Sök:

Sökresultat:

653 Uppsatser om Levande stadsmiljöer - Sida 11 av 44

Barn som far illa : och lÀrares anmÀlningsplikt

Det hÀr examensarbetet handlar om barn som far illa, hur man kan upptÀcka det och vilka skyldigheter lÀrare har i dessa fall. För att avgrÀnsa detta stora omrÄde har jag valt att koncentrera innehÄllet till följande kategorier: barnmisshandel, sexuella övergrepp, barn till missbrukare, vanvÄrd och anmÀlningsplikt. Mitt syfte har varit att visa hur man som lÀrare kan se och upptÀcka om ett barn far illa och vad man kan göra för att hjÀlpa barnet till en tryggare tillvaro. Arbetet bygger pÄ en litteraturstudie som behandlar var och en av de ovan nÀmnda kategorierna. För att ge en mer levande bild av verkligheten bestÄr arbetet Àven av en intervjuundersökning.

Skuggor av sten: upplösta grÀnser i Andrej Belyjs Petersburg

Andrej Belyjs bok Petersburg Ă€r en av de viktigaste romanerna frĂ„n den symbolistiska perioden i rysk litteratur. I denna uppsats utreds hur grĂ€nser behandlas i romanen. Även om romanen till en början tycks dra upp klara grĂ€nser, till exempel mellan öst och vĂ€st, sĂ„ löses dessa upp och en osĂ€kerhet skapas hos lĂ€saren. GrĂ€nserna som undersöks i uppsatsen omfattar sĂ„vĂ€l grĂ€nser i sjĂ€lva berĂ€ttandet (till exempel mellan berĂ€ttare och karaktĂ€rer och mellan nutid och dĂ„tid) som grĂ€nser i berĂ€ttelsen; det senare indelat i rumsliga grĂ€nser och grĂ€nser för det levande. Slutsatsen blir att Belyj medvetet löser upp grĂ€nserna i romanen pĂ„ flera plan..

Stadsmiljö och centrumhandel - Ömsedidigt beroende, ömsesidig möjlighet. - Fallet Landskrona

Syfte: VÄrt syfte med denna uppsats Àr att visa hur en handelsplats pÄverkas av nÀtverk och aktörer i samverkan. FrÄgestÀllningar: VÄra centrala frÄgor för denna uppsats kommer att vara: Varför vÀljer kunder att inte handla i Landskrona centrum? Vad har nyckelpersonernas makt och ledarskap för roll i nÀtverket? Hur skapas en enhetlig identitet i ett uppbyggt nÀtverk för handel? Resultat: Ur vÄra fokusgrupper och nyckelpersoner finner vi att det finns olika orsaker till varför kunder vÀljer att inte handla i Landskrona centrum. En anledning kan vara att det Àr en svag balans mellan det naturliga flödet, invÄnare, och det rörliga flödet av besökare som flanerar i staden som medför att genomströmningen försÀmras. En annan anledning till att kunderna vÀljer att inte handla i Landskoran centrum Àr pÄ grund av den butiksdöd som finns.

Varglav (Letharia vulpina) : en skogshistorisk analys vid GrundagssÀtern i Norra Dalarna

Forskning som rör varglav (Letharia vulpina L.) Àr relativt ringa bÄde i Sverige och internationellt. Idag anses varglaven vara hotad och pÄ tillbakagÄng. Det övergripande syftet med detta examensarbete Àr att undersöka förekomsten av varglav i relation till nuvarande bestÄndsstruktur och skogshistorik i omrÄdet kring GrundagssÀtern i nordvÀstra Dalarna. UndersökningsomrÄdet Àr ca 135 ha stort och belÀget ca 20 km norr om Idre tÀtort. Data samlades in med hjÀlp av transekter och provytor under juli 2007.Varglav hittades pÄ bÄde döda och levande trÀd pÄ de tre trÀdslagen tall, gran och björk.

Lukkari : fo?rsa?ngarens och fo?rsa?ngens betydelse, tradering och historia inom o?stlaestadianska fo?rsamlingar i Norrbottens la?n

Detta pedagogiska specialarbete a?r en underso?kning av lukkari ? fo?rsa?ngarens och fo?rsa?ngens betydelse, tradering och historia inom o?stlaestadianska fo?rsamlingar i Norrbottens la?n. Resultatet, som framkommit genom kvalitativa intervjuer med informanter, visar att val av lukkari och dess traderingsprocess mellan personer och generationer grundar sig utifra?n parameterar sa?som sa?ngro?st, personens mod och ansvarstagande, en levande kristen tro samt i vissa fall a?ven arv. Det framkomna resultatet visar a?ven pa? skillnader i lukkaritraditionens status och fortlevnad i de omra?den och fo?rsamlingar som underso?kts.

