Sök:

Sökresultat:

653 Uppsatser om Levande stadsmiljöer - Sida 8 av 44

Vege stationssamhÀlle - om att bygga levande samhÀllen i en marknadsanpassad planering

Helsingborgs kommun fĂ„r ett nytt tĂ„gstopp lĂ€ngs med VĂ€stkustbanan mellan Helsingborg och Ängelholm om de skapar en ort dĂ€r befolkningsunderlaget Ă€r stort nog för detta. Orten har fĂ„tt arbetsnamnet Vege. Kommunen menar att det som kommer att efterfrĂ„gas i Veges lĂ€ge Ă€r tomter för fribyggen och gruppbyggda smĂ„hus. De uttrycker en farhĂ„ga för att Vege skall komma att bli en sovstad dĂ€r bilen har den centrala rollen och att underlaget för stationen inte blir stort nog. UtgĂ„ngspunkten Ă€r att det efter modernismen skedde en förĂ€ndring i svensk planering. FrĂ„n att tidigare ha varit inriktat mot att bygga ett folkhem med vĂ€lfĂ€rd Ă„t alla till att prĂ€glas av individualism och marknadsanpassning. Kommunerna har planmonopol men planeringen har alltmer kommit att prĂ€glas av marknadens villkor dĂ€r kommunen mera Ă€r en förhandlingspart.

Analys av argument som uttrycks i samband med ett levande rollspel om embryonala stamceller : En designbaserad studie med analysverktyget TKE av hur argumentens kvalitet utvecklas under en undervisningssekvens

Diskussioner om anvÀndandet av embryonala stamceller Àr exempel pÄ ett omrÄde dÀr naturvetenskapliga teorier möter en diskussion i samhÀllshÀllsdebatten. VÀrderingar med t ex etiska utgÄngspunkter pÄverkar hur naturvetenskaplig forskning bedrivs och hur resultaten frÄn denna forskning tillÀmpas. NÀr sÄdana frÄgor, samhÀllsfrÄgor med naturvetenskapligt innehÄll, SNI (socioscientific issues, SSI), tas upp i undervisningen Àr det angelÀget att belysa att det i samhÀllsdebatten förekommer en diskussion dÀr företrÀdare för stÄndpunkter för fram olika argument i frÄgan. Ett sÀtt att möta detta behov Àr att designa en undervisningssekvens som innehÄller en rollspelsdiskussion kring en dagordning. Ytterligare bidrag till utvecklingen av argument kan anvÀndandet av skrivramar ge.

FrÄn synthesizer till symfoniorkester: En undersökning av en metod för överföring av tidig tv- och datorspelsmusik frÄn mikrochip och tongeneratorer till levande musiker

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka, utforma och applicera en metod för att tolka gammal tv- och datorspelsmusik nÀr den skall arrangeras för symfoniorkester. Arrangemanget skall skrivas i syfte att framföras och spelas in av en professionell symfoniorkester. Metoden jag har anvÀnt nÀr jag skrivit arrangemanget Àr att i största möjliga mÄn förhÄlla mig trogen till originalmusiken. UtifrÄn det fÀrdiga arrangemanget kommer jag att diskutera hur jag gjort och varför, samt jÀmföra min metod med andra metoder som kan tillÀmpas pÄ arrangemang av samma sorts ursprungsmaterial..

Att  utveckla elevernas kulturella kompetens : En kvalitativ studie om sex pedagogers interkulturella förhÄllningssÀtt

Syftet med min uppsats Àr att reda ut de olika Äsikter och tankar som rÄdde kring debatten gÀllande folkpartisten Cecilia Wikströms förslag, under sommaren 2006, om att införa en litterÀr kanon i skolorna. Jag har valt att genom textstudium undersöka olika debattartiklar som jag hÀmtat frÄn Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet och Sydsvenskan. Den hÀr uppsatsen belyser de olika stöttestenarna i debatten. Resultatet blir fyra infallsvinklar i debatten: ?En kanon för att frÀmja den svenska kulturen?, ?En kanon Àr levande?, Kanon ur ett lÀrar- och skolperspektiv? samt ?En kanon som universallösning?.

En lÀslista i skolan? : - den svenska kanondebatten

Syftet med min uppsats Àr att reda ut de olika Äsikter och tankar som rÄdde kring debatten gÀllande folkpartisten Cecilia Wikströms förslag, under sommaren 2006, om att införa en litterÀr kanon i skolorna. Jag har valt att genom textstudium undersöka olika debattartiklar som jag hÀmtat frÄn Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet och Sydsvenskan. Den hÀr uppsatsen belyser de olika stöttestenarna i debatten. Resultatet blir fyra infallsvinklar i debatten: ?En kanon för att frÀmja den svenska kulturen?, ?En kanon Àr levande?, Kanon ur ett lÀrar- och skolperspektiv? samt ?En kanon som universallösning?.

