Sökresultat:
653 Uppsatser om Levande stadsmiljöer - Sida 33 av 44
Balanserat styrkort i primÀrvÄrden : En fallstudie om styrning med balanserat styrkort pÄ KvaLita NÀrsjukvÄrd AB
Missnöjet inom vÄrden beror frÀmst pÄ de lÄnga vÀntetiderna och bristfÀllig tillgÀnglighet till vÄrdcentralerna. FrÄgan Àr om det verkligen Àr mer resurser som Àr lösningen pÄ problemen eller om intresset istÀllet bör riktas mot de system och ramar som vÄrdpersonalen har att verka inom? Att anvÀnda ett styrmedel som fokuserar pÄ rÀtt faktorer och inte bara det ekonomiska, kan möjligtvis hjÀlpa vÄrdcentralerna att bli mer flexibla, förbÀttra tillgÀngligheten och öka kvaliteten pÄ vÄrden.I denna uppsats studeras KvaLita NÀrsjukvÄrd AB (KvaLita NSV), en privat vÄrdorganisation som driver ett antal vÄrdcentraler pÄ entreprenad Ät landstinget. KvaLita NSV:s ekonomistyrning bedrivs med ett balanserat styrkort som styrmedel. Tanken med balanserat styrkort Àr att företaget ska ses ur fler perspektiv Àn enbart det finansiella.
Ett varv pÄ Beckholmen
Reparationsvarv.Beckholmen kan pÄ grund av sin historia anses vara en ofta hÀnsynslöst behandlad ö. HÀnsynslös mot öns natur och egna ordning, för att stÀndigt fylla ny funktion och nya ÀndamÄl. Idag Àr ön starkt mÀrkt av denna behandling, och i kontrast till tidigare, ansedd som en oerhört kÀnslig plats, bÄde i sin natur och exponering för staden. Staden sjÀlv ser olika vÀrden i Beckholmen, vilka stÄr i stark strid med varandra. Att vilja bevara Beckholmen som en ö med skÀrgÄrdsframtoning, som en förlÀngning av DjurgÄrden, i kontrast till det kulturhistoriska vÀrdet i Beckholmens tidigare varvsverksamhet som bör fortskrida och utvecklas, gör det nödvÀndigt att pÄ nÄgot sÀtt vÀlja sida i frÄgan.Vi har fÄtt i uppgift att rita ett reparationsvarv pÄ denna ö, och för mig kÀndes det mest naturliga att lÄta den dramatik och förÀndring som funnits genom historien fortskrida.
Skolans friluftslivsundervisning: en studie om elevers och
lÀrares uppfattningar om friluftsliv
VÄrt examensarbete handlar om hur elever och lÀrare uppfattar friluftslivsundervisningen i skolan. Syftet med vÄr studie Àr att beskriva och analysera och tolka hur friluftsliv uppfattas av elever och lÀrare i högstadiet. De frÄgor som studien har utgÄtt ifrÄn Àr vilken betydelse begreppet friluftsliv i skolan för elever och lÀrare. Hur uppfattar elever det friluftsliv som bedrivs? Hur relaterar lÀrarnas utförande av friluftsliv i skolan med vad som anges i kursplanen? Finns det nÄgra skillnader i uppfattningar mellan elever, lÀrare och skolor mellan? För att fÄ svar pÄ vÄra frÄgor hur högstadieelever uppfattar friluftsliv i skolan har vi valt att anvÀnda oss av den kvalitativa metoden i form av enskilda intervjuer med elever och lÀrare.
HyllvÀrmare eller levande styrdokument?
Uppsatsens syfte Ă€r att jĂ€mföra hur kommuners avfallsdirektiv implementeras. Uppsatsen fokuseras kring implementering och pĂ„ faktorer som kan ha pĂ„verkan pĂ„ implementeringen. Studien har genomförts genom en jĂ€mförande studie dĂ€r den gemensamma kommunala avfallsplanen, A2020, och implementeringen av densamma ligger till grund. Göteborgsregionens 13 kommuner (Ale, AlingsĂ„s, Göteborg, HĂ€rryda, Kungsbacka, Lerum, Lilla Edet, Mölndal, Partille, Stenungsund, Tjörn och Ăckerö) skall alla arbeta utifrĂ„n samma avfallsplan ?A2020 ? avfallsplan för Göteborgsregionen? som faststĂ€lldes av Göteborgsregionens kommunalförbund (GR) i september 2010.
Att vara döende men samtidigt vara levande - Existentiellt lidande hos patienter i palliativ vÄrd.
