Sök:

Sökresultat:

11567 Uppsatser om Lek,miljöpćverkan,likheter,skillnader,I Ur Och Skur - Sida 61 av 772

FörÀldrars engagemang och delaktighet i skolans arbete - en jÀmförande studie mellan tvÄ skolor

Detta arbete handlar om förÀldrars engagemang och delaktighet i skolans arbete pÄ en svensk kommunal skola jÀmfört med en svensk utlandsplacerad privatskola. Genom en enkÀtundersökning har vi fÄtt en bild av hur förÀldrar och lÀrare pÄ skolorna ser pÄ engagemanget. Syftet med arbetet Àr att undersöka pÄ vilka sÀtt förÀldrarna engagerar sig i skolans arbete och vilka skillnader och likheter det finns mellan de bÄda skolorna. Resultatet visar att de tvÄ skolorna skiljer sig Ät genom att förÀldrarna pÄ den utlandsplacerade privatskolan har mer tid att engagera sig i barnens skolgÄng. FörÀldrarna pÄ bÄda skolorna tycker dock att det Àr mycket viktigt att engagera sig i skolans arbete, för barnens bÀsta..

Healing : en jÀmförande studie av tvÄ healingmetoder i dagens GÀstrikland

Syftet med den hÀr uppsatsen Àr att göra en jÀmförelse mellan tvÄ olika healingmetoder som förekommer inom den sÄ kallade neoshamanismen och i New Age sammanhang. I min undersökning som handlar om shamansk healing och reikihealing i dagens GÀstrikland har jag intervjuat tvÄ utövare av dessa metoder.Mina   frÄgestÀllningar Àr:Vad menas med healing för de bÄda informanterna?Vilka kan utöva dessa metoder enligt dem?Vilka hjÀlpmedel anvÀnder man sig av och finns det nÄgon form av andekontakt?Vilka Àr i behov av healing enligt dem?Varför uppstÄr sjukdom och kan man bota med hjÀlp av healing?Vilken vÀrldsbild och mÀnniskosyn har man?Vilka skillnader och likheter finns det mellan de bÄda personernas syn pÄ healing?.

Kundetableringar pÄ den brittiska marknaden : En fallstudie om svenska företags erfarenheter frÄn Storbritannien

Syftet med denna uppsats Àr att öka förstÄelsen för hur kundkontakter kan knytas av svenska företag pÄ den brittiska marknaden. För att besvara syftet formulerades följande huvudfrÄga:Hur kan svenska företag vid en marknadsexpansion till Storbritannien anvÀnda sig av relationsmarknadsföring i kundetableringsprocessen? För att besvara denna frÄga sÄ valde vi att utföra en kvalitativ studie dÀr vi tillÀmpat en flerfallsstudie av totalt sju företag.Den teoretiska basen innefattar redogörelser för expansionsstrategier samt forskningsfÀltet relationsmarknadsföring och dess huvudsakliga influenser. Vidare behandlas kulturella, sprÄkliga och rÀttsliga barriÀrer som kan pÄverka kundetableringsprocessen. I detta avsnitt fÄr begreppet kultur ökat utrymme pÄ grund av begreppets komplexitet.

MontessorilÀrares syn pÄ förÀldrasamverkan

Syftet med arbetet var att synliggöra MontessorilÀrares syn pÄ samverkan. Data har samlats in via intervjuer. Urvalet bestod av tio verksamma MontessorilÀrare. FrÄgestÀllningarna handlade om vilka samverkansformer som praktiseras i en Montessoriskola samt vad lÀrarna har för förvÀntningar pÄ förÀldrarna till elever som gÄr i Montessoriskola. Urvalet bestod av MontessorilÀrare som var tillgÀngliga, behöriga och verksamma.

