinnor haft innan och hur det civila samhĂ€llet varit format.

Ny kursplan, ny lÀrobok? : Om hur en historielÀrobok blir till utifrÄn nya kursplaners utfomning

 Syftet med denna studie var att genomföra fördjupade reflektioner kring tvÄ fall i psykoterapi. Studien gjordes som praktikforskare och frÄn min erfarenhet som psykoterapeut och existentiell terapeut. Mina teoretiska perspektiv i studien söktes inom den psykoanalytiska - dynamiska terapiinriktningen, samt frÄn existentiell filosofi och existentiell terapi. Studien utformades frÄn att se livsvÀrlden frÄn tvÄ förhÄllningssÀtt, i) fenomenologiskt ? hermeneuistiskt och ii) existentiellt med de fysiska, sociala, personliga och ideala dimensionerna.

Ett digitalt köprum? -En studie av svenska köpcenters bruk av Internetmediet som specifikt uttryck

Uppsatsen studerar hur svenska köpcenter nyttjar Internetmediet genom sina webbplatser. Detta studeras utifrÄn dels ett samhÀlleligt och dels ett rumsligt perspektiv. Det samhÀlleliga perspektivet anvÀnds för att se hur starka band webbplatserna har till den lokala kontext som de fysiska köpcentren Àr en del av. Det rumsliga för att se huruvida webbplatserna kan skapa och upprÀtthÄlla en egen rumslighet, oberoende av sjÀlva köpcentret. Först kommer en bakgrundsdel dÀr bland annat en övergripande studie av svenska köpcenters webbplatser görs.

GymnastiktrÀnare och lÀrare i idrott och hÀlsa - En och samma ledare? : En observationsstudie om ledarskap

Syfte och frÄgestÀllningarSyftet med studien Àr att undersöka hur ledarskapet pÄverkas nÀr man Àr ledare i tvÄ olika kontexter. De frÄgestÀllningar vi vill besvara Àr:Hur fattas beslut i trÀnarrollen i jÀmförelse med lÀrarrollen?Hur fattar de enskilda ledarna beslut i de olika kontexterna?MetodFör att besvara frÄgestÀllningarna har en kvalitativ kritisk hÀndelse-observation valts som metod. Tre stycken ledare som Àr yrkesverksamma bÄde som trÀnare i truppgymnastik och som lÀrare i idrott och hÀlsa har observerats. Tre observationer genomfördes per ledare och kontext.

"Nu sÀnder jag bud efter mÄnga fiskare..." : En undersökning av motiveringar till projektet Operation Jabotinsky

Det finns en allmÀn uppfattning och en starkt förankrad förestÀllning om att kön Àr nÄgonting statiskt som inte kan ifrÄgasÀttas eller Àndras. SprÄk kan förmedla och upprÀtthÄlla diskriminerande Äsikter och vara privilegierande för mÀnniskor som Àr bekvÀma med, och följer rÄdande normer.I denna studie fokuseras prefixet cis-, som beskriver mÀnniskor som lever som, och identifierar sig sjÀlva i enlighet med de normativa förestÀllningar som rÄder i samhÀllet. Studiens teoretiska ramverk och metodologiskt tillvÀgagÄngssÀtt bygger pÄ den kritiska diskursanalysen (CDA). Utvalda blogginlÀgg samt tidningstexter som berör prefixet cis- har analyserats för att fÄ förstÄelse för vad prefixet cis- betyder för personerna som anvÀnder det. Som analysverktyg anvÀnds innehÄllsanalys samt korpusanalys.Resultatet av undersökningen visar att ord med prefixet cis- frÀmst anvÀnds av tvÄ aktörer i samhÀllet: transpersoner och feminister.

Vad ska man lÀra sig? : En textanalys pÄ kursplanerna Gy -07

Syftet med denna C-uppsats i pedagogik var att beskriva vad och varför elever lÀr sig enligt de nya kursplanerna för gymnasieskolan 2007 (Gy -07) i relation till det demokratiuppdrag skolan ges inom ramen för en demokratidiskurs. Vi har i vÄr studie anvÀnt oss av textanalys som metod med de didaktiska huvudfrÄgorna vad och varför som hjÀlp. FrÄgan hur ansÄg vi inte kunde besvaras genom att studera kursplanerna dÄ de Àr mÄlstyrda och dÀrmed inte beskriver vilka metoder som lÀraren ska anvÀnda i sin undervisning. Vad-frÄgan analyseras utifrÄn kursplanerna och SOU 1992:94: Skola för bildning. Varför-frÄgan besvaras till största del i bakgrunden, men Àven till viss del med hjÀlp av SOU 1992:94.

<- FöregÄende sida 59 NÀsta sida ->