
Sökresultat:
1701 Uppsatser om Litterär kontext - Sida 58 av 114
Anorexia Nervosa Ett Durkheimianskt perspektiv
I denna uppsats konstrueras en teoretisk modell över fenomenet sjĂ€lvsvĂ€lt/anorexia nervosa sett mot bakgrund av den teoretiska referensramen i Ămile Durkheims studie SjĂ€lvmordet. Den empiriska metoden baserar sig pĂ„ litteraturstudier och befintlig aktuell forskning om de bĂ„da fenomenen sjĂ€lvsvĂ€lt/anorexia nervosa och sjĂ€lvmord. Mitt syfte Ă€r att utröna huruvida de sociala orsaksfaktorer som förklarar variationen av sjĂ€lvmordsfrekvensen i olika typer av samhĂ€llen Ă€r de samma som ligger bakom fenomenet asketiskt religiöst fastande under medel-tiden och nutida anorektiskt beteende i icke-vĂ€sterlĂ€ndska och vĂ€sterlĂ€ndska samhĂ€llen.Durkheim betonade att patologiska sociala fenomen kan orsakas bĂ„de av en alltför lĂ„ngt dri-ven individualism och av dess motsats, en alltför stark reglering och integrering. Anorexia nervosa sĂ„som sjukdomen yttrar sig i den sydasiatiska kulturen skulle kunna ses som symtom pĂ„ ett sociokulturellt system som genom sin struktur kan framkalla fenomen av fatalis-tisk/altruistisk art. I sina bakomliggande orsaker yttrar sig anorexia nervosa i denna kulturella kontext som en antites till de faktorer som förklarar fenomenet i vĂ€stvĂ€rlden dĂ€r samhĂ€lls-strukturen framkallar fenomen av egoistisk/anomisk art.
Ett kliv över Tröskeln : en brukarundersökning av en lÄgtröskelverksamhet
Syftet med vÄr undersökning var att ta reda pÄ hur brukarna pÄ en lÄgtröskelverksamhet beskriver verksamheten samt hur verksamhetens mÄl uppfyllts ur ett brukarperspektiv. I mÄlbeskrivningen stÄr att Tröskeln skall leda till meningsfull sysselsÀttning, ett första steg i en rehabiliteringskedja, minskat missbruk, att undvika vÄrd- och behandlingsinsatser och ett drÀgligare liv. För att ta reda pÄ detta gjordes sju kvalitativa intervjuer med besökare pÄ Tröskeln. I analysen lyftes brukarnas bild av Tröskeln till en socialpolitisk nivÄ och verksamheten placerades i en alkohol- och narkotikapolitisk kontext. Tröskeln beskrevs av de intervjuade som en samlingspunkt som erbjuder gemenskap, möjlighet till personlig omvÄrdnad, mat och sysselsÀttning.
NÀr döden knackar pÄ : Uttryck för försoning i det lidande som amyotrofisk lateralskleros innebÀr
Bakgrund: Att drabbas av ALS Àr traumatiskt för den drabbade mÀnniskan och leder vanligtvis till en drastisk förkortning av livet. Att inte försonas med sitt öde kan innebÀra att den sista tiden i den döende mÀnniskans liv innefattar förtvivlan och dödsÄngest. DÀrför Àr det viktigt med kunskap om försoning hos vÄrdpersonal. Syfte: Studien syftar till att undersöka om och i sÄ fall hur mÀnniskor med diagnosen ALS ger uttryck för försoning med sin dödliga och snabbt progressiva sjukdom. Metod: Analysen utfördes inspirerat av Lundmans och HÀllgren Graneheims (2008) metod för kvalitativ innehÄllsanalys för att undersöka de latenta uttrycken för begreppet försoning.
Upplevelser av sociala mediers roll bland behandlingsassistenter i vÄrd och behandling
Föreliggande studie syftar till att öka förstÄelsen för sociala mediers (Facebook, Twitter, bloggar, forum) roll bland ungdomar i vÄrd och behandling genom intervjuer med yrkesverksamma personer som arbetar pÄ HVB-hem (hem för vÄrd eller boende). Vidare Àr syftet att undersöka om de sociala mediernas anvÀndning inverkar pÄ arbetssituationen och arbetsmetoder bland de yrkesverksamma. Undersökningen byggde pÄ en kvalitativ forskningsansats med en tematisk analysmetod. Resultatet bygger pÄ semistrukturerade intervjuer med fem informanter vars yrkesprofession Àr behandlingsassistent. I resultaten framkom att informanterna upplevde sociala medier som en frizon som skapar bÄde problem men ocksÄ en kÀnsla av gemenskap.
KommunikationsfÀrdigheter hos förskolebarn : Funktion, kontext och kommunikativa handlingar i samspel
According to international and national literacy studies (PISA, PIRLS) Swedish boys are inferior to Swedish girls when it comes to reading. There can be numerous reasons to that statement. One is that Swedish teachers require more knowledge about communication as an important component in literacy. In spite of this shortcoming, Swedish girls manage to gain sufficient literacy. Why is that? The aim of this survey was to examine if there were any differences between girls and boys regarding communication skills when they begin in school.The main questions taken in account were:Which differences and/or similarities in communication skills are discernible between boys and girls this particular preschool?How do boys and girls communicate with each other in different room contexts on this particular preschool?          To be able to answer the questions, I adopted observations and audio recordings from children aged five.