Shakespeare : Levande eller död i skolan?

Shakespeare- Dead or alive in school?The purpose with our degree project is to examine if Shakespeare still is alive in school and in what way he is being used. Our study is based on these following questions:Does Shakespeare exist in school today?How are the other classic books being used?Which teaching methods are used?How is Shakespeare received by the pupils?The methods used to be able to answer the questions are interviews with teachers and focus groups with the pupils. We carried out the interviews with six Swedish teachers and four focus groups in four different upper secondary schools.The main result of this study shows that teachers and pupils still think that Shakespeare is an important author.

Centrum och handel - MÄl och förslag för centrum vid regementsomrÄdet i BorÄs

Arbetets syfte Àr att ta fram principer för hur levande centrum kan utformas samt att komma med förslag pÄ hur det kan ske vid regementsomrÄdet i BorÄs. Det har skett genom att studera handelns utveckling, dess situation idag och det offentliga rummet. UtifrÄn dessa Àmnen har sedan en mÄlbild utformats som beskriver principer för vilka kvaliteter som Àr viktiga att strÀva efter i planeringen av centrum och hur de kan tÀnkas uppnÄs. Förslaget utgÄr frÄn det som har beskrivits i mÄlbilden och Àven frÄn en inventering som visar Regementet idag och planeringen av dess framtida utveckling. Arbetet avslutas med reflektioner kring processen med att ta fram förslaget, vad planeringen har för roll i centrumskapande och hur vi kan se pÄ handelns utveckling.

Litteraturhistoria i Gymnasiet : En undersökning över hur nationalitet skapas i lÀromedel och hur det förhÄller sig till lÀroplanen för Svenska i gymnasiet

This essay discusses the problem of literary history in the Swedish school system. The aim of the essay is to discuss whether the textbook, Den Levande litteraturen, in literary history for Swedish high school students measures up to the demands of the curriculum in terms of obtaining knowledge about international literature and the historical and cultural framework that surrounds it. The essay establishes a theoretical framework that is used to distinguish the discourse that permeates the textbook and how it affects the means of sustaining the curriculum and the problems it may create.The textbook is broken down chronologically and analyzed showing quotes that points towards national and orientalistic discourses which in turn are discussed put in relation to the curriculum and the effects that these discourses might have on education in Swedish and literary history.This is in turn problematized with the current theories regarding comparative literary history..

Att handla eller inte handla -det Àr frÄgan

Uppsatsens syfte Àr att undersöka lokalbefolkningens köpbeteenden i en smÄstad, för att definiera eventuella brister och föreslÄ förbÀttringsmöjligheter för denna cityhandel. I uppsatsen har vi dÀrför undersökt vilka mönster som framtrÀder nÀr det gÀller invÄnarnas köpbeteenden och hur cityhandeln pÄverkar dessa. Vi valde att anvÀnda oss av en kvalitativ metod dÀr vi utförde ett antal gruppintervjuer med fokus pÄ olika Äldersgrupper. Vi lÀt Àven respondenterna föra dagbok under nÄgra veckor. Detta för att kunna identifiera mönster av köpbeteenden i olika Äldersstrukturer.

Leken i förskolan Àr den "bara" rolig? : En studie utifrÄn förskollÀrares perspektiv

 Detta examensarbete handlar om lekens betydelse i förskolan, dÀr studiens syfte Àr att skapa en förstÄelse för den innebörd förskollÀrare tilldelar leken i pedagogisk praktik.     I studiens litteratur & forskningsöversikt beskriver tidigare forskning leken som ett centralt begrepp, vilket tolkas att lek Àr en viktig faktor för barns utveckling.     Tre intervjuer har genomförts med pedagoger pÄ förskolor, dÀr intervjuguiden har byggts pÄ frÄgor som sammanstÀllts utifrÄn tidigare forskning, samt styrdokument. Under examensarbetet anvÀndes fokusgruppmetoden, vilket Àr en kvalitativ metod, som utgick ifrÄn semi- strukturerade frÄgor, för att skapa ett levande och ostrukturerat samtal.     Resultatanalysen visar att pedagoger i förskolan anser att leken bör tilldelas stor plats i verksamheten, dÄ vi tolkat att pedagogerna anser att barnens utveckling frÀmjas genom leken i verksamheten..

