Sök:

Sökresultat:

994 Uppsatser om Lesbiska mödrar - Sida 31 av 67

Specialpedagogen : den kompetente handledaren eller samtalspartnern eller...?

SammanfattningI inledningen till denna uppsats framkommer det att begreppet handledning Àr mÄngtydigt och svÄrdefinierat. Denna studie har kommit till genom vÄrt intresse av och insikt om handledning som ett vÀrdefullt verktyg för förskolans och skolans pedagoger. Vi har ocksÄ insett handledningens komplexitet. Specialpedagogens handledningsuppdrag finns inte preciserat i nÄgot dokument, vilket har till följd att handledningsbegreppet kan tolkas pÄ mÄnga olika sÀtt. Vi har intervjuat nÄgra specialpedagoger med vidareutbildning i handledning.

Har lÀxor betydelse för elever med sÀrskilt stöd?

Syftet med vÄrt arbete Àr att kartlÀgga och granska om lÀxor har nÄgon betydelse och meningsfullhet för inlÀrningen hos elever med sÀrskilt stöd i Ärskurs 3-6.Arbetet ger en översikt över tidigare forskning om lÀxors betydelse samt om inlÀrningsteorier, motivation och hur minnet fungerar.Med hjÀlp av intervjuer av elever med sÀrskilt stöd och deras pedagoger ville vi utröna huruvida lÀxor har nÄgon betydelse för inlÀrningen.Sammanfattningsvis pekar resultaten pÄ vÄra undersökningar pÄ att bÄde pedagoger och elever anser att lÀxor behövs och ingÄr i skolarbetet.Pedagogerna sÀger att de anpassar lÀxorna till eleverna med sÀrskilt stöd, men eleverna sÀger att de ibland fÄr lÀxor som Àr för svÄra och för lÄnga. Det Àr oftast mammorna som hjÀlper sina barn med lÀxorna. Pedagogernas syn pÄ varför man ger lÀxa Àr att hinna med kursplanen, lÀra sig att ta ansvar, öva sig inför högre Ärskurser, förstÀrka, fördjupa och befÀsta kunskaper, ge förÀldrar insyn i skolarbetet samt i egenskap av en skoltradition. Flera elever sÀger att de mÄste ha lÀxa för att hinna ifatt eftersom de inte kan koncentrera sig pÄ lektionerna. Vi drar slutsatsen att vi i vÄr undersökning inte fick fram nÄgra tydliga resultat över lÀxornas betydelse för inlÀrningen hos elever med sÀrskilt stöd. VÄr uppfattning Àr att mycket av det som eleverna skulle ha gjort i skolan behöver de ta hem och göra hemma som lÀxa med hjÀlp av sina mammor..

Betydelsen av fördomar, konflikter och grupprelationer i den svenska grundskolan

Fördomar, konflikter och gruppindelningar yttrar sig pÄ olika sÀtt i samhÀllet. Dessa Àr svÄra att undkomma men viktiga att belysa för att hitta sÀtt att reducera de problem de ofta medför. Syftet med denna studie har varit att ta reda pÄ hur fördomar, konflikter och gruppindelningar kan yttra sig i skolan bland elever och pÄverka deras skolsituation. Vi vill Àven se vad skolan gör för att förebygga och lösa dessa problem samt hur deras arbete kan förbÀttras. UtifrÄn kvalitativa intervjuer drar vi slutsatsen att problem som uppstÄr pÄ grund av fördomar, konflikter och gruppindelningar förekommer pÄ de tvÄ skolorna vi undersökt men att dessa tvÄ skolor har olika sÀtt att angripa och hantera dessa problem.

"Det finns mÄnga tysta barn som har mycket viktigt att sÀga". Talaktivitet ur ett andrasprÄksperspektiv.

