Sök:

Mönsteridentifikation på sociala medier

Hur påverkar de webbdesign?


I denna uppsats undersöks designmönster. Tidigare, erkända designmönsterbibliotek har använts som grund för att ta fram en ny designmönstermall. Sedan har sex designmönster identifierats och skapats från sociala medier med hjälp av mönsteridentifikation, dessa är: gilla-knapp, hashtag, dela, kommentera, lägga upp bilder och nyhetsflöde. Vidare har intervjuer med sju respondenter från olika Stockholmbaserade webbyråer genomförts för att undersöka huruvida de identifierade mönstren från sociala medier påverkar deras webbdesign. Centralt för undersökningen var dessutom att ta reda på om webbyråer idag överhuvudtaget använder sig av designmönster när de bygger en webbplats. Efter genomförda studier framgår det att majoriteten av de undersökta webbyråerna inte tidigare hört talas om designmönster i den benämningen som uppsatsen följer. Webbyråerna använde sig istället av inspiration från andra lyckade sidor för att hitta lösningar på problem och följde också trender inom webbutveckling. Av de sex designmönstren från sociala medier används tre regelbundet, gillaknapp, dela och nyhetsflöde (långa startsidor).

Författare

Amelie Garnås Linnéa Duné

Lärosäte och institution

Södertörns högskola/Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..