Sökresultat:
949 Uppsatser om Ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete - Sida 14 av 64
Förskolepersonalens och ledningens förstÄelse och uppfattning om kvalitet i förskolan. : Quality in preschools as understood and perceived by personnel and leaders in preschools.
Undersökningens syfte Àr att försöka fÄnga förskolans personals och lednings förstÄelse och uppfattning om vad kvalitet i förskolan Àr och vilka faktorer som indikerar att en förskola har god kvalitet. Syftet Àr Àven att se hur arbetet i förskolan ser ut nÀr det gÀller kvalitetsarbete och vad som skulle behöva utvecklas vidare.Undersökningen har gjorts genom kvalitativa intervjuer med tre förskollÀrare och en barnskötare verksamma i förskolor samt tvÄ rektorer. Resultatet som framkommit i undersökningen visar att de yttre förutsÀttningar som finns för förskolor, exempelvis lokalers utformning och barngruppens storlek, inte har avgörande betydelse för hur god kvalitet en förskola har. Det som Àr mest avgörande för en förskolas kvalitet Àr vilka personer som arbetar dÀr och vad de har för engagemang och kompetens för sitt arbete samt vilket förhÄllningssÀtt som personalen har mot barnen.Undersökningen avslutas med en diskussion dÀr det presenteras förslag till fortsatt arbete med att förbÀttra förskolors kvalitet..
Kvalitetsarbete i grundskolan ur ett specialpedagogiskt perspektiv - en fallstudie
Abstract
Heléne Slivka (2013). Kvalitetsarbete ur ett specialpedagogiskt perspektiv
? en fallstudie.
(Quality assurance process in the elementary school from a special education perspective ? a case study.)
The research
This essay investigates the language in the schoolÂŽs quality assurance documents. An important aspect of this is the way in which language structures and informs how we think about, and work with, students with special needs.
Aim
The aim of this essay is to problematize how students with special needs are represented in the quality assurance documents of the school. The writer intends to point out how the ways in which the language used to describe students informs governing processes.
SHE Management vid Perstorp Regeno, Sektor Energi
Föreliggande rapport Ă€r en kortfattad sammanfattning av det examensarbete jagutförde för Perstorp AB under perioden november 1995 ? maj 1996.Examensarbetet gick ut pĂ„ att utarbeta, dokumentera och bygga upp ettledningssystem för sĂ€kerhet, hĂ€lsa och miljö (S.H.E.) för sektor Energi inom PerstorpRegeno (Ă
ngcentral, avloppsreningsverk, vattenreningsverk och anlÀggning förkatalytisk förbrÀnning). Ledningssystemet utarbetades i överensstÀmmelse med dedirektiv som tagits fram för ledningssystem för sÀkerhet, hÀlsa och miljö inomPerstorpkoncernen och Àven med den dÄ fÀrska ISO 14001-standarden förmiljöledningssystem.Under arbetets gÄng byggdes en utförlig dokumentation över ledningssystemet, somöverlÀmnades till mina handledare och min uppdragsgivare i september 1996.Perstorp AB fick dÄ Àven mitt arbete i elektronisk form. Den dokumentation som togsfram tjÀnar som en konfidentiell bilaga, som Àr Perstorp AB:s egendom. I sambandmed att dokumentationen överlÀmnades till Perstorp AB 1996, fullgjordes Ätagandetgentemot företaget.Mitt examensarbete har jag Àven muntligt presenterats som en ?case study? för hurett miljöledningssystem byggs upp frÄn grunden i samband med att jag gick kursen?3C1380 Miljömanagement? vÄren 1999..
UtvÀrdering av SprÄklig Snabbedömning för barn i Äldrarna 2:6-3:6 och 4-6 Är
Bakgrund: SprĂ„klig Snabbedömning (SB) Ă€r ett sprĂ„kligt bedömningsmaterial framtaget för att pĂ„ kort tid (< 1 h) kunna bedöma ett flertal sprĂ„kliga förmĂ„gor. AnvĂ€ndningen Ă€r utbredd i VĂ€sterbottens lĂ€ns landsting men den praktiska anvĂ€ndningen av bedömningsmaterialet har inte undersökts systematiskt.FrĂ„gestĂ€llning: Ăr resultaten av SprĂ„klig snabbedömning jĂ€mförbara med resultaten frĂ„n bedömningar gjorda med normerade sprĂ„kliga bedömningsmaterial?Metod: Data samlades in frĂ„n arkiverade testmaterial för att kunna göra jĂ€mförelser mellan SB och kompletterande test. Totalt ingick 62 barn i undersökningen. Analysen genomfördes kvantitativt och kvalitativt genom att undersöka rankingen i olika material samt detaljgranska skillnader och likheter i upptĂ€ckta sprĂ„kliga fel.Resultat: Den kvalitativa utvĂ€rderingen av SB visar att materialet ger resultat som ligger i linje med normerade test.