Bakgrund: VÄrden blir palliativ nÀr den gÄr frÄn att vara botande till att lindra. MÄlet Àr att frÀmja livskvalité och att tillgodose fysiska, psykiska, sociala och existentiella behov. Det existentiella innefattar de stora livsfrÄgorna, tankar om döden och meningen med livet. I palliativ vÄrd lever patienterna nÀra döden och döden Àr den största existentiella utmaningen. Livskvalité Àr nÄgot som utgÄr frÄn ett inre tillstÄnd och Àr individuellt.
Det rika barnet : Tio förskollÀrares uppfattningar om barns lÀrande i Reggio Emiliainspirerade förskolor
Syftet med detta examensarbete Àr att undersöka förskollÀrares uppfattningar om barns lÀrande i Reggio Emiliainspirerade förskolor. Vi har undersökt vad förskollÀrare sÀger om barns lÀrande, samt vilka principer de har som utgÄngspunkter. VÄr teoretiska utgÄngspunkt Àr lÀrande ur ett socialkonstruktionistiskt perspektiv vilket innebÀr att kunskap skapas i relation till miljön, omgivande personer och sammanhanget. Kunskapen i sig Àr förÀnderlig. Undersökningen gjordes i form av seminstrukturerade intervjuer med tio förskollÀrare pÄ deras respektive arbetsplatser.I resultatet framgÄr att förskollÀrarna ser lÀrande som nÄgot stÀndigt pÄgÄende och utgÄr frÄn barnens intressen samt arbetar för att sÀtta barnen i centrum.
En innovationsmodell för ökad delaktighet?
I denna studie har forskningsgruppen arbetat efter sin egengjorda innovationsmodell för att tillsammans med eleverna pÄ Wijkmanska gymnasiet skapa en temadag för att öka engagemanget och delaktigheten. Uppdragsgivare var Wijkmanska gymnasiets rektor. Rektorn upplevde att skolans elever hade ett lÄgt engagemang. Engagemanget skulle höjas genom en temadag. Uppdraget som forskningsgruppen har utfört i denna studie var att involvera eleverna pÄ Wijkmanska gymnasiet i den innovativa processen med att skapa en temadag.Studiens empiri bygger pÄ data som samlats in under och efter innovationsprocessen för att ta fram temadagen tillsammans med eleverna.
Processen in pÄ arbetsmarknaden - en analys av sju funktionshindrades erfarenheter och strategier
Syftet med vÄrt examensarbete Àr att undersöka funktionshindrades strategier och erfarenheter av att etablera sig pÄ arbetsmarknaden. För att fÄ svar pÄ vÄrt syfte har vi utgÄtt frÄn följande frÄgestÀllningar: Vilka positiva respektive negativa upplevelser har de funktionshindrade med sig frÄn processen av att komma in pÄ arbetsmarknaden? Hur har processen sett ut gÀllande de funktionshindrades egna handlingar och beslut? Vad har myndigheter och andra aktörer gjort för de funktionshindrade? Syftet med studien Àr att ta del av enskilda funktionshindrades berÀttelse för att fÄ en sÄ mÄngfacetterad, levande och detaljrik beskrivning som möjligt av varje livssituation och erfarenhet. Vi har valt att enbart intervjua funktionshindrade för att fÄ just deras uppfattning av att etablera sig pÄ arbetsmarknaden. Vi har i detta arbete valt att inte rikta oss mot Arbetsförmedlingen, arbetsgivare och andra aktörer utan bara fokusera pÄ de funktionshindrades upplevelser och erfarenheter.
FörskollÀrares uppfattningar om demokratiska processer för lÀrande i förskolemiljöer : Barnets delaktighet och inflytande över sin vardag i förskolan
Syftet med vÄr studie var att undersöka kÀrnan i pedagogers uppfattningar om demokratiska processer och hur de Äterspeglas i verkligheten. LÀroplanen för förskolan 98 (skolverket 2010) lyfter demokrati som ett grundlÀggande vÀrde för verksamhetens utformning sÄvÀl som dess innehÄll och trycker mycket pÄ den fysiska miljöns utformning, kommunikationen och barnens delaktighet, som viktig för barnens lÀrande. Dessa delar har löpt som en röd trÄd genom hela studien. Den metod vi anvÀnt oss av Àr en kvalitativ intervjustudie av tio stycken förskollÀrare pÄ olika förskolor. Vi transkriberade intervjuerna, lÀste igenom dem flera gÄnger, efter det tog vi ut meningsbÀrande citat, vilka vi Àven placerade i figur 1 pÄ s.