En longitudinell studie av motivationens betydelse vid en nedlÀggning

OmstÀllningen vid en organisationsförÀndring anses ofta ha ennegativ effekt pÄ de anstÀllda. Forskning kring nedlÀggningar hardock funnit ett motsÀgelsefullt fenomen som yttrar sig genom ökadproduktivitet, en nedlÀggningseffekt. Syftet med studien var attstudera hur de anstÀlldas motivation pÄverkas och förÀndras under ennedlÀggning, samt se hur detta kan relateras till Organizationalcitizenship behavior, mÄlengagemang och arbetstillfredsstÀllelse.Studien var av longitudinell design och genomfördes pÄ en fabrikunder nedlÀggning. EnkÀter besvarades av 140 stycken anstÀllda pÄfabriken. Resultatet visade att en nedlÀggningseffekt med störstasannolikhet Àgt rum och att motivationen ökat.

ÅtgĂ€rdsprogram : Nytta eller bara pappersprodukt?

Titel: ÅtgĂ€rdsprogram ? Nytta eller bara pappersprodukt?Engelsk titel: Action Program ?Useful or just a paper product?Alla elever i grundskolan, som riskerar att inte fĂ„ betyg, har rĂ€tt till ett Ă„tgĂ€rdsprogram. Det Ă€r lagstadgat och inte nĂ„got som skolan kan vĂ€lja bort. DĂ€remot Ă€r det svĂ„rt att veta om Ă„tgĂ€rdsprogrammen alltid anvĂ€nds pĂ„ ett bra sĂ€tt och om det har nĂ„gon effekt pĂ„ de elever som fĂ„r ett upprĂ€ttat.Syftet med mitt examensarbete Ă€r att, genom intervjuer med lĂ€rare och specialpedagoger undersöka hur lĂ€rare formulerar, genomför och utvĂ€rderar elevers Ă„tgĂ€rdsprogram. Ett annat syfte Ă€r att undersöka hur ett Ă„tgĂ€rdsprogram i skolan kan vara till hjĂ€lp för en enskild elevs utveckling.Resultatet av min undersökning visar att pedagoger uppfattar tanken med Ă„tgĂ€rdsprogram som bra, men att de skriver dem för att de Ă€r skyldiga att göra det.

lÀrares beskrivningar av estetiska lÀrprocesser i fritidshem : en kvalitativ studie om hur lÀrare i fritidshem skapar möjligheter för estetiska lÀrprocesser

Syftet med studien Àr att synliggöra hur barn tÀnker om liv och död och deras uppfattning om livets uppkomst. Genom att utgÄ frÄn ett biologiskt- och ett filosofiskt perspektiv sÄ Àr mitt syfte att synliggöra barns oliktÀnkande i Àmnet. Min valda metod till studien Àr semistrukturerad intervju integrerat med bildskapande med barn mellan 5-7 Är. I resultatet av min studie sÄ synliggörs barns olika sÀtt att förstÄ och uttrycka livsnÀra fenomen pÄ. Resultatet visade ocksÄ pÄ barns oliktÀnkande genom en naturalistisk-, evolutionÀr- eller en skapelsekopplad beskrivning av livets och mÀnniskans uppkomst.

Barnfattigdom 2012 : Ett levande problem i Uppsalas skolor

In this essay we aimed to find how economic scarcity among children and youth presents itself in school, according to how school staff experience it. We have conducted interviews with student welfare staff to hear their experiences of this subject and how the schools try to help these pupils. We have used interpretative phenomenology as a base for our work. We have also used some of this traditions most important notions along with notions of Erving Goffman and Sara Ahmed during our processing off the material.  With help from these, we report our most interesting results. We have seen that a lack of resources exists among youth today and that everyone not has easy access to things many of us might take for granted.

?Det Àr en sorts balans, att vara kompis men ÀndÄ tydlig som ledare? - en studie av hur lÀrarstuderande talar om lÀrare-elevrelationen

Uppsatsens syfte Àr att undersöka lÀrarstuderandes tankegÄngar om lÀrare-elevrelationen och dess betydelse för elevens lÀrande. Enligt styrdokumenten ska skolan strÀva efter en levande social gemenskap och eleverna ska lÀra sig ta hÀnsyn och visa respekt i samspel med andra. LÀraren ska vara en förebild och verka för att upprÀtthÄlla förtroendefulla relationer med eleverna.Enligt Skolverket kÀnner sig cirka 50 000 elever illa behandlade av sina lÀrare. UtifrÄn litteraturstudier och genomförda intervjuer med Ätta lÀrarstuderande med inriktning mot skolÄr 1-6, har lÀrare-elevrelationens betydelse för skolsituationen undersökts.LÀrarstudenterna uttrycker att det ska finnas en ömsesidig respekt mellan dem och deras blivande elever, samt att kontakten mellan lÀrare och förÀldrar Àr en viktig faktor för hur lÀrare-elevrelationen blir. Studenterna upplever dessutom att lÀrarutbildningen inte har lagt nÄgon större vikt vid lÀrare-elevrelationen..

<- FöregÄende sida 11 NÀsta sida ->