Sök:

Sökresultat:

653 Uppsatser om Levande stadsmiljöer - Sida 30 av 44

Systematiskt barnsÀkerhetsarbete i skolan

Med 1,4 miljoner elever Àr skolan Sveriges största arbetsplats. Varje Är behöver uppskattningsvis 38 000 barn och ungdomar uppsöka en akutmottagning efter att ha skadat sig under barnomsorgs- och skoltid (Socialstyrelsen, 2011). Ur ett barnsÀkerhetsperspektiv Àr det skadeförebyggande arbetet i skolan av största betydelse.BarnsÀkerhetsrÄdet, en samverkansorganisation bestÄende av 11 myndigheter har tillsammans med Myndigheten för samhÀllsskydd och beredskap, MSB, bedömt att man inte har en fullstÀndig bild av i vilken omfattning och pÄ vilket sÀtt skolorna arbetar skadeförebyggande. MSB har uppdragit Ät Karlstads universitet att genomföra en studie, vilken har sammanstÀllts till en rapport: Systematiskt skadeförebyggande arbete inom grundskolan. KartlÀggning av arbetssÀtt, utvecklingsbehov och behov av stöd (Olsson, Gustavsson & Andersson, 2012, bilaga 1).

Riksintresse för kulturmiljö : En frÄga om existens

I Sveriges miljömÄlsproposition 2000/01:130 finns mÄl och delmÄl för miljön i Sverige som ska uppnÄs inom en generation. Ett exempel Àr ett delmÄl under mÄlet God bebyggd miljö som lyder: ?Senast Är 2010 ska fysisk planering och samhÀllsbyggande grundas pÄ program och strategier för hur kulturhistoriska och estetiska vÀrden ska tas till vara och utvecklas.? MÄnga gÄnger finns konflikter mellan olika intressen vid planering, och dÄ Àr det viktigt att kunna vÀga dessa mot varandra för att hitta den lösning som Àr mest lÄngsiktigt hÄllbar. Det Àr inte en enkel uppgift att kunna bruka och ta vara pÄ dessa vÀrden pÄ ett bra sÀtt sÄ att olika intressen inte motarbetar varandra. Syftet med examensarbetet Àr att studera de motsÀttningar och samspel som kan finnas inom och mellan kulturmiljövÄrdens riksintresseomrÄden.

Elevens behov och skolans ansvar, eller? : En textanalytisk studie av nÄgra gymnasieskolors ÄtgÀrdsprogram

Mitt syfte med den hÀr uppsatsen var att undersöka vilka platser barnen vistas pÄ nÀr de gÄr pÄ rast. Jag lyfte fram barnens egna tankar om rasten med hjÀlp av barns perspektiv som min teoretiska utgÄngspunkt och anvÀnde mig av speciella platser, platsidentitet och platskÀnsla som teoretiska begrepp.Som metod valde jag att genomföra kvalitativa samtalspromenader med tretton barn frÄn förskoleklassen till Ärskurs 2. För att fÄ variation i min studie valde jag en flicka och en pojke frÄn varje klass som jag gick samtalspromenaden med. Samtalen med barnen spelades in med en mobil sÄ att inget som barnen berÀttade gick miste.Min studie visade att platser uppfattas som levande, att en plats kan upplevas pÄ olika sÀtt och att olika lekar kan utspela sig dÀr samtidigt. Undersökningens resultat visade att rollspel var en stor del av barnens rast. Resultatet visade Àven att barn kanske inte alltid behöver det vi vuxna menar nÀr vi skapar det vi tror Àr perfekta miljöer för barn.

Utomhusmiljön i förskolan : en studie om pedagogers arbete med och i utemiljön.

Syftet med detta examensarbete har varit att undersöka vilka uppfattningar pedagoger i förskolan har till utomhusmiljön, vilken funktion utomhusmiljön har i den dagliga verksamheten och vilken roll pedagogen tar utomhus. Den utomhusmiljö som beskrivs och diskuteras i arbetet Àr inte bara gÄrden i anslutning till förskolan utan ocksÄ naturmiljöer utanför och hur de integreras i verksamheten.Den forskning som presenteras har fokus pÄ samspelet mellan individer och miljö och visar att barn pÄverkas av den miljö de vistas i. De Àr aktiva och interagerar aktivt med miljön och individer i den. Det sociala samspelet Àr viktigt för barnets utveckling. DÀrför Àr pedagogens roll en viktig del att diskutera dÄ det Àr pedagogen som stÄr för tryggheten för barnen samt utvecklingen av verksamheten.

