"Det finns många tysta barn som har mycket viktigt att säga". Talaktivitet ur ett andraspråksperspektiv.
Vårt examensarbete är baserat på en empirisk undersökning med syftet att ta reda på hur
lärare kan arbeta med andraspråkselevers talutveckling med hjälp av begreppet lustfyllt
lärande. I den traditionella skolundervisningen utgör elevernas talutrymme ett problem,
eftersom läraren oftast får 2/3 av utrymmet. Av denna anledning ville vi undersöka hur våra
informanter ser på sin undervisning. Vi har intervjuat fyra lärare från en mångkulturell skola.
Talaktivitet, stöttning, lustfyllt lärande samt kultur och identitet är de kategorier som
framkommit ur analysen och har kommit att bli vår utgångspunkt i detta arbete. Under
arbetets gång har vi sett hur dessa kategorier är beroende av varandra för att öka talaktiviteten
hos elever. Resultatet av undersökningen visar att talaktiviteten gynnas av en korrekt stöttning
som ingår i ett sammanhang, för eleven. I diskussionen drar vi slutsatsen att lärarens
kunskaper om varje individs kulturella bakgrund borde kunna vara en resurs att tillgå i
undervisningen, att en del av problematiken kring att skapa talaktivitet i helklass skulle kunna
undvikas genom att läraren i större utsträckning använder sig av kollektiv stöttning, samt att
stöttning i ett sammanhang förutsätter ett lustfyllt lärande, där läraren skapar undervisning
med elevernas intresse som utgångspunkt. Avslutningsvis har vi skapat en sammanfattande
modell som visar hur begreppen hör samman och hur pedagoger kan arbeta för att främja
talaktivitet i undervisningen.