På två hjul i Karlskrona -en studie av det befintliga cykelvägnätets hållbarhet utifrån trafiksäkerhet, standard, upplevd trygghet, tillgänglighet och trevnad.
Fysisk planeringSpatial planning - communicationsSpatial planning - local planningCykelplanCykelvägTrafiksäkerhetStandardTillgänglighetUpplevd trygghetTrevnadMer och fler cyklister
Bakgrunden till mitt val av Karlskrona som arbetsområde är ett intresse för hur
förbättringar av cykelvägnätet kan öka förutsättningarna för användningen av
cykeln som transportmedel i min hemstad.
Karlskrona har en god potential att bli en mer aktiv cykelstad. Trots att
staden har en speciellt form med sin placering på ett antal öar är den ändå väl
samlad på en begränsad yta. Klimatet är bättre än för många andra cykelorter i
Sverige, även om vinden är ett påtagligt inslag stora delar av året.
I den teoretiska delen redogör jag för de vilkor och förutsättningar som gäller
för planering av cykelvägar. Här beskrivs också kvalitetsmålen, trafiksäkerhet,
standard, upplevd trygghet, framkomlighet och tillgänglighet, trevnad samt mer
och fler cyklister. Jag har också studerat hur några andra kommuner arbetat med
cykelvägar för ett antal orter av olika storlek både i Sverige och Danmark.
Analysen av Karlskronas cykelvägnät omfattar de i teorin beskrivna
kvalitetsmålen. I mitt arbete har jag genom att själv cykla runt i stadens
cykelnät försökt att känna av vilka kvalitéer och brister som finns.
Utifrån analysmaterialet har jag sedan tagit fram ett antal allmänna
åtgärdsförslag för respektive kvalitetsmål, som redovisas i bild och text för
platser eller sträckor i cykelvägnätet där åtgärdsbehov föreligger.