
Sökresultat:
1701 Uppsatser om Litterär kontext - Sida 48 av 114
CSR och klÀdbranschen : En kvalitativ studie av klÀdföretaget H&M och deras kommunikation kring sitt sociala ansvarstagande ur ett symboliskt perspektiv
Syftet med denna studie Àr att studera mediernas rapportering kring ett antal specifika hÀndelser kopplade till SOS Alarm. Med vÄr undersökning avser vi att bidra till kunskapen om hur tidningarna Aftonbladet och Dagens Nyheter framstÀller SOS Alarm i sina nyhetspubliceringar. Mediernas rapportering Àr viktig att studera dÄ mediebilden av SOS Alarm kan pÄverka allmÀnhetens förtroende för denna viktiga samhÀllsaktör. Detta Àr viktigt pÄ grund av att den bild och pÄ det vis som medierna framstÀller olika hÀndelser pÄverkar mÀnniskor, vÄr sociala och kulturella kontext, att se och uppfatta verkligheten vi lever i. Medierna utgör ett kraftfullt verktyg för mÀnniskors Äsikter, vÀrderingar och pÄverkar mÀnniskors beteende.Studien har anvÀnt sig av kvalitativ textanalys och inriktat sig pÄ 43 tidningsartiklar frÄn Aftonbladet och Dagens Nyheter.
Arbetsterapi för barn med Attention Deficit Hyperactivity Disorder : En litteraturöversikt med fokus pÄ arbetsterapeutiska interventioner och dess effekt pÄ inlÀrningsförmÄga.
Bakgrund: Barn med Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) har svÄrigheter med uppmÀrksamhetsförmÄga samt impulsivt och hyperaktivt beteende. Arbetsterapeuter genomför interventioner med mÄl att förbÀttra barns förutsÀttningar för lÀrande och att utvecklas socialt, teoretiskt och aktivitetsmÀssigt. Studiens syfte Àr att beskriva arbetsterapeutiska interventioner och dess effekter pÄ inlÀrningsförmÄgan hos barn i Äldern 6-12 Är med Attention Deficit Hyperactivity Disorder.Metod: Studien Àr gjord i form av en litteraturöversikt utifrÄn aktuell publicerad empirisk forskning. Resultatet bygger pÄ 13 artiklar som beskriver effekten av arbetsterapeutiska interventioner.Resultat: Resultatet beskriver hur arbetsterapeuter arbetar med barn med ADHD genom att anpassa miljön, arbeta med barns förmÄga att fungera i social kontext, pÄverka barns kognitiva kapacitet och anpassa aktivitet. Interventionerna beskrevs generellt ha en positiv effekt pÄ den problematik mÄlgruppen barn med ADHD har.Slutsats: Interventionerna pÄverkar och visar effekt pÄ faktorer viktiga för barns inlÀrningsförmÄga och utveckling.
Socialarbetares förestÀllningar om missbruk : en kvalitativ studie
Studiens syfte har varit att försöka förstÄ, beskriva och analysera förestÀllningar kring missbruk hos fyra socialarbetare som arbetar med utredning och behandling av drogmissbruk, utifrÄn det sociala arbetets kontext. FörestÀllningarna innefattar de förklaringsmodeller som socialarbetarna anvÀnder nÀr de beskriver hur det kommer sig att vissa personer missbrukar droger och hur de tror problemet avhjÀlps pÄ bÀsta sÀtt. De kontextuella faktorer som valts för att studera vad som har pÄverkat förestÀllningarna Àr: utbildningens betydelse, den personliga erfarenheten av missbruk, arbetsplatsens betydelse (dÀr kollegor och klienter ingÄr) och forskningens inflytande pÄ förestÀllningarna. Studiens design Àr kvalitativ med fyra samtalsintervjuer som Àr fenomenologiskt tolkade och tematiskt redovisade. Resultatet Àr analyserat utifrÄn socialkonstruktivistiska, kognitiva och fenomenografiska teoretiska tankegÄngar och utifrÄn tidigare forskningsresultat.
En studie om Socialdemokraterna och Moderaternas anvÀndning av Instagram under valkampanjandetÄr 2014
Undersökningen kartlÀgger innehÄllet pÄ en latent och manifest nivÄ i de fotografier och texter som Moderaterna och Socialdemokraterna distribuerat genom Instagram som politisk kommunikationskanal under val-kampanjandet Är 2014. FrÄgan Àr om avsÀndaren uppmanar till aktion och i sÄ fall, hur? PÄ vilket sÀtt framtonas respektive partiordförande? Och pÄ vilket sÀtt innehÄller kommunikationsbudskapet sakpolitiska frÄgor? Fyra legitima strategier för valkampanjande pÄ Internet har anvÀnts och en kvantitativ innehÄllsanalys av de 143 bilder och texter som Socialdemokraterna och Moderaterna distribuerat under perioden 1e januari till 13e september har legat till grund för undersökningen. I ljuset av teorin om framing och semiotik analyserades resultatet och de centrala upptÀckterna Àr att de bÄda partierna till största del anvÀnder respektive Instagram-konto som en nyhetskanal i vilken dem informerar om samtida politiska aktiviteter. Instagram erbjuder de politiska partierna en möjlighet att involvera, informera, mobilisera och ansluta sina vÀljare utan censurering och filtrering frÄn traditionell media.