SpÄrbilen kommer till stan : Om utformning och placering av ett nytt element i staden

Statens institut för kommunikationsanalys (SIKA) visar Är efter Är i sina granskningar att de transportpolitiska mÄlen inte uppfylls av de idag etablerade trafikslagen. Det Àr dÀrför mycket troligt att vi kommer fÄ se nya transportslag inom kort. SpÄrbilar, som Àr smÄ förarlösa och kommandostyrda spÄrfordon, Àr ett möjligt alternativ. SIKA har utvÀrderat spÄrbilen som ett lokalt alternativ i Stockholm och som ett regionalt nÀt i MÀlardalen och funnit att systemet Àr samhÀllsekonomiskt lönsamt och har goda chanser att uppnÄ mÄlen pÄ grund av sin höga tillgÀnglighet och lÄga miljö- och olyckskostnader. Flera kommuner har anmÀlt intresse för att pröva systemet genom att bygga upp en sÄ kallad pilotbana.

Bevarande av nutida kulturarv : En fallstudie av Hasse & Tage-museet i Tomelilla

AbstractKultursektorn omsatte endast cirka fem procent av Sveriges totala turistnÀring Är 2006. Dettyder pÄ en smal skara besökare samt att det finns en stor konkurrens mot andra sektorerinom turistnÀringen. Samtidigt Àr denna siffra nÄgot missvisande vad gÀller besökarantal dÄmÄnga kulturarv Àr gratis att besöka.Utefter detta har jag utgÄtt efter en induktiv arbetsmetod dÀr jag har valt att studera ettspecifikt ting, i detta fall Hasse & Tage-museet, för att dÀrefter komma fram till en slutsatssom kanske Àven kan gÀlla i allmÀnhet för andra kulturarv. Jag har kommit fram till minaslutsatser genom intervjuer och kvalitativa enkÀter för att dÀrefter bearbeta det insamladematerialet tillsammans med de bakgrundsfakta jag har anvÀnt mig av.Syftet med undersökningen var att undersöka om Hasse & Tage-museet med verksamhet kanbetraktas som ett kulturarv och (i sÄ fall) hur kan museet arbeta för att leva vidare och förakulturarvet vidare till framtida generationer. Uppsatsen syftar Àven till att nÄgot belysamuseets lokalisering till Tomelilla och dess roll för turismen i Tomelilla.Resultatet visade att Hasse & Tage-museet definitivt Àr ett kulturarv dÄ deras verk harpÄverkat generationer av svenskar och Àr betydelsefullt för sÄ mÄnga Àn idag.

Boksamtal i litteraturundervisningen. : En studie om huruvida tre boksamtalsmodeller erbjuder elever möjligheten att utveckla sin litterÀra kompetens.

I denna uppsats har vi under hösten 2013 undersökt hur sju stycken lĂ€rare i skolor som gett en dator till varje elev ser pĂ„ sina nya pedagogiska verktyg och vilka utmaningar dessa lĂ€rare stĂ€lls inför. Vi har anvĂ€nt oss av en induktiv kvalitativ semistrukturerad intervju-metod till denna studie och vĂ„r studie innefattar skolor som har antagit nĂ„gon form av 1 till 1 i sin verksamhet och ligger geografiskt förlagda till sydöstra Sverige.  VĂ„r undersökning visar pĂ„ en bild av hur attityderna kan se ut hos lĂ€rarna ute i skolorna kring urvalsprocessen, sociala medier, kĂ€llkritik, lĂ€romedelskritik, fortbildning, tekniska problem, lĂ€rarnas arbetsbelastning samt digitala lĂ€r-resursers mervĂ€rden.  De digitala lĂ€r-resurser som informanterna till vĂ„r studie anvĂ€nder har till största del varit egenproducerat material och digitala lĂ€roböcker. NĂ€r det gĂ€ller olika förutsĂ€ttningar som ges informanterna till att utveckla sin egen kompetens inom IKT och utveckla bruket av IKT i skolan gĂ„r det att se att detta skiljer sig mellan skolorna som vĂ„ra informanter arbetar pĂ„. Vissa av vĂ„ra informanter menar att den kompetensutveckling som erbjuds i form av utbildning för lĂ€rarna ligger pĂ„ för lĂ„g nivĂ„, medan andra lĂ€rare menar att den saknas helt.  De huvudsakliga fördelarna vĂ„ra informanter har uppgett med IKT i skolan Ă€r att de kan individanpassa undervisningen bĂ€ttre för elever som har olika typer av inlĂ€rningssvĂ„righeter. Även fördelen att göra undervisningen mer levande och intressant Ă€r ett Ă„terkommande argument till detta.