Integrerat Ansvarstagande : En studie av Ericssons Corporate Social Responsibility (CSR) i organisationen
Intressenter har under de senaste Ären stÀllt högre krav pÄ att företag ska ta ett socialt ansvar vilket har bidragit till en omfattande debatt om Corporate Social Responsibility (CSR). Denna uppsats Àmnar att undersöka hur Ericssons CSR integreras pÄ organisationens huvudkontor i Kista. För att kunna svara pÄ samhÀllets förvÀntningar Àr det vÀsentligt för företag att integrera CSR djupt i organisationen. För att integrera CSR presenterar denna uppsats en fyrstegsprocess som bygger pÄ att företag bör ha en intern CSR röst, att de ska mÀta CSR aktiviteterna, att företaget ska ha ett proaktivt synsÀtt och att det ska ske en attitydförÀndring angÄende CSR i företaget. Genom att analysera Ericssons CSR-aktiviteter utifrÄn denna process kan vi konstatera att Ericsson integrerar sina CSR aktiviteter via sitt ledningssystem, sin Corporate Responsibility & Sustainability rapport, intern kommunikation och utbildning och dialoger med företagets interna intressenter.
Pedagogisk dokumentation - En studie om fem pedagogers tolkning av pedagogisk dokumentation
I mÄnga förskolor anvÀnds idag pedagogisk dokumentation som ett sÀtt att utvÀrdera förskolans kvalitetsarbete som stÄr i den reviderade lÀroplanen (Skolverket, 2010). Mitt syfte med examensarbetet Àr att se hur begreppet pedagogisk dokumentation tolkas av olika pedagoger. Jag valde tre frÄgestÀllningar som skulle ge svar pÄ mitt syfte. Hur tolkas dokumentationsarbetet, finns det nÄgra nackdelar samt hur tyder pedagogerna barnens uppfattning. Den kvalitativa forskningsmetoden anvÀndes i studien och resultaten kommer frÄn de svar jag fick ifrÄn intervjuer som genomfördes med pedagogerna.
Dokumentation i skolan - Att synliggöra elevers lÀrande
Individuell planering och dokumentation Àr ett omfattande begrepp. Det innefattar redskap som loggbok, portfolio och individuell utvecklingsplan och det förutsÀtter tolkning av lÀroplans- och kursmÄl. Dokumentation har ett nÀra samband med utvecklingssamtal, ÄtgÀrdsprogram, kvalitetsarbete och stödjer varje elevs lÀrande. Syftet med arbetet har varit att öka kunskapen om hur dokumentation i skolan kan lyfta fram och synliggöra elevers lÀrande. Arbetet har Àven avsett att utvÀrdera ett projekt inom omrÄdet dokumentation och titta pÄ vilka lÀrdomar som tagits.
Arbetsberedningar och Egenkontroller i produktionen : Work preparations and quality controls in production
I byggproduktionen behövs noggranna förberedelser för att undvika störningar och kvalitetsfel. En form av styrnings- och planeringsverktyg Àr arbetsberedningar och egenkontroller som vi i detta examensarbete har undersökt. Syftet har varit att se hur de fungerar och att finna förbÀttringsmöjligheter för dem. I arbetet gjordes en intervjustudie som visade att anstÀllda pÄ Peab tycker att arbetsberedningarna Àr ett mycket bra hjÀlpmedel i produktionen och att anvÀndandet fungerar ganska bra i nulÀget. Enligt medarbetarna finns det dock mycket som kan utvecklas och förbÀttras.
SÀkerhetsarbete inom ungdomsvÄrd - ett underlag till förbÀttring av samverkan
The aim of this project is to study the work that has been done by the youth welfare to prevent accidents and to increase the preparedness in case of fire. Further the aim is to develop a basis to improve the interaction between the fire services and the youth welfare. The conclusions that were made during the project can be used to increase the safety of the environment that estates by the youth welfare..
En hÀlsoSAM röd trÄd i verkSAMheten - en komparativ studie av det Systematiska arbetsmiljöarbetet pÄ tvÄ svenska snabbmatsrestauranger
Denna studie undersöker tvÄ företag inom samma snabbmatskedja, av ungefÀr samma storlek, personalmÀngd, och Älders- och könsfördelning. Syftet med studien Àr att avgöra om Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM) Àr en faktor som pÄverkar medarbetarnas upplevda hÀlsa. Tre frÄgestÀllningar stÀlls: "Hur fungerar det Systematiska arbetsmiljöarbetet pÄ respektive företag?" "Hur upplever medarbetarna arbetsmiljön?" och "Hur upplever medarbetarna sin hÀlsa?". Genom att besvara och diskutera dessa försöker vi uppfylla studiens syfte.
GrÀnsöverskridande hasardspel pÄ internet : ? kompatibelt med den svenska lotterilagen och EU-rÀttens bestÀmmelser om fri rörlighet för tjÀnster?