Barn med sprÄkstörning i förskolan : Hur organiserar man en kommunikativ miljö i förskolan
Syftet med uppsatsen har varit att beskriva hur specialpedagogiskt stöd Àr organiserat i förskolan för barn med sprÄkstörning och att samla yrkeserfarenheter om hur man skapar en kommunikativ miljö i förskolan. Vi har valt en kvalitativ metod för att fÄ reda pÄ hur förskolor organiserar stödet till barn med sprÄkstörning. Vi har intervjuat förskollÀrare, specialpedagoger, chefer och en logoped och frÄgat dem dels hur stödet Àr organiserat och dels vilka förvÀntningar de har pÄ specialpedagogiska insatser. Vi har funnit att organisatoriskt sÄ Àr stödet till barn med sprÄkstörning ofta knutet till logopedkontakt, men ocksÄ specialpedagog. Barnen remitteras till sprÄkförskola via logoped eller specialpedagog.
Tre Är med nya kursplanen i musik: MusiklÀrares praktik i brytningen mellan andras styrning och egen meningstolkning
Syftet med uppsatsen Àr att belysa hur musikundervisningen i Ärskurs 4-6 styrs i praktiken, hur lÀrare tolkar kursplanen, hur de planerar undervisningen i ett övergripande perspektiv, samt hur bedömning och betygsÀttning sker. Studiens huvudsakliga vetenskapsteoretiska ansats Àr ideologikritisk hermeneutik. Metodologin baseras pÄ textanalys, dÀrtill Àven en enkÀt till musiklÀrare i lÀnet, samt observation och datainsamling av samtliga 161 elever och 5 lÀrare i undersökningskommunens Äk6. Resultatet har dÀrmed delvis objektivt sÀkra data, men till största delen handlar det om en trovÀrdighet baserat pÄ koherenskriteriet.Genom den kvalitativa textanalysen framtrÀder en konflikt mellan den skrivna och kom-municerade lÀroplanen och lÀroplansverkets vidgade kontext inom hela skolans förestÀllnings-vÀrld. Diskussionen behandlar detta huvudresultat huruvida synen pÄ kunskap, lÀrande och mÀnniska har förÀndrats genom den nya skolpolitiken.
Ledarskapet och dess pÄverkan för att stÀrka tillit och effektivitet : En komparativ studie genomförd i en privat organisation
Vi hade en förestÀllning om att det ibland kan vara svÄrt att som ledare i en arbetsgrupp skapa tillit samt effektivitet. Detta fÄngade vÄrt intresse och gjorde att vi nÀrmare ville studera tvÄ arbetsledare och deras respektive arbetsgrupper gÀllande effektivitet, tillit samt ledarskap. VÄrt syfte med undersökningen var att undersöka vilka ledarskapsfaktorer som kan inverka för att stÀrka tilliten och effektiviteten i en arbetsgrupp. För att besvara syftet med undersökningen togs följande problemformulering fram:Vilka ledarskapsfaktorer kan stÀrka tilliten och effektiviteten i en arbetsgrupp?UtifrÄn uppsatsens syfte och problemformulering genomfördes tvÄ kvalitativa intervjuer med de tvÄ utvalda arbetsledarna, samt att en kvantitativ enkÀtundersökning genomfördes i de tvÄ arbetsledarnas respektive arbetsgrupper.VÄrt resultat visar i huvudsak att det Àr anpassning efter situation och kontext, förmÄgan att frÄngÄ personliga intressen och istÀllet se till det kollektiva intresset, flexibilitet och uppmÀrksamhet pÄ arbetsgruppens behov och önskemÄl, samt stöd genom tillgÀnglighet som Àr de ledarskapsfaktorer som kan stÀrka tilliten och effektiviteten i en arbetsgrupp..
