Sök:

En innovationsmodell för ökad delaktighet?

I denna studie har forskningsgruppen arbetat efter sin egengjorda innovationsmodell för att tillsammans med eleverna på Wijkmanska gymnasiet skapa en temadag för att öka engagemanget och delaktigheten. Uppdragsgivare var Wijkmanska gymnasiets rektor. Rektorn upplevde att skolans elever hade ett lågt engagemang. Engagemanget skulle höjas genom en temadag. Uppdraget som forskningsgruppen har utfört i denna studie var att involvera eleverna på Wijkmanska gymnasiet i den innovativa processen med att skapa en temadag.Studiens empiri bygger på data som samlats in under och efter innovationsprocessen för att ta fram temadagen tillsammans med eleverna. Forskningsgruppen använde sig av observationer, intervjuer och enkätundersökningar för att samla in studiens empiri. Forskningsgruppens arbetsmodell utgick från deras egen MYR-modell. MYR-modellen skapades utifrån existerande teorier för att skapa en levande och tydlig modell som ett verktyg när de ledde och dokumenterade processen för att ta fram temadagen.Forskningsgruppens egen MYR-modell består av fyra olika stadier, där deltagarna i processen ska matchas mot de fem nivåerna på medverkansgradskalan för att uppleva autonomi. När deltagarna i MYR-modellen upplever denna autonomi ska engagemanget och delaktigheten höjas.Forskningsgruppen anser att deras egengjorda MYR-modell uppfyllde sitt syfte i den innovativa processen med eleverna på Wijkmanska gymnasiet. Samtliga elever hade möjlighet att medverka i alla stadier. Den medverkansgrad som forskningsgruppen planerat för att eleverna skulle uppnå under innovationsprocessen varierade. Detta var inte något negativt, men det visade på svårigheten med att på förhand se var eleverna skulle uppleva den autonomi som eftersträvades. MYR-modellens process ska genera i ett lärande. Detta lärande var svårt för forskningsgruppen att mäta då de anser att lärandet är individuellt och MYR-modellen var anpassad för att mäta samtliga elever.Forskningsgruppens innovativa bidrag i studien är den egna MYR-modellen och den innovativa processen som genomfördes med eleverna. Denna modell kan användas i andra sammanhang än, som i denna studie, på eleverna på Wijkmanska gymnasiet enligt forskningsgruppen. Forskningsgruppen anser att MYR-modellen kräver vissa förkunskaper inom innovationsprocesser av dess användare i dess nuvarande skick.

Författare

Yolanda Toimi Malin Karjer Rosa Kainulainen

Lärosäte och institution

Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..