Jakten pÄ den perfekt medarbetaren

SammanfattningSyftet med undersökningen i vÄr uppsats var att se hur generationsvÀxling och kompetensöverföring fungerar i en organisation och se hur en organisation hanterar de stora pensionsavgÄngarna som kommer att ske inom de nÀrmaste Ären.Idén till att skriva om och att undersöka hur generationsvÀxling och kompetensöverföring fungerar i praktiken fick vi nÀr vi var pÄ en inspirationsförelÀsning inför C-uppsatsskrivandet. Hanne Randle som Àr forskningsledare för ett projekt som kallas Kom Inn! var dÀr under förelÀsningen och berÀttade om projektet. Kom Inn! Àr ett utvecklingsarbete angÄende strategisk kompetensförsörjning och hon berÀttade att det fanns möjlighet att skriva uppsatsen inom ramen för det hÀr utvecklingsarbetet.Vi har koncentrerat teoriavsnittet kring tre olika begrepp, det första Àr lÀrande och inom lÀrande har vi tagit upp allt frÄn lÀrande organisationen till olika typer av lÀrbehov och perspektiv pÄ lÀrande. Det andra begreppet Àr kompetensutveckling och vad det finns för effekter och vinster med att kompetensutveckla och det tredje begreppet Àr kunskap och dÄ vi har tagit upp grunderna i vad kunskap Àr och vi har Àven skrivit om den sÄ kallade tysta kunskapen.För att kunna fÄ svar pÄ vÄr fundering angÄende hur generationsvÀxling och kompetensöverföring fungerar i en organisation sÄ har vi stÀllt oss frÄgorna:? Hur fungerar generationsvÀxlingen/kompetensöverföringen i praktiken?? Hur ser de anstÀllda pÄ kompetensutveckling?? Varför och i vilket syfte bedrivs kompetensutveckling?För att kunna fÄ svar pÄ vÄra frÄgestÀllningar sÄ har vi gjort intervjuer med anstÀllda pÄ operationsavdelningarna pÄ Landstinget i VÀrmland.

Gymnasieutredningarna under 2000-talet. Fyra skolpolitiska dimensioner.

Under 2000-talet har det i Sverige genomförts tvĂ„ gymnasieutredningar som har syftat till att reformera gymnasieskolans struktur. Den första utredningen tillsattes Ă„r 2000 av den dĂ„ sittande socialdemokratiska regeringen och fick namnet ?Åtta vĂ€gar till kunskap ? En ny struktur för gymnasieskolan.?. Politiska motsĂ€ttningar gjorde dock att de pĂ„följande reformerna, vilka skulle genomföras 2007, blev tĂ€mligen blygsamma och vid regeringsskiftet 2006 drog den nya alliansregeringen helt tillbaka reformerna för att sjĂ€lv tillsatta en ny utredning. Utredningen, som fick namnet ?FramtidsvĂ€gen ? en reformerad gymnasieskola?, ligger till grund för den gymnasiereform som börjar gĂ€lla hösten 2011.

Hur pedagoger bemöter flickor och pojkar i förskolan: Vad sker i teori och praktik?

VÄr studie har som syfte att problematisera hur pedagoger sÀger sig agera gentemot flickor och pojkar samt hur de i praktiken faktiskt agerar, sett ur en genus- och jÀmstÀlldhetsperspektiv. De frÄgestÀllningar som vi har stÀllt Àr: Hur anser sig pedagogerna agera gentemot flickor och pojkar? Hur agerar pedagoger i förhÄllande till flickor och pojkar? Vi har anvÀnt oss av en hermeneutisk forskningsansats samt enkÀter och observationer för att genomföra studien samt haft avslutande samtal med pedagogerna. Resultatet visar att det bÄde uppkommer skillnader och likheter med tidigare forskning samt att det pedagogerna förhÄller sig i teorin inte alltid stÀmmer överens med hur de agerar i praktiken..