How is the Holocaust described in three different

I kursplanen för Àmnet historia pÄ grundskolan stÄr skrivet att undervisning bl.a. ska ge eleverna möjlighet att utveckla sitt historiemedvetande, ge dem kunskap om hur historia kan anvÀnda för olika syften samt att eleverna ska fÄ kunskap om hur historia skapar identitet hos individer. Syfte med denna undersökning Àr att utifrÄn historiemedvetande, historiebruk och identitet jÀmföra hur tre olika lÀroböcker ( SO-S Historia del 4, Historia PunktSo och Levande Historia) gestaltar förintelsen och avgöra vilken som Àr lÀmpligast att anvÀnda i undervisningen om förintelsen utifrÄn de kursplanmÄl som historiemedvetande, historiebruk och historieidentitet . Historieböckerna SO-Historia del 4 och HistoriaPunktSO Àr de tvÄ historieböcker som pÄ olika sÀtt gestaltar förintelsen genom dessa tre historiska begrepp.

Fyra röster frÄn Förintelsen- Muntliga kÀllor som ÄskÄdliggörare utav livserfarenheter

I detta arbete Àmnar vi ta reda pÄ vad fyra överlevande ifrÄn Förintelsen tycker om den omfattning som Förintelsen har i de skolor de besökt genom Ären. Genom intervjuer med respektive informant, har vi tillgodogjort oss deras Äsikter, vilka vi har kontextualiserat i detta arbete. Vi finner det oerhört viktigt att arbeta med Förintelsen i skolan, inte bara för att motverka rasism och nazism, utan Àven för att förhindra att nÄgot liknande intrÀffar igen. Det finns en omfattande mÀngd dokumenterad information frÄn Förintelsen, men vi anser det allra bÀsta medlet för ÄskÄdliggörande vara en överlevande. FÀrre och fÀrre överlevande frÄn Förintelsen Àr fortfarande i livet, varför vÄrt arbete kan fungera som en dokumentation för framtiden.

?Social utveckling i skolan? ? en studie om hur gruppen kan pÄverka individen

I skolan arbetar varje dag lÀrare med elever sammansatta i olika grupper. För att skolarbetet ska kunna flyta pÄ och kunskap införskaffas krÀvs det att eleverna i de olika grupperna ska fungera bra tillsammans. Lpo 94 skriver om hur skolan ska strÀva efter en levande social gemenskap dÀr man kÀnner trygghet. Socialisationsprocessen Àr den process dÀr individen anpassas efter gruppens och samhÀllets krav, dÀr ibland finns regler, attityder samt beteendemönster. Individen ska ocksÄ kunna anpassa sig efter andra regler och beteende i situationer som krÀver detta.

BrÀnna matematikböckerna?

Syftet med detta examensarbete Àr att fÄ en bredare och djupare kunskap om vilka möjligheter och hinder det kan finnas med att bedriva en lÀroboksobunden undervisning. Vi söker Àven svar pÄ hur lÀrarna anvÀnder sig av matematikboken och vilken hÀnsyn de tar till kursplanens innehÄll i sin undervisning. För att fÄ svar pÄ vÄra frÄgestÀllningar anvÀnder vi oss av en explorativ undersökning, dÀr det anvÀnds flera undersökningsmetoder. I vÄrt fall en postenkÀt och kvalitativa intervjuer. I resultatet fann vi att möjligheterna med en lÀroboksobunden undervisning var mÄnga.

?Social utveckling i skolan? ? en studie om hur gruppen kan pÄverka individen

I skolan arbetar varje dag lÀrare med elever sammansatta i olika grupper. För att skolarbetet ska kunna flyta pÄ och kunskap införskaffas krÀvs det att eleverna i de olika grupperna ska fungera bra tillsammans. Lpo 94 skriver om hur skolan ska strÀva efter en levande social gemenskap dÀr man kÀnner trygghet. Socialisationsprocessen Àr den process dÀr individen anpassas efter gruppens och samhÀllets krav, dÀr ibland finns regler, attityder samt beteendemönster. Individen ska ocksÄ kunna anpassa sig efter andra regler och beteende i situationer som krÀver detta.