Youth theatre as a social environment
Den hÀr studien handlar om hur ungdomars sociala relationer formas och hur de upplever att deras sjÀlvkÀnsla pÄverkas genom att vara kontinuerligt aktiva i drama. Vi, Zara och Anna, har bÄda lÀst Kultur, Medier och Estetik (KME) som huvudÀmne och har ett intresse i att fördjupa oss hur vida vÄra kunskaper kan komma till anvÀndning i vÄra framtida yrken som pedagoger. KME grundar sig i att utveckla kunskaper och kommunikativa förmÄgor genom ett vidgat sprÄkbegrepp, med utgÄngspunkt i estetisk gestaltning och kommunikation. Lgr 11, lÀroplan för grundskola, förskolekassen och fritidshemmet, uttrycker att skolan ska strÀva efter att vara en levande social gemenskap som ger trygghet och vilja och lust att lÀra. Skolan ska frÀmja elevernas harmoniska utveckling genom en varierad och balanserad sammansÀttning av innehÄll och arbetsformer.
Varför konsumerar vi probiotika? : En enkÀtundersökning om motiv till konsumtion samt vad konsumenter anser om probiotiska produkters pris.
Bakgrund Probiotika definieras som levande mikroorganismer som nÀr de intas i tillrÀckliga mÀngder ger hÀlsosamma fördelar. Livsmedel med probiotika fÄr bÀra ett produktspecifikt hÀlsopÄstÄende, om produkten har visat sig ha en signifikant effekt jÀmfört med traditionella livsmedel. FÄ studier Àr gjorda pÄ mÀnniskors attityder kring dessa livsmedel.Syfte Syftet med studien var att undersöka varför personer valde att köpa livsmedel med probiotika.Metod En enkÀtstudie genomfördes dÀr 103 personer, varav 63 kvinnor och 40 mÀn i Äldrarna 19-77, som köpte eller hade testat produkter innehÄllande probiotika svarade pÄ enkÀten. Dessa söktes upp pÄ tvÄ stormarknader, ICA Maxi och Willys, i UmeÄ samt pÄ UmeÄ Universitet. Insamlad data analyserades i SPSS Statistics 17,0 för att göra hypotesprövning med hjÀlp av Chi2-test och ett p-vÀrde <0,05 ansÄgs visa en statistisk sÀkerstÀlld skillnad mellan grupperna.
?Utveckla Arkösund! ? ett förslag till bebyggelse, planstruktur och utveckling av skÀrgÄrdssamhÀllet Arkösund i Norrköpings kommun?
Sammanfattning Arkösund Ă€r ett samhĂ€lle belĂ€get pĂ„ Vikbolandet i Ăstergötlands skĂ€rgĂ„rd och utgör Norrköpings kommuns enda större semesterort vid havet. Ortens avstĂ„nd till Norrköping Ă€r cirka 50 kilometer. Med sin skĂ€rgĂ„rdsmiljö och marint förknippade aktiviteter Ă€r samhĂ€llet en stor tillgĂ„ng för kommunen. Arkösund har i dagslĂ€get en permanent befolkning pĂ„ drygt 200 personer. Arkösunds utveckling tog fart kring mitten pĂ„ 1890-talet nĂ€r en jĂ€rnvĂ€gsförbindelse till Norrköping, den sĂ„ kallade Vikbolandsbanan, iordningstĂ€lldes.
Ljus för dygnets mörkare timmar - att ljussÀtta Lommas framtida knutpunkt
Mörkret som faller under vintertid ger vackra stjÀrnhimlar men kan
ocksÄ förvandla levande gaturum till blinda flÀckar. Om de offentliga
rummen inte ljussÀtts innebÀr det en begrÀnsning i stadsmÀnniskans
frihet att kunna röra sig och ha en möjlighet till möte med andra mÀnniskor.
MÄnga orter och stÀder saknar idag ljusplaner för större omrÄden
vilket ofta skapar en obalans i ljusfördelningen. IstÀllet för en övergripande
ljusstrategi har man arbetat med punktinsatser vilket skapat röriga
stadsbilder dÀr blÀndning och mörker flÀtas om vartannat. Ljus Àr alltsÄ
lika viktigt som avsaknaden av ljus. Men hur bör stÀder egentligen ljussÀttas
för att möjliggöra vistelse tider pÄ Äret dÄ det Àr mörkt ute och hur kan
man gÄ till vÀga för att nÄ dit? I denna uppsats prövas tillvÀgagÄngssÀtt
för att svara pÄ frÄgan: hur kan delar av Lomma centrum ljussÀttas för att
möjliggöra vistelse Àven under dygnets mörkare timmar?
Med en insamlad faktabakgrund om ljussÀttning samt studier av tvÄ
referensobjekt försöker jag i en loggbok skissa mig fram till en ljussÀttning
av Lomma.
