
Sökresultat:
2234 Uppsatser om Lesson planning - Sida 32 av 149
Strandskyddsdispener - hur kommer dispensgivningen att förändras med förnyelsen av strandskyddslagen?
Den första provisoriska strandskyddslagstiftningen infördes i Sverige 1950,
även om man tidigare hade skydd för vissa naturområden för att säkra
allmänhetens tillgång. De första lagarna som gav stränderna ett skydd skulle
fungera i samspel med allemansrätten som då lyftes fram och fick en ny
betydelse i samhället. Den provisoriska strandskyddslagstiftningen ersattes av
en permanent några år senare, och har därefter har kompletterats och
förändrats. Den största förändringen skedde 1975, då strandskyddet blev
generellt och därmed obligatoriskt.
Strandskyddslagstiftningen gäller vid alla kuster, sjöar och vattendrag och
innebär att inga byggnader, anläggningar eller verksamheter får uppföras inom
100 meter från strandlinjen, både i havet och på land.
NYBRO -Analys & förslag till riktlinjer för utveckling av stadens offentliga rum.
Nybro är en stad i ?Glasriket? i Småland, tillhörande Kalmar län.
2004 antogs en Fördjupad översiktsplan för Nybro stad med övergripande
riktlinjer för stadens utveckling men ett mer detaljerat stadsmiljöprogram med
analys och förslag till riktlinjer för utveckling av stadens offentliga rum
finns inte.
Arbetet med att utveckla stadens kärna är redan i full gång men det är
fortfarande många delar av Nybro stads offentliga miljöer som är slitna,
omoderna, av väldigt blandade karaktärer och i stort behov av en uppfräschning
och uppstramning.
Den fysiska avgränsningen för mitt arbete är Nybro stad men framförallt
stadsdelen Centrum och stadens mest offentliga miljöer.
Syftet med mitt examensarbete är att ta fram ett förslag till ett
stadsmiljöprogram för Nybro stad med förslag på åtgärder som kan genomföras för
att få attraktivare offentliga miljöer i stadskärnan utifrån de
förutsättningar, kvalitéer och brister som finns idag.
Efter en sammanfattning av Nybro stads utveckling beskriver jag hur det ser ut
i Nybro stad idag.
På två hjul i Karlskrona -en studie av det befintliga cykelvägnätets hållbarhet utifrån trafiksäkerhet, standard, upplevd trygghet, tillgänglighet och trevnad.
Bakgrunden till mitt val av Karlskrona som arbetsområde är ett intresse för hur
förbättringar av cykelvägnätet kan öka förutsättningarna för användningen av
cykeln som transportmedel i min hemstad.
Karlskrona har en god potential att bli en mer aktiv cykelstad. Trots att
staden har en speciellt form med sin placering på ett antal öar är den ändå väl
samlad på en begränsad yta. Klimatet är bättre än för många andra cykelorter i
Sverige, även om vinden är ett påtagligt inslag stora delar av året.
I den teoretiska delen redogör jag för de vilkor och förutsättningar som gäller
för planering av cykelvägar.
Trygg offentlig park
Denna uppsats har som syfte att dels undersöka människors upplevelser av
otrygghet i offentliga parker och dels undersöka vilka fysiska åtgärder som
medborgarna upplever ökar trygghetskänslan. Men även att undersöka om, och i så
fall vilka, fysiska åtgärder som presenteras i kommunala parkprogram.
Utifrån arbetets forskningsöversikt presenteras de teoretiska perspektiven,
upplevelsen av otrygghet och den offentliga parken. Genom de teoretiska
perspektiven förstår man vad en plats är och hur människor upplever otrygghet.
De visar att våra egna erfarenheter, visioner och förutfattade meningar
påverkar användningen av platsen.
Vilka mål står till grund för planeringen av NO-undervisning för de tidiga åldrarna? : En undersökning med lärares uppfattningar i fokus.