Att gestalta utifrÄn Jan Gehls teori och metod : exemplet Fyristorg

Att utforma stadens offentliga rum till inbjudande platser dÀr mÀnniskor vill vistas och kan mötas Àr en grundpelare i arkitekten Jan Gehls teori. Han har i nÀrmare 50 Är arbetat för en stadsplanering som sÀtter mÀnniskan i fokus, och menar att ett socialt hÄllbart samhÀlle förutsÀtter mÀnniskovÀnliga stadsrum. Fyristorg Àr centralt belÀget i Uppsala stad och förutsÀttningarna för ett livligt stadstorg Àr mÄnga, men i dagslÀget domineras torget av en parkeringsplats och platsens mÀnskliga aktivitet Àr lÄg. Syftet med den hÀr uppsatsen har dÀrför varit att, utifrÄn Jan Gehls teorier kring levande och mÀnniskovÀnliga stadsrum, föreslÄ en övergripande omgestaltning av Fyristorg. Genom att applicera Gehls teorier och metoder i gestaltningen Àmnar arbetet att svara pÄ frÄgestÀllningen hur Fyristorg kan omformas till ett inbjudande stadsrum för mÀnniskor att vistas i. Genom en litteraturstudie identifierade jag Gehls designprinciper för hur offentliga rum bör utformas för att frÀmja aktivitet och interaktion. För att förstÄ torgets förutsÀttningar gjorde jag en inventering som sedan följdes av Gehls observationsmetoder ?mapping? och ?tracing? , dÀr jag studerade den aktivitet och rörelse som idag sker pÄ platsen .

Formativ bedömning i matematik : ett undervisningsförsök

Syftet med utvecklingsarbetet var att ta reda pÄ hur utomhuspedagogik kan gynna barns utveckling i matematik och om utomhusmiljön kan öka motivationen och engagemanget hos barnen. Utvecklingsarbetet genomfördes pÄ tvÄ skolor, i en förskoleklass och i en Är 3. Vi planerade, genomförde samt observerade aktiviteter kopplade till matematik och utomhuspedagogik. Resultatet visade att arbetet med matematik i utomhusmiljö motiverade och engagerade alla barn i olika Äldrar samt med olika erfarenheter och förutsÀttningar. Genom att barnen fÄtt uppleva matematiken konkret har de kunnat koppla begrepp till verklighetsanknutna exempel vilket gynnar barnens utveckling och lÀrande.

Barns matematiska utveckling i skolans utomhusmiljö.

Syftet med utvecklingsarbetet var att ta reda pÄ hur utomhuspedagogik kan gynna barns utveckling i matematik och om utomhusmiljön kan öka motivationen och engagemanget hos barnen. Utvecklingsarbetet genomfördes pÄ tvÄ skolor, i en förskoleklass och i en Är 3. Vi planerade, genomförde samt observerade aktiviteter kopplade till matematik och utomhuspedagogik. Resultatet visade att arbetet med matematik i utomhusmiljö motiverade och engagerade alla barn i olika Äldrar samt med olika erfarenheter och förutsÀttningar. Genom att barnen fÄtt uppleva matematiken konkret har de kunnat koppla begrepp till verklighetsanknutna exempel vilket gynnar barnens utveckling och lÀrande.

Schamaner och demoner-En undersökning av jÀgarstenÄlderns syn pÄ det ockulta med utgÄngspunkt i Skateholm

Denna uppsats handlar om det ockulta under jÀgarstenÄldern och har gravplatserna vidSkateholm som utgÄngspunkt. Det som uppsatsen frÀmst fokuserar pÄ Àr hur man kan tolkagravarna vid Skateholm ur ett ockult perspektiv. Fokus ligger pÄ en eventuell tro pÄ attmÀnniskor kunde komma tillbaka efter döden och hemsöka de levande samt ett möjligt livefter döden i olika former. Uppsatsen behandlar ocksÄ schamanismen och dess roll underjÀgarstenÄldern, Àven hÀr med Skateholms gravar som utgÄngspunkt. Uppsatsen behandlar ettantal gravar och andra strukturer som uppvisar tecken pÄ att schamanismen var en utbreddtrosuppfattning i Skateholm och förmodligen Àven pÄ andra platser under jÀgarstenÄldern..

AnvÀndarcentrerad design av verktyg för att skapa funktionalitet i ett grÀnssnittsdesignsprogram

Idag ?nns det en stor mÀngd program för att underlÀtta vid design av ett gra?skt anvÀndargrÀnssnitt. MÄnga av dessa gör det enkelt att snabbt skapa en prototyp för att exempelvis illustrera en idé kring hur ett grÀnssnitt kan se ut. Vad som dÀremot ofta saknas Àr ett e?ektivt och intuitivt verktyg för att skapa funktionalitet i prototypen och göra grÀnssnittet levande utan att behöva kunskaper i programmering.Den hÀr rapporten studerar hur ett verktyg för att skapa funktionalitet i prototyper, och som inte krÀver nÄgra kunskaper i programmering, skulle kunna fungera.

<- FöregÄende sida 8 NÀsta sida ->