Sök:

Sökresultat:

653 Uppsatser om Levande stadsmiljöer - Sida 33 av 44

Balanserat styrkort i primÀrvÄrden : En fallstudie om styrning med balanserat styrkort pÄ KvaLita NÀrsjukvÄrd AB

Missnöjet inom vÄrden beror frÀmst pÄ de lÄnga vÀntetiderna och bristfÀllig tillgÀnglighet till vÄrdcentralerna. FrÄgan Àr om det verkligen Àr mer resurser som Àr lösningen pÄ problemen eller om intresset istÀllet bör riktas mot de system och ramar som vÄrdpersonalen har att verka inom? Att anvÀnda ett styrmedel som fokuserar pÄ rÀtt faktorer och inte bara det ekonomiska, kan möjligtvis hjÀlpa vÄrdcentralerna att bli mer flexibla, förbÀttra tillgÀngligheten och öka kvaliteten pÄ vÄrden.I denna uppsats studeras KvaLita NÀrsjukvÄrd AB (KvaLita NSV), en privat vÄrdorganisation som driver ett antal vÄrdcentraler pÄ entreprenad Ät landstinget. KvaLita NSV:s ekonomistyrning bedrivs med ett balanserat styrkort som styrmedel. Tanken med balanserat styrkort Àr att företaget ska ses ur fler perspektiv Àn enbart det finansiella.

Ett varv pÄ Beckholmen

Reparationsvarv.Beckholmen kan pÄ grund av sin historia anses vara en ofta hÀnsynslöst behandlad ö. HÀnsynslös mot öns natur och egna ordning, för att stÀndigt fylla ny funktion och nya ÀndamÄl. Idag Àr ön starkt mÀrkt av denna behandling, och i kontrast till tidigare, ansedd som en oerhört kÀnslig plats, bÄde i sin natur och exponering för staden. Staden sjÀlv ser olika vÀrden i Beckholmen, vilka stÄr i stark strid med varandra. Att vilja bevara Beckholmen som en ö med skÀrgÄrdsframtoning, som en förlÀngning av DjurgÄrden, i kontrast till det kulturhistoriska vÀrdet i Beckholmens tidigare varvsverksamhet som bör fortskrida och utvecklas, gör det nödvÀndigt att pÄ nÄgot sÀtt vÀlja sida i frÄgan.Vi har fÄtt i uppgift att rita ett reparationsvarv pÄ denna ö, och för mig kÀndes det mest naturliga att lÄta den dramatik och förÀndring som funnits genom historien fortskrida.

Skolans friluftslivsundervisning: en studie om elevers och
lÀrares uppfattningar om friluftsliv

VÄrt examensarbete handlar om hur elever och lÀrare uppfattar friluftslivsundervisningen i skolan. Syftet med vÄr studie Àr att beskriva och analysera och tolka hur friluftsliv uppfattas av elever och lÀrare i högstadiet. De frÄgor som studien har utgÄtt ifrÄn Àr vilken betydelse begreppet friluftsliv i skolan för elever och lÀrare. Hur uppfattar elever det friluftsliv som bedrivs? Hur relaterar lÀrarnas utförande av friluftsliv i skolan med vad som anges i kursplanen? Finns det nÄgra skillnader i uppfattningar mellan elever, lÀrare och skolor mellan? För att fÄ svar pÄ vÄra frÄgor hur högstadieelever uppfattar friluftsliv i skolan har vi valt att anvÀnda oss av den kvalitativa metoden i form av enskilda intervjuer med elever och lÀrare.

HyllvÀrmare eller levande styrdokument?

Uppsatsens syfte Ă€r att jĂ€mföra hur kommuners avfallsdirektiv implementeras. Uppsatsen fokuseras kring implementering och pĂ„ faktorer som kan ha pĂ„verkan pĂ„ implementeringen. Studien har genomförts genom en jĂ€mförande studie dĂ€r den gemensamma kommunala avfallsplanen, A2020, och implementeringen av densamma ligger till grund. Göteborgsregionens 13 kommuner (Ale, AlingsĂ„s, Göteborg, HĂ€rryda, Kungsbacka, Lerum, Lilla Edet, Mölndal, Partille, Stenungsund, Tjörn och Öckerö) skall alla arbeta utifrĂ„n samma avfallsplan ?A2020 ? avfallsplan för Göteborgsregionen? som faststĂ€lldes av Göteborgsregionens kommunalförbund (GR) i september 2010.