Möte med modernismen : L'esprit nouveaupaviljongen pÀ parisutstùllningen 1925
I uppsatsen undersöks Le Corbusiers L'Esprit Nouveaupaviljong pÄ ParisutstÀllningen 1925, som en utstÀllningspaviljong bland mÄnga andra. En historisk utblick bidrar till att bÀttre förstÄ det franska samhÀllet under 1920-talet och dÀrmed ocksÄ till att sÀtta in bÄde ParisutstÀllningen och L'Esprit Nouveaupaviljongen i en större kontext. ParisutstÀllningen kan rÀknas till samma tradition som de stora vÀrldsutstÀllningarna som hölls runt om i vÀrlden frÄn mitten pÄ 1800-talet varför ocksÄ de franska vÀrldsutstÀllningarna och utstÀllningsarkitektur i allmÀnhet studeras. Vidare beskrivs utstÀllningsomrÄdet liksom arkitekturen, bÄde den pÄ utstÀllningen dominerande stilen och den mindre representerade modernismen samt hur utstÀllningsarkitekturen, framförallt den moderna, diskuterades i pressen under samtiden.L'Esprit Nouveaupaviljongen beskrivs detaljerat, liksom dess placering pÄ utstÀllningsomrÄdet, samt hur den stilmÀssigt förhöll sig till den övriga utstÀllningsarkitekturen. Le Corbusiers texter, i första hand hÀmtade frÄn hans bok Vers une architecture, bidrar till att förstÄ vilka teoretiska stÀllningstaganden som ligger bakom byggnaden.
StÀll in dig i ledet! Effektiva team inom en auktoritÀr organisation.
Vi avser studera operativa team inom poliskÄren, vad som gör dessa effektiva samt den kontext i vilken de existerar. Vi vill ocksÄ undersöka huruvida eventuell diskrepans föreligger mellan teori och praktik inom omrÄdet teameffektivitet. För insamlandet av empirisk data för denna uppsats har vi tillÀmpat en kvalitativ ansats. VÄr huvudsakliga metod för datainhÀmtning Àr personliga intervjuer. VÄr teoretiska referensram utgörs av Maslows hierarki, McGregors gruppteori, Belbins rollstrukturer för effektiva team, Kotters Ätta steg för strategiska förÀndringsarbete samt Golemans teori kring emotionellt ledarskap och emotionell intelligens.
FörutsÀttningar för Gröna skolgÄrdar i Upplands VÀsby kommun
I detta examensarbete undersöktes förutsÀttningarna och viljan till förÀndring av skolgÄrdar i Upplands VÀsby kommun till sÄ kallade Gröna skolgÄrdar. Som Grön skolgÄrd definieras en skolgÄrd dÀr skolans utemiljö innehÄller estetiska, miljömÀssiga och pedagogiska funktioner.AnvÀndningen av skolgÄrden som plats för konkret lÀrande Àr intressant ur en utomhus-pedagogisk synvinkel. DÀrför belyses i en första teoretiska del utomhuspedagogikens bildningshistoriska och pedagogiska rötter och Àven utomhuspedagogikens dolda stÀllning i lÀroplanen.Undersökningens andra empiriska del omfattar utvÀrderingen av en enkÀt om skolgÄrden som delades ut till Runbyskolans elever och personal. Svaren visar pÄ ett stort engagemang och bra idéer och att elever och personal har en realistisk uppfattning av skolgÄrdens nulÀge och förÀndringspotential. EnkÀtsvaren jÀmfördes med ansökningar och förslag till skolgÄrdsförÀndring frÄn andra skolor i kommunen och stÀlldes i kontext till kommunens organisation och förvaltning.Undersökningen visade att viljan till skolgÄrdsförÀndring finns och förutsÀttningarna för Gröna skolgÄrdar i Runbyskolan och hela Upplands VÀsby kommun Àr bra, men att det kanske behövs organisatoriska förÀndringar i ansvarsfördelningen betrÀffande skolgÄrdsarbete som redan har genomförts i nÄgra andra kommuner i Sverige för att nÄ snabbare synliga resultat..
Vad gör matematiken i förskolan?: Diskurser och konstruktioner av matematik i förskolan
I förskolan har matematiken varit olika framtrÀdande genom historien. Idag kan matematiken sÀgas vara i fokus, med stöd i bÄde lÀroplan och forskning. Studiens syfte Àr att undersöka hur matematiken konstrueras i pedagogers (sam)tal om matematik och barn vid planerings- och reflektionstillfÀllen i förskolans kontext. FrÄgestÀllningarna handlar om vilka diskurser kring matematik och vilka konstruktioner av barn som framtrÀder i pedagogers samtal samt hur de olika diskurserna förhÄller sig till varandra. Studiens teoretiska ramverk utgörs av socialkonstruktionistiska, postmoderna och Foucault-inspirerade diskursanalytiska utgÄngspunkter.