This study aims to deepen the understanding of which opinions and perceptions the teachers in the study have about the national goals, as well as local, when they plan their lessons in science studies for the younger ages. We wish to illustrate which goals these teachers find most important, their opinions on how they use these and how the different goals affect their design of teaching. The study also aims to examine which syllabuses, national or local, the teachers believe have an effect on their planning. Data were collected by interviews with four teachers, combined with questionnaires sent to 25 teachers teaching in science studies in forms 1-6. To analyse the data, key terms from Vygotsky and a sociocultural theory was used, such as situated learning, artifacts, the zone of proximal development, thinking in group and mediation. The data was also interpreted and examined by recent studies regarding this subject. The results show that the teachers find their own knowledge, the national syllabus and their colleagues as most important for their planning.
Uppföljning och utvärdering av översiktsplanen i svenska storstadskommuner
Denna uppsats syftar till att bidra med en bättre förståelse för hur
uppföljning och utvärdering av översiktsplanen sker i praktiken. Vidare är
syftet att föra en diskussion kring hur utvärderingen kan utvecklas. För att
undersöka detta väljs Sveriges tre största kommuner (Stockholm, Göteborg och
Malmö) ut, eftersom de har en ledande roll i svensk planering och troligtvis
har mest resurser att tillgå för att bedriva utvärdering. Följande
problemformulering används för att ta reda på syftet:
Hur tillämpas uppföljning och utvärdering av översiktsplanen i svenska
storstadskommuner?
En bakgrund till vad som ingår i begreppen uppföljning och utvärdering görs
inledningsvis, samt en redogörelse av olika typer av utvärdering.
Vem Bygger Staden?
Syftet med detta arbete är att undersöka problematiken i strukturerna mellan
bostadsbyggandets aktörer och deras förhållande till individen. Syftet är även
att undersöka förutsättningar för bostadsbyggande där individen själv ges
möjlighet att planera och bygga sin bostad.
Utgångspunkten i arbetet är att undersöka individens möjligheter att skapa sitt
eget boende i ett flerbostadshus. Vi ställer oss frågan och utforskar i arbetes
första del varför detta inte sker i större grad i dagsläget och vad det kan
bero på. Utifrån ett teoretiskt angreppssätt som utgår ifrån strukturers
påverkan och aktörers handlingar i samhället undersöker vi strukturerna fysisk
planering och bostadsbyggande. Här presenteras även olika ämnen som behandlar
individen och dess förhållande till boendet och påverkan inom stadsbyggande.
I arbetets empiriska del undersöks byggemenskaper, vilket innebär att individer
tillsammans går ihop och i egen regi planerar, bygger och förvaltar en bostad.
Den kommunala profilen och dess påverkan på den fysiska planeringen
Ronneby kommun har år 2009 antagit en ny profil, Den moderna kurorten, som ska
förtydliga vad kommunen har att erbjuda och vilka mål den sätter för framtiden.
Detta arbete syftar till att söka svar på om denna nyantagna profil och vad den
står för har speglat av sig i kommunens fysiska planering. Detta görs genom att
söka upp kommunala dokument med uttalade kopplingar till denna profil.
Profilens betydelse kommer sedan att analyseras för att sedan jämföras med
fallstudiernas åtgärder. På så sätt kan arbetet hitta kopplingar mellan den
aktuella fysiska planeringen och kommunens profil och därmed avgöra om Den
moderna kurorten har satt spår i planeringen.
Arbetet kommer även undersöka fallstudiernas möjlighet, grundat i forskning,
som fungerande komponenter i Ronneby kommuns marknadsföring.
VillaService : En studie om hur planeringsarbete av en tjänstelansering lämpligen kan bedrivas
Service delivery acts like a process. This can enable the possibility of attracting attention towards the company who?s making use of this, furthermore generate several opportunities. However, it?s far from easy to deliver new services.