Att vara döende men samtidigt vara levande - Existentiellt lidande hos patienter i palliativ vÄrd.

Bakgrund: VÄrden blir palliativ nÀr den gÄr frÄn att vara botande till att lindra. MÄlet Àr att frÀmja livskvalité och att tillgodose fysiska, psykiska, sociala och existentiella behov. Det existentiella innefattar de stora livsfrÄgorna, tankar om döden och meningen med livet. I palliativ vÄrd lever patienterna nÀra döden och döden Àr den största existentiella utmaningen. Livskvalité Àr nÄgot som utgÄr frÄn ett inre tillstÄnd och Àr individuellt.

Det rika barnet : Tio förskollÀrares uppfattningar om barns lÀrande i Reggio Emiliainspirerade förskolor

Syftet med detta examensarbete Àr att undersöka förskollÀrares uppfattningar om barns lÀrande i Reggio Emiliainspirerade förskolor. Vi har undersökt vad förskollÀrare sÀger om barns lÀrande, samt vilka principer de har som utgÄngspunkter. VÄr teoretiska utgÄngspunkt Àr lÀrande ur ett socialkonstruktionistiskt perspektiv vilket innebÀr att kunskap skapas i relation till miljön, omgivande personer och sammanhanget. Kunskapen i sig Àr förÀnderlig. Undersökningen gjordes i form av seminstrukturerade intervjuer med tio förskollÀrare pÄ deras respektive arbetsplatser.I resultatet framgÄr att förskollÀrarna ser lÀrande som nÄgot stÀndigt pÄgÄende och utgÄr frÄn barnens intressen samt arbetar för att sÀtta barnen i centrum.

En innovationsmodell för ökad delaktighet?

I denna studie har forskningsgruppen arbetat efter sin egengjorda innovationsmodell för att tillsammans med eleverna pÄ Wijkmanska gymnasiet skapa en temadag för att öka engagemanget och delaktigheten. Uppdragsgivare var Wijkmanska gymnasiets rektor. Rektorn upplevde att skolans elever hade ett lÄgt engagemang. Engagemanget skulle höjas genom en temadag. Uppdraget som forskningsgruppen har utfört i denna studie var att involvera eleverna pÄ Wijkmanska gymnasiet i den innovativa processen med att skapa en temadag.Studiens empiri bygger pÄ data som samlats in under och efter innovationsprocessen för att ta fram temadagen tillsammans med eleverna.

Processen in pÄ arbetsmarknaden - en analys av sju funktionshindrades erfarenheter och strategier

Syftet med vÄrt examensarbete Àr att undersöka funktionshindrades strategier och erfarenheter av att etablera sig pÄ arbetsmarknaden. För att fÄ svar pÄ vÄrt syfte har vi utgÄtt frÄn följande frÄgestÀllningar: Vilka positiva respektive negativa upplevelser har de funktionshindrade med sig frÄn processen av att komma in pÄ arbetsmarknaden? Hur har processen sett ut gÀllande de funktionshindrades egna handlingar och beslut? Vad har myndigheter och andra aktörer gjort för de funktionshindrade? Syftet med studien Àr att ta del av enskilda funktionshindrades berÀttelse för att fÄ en sÄ mÄngfacetterad, levande och detaljrik beskrivning som möjligt av varje livssituation och erfarenhet. Vi har valt att enbart intervjua funktionshindrade för att fÄ just deras uppfattning av att etablera sig pÄ arbetsmarknaden. Vi har i detta arbete valt att inte rikta oss mot Arbetsförmedlingen, arbetsgivare och andra aktörer utan bara fokusera pÄ de funktionshindrades upplevelser och erfarenheter.

FörskollÀrares uppfattningar om demokratiska processer för lÀrande i förskolemiljöer : Barnets delaktighet och inflytande över sin vardag i förskolan

Syftet med vÄr studie var att undersöka kÀrnan i pedagogers uppfattningar om demokratiska processer och hur de Äterspeglas i verkligheten. LÀroplanen för förskolan 98 (skolverket 2010) lyfter demokrati som ett grundlÀggande vÀrde för verksamhetens utformning sÄvÀl som dess innehÄll och trycker mycket pÄ den fysiska miljöns utformning, kommunikationen och barnens delaktighet, som viktig för barnens lÀrande. Dessa delar har löpt som en röd trÄd genom hela studien. Den metod vi anvÀnt oss av Àr en kvalitativ intervjustudie av tio stycken förskollÀrare pÄ olika förskolor. Vi transkriberade intervjuerna, lÀste igenom dem flera gÄnger, efter det tog vi ut meningsbÀrande citat, vilka vi Àven placerade i figur 1 pÄ s.