APD- och logistikplaner i samband med vÀderskyddat byggande

Avsikten med projektet har varit att hitta skillnader i APD- och logistikplaner i samband med vÀderskyddat byggande gentemot traditionellt byggande dÀr vÀderskydd inte anvÀnds. Spelar APD-planen en viktig roll nÀr det gÀller vÀderskydd? Kan man effektivisera byggandet med en smart APD- och logistikplan? Med hjÀlp av litteratur och fallstudier Àr detta frÄgor som vi ska försöka besvara. AnvÀnd litteratur bestÄr av forskarrapporter och tidigare examensarbeten. Projektet bestÄr av fallstudier dÀr tre platschefer intervjuats.

RÀttssÀkerheten kring dödsfall : (Orimliga krav pÄ lÀkare och poliser)

Syftet med denna rapport Àr att belysa minskningen av antalet genomförda obduktioner frÄn mitten av 70- talet och framÄt till dags dato. En viktig aspekt i detta Àr att vidare belysa hur denna minskning pÄverkar rÀttssÀkerheten i Sverige nÀr det gÀller dödsfall. Rapporten stÀller upp en rad hypoteser om varför antalet genomförda obduktioner minskat och provar det. Under bakgrund ÄskÄdliggörs vad en obduktion Àr och vad den har för funktion. DÀr beskrivs ingÄende de olika formerna av undersökningar som företas efter ett dödsfall.

AndningsbesvÀr under transport : En studie om skillnader och likheter i vitalparametrar och omvÄrdnadsÄtgÀrder av Àldre patienter med andningsbesvÀr, vid ambulanstransporter med olika transportprioriteter.

Äldre patienter med andningsbesvĂ€r Ă€r en vanlig patientkategori inom ambulanssjukvĂ„rden. Är det nĂ„gon skillnad pĂ„ patienters vitalparametrar eller givna lĂ€kemedel vid ambulanstransporter med prio 1 och prio 2. 43 ambulans och akutjournaler studerades retrospektivt. 24 prio 1 och 19 prio 2. Patienter som transporterats med prio 1 hade signifikant sĂ€mre vĂ€rden pĂ„ andningfrekvens, puls och kroppstemperatur.

Sverige/hemlandet - Utformning av ett studiehÀfte för invandrarelever

VÄrt syfte med detta examensarbete Àr att skapa ett egentillverkat studiehÀfte för elever med svenska som andrasprÄk. Genom egna erfarenheter och möten med lÀrare har vi fÄtt veta att det inte finns mycket fÀrdigt material för dessa. VÄr tanke Àr att den ska ge eleven chansen att lÀra sig om sitt nya land genom att se pÄ skillnader och likheter mellan detta och hemlandet. DÄ vi framstÀllt hÀftet ville vi se om lÀromedlet levde upp till vÄra förvÀntningar. Vi skickade ut delar av vÄrt material till tre lÀrare för varsin förberedelseklass i SkÄne, med elever i olika Äldrar. Responsen var mestadels positiv och lÀrarna upplevde motivation och entusiasm hos eleverna..

Inflytandeforum för unga ? En jÀmförande fallstudie av Lunds och Kalmar kommun

Denna uppsats syftar till att finna förklaringsfaktorer till varför inflytandeforum för unga inte fungerar i vissa svenska kommuner men fungerar i andra. Metoden som har valts Àr en jÀmförande fallstudie. De kommuner som valts ut Àr Kalmar och Lunds kommun, dÀr Kalmar kommun representerar den kommun dÀr inflytandeforumet för unga har fÄtt lÀggas ner och Lunds kommun representerar den kommun som har ett fungerande inflytandeforum för unga. Uppsatsen har sin teoretiska grund i demokrati- och maktteori. Undersökningens material bygger mestadels pÄ samtalsintervjuer, dÀr en politiker, en kontaktperson (tjÀnsteman) och en ungdom frÄn varje kommun har intervjuats.Resultatet visar att det kring inflytandeforumens startande rÄder ganska lika förhÄllanden, de har ungefÀr samma syften och mÄl, initiativtagare har i bÄda fallen varit ungdomarna och engagemanget frÄn politiker och ungdomar har varit liknande.