Fysisk struktur som kommunikativt medel : Den fysiska layoutens betydelse för kreativa företag
I detta examensarbete undersöktes förutsÀttningarna och viljan till förÀndring av skolgÄrdar i Upplands VÀsby kommun till sÄ kallade Gröna skolgÄrdar. Som Grön skolgÄrd definieras en skolgÄrd dÀr skolans utemiljö innehÄller estetiska, miljömÀssiga och pedagogiska funktioner.AnvÀndningen av skolgÄrden som plats för konkret lÀrande Àr intressant ur en utomhus-pedagogisk synvinkel. DÀrför belyses i en första teoretiska del utomhuspedagogikens bildningshistoriska och pedagogiska rötter och Àven utomhuspedagogikens dolda stÀllning i lÀroplanen.Undersökningens andra empiriska del omfattar utvÀrderingen av en enkÀt om skolgÄrden som delades ut till Runbyskolans elever och personal. Svaren visar pÄ ett stort engagemang och bra idéer och att elever och personal har en realistisk uppfattning av skolgÄrdens nulÀge och förÀndringspotential. EnkÀtsvaren jÀmfördes med ansökningar och förslag till skolgÄrdsförÀndring frÄn andra skolor i kommunen och stÀlldes i kontext till kommunens organisation och förvaltning.Undersökningen visade att viljan till skolgÄrdsförÀndring finns och förutsÀttningarna för Gröna skolgÄrdar i Runbyskolan och hela Upplands VÀsby kommun Àr bra, men att det kanske behövs organisatoriska förÀndringar i ansvarsfördelningen betrÀffande skolgÄrdsarbete som redan har genomförts i nÄgra andra kommuner i Sverige för att nÄ snabbare synliga resultat..
Rent ruskiga saker : En fallstudie av moralpaniken kring "vÀrldens Àckligaste hÄrdrockgrupp"
 Syftet med denna studie var att genomföra fördjupade reflektioner kring tvÄ fall i psykoterapi. Studien gjordes som praktikforskare och frÄn min erfarenhet som psykoterapeut och existentiell terapeut. Mina teoretiska perspektiv i studien söktes inom den psykoanalytiska - dynamiska terapiinriktningen, samt frÄn existentiell filosofi och existentiell terapi. Studien utformades frÄn att se livsvÀrlden frÄn tvÄ förhÄllningssÀtt, i) fenomenologiskt ? hermeneuistiskt och ii) existentiellt med de fysiska, sociala, personliga och ideala dimensionerna.
Goda levnadsvillkor i enlighet med LSS -En kvalitativ studie om bistÄndsbedömning enligt LSS i fyra kommuner i Mellansverige
Studien undersöker hur könsfördelningen ser ut pÄ den samtida konstscenen i Sverige. I vilken utstrÀckning kön representeras pÄ ett jÀmstÀllt sÀtt inom utstÀllningsproduktion antas kopplat till hur de delaktiga i beslutsprocessen förhÄller sig till externt jÀmstÀlldhetsarbete. Tre kategorier av organisationer studeras för att kunna avgöra om det finns skillnader i tillvÀgagÄngssÀtt. Officiella dokument frÄn varje organisation undersöks för att förstÄ hur de formellt förhÄller sig till jÀmstÀlldhetsarbete. Statistik av den faktiska könsfördelningen för varje organisation tas fram frÄn de tvÄ senaste Ärens utstÀllningsarkiv.
Estetiska lÀrprocesser och Skapande skola : Intervjustudie med verksamhetsledare, pedagoger och kulturarbetare
Syftet med studien har varit att undersöka om en nationellt stödd satsning som Skapande skola-projekt integrerar estetiska lÀrprocesser i skolans verksamhet? LikasÄ Àr syftet att fÄ en djupare insikt om vad estetiska lÀrprocesser Àr i skolans kontext.Studien bygger pÄ intervjuer med verksamhetsledare, pedagoger och kulturarbetare som arbetat med Skapande skola-projekt i tre olika kommuner. Litteraturstudier belyser tidigare forskning om estetiska lÀrprocesser, dÀr modest och radikal estetik Àr tvÄ begrepp som Àr centrala i studien. Det empiriska materialet bestÄr av nio intervjuer.Resultatet visar att Skapande skola-projekt kan integrera estetiska lÀrprocesser i skolan. Analysen genomfördes med en specifik analysmodell som prövades och utvecklades, i avsikt att visa hur Skapande skola-projekten positionerar sig i skolan.
Arbetsförmedlares förstÄelse av social kompetens och andra pÄverkansfaktorer i arbetssökandet
Syftet med föreliggande studie Àr att belysa arbetsförmedlares förstÄelse av kompetensbegreppet, med fokus pÄ social kompetens i relation till andra faktorer i arbetssökandet. Dessa andra faktorer Àr sociala nÀtverk, strukturer i samhÀllet och personlighet. Dessa har reviderats genom tidigare forskning och nya aspekter som tillkommit genom empirin. Det Àr en kvalitativ studie som bygger pÄ en hermeneutisk ansats. Det innebÀr att individernas tolkningar, sÄvÀl de fem respondenternas som min egen har anvÀnts vid bearbetningen av intervjuutskrifterna.