Samverkan och dialog i landsbygdens landskap :
Abstract
The planning of landscapes and towns has changed from a top-to-bottom perspective, including a focus on common interests, towards an inclusion of dialogue between planners and inhabitants of the planning area. In the countryside areas there are many interests which could be incorporated in such a dialogue. Still, the landowners have the final right to make the decisions for his or her property. The purpose of this paper is to examine how a dialogue for countryside development works and could be working, what participators of such dialogues are thinking about their right to direct and transform the landscape, and which roles the planners may take in such a context. With this background in mind, I also look back into the history with the intention to understand the situation of today.
Läs-och skrivlärande i grundskolan och särskolan : Två lärare beskriver sitt arbete i svenska
My purpose in this paper is to study teachers' work in reading and writing in primary school and special school. I want to find out if they use the same methods, strategies and materials to help students learn to read and write. I will find out the answer to my purpose by performing two qualitative observation and two qualitative interviews. Lundberg (2010) is the researcher I relate to during my study. Through observation, I see how teachers work with students in the classroom during a lesson in the Swedish language. During the interviews, I received answers to how teachers work with language, the materials, methods and strategies they use. I found out that teachers use specific strategies when they help their students. They use a work material that is tailored to curriculum in Swedish language and it is based on the phonics method. .
Kommunens arbete med hållbarhet och mobilitet
Syftet med denna studie är att undersöka hur Karlskrona kommun skulle
betygsättas utifrån Sustainable Urban Mobility Plan verktyget ADVANCE. Studien
utgår framförallt ifrån forskningsförhållningssättet fallstudier, som
framförallt har genomförts med hjälp av metoderna litteraturstudier samt
ADVANCE. Litteraturstudierna har framförallt bestått av de strategier
Karlskrona kommun har antagit angående dess mobilitetsplanering och ADVANCE har
använts som ett verktyg för
att kunna upptäcka de positiva och negativa effekter dessa strategier har för
kommunen.
Utifrån denna fallstudie, samt genom diskussioner med Lars Olofsson
(trafiknämnden, Karlskrona kommun), analyseras de resultat som verktyget
ADVANCE visar upp, i dessa analyser ges även exempel på lösningar som
Karlskrona kommun skulle kunna
använda sig av för att kunna förbättra sin nuvarande
mobilitetsstrategi.
Gröna hjärtat - ett natur-, rekreations- och utvecklingsområde i Nybro
Sammanfattning finns bifogad i pdf-format.
Hur tänker elever? : Elevintervjuer som metod för att kartlägga elevers tankar kring matematikundervisning
During my time as a student of education I have learnt that it is my responsibility, as a teacher, to adjust the ways in which I teach to the needs, abilities, experiences, and thoughts of each individual child. What I have not yet gained much knowledge on is how to go about finding the children?s thoughts.In this thesis I investigate the interview as a method of finding out how sixth graders think about their mathematics education. Four children were interviewed. In addition to these inter-views, as a means of giving a broader perspective to and a greater understanding of the chil-dren?s answers, one math lesson was filmed and the math teacher was interview on two sepa-rate occasions.What I found was that a number of factors seemed to influence the children?s thoughts and answers, and that their answers were most likely not always a mirror of their thoughts.
Planering för havsnivåhöjningar - Fallstudier över Helsingborg kommun och Nacka kommun
Abstrakt
Denna studie är ett examensarbete i mastersprogrammet inom fysisk planering vid
Blekinge Tekniska Högskola. Studien handlar om vilka möjligheter det finns för
att planera bebyggelse i områden som riskerar att drabbas av översvämningar.
Examensarbetet belyser den problematik som finns gällande osäkerheten kring hur
mycket havsnivån stiger och hur kommunerna ska förhålla sig till det i sin
planering. Utifrån en fallstudie av två svenska kustkommuner, Helsingborg och
Nacka, belyses deras strategier och åtgärder för att hanterar den osäkerhet
kring stigande havsnivåer genom fysisk planering. I fallstudien diskuteras två
planeringstjänstemäns syn på den egna kommunens hantering av
översvämningsrisken och vilken kunskap de besitter om den aktuella frågan.