VÄrt examensarbete Àr baserat pÄ en empirisk undersökning med syftet att ta reda pÄ hur lÀrare kan arbeta med andrasprÄkselevers talutveckling med hjÀlp av begreppet lustfyllt lÀrande. I den traditionella skolundervisningen utgör elevernas talutrymme ett problem, eftersom lÀraren oftast fÄr 2/3 av utrymmet. Av denna anledning ville vi undersöka hur vÄra informanter ser pÄ sin undervisning. Vi har intervjuat fyra lÀrare frÄn en mÄngkulturell skola. Talaktivitet, stöttning, lustfyllt lÀrande samt kultur och identitet Àr de kategorier som framkommit ur analysen och har kommit att bli vÄr utgÄngspunkt i detta arbete. Under arbetets gÄng har vi sett hur dessa kategorier Àr beroende av varandra för att öka talaktiviteten hos elever.

HöglÀsning i förskolan : En kvalitativ undersökning av pedagogers instÀllning och förhÄllningssÀtt till höglÀsning i förskolan

HöglÀsningen hÄller pÄ att gÄ ur tiden i vÄrt samhÀlle pÄ grund av medias inflytande. Förskolans och pedagogers förhÄllningssÀtt har förÀndrats frÄn barnomsorg till pedagogisk stimulans dÀr Àven höglÀsning ingÄr. Syftet med min undersökning var att undersöka om höglÀsning har betydelse i förskolan utifrÄn pedagogers synsÀtt. Jag ville se pÄ vilka strategier pedagogerna anvÀnder för att göra höglÀsningssituationen meningsfull.De teorier jag har koncentrerat mig pÄ Àr höglÀsning ur ett teoretiskt perspektiv och den proximala utvecklingszonen samt anvÀndning av strategier i höglÀsning. Tidigare forskning tyder pÄ att höglÀsning kan bidra med mÄnga positiva egenskaper för barns sprÄkutveckling.

Fördelar med utevistelse i förskolan. : En studie om pedagogers syn pÄ barns utevistelse  och hur den kan frÀmja barns fysiska hÀlsa och  lÀrande.

Den hÀr studien utgÄr ifrÄn pedagogers arbetssÀtt och syn pÄ utevistelsen i förskolan. Studienriktar in sig pÄ fördelarna som finns med utevistelse. Studien belyser utevistelsens betydelse för barns fysiska hÀlsa och lÀrande. Metoden som Àr anvÀnd i studien Àr enligt kvalitativ forskningsprincip dÀr sex olika pedagoger intervjuats. Pedagogerna i studien Àr ovetande om varandra och varandras arbetssÀtt.

VÀgledningens betydelse för rörlighet pÄ arbetsmarknaden

Denna studies syfte Àr att se pÄ rörlighet pÄ arbetsmarknaden utifrÄn ett individperspektiv och hur vÀgledning kan vara till stöd pÄ individnivÄ. De frÄgestÀllningar arbetet behandlar innefattar sju individers erfarenheter av arbete,vÀgledning och utbildning. UtifrÄn dessa faktorer behandlar vi teorier kring rörlighet och matchning till arbetsmarknaden. Vi har genomfört en litteraturstudie i kombination med en empirisk undersökning med sju kvalitativa intervjuer. De slutsatser vi drar Àr att vÀgledning kan pÄverka individers rörlighet pÄ arbetsmarknaden och att vÀgledning kan bidra till att individer matchas till utbildning och arbete.

Reproduktionens frigörelse : En analys av det svenska utbildningssystemets sociala och politiska reproduktion

Syftet med föreliggande studie Àr att analysera Bourdieus teori om den sociala och politiska reproduktionen i relation till det senmoderna svenska utbildningssystemet. Uppsatsens tes Àr att denna reproduktion begrÀnsades och reglerades under den svenska vÀlfÀrdsstaten, dÀr skolan sÄgs som ett centralt verktyg för att motverka samhÀllets klasshierarki, men att den idag frigjorts genom modernitetens radikaliserade processer. Med utgÄngspunkt i den dialektiska metoden, samt i teorier om rationalisering, marknadsstyrning, individualisering och avpolitisering, utreds giltigheten i Bourdieus teori samt den senmoderna reproduktionens förÀndrade uttryck. Ett urval av de senaste decenniernas utbildningspolitiska reformer och lÀroplaner utgör det primÀra empiriska materialet, men uppsatsen diskuterar och kompletteras Àven av tidigare studier i Àmnet. Analysen av den senmoderna utbildningskonceptionen visar pÄ en ökad rationalisering vad gÀller styrning och kunskapssyn, samt en normalisering av och anpassning till marknadsprinciper i utbildningssystemet.