Teknik eller taktik : om framgÄng i den maritima arenan
Syftet med uppsatsen har varit att undersöka en av de eviga militÀrteoretiska frÄgorna, teknikens inverkan pÄ taktiken och vice versa. För att begrÀnsa omfattningen och öka möjligheterna att erhÄlla mer specifika slutsatser har uppsatsen avgrÀnsats till en maritim kontext. Uppsatsens problemformulering lyder:UtifrÄn den givna litteraturen, diskutera om teknik och resurser bÀttre förklarar framgÄng i marina operationer Àn taktiskt och operativt upptrÀdande.FramgÄng i den maritima arenan har definierats som en styrkas förmÄga att etablera eller bestrida herravÀlde till sjöss. Undersökningen har syftat till att utröna om begreppsparen teknik och resurser eller taktik och operativt upptrÀdande Àr mest framkomlig vÀg nÀr herravÀlde skall etableras eller bestridas. Empirin för uppsatsen bestÄr av ett antal sjömaktsteoretiker som anvÀnts under utbildningen vid Försvarshögskolans chefsprogram.Slutsatsen för uppsatsen Àr inledningsvis att samma förmÄgor avgör graden av framgÄng för en sjöstyrka att etablera som att bestrida ett herravÀlde till sjöss.
Vad Àr skolk? : Ett ungdomsperspektiv pÄ skolk, dess orsaker och konsekvenser i skolans sociala vÀrld
Syftet med min studie Àr att beskriva och förstÄ ungdomars perspektiv pÄ skolk i relation till skolan som social kontext. Under hösten 2008 har Sveriges utbildningsminister ett förslag till att stoppa skolket dÄ man anser att den svenska skolan Àr i kris pÄ grund av skolk och sena ankomster. Enligt tidigare forskning kan skolk kopplas till riskbeteenden som droganvÀndning och brottslighet. UtgÄngspunkten i denna studie Àr att skolan Àr mer Àn en plats dÀr lÀroplaner bedrivs, det Àr ocksÄ en plats för ungdomarnas socialisationsprocesser. I studien har jag undersökt hur ungdomar ser pÄ skolk och om skolan som social interaktionsarena har nÄgon betydelse för deras beteenden.
Varför ska jag lÀra mig lÀsa och skriva? : -en motivationsstudie bland bunonger i Kambodja
Denna uppsats bygger pÄ ett fallstudium som genomfördes hösten 2006 i Mondulkiri,Kambodja. Fallstudien Àr av kvalitativ art och fungerar som metodologiska ramen föruppsatsen dÀr litteraturstudier och intervjuer ingÄr som instrument. Syftet med studien var attbelysa vad som motiverar vuxna bunonger till lÀrande samt att belysa hur de beskriver vadkunskap Àr för dem i deras kontext och hur de vÀrderar den pÄgÄendealfabetiseringsprocessen. För att uppnÄ studiens syfte genomfördes 15 intervjuer med vuxnabunonger bosatta i Mondulkiri samt litteraturstudier kring motivation, kunskapssyn ochalfabetisering. Intervjuerna genomfördes utifrÄn en kvalitativ metod.
RĂ€tten till staden : en kritisk granskning av medborgardeltagande inom svensk stadsplanering
MÄlet med denna kandidatuppsats Àr att kritiskt granska medborgardeltagande inom svensk stadsplanering. Medborgardeltagande studeras i en samhÀllelig, ekonomisk och
politisk kontext, med kritisk teori som utgÄngspunkt. Uppsatsen bygger pÄ en litteraturstudie. Syftet Àr att bredda författarens kunskap om och förstÄelse av
medborgardeltagande inför framtida arbetsliv, samt att lÀgga en teoretisk grund för fortsatta studier av medborgardeltagande. Den huvudsakliga frÄgestÀllningen behandlar villkor för medborgardeltagande, med fokus pÄ förutsÀttningar och hinder för aktivt deltagande.
Tro och vetande: en studie av filosofiska svar pÄ trons
sanningsansprÄk
Under 1900-talets första hÀlft var frÄgan om tro och vetande föremÄl för en intensiv debatt. Syftet med denna uppsats Àr att undersöka tre utvalda filosofers stÀllningstagande i frÄgan om den kristna trons sanningsansprÄk. Uppsatsen Àr komparativ i den mening att jag jÀmfört filosofernas svar utifrÄn begreppen reduktionism och icke-reduktionism. Ett reduktionistisk synsÀtt innebÀr att religionen relateras till en icke-religiös kontext som ensam fÄr förklarar religionen som sÄdan. Ett icke-reduktionistisk synsÀtt innebÀr att religionen inte tillÄts reduceras sÄ att den kan förklaras utifrÄn orsakssammanhang av till exempel sociologisk eller psykologisk natur.