Levande skyltar efter döden : informationstavlor vid begravningsplatser
Tjugotre
kyrkogÄrdar
och
begravningsplatser
har
studerats
med
avseende
pÄ
den
information
som
delges
besökaren.
HuvudmÄlsÀttningen
har
varit
granskning
av
de
informationstavlor
som,
om
de
överhuvudtaget
finns,
möter
gravplatsbesökarna
vid
entréer.
Urvalet
av
kyrkogÄrdar
och
begravningsplatser
har
skett
strategiskt
och
konsekutivt;
strategiskt
dÄ
platserna
valts
med
ett
rimligt
avstÄnd
frÄn
Lund
och
konsekutivt
dÄ
valen
skett
i
form
av
den
följd
som
platserna
uppenbarade
sig.
Ingen
kyrkogÄrd
eller
begravningsplats
valdes
bort,
varför
bortfall
inte
noterats.
Begravningsplatsens
mÄlgrupp
utgörs
inte
endast
av
de
som
vistas
dÀr
i
syfte
att
besöka
en
viss
gravplats.
I
grova
drag
kan
besökarna
pÄ
en
kyrkogÄrd
delas
in
i
tvÄ
grupper:
de
som
besöker
en
specifik
grav
(anhörig,
slÀktforskning
etc.)
och
flanören
(promenad,
rekreation,
transportstrÀcka).
Oavsett
besökssyfte
ska
det
vara
lÀtt
att
navigera
och
finna
vidare
information
pÄ
och
om
begravningsplatsen.
Upplysningsarbete
och
kommunikation
med
besökare
Ă€r
en
viktig
funktion
i
arbetet
med
begravningsplatser.
Hur
denna
kommunikation
implementeras
Ă€r
frÄgestÀllning
och
motiv
för
föreliggande
kvalitativa
studie
och
förslag
till
vidare
undersökningar.
SĂ€rskilt
fokus
har
lagts
pÄ
hur
det
för
begravningsplatser
sÄ
signifikanta
gröna
kulturarvet
kommuniceras
och
presenteras
för
besökaren.
UtifrÄn
kategorierna
planskiss,
kontakt/öppettider,
kulturarvsinformation
och
tillgÀnglighetsanpassat
kan
man
konstatera
att
15
av
23
besökta
begravningsplatser
har
nÄgon
form
av
planskiss.
TvÄ
av
dessa
var
i
sÄ
dÄligt
skick
att
de
ej
var
brukbara.
Endast
fyra
av
informationstavlorna
bedömdes
som
ÀndamÄlsenliga
utifrÄn
sammanlagt
tre
av
de
fyra
kategorier.
13
av
dem
uppfyller
tvÄ
kategorier.
Fem
av
begravningsplatserna
saknar
helt
uppgifter.
Ingen
av
de
besökta
begravningsplatserna
har
lyckats
kombinera
samtliga
fyra
variablerna.
All
insamlad
information
kring
dessa
fyra
kategorier
kan
inrymmas
i
variablerna
hitta
dÀr,
förstÄ
omrÄdets
vÀrden,
uppleva
omrÄdet
och
kontakta
och
pÄ
sÄ
sÀtt
kan
informationstavlornas
totala
meningsskapande
i
förhÄllande
till
platsen
utlÀsas.
En
metodologisk
svikt
föreligger
dÄ
insamling
av
data
skett
frÄn
ett
begrÀnsat
omrÄde(vÀstra
SkÄne)..
Religiositeten i Moa Martinsons Kvinnor och ÀppeltrÀd
Det övergripande syftet med denna uppsats Àr att undersöka vilka religiösa förestÀllningar som kommer till uttryck i Moa Martinsons Kvinnor och ÀppeltrÀd. Verket publicerades 1933 vid en tidpunkt dÄ tvÄ viktiga idétraditioner (kristendomen och framstegstanken) förlorat sina givna vÀrden och auktoriteter. PÄ den svenska skönlitterÀra marknaden hade modernismen gjort sitt intrÄng. Martinson sjÀlv Àr emellertid definierad som statarförfattare. De frÄgestÀllningar jag har utgÄtt frÄn i analysen av Kvinnor och ÀppeltrÀd Àr; hur kristendomen framstÀlls, vilken bild av romanen fÄs genom jÀmförandet med bibliska motiv samt om det gÄr att finna tankemönster ur andra religioner Àn kristendomen?I uppsatsen har jag utforskat religiösa tankar och idéer frÀmst genom att analysera Kvinnor och ÀppeltrÀd ur ett jÀmförande perspektiv.