Med rÀtt att parodiera : Ett undantag till upphovsrÀtten

Parodins tillÄtlighet beror pÄ hur den rÀttfÀrdigas, som sjÀlvstÀndigt verk eller som bearbetning med varierande förfoganderÀtt som följd. RÀttfÀrdigandet Àr beroende av hur fritt parodin utformas i förhÄllande till sin förlaga vilket gör att tillÄtligheten mÄste avgöras i varje enskilt fall. Till skillnad frÄn idag nÀr parodin anses tillÄten enbart pÄ den grund att det Àr en parodi bör utgÄngspunkten vara de hÀnsyn till helheten som vanligen tas vid en intrÄngsbedömning. De frÀmsta skillnaderna i förhÄllande till den normala bedömningen bör vara en större tillÄtlighet att anvÀnda utdrag ur förlagan och en starkare presumtion om parodiskaparens medvetenhet om att det kan röra sig om en intrÄngssituation.Det blir sÀrskilt tydligt att parodiundantaget behöver regleras i lagstiftningen genom att Infosocdirektivets krav pÄ att begrÀnsa parodins inverkan pÄ den ekonomiska rÀtten i förlagan inte har fÄtt genomslag i domstolspraxis. Det hÀr Àr tvÀrtom en aspekt som hittills utelÀmnas helt och hÄllet i svensk rÀtts syn pÄ parodin.

"Att skriva livet Àr en annan historia": att förstÄ och hantera inkonsekvens, diskrepans och levande metaforer i en levnadsteckning

In the pilot study for a biography, some of the methodological and/or theoretical problems facing the anthropologist and biographer are discussed.The empirical section is based on a number of interviews I made with my grandmother over the period 1995-2001. I have come across inconsistencies in the material when rendering a historical event. Furthermore, the material makes me reflect on how the biographer or anthropologist is able to handle or interpret that she and the subject/informant has a different attitude to metaphors and how the metaphors can change over time, space and interpretation.The essay begins with a summary review of some of the central social and behavioural scientific theories that can be related to the individual and the biography.There then follows an in-depth discussion based on Paul Ricoeur's philosophy that says that your identity is created in relation to how you look at your history and future at the present time. Identities are created in an interaction between the field we are currently in, the cultural capital that includes gestures, mannerisms, symbols, our language and the area of interpretation the field allows in the culture. Consequently, the biography is also a representation that is created in time and space and between the subject and the person rendering the subject.The biography or ethnography is transient and is of necessity a historiography.Ricoeur talks about the living metaphor.

Piglet mortality in commercial piglet production herds

Dödfödda grisar och smÄgrisdödlighet under diperioden leder till bÄde produktionsförlust och innebÀr dessutom försÀmrad djurvÀlfÀrd. Förluster orsakade av dödfödslar, smÄgrisar som klÀms ihjÀl av suggan och som svÀlter ihjÀl kan förebyggas genom god skötsel, bra djurstallar ochavelsurval. För att lyckas med detta krÀvs att riskfaktorer för smÄgrisdödlighet kan identifieras.Syftet med den hÀr studien Àr att undersöka variationen i förekomsten av dödfödda smÄgrisar och dödligheten under digivningsperioden beroende pÄ kullnummer, kullstorlek, sÀsong och besÀttning. Ett andra syfte Àr att faststÀlla om det finns nÄgon upprepbarhet för suggor vad gÀllerförekomst av dödfödda smÄgrisar. Data erhölls frÄn fyra kommersiella grisbesÀttningar, belÀgna i centrala Sverige, som anvÀnder sig av besÀttningsövervakningsprogrammet ?PigWin Sugg?.

Att bedöma och dokumentera elevers lÀsning : Fem lÀrares uppfattningar

Internationella studier visar att andelen svaga lÀsare har ökat i Sverige. Detta samtidigt som skolan arbetat med mÄlrelaterade bedömningar som Àr tÀnkta att förtydliga bedömningsprocessen genom att elevens prestationer bedöms utifrÄn i förvÀg formulerade mÄl. Forskning inom omrÄdet antyder att mÄlen mÄnga gÄnger Àr otydliga för eleverna och att lÀrare Àr osÀkra pÄ hur bedömningen ska gÄ till. De senaste Ären har det tillkommit en ökad fordran pÄ elevdokumentation i olika former och utvÀrderingar av arbetet med dem visar att lÀrare efterfrÄgar ett gemensamt sprÄk dÄ mÄnga uppfattar sig ha svÄrt att formulera sig. Det har forskats en hel del om bedömning i skolan, men forskningen rörande dokumentation Àr mer Äsidosatt.Syftet med denna studie var att undersöka lÀrare uppfattning av och arbete med att bedöma och dokumentera elevers lÀsutveckling.I studien deltog fem lÀrare frÄn fyra olika skolor och kommuner.

