Omsorgsmöten i hemtjänsten
en kvalitativ studie om hemtjänstpersonalens upplevelser av mötet med kunderna med fokus på dimensionerna kvalitet, tid och makt
Home based careCare timeQuality of careSocial constructionismRole theoryRelational powerHemtjänstInsatstidOmsorgskvalitetSocialkonstruktionismRollteoriRelationell makt
Syftet med denna uppsats var att få en ökad förståelse och kunskap för hemtjänstpersonalens upplevelse av mötet med kunderna utifrån aspekterna kvalitet, tid och makt. Vi har genomfört en kvalitativ intervjustudie med sex personer som arbetar inom hemtjänstverksamheten. Studiens resultat har analyserats och tolkats utifrån teorierna socialkonstruktionism och rollteori samt begreppet relationell makt. Resultaten visar att tiden är central i mötet mellan hemtjänstpersonal och kunder då den inverkar på när och hur länge insatserna ska utföras. Lyhördhet och att utgå från kundens behov och önskemål definieras som god omsorgskvalitet medan maktförhållandet växlar mellan hemtjänstpersonal och kund utifrån varje unikt omsorgsmöte. För att få en ökad förståelse och kunskap för hemtjänstpersonalens upplevelser av mötet med kunderna behöver aspekterna kvalitet, tid och makt belysas och analyseras i en och samma kontext. Resultaten visar att de tre aspekterna samverkar i mötet och analysen medverkar till att nå en djupare förståelse för hemtjänstpersonalens upplevelser.