Vad Àr det som krÀvs? : En undersökning av orsakerna till avhoppen pÄ Försvarsmaktens aspirantutbildning

Denna undersökning har med utgÄngspunkt ifrÄn tvÄ kÀnda motivationsteorier prövat sambandetmellan aspiranters förvÀntningar och avbrott pÄ Försvarsmaktens Aspirantutbildning. Detta hargenomförts genom att utifrÄn tvÄ motivationsteorier utveckla hypoteser som sedan har testats pÄstatistik över avhoppen ifrÄn Aspirantutbildningen 2010. Undersökningen finner tecken som pekar pÄatt det finns ett samband mellan förvÀntade fysiska krav pÄ en utbildning och andelen frivilligaavbrott. Resultaten visar att en utbildning som förvÀntas vara fysiskt lÀtt har en större andel avhopppÄ egen begÀran Àn en utbildning som förvÀntas vara fysiskt svÄr. DÄ jag utifrÄn egna erfarenhetermenar att den faktiska fysiska svÄrighetsnivÄn pÄ samtliga inriktningar inom Aspirantutbildningen ÀrlikstÀllda drar jag slutsatsen att aspiranternas förvÀntningar pÄ den fysiska svÄrigheten Àr en viktigareorsak till frivilliga avhopp Àn den faktiska fysiska svÄrigheten.

Redovisning av Bonus & Bonussystem - En dokumentstudie utifrÄn ett legitimitetsperspektiv

Syfte: Uppsatsens syfte Àr att beskriva hur företag redovisar för bonus och bonussystem till ledande befattningshavare samt att analysera utvecklingen. Metod: Metodologisk ansats Àr deduktiv med induktiva inslag. Undersökningsmetoden Àr en survey genom dokumentstudie, av frÀmst kvalitativ karaktÀr. Teoretiska perspektiv: Studerad litteratur berör legitimitetsteori. Legitimitet ses utifrÄn bÄde ett strategiskt och ett institutionellt perspektiv.

Digitala nÀmndhandlingar : KartlÀggning och jÀmförelse av anvÀndningen av beslutsunderlag i tvÄ olika nÀmnder

PÄ Sandvik Materials Technology, SMT, Rörverk 68 i Sandviken tillverkar man Änggeneratorrör till kÀrnkraftsindustrin. Rören Àr upp till 30 meter lÄnga och ca 20 mm i diameter, sÄ nÀr de ska lyftas upp ur ett rörstÀll dÀr de mellanlagras, krÀver det stor försiktighet. Inte minsta repa fÄr förekomma pÄ rören och de fÄr inte bli krokiga. Lyftet görs nu för hand vilket inte Àr lÀmpligt ur arbetsmiljösynpunkt. DÀrför finns behovet av ett lyfthjÀlpmedel som underlÀttar för operatörerna.

Programdjungeln: En studie om problematiken kring formatutveckling för den svenska TV-marknaden

Detta examensarbete bestÄr av tvÄ delar: en vetenskaplig rapport och en gestaltning. Syftet Àr att ta reda pÄ hur ett programformat för TV ska vara uppbyggt för att bli framgÄngsrikt pÄ den svenska marknaden. Rapporten innehÄller litteraturstudier kring Àmnena programformat och genre, statistiska undersökningar i form av svenska tittarsiffror och kvalitativa intervjuer med programansvariga för tvÄ svenska TV-bolag. Resultatet hÀvdar bland annat att populariteten hos olika typer av programformat gÄr i cykler, men att vissa format - sÄ som tÀvlingsprogram ? alltid varit mer populÀra Àn andra.

