Sök:

Fritidshemmet - Utbildning eller förvaring?


AbstraktSyftet med studien var att synliggöra rektorers uppfattningar om fritidshemsverksamheten är utbildning eller förvaring när de beskriver fritidshemmets verksamhet och uppdrag. För att nå kärnan av vårt syfte utformade vi två frågeställningar. Frågeställningarna syftade till att belysa rektorernas uppfattningar kring vad som talar för/emot utbildning i fritidshemmet samt vad som talar för/emot förvaring i fritidshemmet. I studien har vi använt oss av kvalitativa intervjuer som metod. Studien är genomförd med fem rektorer som är verksamma inom två kommuner i Norrbotten samt en skolchef och en fritidspedagog i en av dessa kommuner. Resultatet visade att informanternas uppfattningar till stor del stöder vår tes om att fritids-hemmet ägnar sig åt utbildning mer än förvaring. De bakomliggande faktorerna till resultatet utgör tillsammans en komplex bild av vilka förutsättningar fritidshemsverksamheten kräver för att målstyrda processer ska kunna komma till stånd. Faktorer som påverkar bilden av fritidshemmet är: personalens kompetens, storlek på elevgrupper, lokalernas utformning samt vilket kvalitetsarbete som bedrivs.

Författare

Elisabet Blomquist Marie Isaksson

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande.

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..