Youth theatre as a social environment

Den hÀr studien handlar om hur ungdomars sociala relationer formas och hur de upplever att deras sjÀlvkÀnsla pÄverkas genom att vara kontinuerligt aktiva i drama. Vi, Zara och Anna, har bÄda lÀst Kultur, Medier och Estetik (KME) som huvudÀmne och har ett intresse i att fördjupa oss hur vida vÄra kunskaper kan komma till anvÀndning i vÄra framtida yrken som pedagoger. KME grundar sig i att utveckla kunskaper och kommunikativa förmÄgor genom ett vidgat sprÄkbegrepp, med utgÄngspunkt i estetisk gestaltning och kommunikation. Lgr 11, lÀroplan för grundskola, förskolekassen och fritidshemmet, uttrycker att skolan ska strÀva efter att vara en levande social gemenskap som ger trygghet och vilja och lust att lÀra. Skolan ska frÀmja elevernas harmoniska utveckling genom en varierad och balanserad sammansÀttning av innehÄll och arbetsformer.

Varför konsumerar vi probiotika? : En enkÀtundersökning om motiv till konsumtion samt vad konsumenter anser om probiotiska produkters pris.

Bakgrund Probiotika definieras som levande mikroorganismer som nÀr de intas i tillrÀckliga mÀngder ger hÀlsosamma fördelar. Livsmedel med probiotika fÄr bÀra ett produktspecifikt hÀlsopÄstÄende, om produkten har visat sig ha en signifikant effekt jÀmfört med traditionella livsmedel. FÄ studier Àr gjorda pÄ mÀnniskors attityder kring dessa livsmedel.Syfte Syftet med studien var att undersöka varför personer valde att köpa livsmedel med probiotika.Metod En enkÀtstudie genomfördes dÀr 103 personer, varav 63 kvinnor och 40 mÀn i Äldrarna 19-77, som köpte eller hade testat produkter innehÄllande probiotika svarade pÄ enkÀten. Dessa söktes upp pÄ tvÄ stormarknader, ICA Maxi och Willys, i UmeÄ samt pÄ UmeÄ Universitet. Insamlad data analyserades i SPSS Statistics 17,0 för att göra hypotesprövning med hjÀlp av Chi2-test och ett p-vÀrde <0,05 ansÄgs visa en statistisk sÀkerstÀlld skillnad mellan grupperna.

?Utveckla Arkösund! ? ett förslag till bebyggelse, planstruktur och utveckling av skÀrgÄrdssamhÀllet Arkösund i Norrköpings kommun?

Sammanfattning Arkösund Ă€r ett samhĂ€lle belĂ€get pĂ„ Vikbolandet i Östergötlands skĂ€rgĂ„rd och utgör Norrköpings kommuns enda större semesterort vid havet. Ortens avstĂ„nd till Norrköping Ă€r cirka 50 kilometer. Med sin skĂ€rgĂ„rdsmiljö och marint förknippade aktiviteter Ă€r samhĂ€llet en stor tillgĂ„ng för kommunen. Arkösund har i dagslĂ€get en permanent befolkning pĂ„ drygt 200 personer. Arkösunds utveckling tog fart kring mitten pĂ„ 1890-talet nĂ€r en jĂ€rnvĂ€gsförbindelse till Norrköping, den sĂ„ kallade Vikbolandsbanan, iordningstĂ€lldes.

Ljus för dygnets mörkare timmar - att ljussÀtta Lommas framtida knutpunkt

Mörkret som faller under vintertid ger vackra stjÀrnhimlar men kan ocksÄ förvandla levande gaturum till blinda flÀckar. Om de offentliga rummen inte ljussÀtts innebÀr det en begrÀnsning i stadsmÀnniskans frihet att kunna röra sig och ha en möjlighet till möte med andra mÀnniskor. MÄnga orter och stÀder saknar idag ljusplaner för större omrÄden vilket ofta skapar en obalans i ljusfördelningen. IstÀllet för en övergripande ljusstrategi har man arbetat med punktinsatser vilket skapat röriga stadsbilder dÀr blÀndning och mörker flÀtas om vartannat. Ljus Àr alltsÄ lika viktigt som avsaknaden av ljus. Men hur bör stÀder egentligen ljussÀttas för att möjliggöra vistelse tider pÄ Äret dÄ det Àr mörkt ute och hur kan man gÄ till vÀga för att nÄ dit? I denna uppsats prövas tillvÀgagÄngssÀtt för att svara pÄ frÄgan: hur kan delar av Lomma centrum ljussÀttas för att möjliggöra vistelse Àven under dygnets mörkare timmar? Med en insamlad faktabakgrund om ljussÀttning samt studier av tvÄ referensobjekt försöker jag i en loggbok skissa mig fram till en ljussÀttning av Lomma.