I Sverige Àr det förbjudet att bÄde anordna och frÀmja deltagande i hasardspel om inte tillstÄnd har meddelats. Genom att kontrollera spelverksamheten, efterstrÀvas en sund och sÀker spelmarknad utan privata vinstintressen, dÀr de bakomliggande skyddsintressena (att skydda konsumenter, att förhindra brott, att motverka sociala och ekonomiska skadeverkningar samt att styra överskottet) ska tillgodoses. I Sverige Àr det endast Svenska Spel och ATG som har tillstÄnd att tillhandahÄlla hasardspel över internet, men trots det bÄde tillhandahÄller och frÀmjar spelleverantörer som Àr etablerade i andra medlemsstater hasardspel över internet pÄ den svenska marknaden, vilket aktualiserar frÄgan huruvida EU-rÀtten ger nÄgot stöd för sÄdant grÀnsöverskridande hasardspel.Hasardspel faller in under bestÀmmelserna om fri rörlighet för tjÀnster förutsatt att spelleverantören Àr etablerad i en annan medlemsstat Àn mottagaren av tjÀnsten. Denna frihet kan begrÀnsas pÄ grund av tvingande skÀl av allmÀnintresse sÄsom exempelvis konsumentskydd, uteslutande av privata vinstintressen och förhindrande av brott. Med anledning av de kulturella och moraliska skiljaktigheter som föreligger mellan medlemsstaterna, har EU-domstolen tillerkÀnt de nationella myndigheterna ett stort utrymme att sjÀlva avgöra vad som krÀvs för att skydda medborgarna.
Fritidshemmet - Utbildning eller förvaring?
AbstraktSyftet med studien var att synliggöra rektorers uppfattningar om fritidshemsverksamheten Àr utbildning eller förvaring nÀr de beskriver fritidshemmets verksamhet och uppdrag. För att nÄ kÀrnan av vÄrt syfte utformade vi tvÄ frÄgestÀllningar. FrÄgestÀllningarna syftade till att belysa rektorernas uppfattningar kring vad som talar för/emot utbildning i fritidshemmet samt vad som talar för/emot förvaring i fritidshemmet. I studien har vi anvÀnt oss av kvalitativa intervjuer som metod. Studien Àr genomförd med fem rektorer som Àr verksamma inom tvÄ kommuner i Norrbotten samt en skolchef och en fritidspedagog i en av dessa kommuner.
Den smarta kartan : En teoretisk diskussion om geografiskt informationssystem i ledningssystem
Den pÄgÄende utvecklingen med informationssystem och den ökade tillgÄngen till information via dessa system ökar kraven pÄ den militÀra personalen att hantera denna stora mÀngd information.Information om aktörer i ett stridsomrÄde samt den terrÀng aktörerna befinner sig i Àr en förutsÀttning för att genomföra militÀra operationer. Som följd av denna informationsmÀngd behöver informationssystemen utvecklas för att kunna ge bÀttre beslutsunderlag.Syftet med uppsatsen Àr att undersöka vilken militÀr nytta man skulle kunna uppnÄ med ett geografiskt informationssystem (GIS) för beslutsfattarna i en militÀr insats. Dessutom skall uppsatsen undersöka hur ett GIS bör vara utformat för att stödja personalen med beslutsfattande.Undersökningen sker genom bÄde komparativ litteraturstudie och beskrivning av teorier och metoder.Resultatet pekar pÄ att GIS bör kunna bidra till den militÀra nyttan med att möjliggöra ett informationsöverlÀge gentemot en motstÄndare. Vidare pekar resultaten pÄ att rÀtt design pÄ GIS underlÀttar för anvÀndaren men att det ÀndÄ krÀvs utbildning för att nyttja GIS fullt ut..
Skuggan : Ànnu en dimension : studier av ljusets interaktion med skÀrmvÀggar, om hur skuggspel bildas och rumsupplevelsen förÀndras
Detta Àr ett forskningsarbete dÀr ett modulsystem av skÀrmar, gjorda i olika ribbkonstruktioner som i sig bildar skuggspel, Àr utplacerade i olika miljöer.De olika miljöerna skiljer sig Ät vad gÀller ljussÀttning. Jag har anvÀnt mig av tvÄ utomhusmiljöer med solljus, en miljö med endast artificiellt ljus samt tvÄ inomhusmiljöer med dagsljus. Med hjÀlp av en uppsÀttning frÄgestÀllningar kring vad som hÀnder med ljuset och skuggorna, stÀmningen, fÀrgerna osv. har jag jÀmfört miljöerna systematiskt.Som inredningsarkitekt och möbeldesigner har jag genom detta kommit fram till intressanta resultat om hur rumsupplevelsen kan förÀndras med enkla medel..
Jag vill ha blommig falukorv till lunch! - en rapport om skolmÄltidsverksamheten i Helsingborg
Den hÀr rapporten handlar om skolmaten som Àr sÄ sjÀlvklart för alla som gÄr i skolan. I snart 60 Är har vi haft fria mÄltider i Sverige och de har prÀglat vÄr syn pÄ mÄltiden och maten.SkolmÄltiderna har blivit normgivande för hur mat ska smaka.Mitt syfte med rapporten har varit att systematiskt studera skolmÄltidsverksamheten pÄ tvÄskolor, ge förslag till organisations-förÀndringar och utarbeta strategier för att förbÀttra skolmÄltidsverksam-heten i Helsingborg..