Botaniska trÀdgÄrdar : en kÀlla till inspiration och kunskap för trÀd i urban miljö?

Att arbeta med levande material i urban miljö blir alltmer till en utmaning för den gröna sektorn. Ett antal faktorer bidrar till att vÄra stadstrÀd för en tynande tillvaro eller dör i förtid. För att behÄlla vÄra stÀder gröna behöver vi dels en större mÄngfald av trÀd men Àven uppslag pÄ nya och bÀttre anpassade arter. Syftet med detta arbete Àr att undersöka hur botaniska trÀdgÄrdar kan fungera som en kÀlla till kunskap och erfarenhet för att utveckla trÀdanvÀndningen i urbana miljöer. För att kunna svara pÄ frÄgan valde vi att undersöka tre botaniska trÀdgÄrdar i Sverige. Lunds botaniska, Göteborgs botaniska och Bergianska i Stockholm har ingÄtt i studien.

Pilodling till anvÀndning inom trÀdgÄrd och hantverk : med tonvikt pÄ zon 5

Syftet med det hÀr examensarbetet Àr att undersöka hur pil, eller mer specifikt, sorter inom slÀktet Salix sp. odlas för anvÀndning inom hantverk och trÀdgÄrd. Bland dessa sorter kan nÀmnas korgvide (Salix viminalis). Denna typ av odling Àr smÄskalig och syftet Àr att fÄ material till flÀtning av exempelvis korgar eller grövre arbeten som hÀgn och staket i trÀdgÄrd. Materialet som anvÀnds Àr vanligen ettÄriga skott av odlade pilsorter som skördas nÀr plantan Àr i vintervila.

Simulering av forcerad luftkylning av frukt : Hur lÄdans design pÄverkar ventilationens och kylningens homogenitet

Reparationsvarv.Beckholmen kan pÄ grund av sin historia anses vara en ofta hÀnsynslöst behandlad ö. HÀnsynslös mot öns natur och egna ordning, för att stÀndigt fylla ny funktion och nya ÀndamÄl. Idag Àr ön starkt mÀrkt av denna behandling, och i kontrast till tidigare, ansedd som en oerhört kÀnslig plats, bÄde i sin natur och exponering för staden. Staden sjÀlv ser olika vÀrden i Beckholmen, vilka stÄr i stark strid med varandra. Att vilja bevara Beckholmen som en ö med skÀrgÄrdsframtoning, som en förlÀngning av DjurgÄrden, i kontrast till det kulturhistoriska vÀrdet i Beckholmens tidigare varvsverksamhet som bör fortskrida och utvecklas, gör det nödvÀndigt att pÄ nÄgot sÀtt vÀlja sida i frÄgan.Vi har fÄtt i uppgift att rita ett reparationsvarv pÄ denna ö, och för mig kÀndes det mest naturliga att lÄta den dramatik och förÀndring som funnits genom historien fortskrida.

Riksintresse för kulturmiljö - En frÄga om existens

I Sveriges miljömÄlsproposition 2000/01:130 finns mÄl och delmÄl för miljön i Sverige som ska uppnÄs inom en generation. Ett exempel Àr ett delmÄl under mÄlet God bebyggd miljö som lyder: ?Senast Är 2010 ska fysisk planering och samhÀllsbyggande grundas pÄ program och strategier för hur kulturhistoriska och estetiska vÀrden ska tas till vara och utvecklas.? MÄnga gÄnger finns konflikter mellan olika intressen vid planering, och dÄ Àr det viktigt att kunna vÀga dessa mot varandra för att hitta den lösning som Àr mest lÄngsiktigt hÄllbar. Det Àr inte en enkel uppgift att kunna bruka och ta vara pÄ dessa vÀrden pÄ ett bra sÀtt sÄ att olika intressen inte motarbetar varandra. Syftet med examensarbetet Àr att studera de motsÀttningar och samspel som kan finnas inom och mellan kulturmiljövÄrdens riksintresseomrÄden. Syftet Àr Àven att studera de olikheter som finns i urval och bedömning av kulturmiljövÄrdens riksintressen.

<- FöregÄende sida 30 NÀsta sida ->