Rönnebadet-Ăngelholms nya badhus
Rönnebadet-Ăngelholms nya badhusFUNKTIONERHur gestaltar man ett badhus som ska fungera bĂ„de som lekbad, motionsbad och relaxbad? Badhuset ska frĂ€mja lek och Ă€ventyr, men ocksĂ„ vara en plats för sport och tĂ€vling, samtidigt som det ska finnas rum för kontemplation och vila. De olika funktionerna har olika tempo och olika ljud, hur kombinerar man dessa funktioner? De krĂ€ver nĂ€rhet och inte minst visuell kontakt, men ocksĂ„ avskildhet behövs.KONTEXTHur tar man sig an byggnaden frĂ„n staden? Det saknas bra förbindelse frĂ„n Ăngelholm centrum till platsen, nya kopplingar behövs. Hur tar badet bĂ€st tillvara pĂ„ Ă„-rummet, utan att ta för mycket av Ă„-rummet? Tomten har ett kĂ€nsligt lĂ€ge med hundraĂ„riga ekar och med direkt nĂ€rhet till Ă„rummet.GESTALTByggnaden byggs upp av tre volymer med gemensamma skĂ€rningspunkter.
Livet Àr nÄgot nytt fast i samma kropp : En litteraturstudie om kvinnors upplevelse av att ha överlevt bröstcancer
Bakgrund: Sverige Àr ett av de lÀnder som kan uppvisa reducerad bröstcancermortalitet. Det Äterspeglas i att antalet överlevande har ökat vilket kan förklaras av att sjukdomen diagnostiseras tidigare samtidigt som bÀttre behandling finns att tillgÄ. Tiden efter avslutad bröstcancerbehandling kan innebÀra en omstÀllning som pÄverkar patienters upplevelse av hÀlsa. Syfte: Att beskriva överlevares upplevelser av det dagliga livet efter avslutad bröstcancerbehandling. Metod: En litteraturstudie baserad pÄ tio vetenskapliga artiklar frÄn studier med kvalitativ eller kvantitativ design.
Likformighet i ledning? : Hur omhÀndertar försvarsmakten begreppet ledning?
Uppsatsen syftar till att analysera hur försvarsmakten omhÀndertar krigsvetenskapens variabler för ledning ?teknik, mÀnniska och metod? i dess tre nivÄer; den militÀrstrategiska, den operativa samt den taktiska.Metoden som anvÀnds utgörs av en kvalitativ metod som analyserar försvarsmaktens inriktande och styrande dokumentation.Resultatet visar att försvarsmakten till stor del omhÀndertar krigsvetenskapens teorier om ledningssystem.Det finns idag en otydlighet hur begreppet ledning omhÀndertas av försvarsmakten. FrÄn att historiskt varit en egenskap hos en befÀlhavare har ledning i nutid utvecklats till nÄgot som har karaktÀriserats till att utgöra ett system dÀr mÀnniskor möter metoder och teknik med syfte att skapa en planerad samordning av en given verksamhet med givna komponenter i en mer eller mindre kÀnd kontext. Ledning inom försvarsmakten definieras olika beroende pÄ vilket reglemente, doktrin eller anvisning som behandlar omrÄdet.ForskningsmÀssigt Àr ÀmnesomrÄdet Àr relativt nytt, Àven om företeelsen ledning troligvis har funnits sÄ lÀnge som mÀnniskan har Àgnat sig Ät strid och krigskonst. Genom systematisering, vetenskapligt intresse och inte minst en teknisk utveckling, har behovet av att studera krigets ledning ökat för att kunna behÄlla och utveckla krigföringsförmÄga..
TV som motivationshöjande faktor för vuxna andrasprÄksinlÀrare
Under min verksamhetsförlagda tid pÄ lÀrarutbildningen vid Malmö högskola har jag arbetat med vuxna andrasprÄkselever. Jag har i mötet med lÀrare och rektorer upplevt en önskan om att öka motivationen hos deltagarna för att studietiden inte ska bli sÄ lÄng och för att fler personer ska fÄ möjlighet till utbildning.
Syftet med föreliggande arbete Àr att undersöka om och hur TV skulle kunna fungera som motivationshöjande faktor i vuxnas lÀrprocess av ett andrasprÄk, för att pÄ sikt bidra till en ökad genomströmning inom SFI-utbildningen.
Jag började tidigt i mina möten med elevgrupperna att diskutera deras egen syn pÄ sin sprÄkutveckling och vad som stimulerar den. Vid upprepade tillfÀllen fick jag reda pÄ att de nÀst efter skolan ser TV:n som den viktigaste kÀllan till att lÀra sig det svenska sprÄket.
I detta arbete har jag undersökt deltagarnas TV-vanor och stÀllt frÄgan om dessa vanor pÄ nÄgot sÀtt motiverar den studerande att lÀra sig det svenska sprÄket.
Jag har kommit fram till att det finns en motivationsfaktor i det förhÄllande som undersökningsgruppen har till svenska TV-program. Denna motivation gÄr att utnyttja i skolan för att bland annat bidra till en gemensam kontext att utgÄ ifrÄn och som stimuli till fortsatt sprÄkligt arbete.