Taktik i Malaya konflikten kopplat till Kilcullens 28 artiklar : En undersökning om Kilcullens tillÀmpbarhet pÄ den taktiska nivÄn i Malayakonflikten 1948-1960

UpprorsbekĂ€mpning pĂ„ taktisk nivĂ„ Ă€r problematiskt dĂ€rför att konflikter som krĂ€ver sĂ„danbekĂ€mpning, alltid Ă€r unika. Det finns inte heller nĂ„gon generell teori som leder tillframgĂ„ng.Syftet med uppsatsen Ă€r att undersöka ifall Kilcullens 28 artiklar gĂ„r att tillĂ€mpa pĂ„ denlyckade upprorsbekĂ€mpningen i Malaya.Metoden som anvĂ€ndes Ă€r kvalitativ textanalys av britternas taktiska doktrin underkonflikten, the conduct of anti-terrorist operations in Malaya (ATOM), utifrĂ„n Kilcullens 28artiklar. Även artiklar skrivna av officerare och soldater under konflikten har anvĂ€nts för attge stöd till pĂ„stĂ„enden samt för att belysa ifall britterna faktiskt följde sin taktiska doktrineller ej.Resultatet visar att det inte gĂ„r att applicera Kilcullens teori pĂ„ britternas taktiska agerande iMalaya. Endast 10 av 28 artiklar var applicerbara.Författaren drar slutsatsen att Kilcullens 28 artiklar möjligen inte Ă€r anvĂ€ndbara somgenerella riktlinjer för handlingsalternativ pĂ„ taktisk nivĂ„. Författaren lyfter emellertid att flerstudier pĂ„ andra konflikter behövs för att faststĂ€lla pĂ„stĂ„endet..

Sjuksköterskans kunskaper om kvinnovÄld : en litteraturstudie

År 2007 anmĂ€ldes 19600 fall av vĂ„ld mor kvinnor dĂ€r förövaren var en manlig bekant till kvinnan. Mörkertalet Ă€r stort och vĂ„ldet Ă€r ofta vĂ€l dolt bakom hemmets vĂ€ggar. Syftet med denna litteraturstudie var att belysa vilka kunskaper sjuksköterskan behövde för att kunna identifiera/urskilja kvinnor utsatta för vĂ„ld i nĂ€ra relation samt ge en god omvĂ„rdnad till dessa nĂ€r de sökte till hĂ€lso- och sjukvĂ„rden. Ur de granskade artiklarna utlĂ€ste författarna fem teman "Urskilja kvinnor utsatta för vĂ„ld i nĂ€ra relation", "Att möta vĂ„ldsutsatta kvinnor", "VĂ„ldsutsatta kvinnors erfarenheter av vĂ„rden", "Sjuksköterskans behov av riktlinjer och utbildning" och " Sjuksköterskans instĂ€llning till att stĂ€lla frĂ„gan". Det framkom att sjuksköterskor behövde riktlinjer och utbildning/erfarenhet för att kunna identifiera och ge en god omvĂ„rdnad till kvinnor utsatta för vĂ„ld i nĂ€ra relation.

Kan ett modeföretags CSR-arbete bygga varumÀrkeskapital? - En studie om modeföretaget Weekday

Syfte: Syftet med uppsatsen Àr att studera pÄ vilket sÀtt modeföretag genom sitt CSR-arbete kan stÀrka sitt konsumentbaserade varumÀrkeskapital. Metod: Vi har utgÄtt frÄn en deduktiv ansats och genomfört en kvantitativ enkÀtundersökning i syfte att ta reda pÄ konsumenternas Äsikter om modeföretagens CSR-arbete. Vi har Àven genomfört semi-strukturerade intervjuer för att fÄ förstÄelse för Weekdays CSR-arbete. Teoretiskt perspektiv: Uppsatsens teoretiska referensram behandlar huvudsakligen konsumentbaserat varumÀrkeskapital och teorier kring CSR. Empiri: Undersökningen Àr riktad mot modebranschen med Weekday som fallföretag.

<- FöregÄende sida 31 NÀsta sida ->