Levande skyltar efter döden : informationstavlor vid begravningsplatser

Tjugotre kyrkogÄrdar och begravningsplatser har studerats med avseende pÄ den information som delges besökaren. HuvudmÄlsÀttningen har varit granskning av de informationstavlor som, om de överhuvudtaget finns, möter gravplatsbesökarna vid entréer. Urvalet av kyrkogÄrdar och begravningsplatser har skett strategiskt och konsekutivt; strategiskt dÄ platserna valts med ett rimligt avstÄnd frÄn Lund och konsekutivt dÄ valen skett i form av den följd som platserna uppenbarade sig. Ingen kyrkogÄrd eller begravningsplats valdes bort, varför bortfall inte noterats. Begravningsplatsens mÄlgrupp utgörs inte endast av de som vistas dÀr i syfte att besöka en viss gravplats. I grova drag kan besökarna pÄ en kyrkogÄrd delas in i tvÄ grupper: de som besöker en specifik grav (anhörig, slÀktforskning etc.) och flanören (promenad, rekreation, transportstrÀcka). Oavsett besökssyfte ska det vara lÀtt att navigera och finna vidare information pÄ och om begravningsplatsen. Upplysningsarbete och kommunikation med besökare Àr en viktig funktion i arbetet med begravningsplatser. Hur denna kommunikation implementeras Àr frÄgestÀllning och motiv för föreliggande kvalitativa studie och förslag till vidare undersökningar. SÀrskilt fokus har lagts pÄ hur det för begravningsplatser sÄ signifikanta gröna kulturarvet kommuniceras och presenteras för besökaren. UtifrÄn kategorierna planskiss, kontakt/öppettider, kulturarvsinformation och tillgÀnglighetsanpassat kan man konstatera att 15 av 23 besökta begravningsplatser har nÄgon form av planskiss. TvÄ av dessa var i sÄ dÄligt skick att de ej var brukbara. Endast fyra av informationstavlorna bedömdes som ÀndamÄlsenliga utifrÄn sammanlagt tre av de fyra kategorier. 13 av dem uppfyller tvÄ kategorier. Fem av begravningsplatserna saknar helt uppgifter. Ingen av de besökta begravningsplatserna har lyckats kombinera samtliga fyra variablerna. All insamlad information kring dessa fyra kategorier kan inrymmas i variablerna hitta dÀr, förstÄ omrÄdets vÀrden, uppleva omrÄdet och kontakta och pÄ sÄ sÀtt kan informationstavlornas totala meningsskapande i förhÄllande till platsen utlÀsas. En metodologisk svikt föreligger dÄ insamling av data skett frÄn ett begrÀnsat omrÄde(vÀstra SkÄne)..

Religiositeten i Moa Martinsons Kvinnor och ÀppeltrÀd

Det övergripande syftet med denna uppsats Àr att undersöka vilka religiösa förestÀllningar som kommer till uttryck i Moa Martinsons Kvinnor och ÀppeltrÀd. Verket publicerades 1933 vid en tidpunkt dÄ tvÄ viktiga idétraditioner (kristendomen och framstegstanken) förlorat sina givna vÀrden och auktoriteter. PÄ den svenska skönlitterÀra marknaden hade modernismen gjort sitt intrÄng. Martinson sjÀlv Àr emellertid definierad som statarförfattare. De frÄgestÀllningar jag har utgÄtt frÄn i analysen av Kvinnor och ÀppeltrÀd Àr; hur kristendomen framstÀlls, vilken bild av romanen fÄs genom jÀmförandet med bibliska motiv samt om det gÄr att finna tankemönster ur andra religioner Àn kristendomen?I uppsatsen har jag utforskat religiösa tankar och idéer frÀmst genom att analysera Kvinnor och ÀppeltrÀd ur ett jÀmförande perspektiv.

<- FöregÄende sida 33 NÀsta sida ->