Acal BFI Nordic AB ? : Det ofrivilliga Àktenskapet - en studie av konsekvenserna av ett fientligt förvÀrv

Att Ästadkomma en önskvÀrd styrning mot gemensamma mÄl Àr ett stÀndigt pÄgÄende arbete inom samtliga organisationer. De styrmedel som studeras Àr informella och formella styrmedel samt organisationsstruktur. I denna uppsats studeras de ovan nÀmnda styrmedlen utifrÄn de anstÀlldas perspektiv vid tvÄ institutioner inom Uppsala universitet. För anstÀllda vid institutionerna finns tre arbetsuppgifter; forskning, undervisning och administrativt arbete. Enligt Ouchi pÄverkas valet av styrmedel bland annat av organisationens storlek, dÀrför skiljer sig institutionerna Ät i storlek, bÄde vad gÀller antalet anstÀllda samt antal helÄrsstudieplatser.Vi har inte funnit nÄgra skillnader mellan institutionernas formella styrmedel.

En delad rekryteringsprocess

SammanfattningSyftet med undersökningen i vÄr uppsats var att se hur generationsvÀxling och kompetensöverföring fungerar i en organisation och se hur en organisation hanterar de stora pensionsavgÄngarna som kommer att ske inom de nÀrmaste Ären.Idén till att skriva om och att undersöka hur generationsvÀxling och kompetensöverföring fungerar i praktiken fick vi nÀr vi var pÄ en inspirationsförelÀsning inför C-uppsatsskrivandet. Hanne Randle som Àr forskningsledare för ett projekt som kallas Kom Inn! var dÀr under förelÀsningen och berÀttade om projektet. Kom Inn! Àr ett utvecklingsarbete angÄende strategisk kompetensförsörjning och hon berÀttade att det fanns möjlighet att skriva uppsatsen inom ramen för det hÀr utvecklingsarbetet.Vi har koncentrerat teoriavsnittet kring tre olika begrepp, det första Àr lÀrande och inom lÀrande har vi tagit upp allt frÄn lÀrande organisationen till olika typer av lÀrbehov och perspektiv pÄ lÀrande. Det andra begreppet Àr kompetensutveckling och vad det finns för effekter och vinster med att kompetensutveckla och det tredje begreppet Àr kunskap och dÄ vi har tagit upp grunderna i vad kunskap Àr och vi har Àven skrivit om den sÄ kallade tysta kunskapen.För att kunna fÄ svar pÄ vÄr fundering angÄende hur generationsvÀxling och kompetensöverföring fungerar i en organisation sÄ har vi stÀllt oss frÄgorna:? Hur fungerar generationsvÀxlingen/kompetensöverföringen i praktiken?? Hur ser de anstÀllda pÄ kompetensutveckling?? Varför och i vilket syfte bedrivs kompetensutveckling?För att kunna fÄ svar pÄ vÄra frÄgestÀllningar sÄ har vi gjort intervjuer med anstÀllda pÄ operationsavdelningarna pÄ Landstinget i VÀrmland.

Personlig trÀning

Yrket som personlig trÀnare vÀxer allt mer, vilket bidrar till att fler personer vÀljer att utbildasig till personlig trÀnare. NÀr personerna skall vÀlja utbildning kan det vara svÄrt att finna vilken utbildning som passar individen bÀst, dÄ alla utbildningar bÄde har likheter och skillnader. Syftet med denna studie Àr att undersöka hur de olika utbildningarna inom personlig trÀning skiljer sig Ät i struktur, att belysa skillnader i nationell och internationell standard samt hur yrket personlig trÀning kommer kunna utvecklas i framtiden.Studien har en kvalitativ utformning, och med hjÀlp av telefonintervjuer har information samlats in. I resultatet framkom det att utbildningarna anvÀnder kursmaterial som framtagits pÄ snarlika sÀtt, dÄ samtliga producerar egen litteratur. Majoriteten av lÀrarna i utbildningarna hade specifik utbildning inom det omrÄdet som de undervisar i.

<- FöregÄende sida 61 NÀsta sida ->