Sökresultat:
3263 Uppsatser om Ledarskap pć distans - Sida 49 av 218
Ledarskap och vision i skolan : En lÀrande organisation? En fallstudie frÄn friskolevÀrlden
Syftet med denna fallstudie har varit att undersöka hur ledarskapet hos rektorer inom en utvald gymnasieskola pÄverkat visionsarbetet och möjligheten att skapa en lÀrande organisation. För att undersöka detta har tre forskningsfrÄgor stÀllts: Vilket ledarskap har rektorerna anvÀnt? Har rektorerna arbetat med en tydlig vision? Kan man utifrÄn rektorernas svar prata om en lÀrande organisation?Fallstudien har anvÀnt sig av intervjuer för att fÄ svar pÄ de tre forskningsfrÄgorna. FrÄgorna har stÀllts till sex rektorer som vid olika tillfÀllen under perioden 2003-2014 arbetat pÄ den undersökta friskolan. Undersökningen har genomförts med en kvalitativ metod och en blandning av ett induktivt och deduktivt angreppssÀtt, det som kallas för abduktion.Resultatet har visat brister i det visionÀra ledarskapet hos rektorerna.
OganisationsförÀndring - framgÄng eller fiasko? : FramgÄngsfaktorer och fallgropar i samband med förÀndringsprocesser i ett mediabolag
I och med ett allt högre omvÀrldstempo ökar kraven pÄ organisationer och individerna inom dem att frekvent utveckla och förÀndra sin verksamhet och inriktning. Syftet med studien var att identifiera och söka kunskap om de faktorer som, ur ett psykologiskt perspektiv, pÄverkar genomförandet av förÀndringsprocesser i en organisation. Studien utgjordes av Ätta halvstrukturerade intervjuer som tolkades enligt induktiv tematisk analysmetod. Tre huvudsakliga och övergripande teman, med respektive underteman, av avgörande betydelse i förhÄllande till syftet framtrÀdde i analysen. Resultatet belyser komplexiteten inom dessa teman och indikerar att utfallet av förÀndringsprocessen pÄverkas av sÄvÀl organisationens förÀndringsstrategier som medarbetarnas individuella förhÄllningssÀtt men ocksÄ av det ledarskap som utgör lÀnken och kontaktytan dessa emellan..
Vem bestÀmmer? En studie om hur nÄgra enhetschefer i kommunal Àldreomsorg upplever sitt ledarskap och sin ledarstil
Sammanfattning:Ăverlag upplevde respondenterna att deras ansvar var större Ă€n deras befogenheter. Förutom lagar, bestĂ€mmelse och riktlinjer, rĂ€knade enhetscheferna upp bĂ„de ekonomiska och teknis-ka begrĂ€nsningar som hindrade dem frĂ„n att genomföra sitt uppdrag pĂ„ ett för dem tillfreds-stĂ€llande sĂ€tt. Dessa begrĂ€nsningar pĂ„verkade till viss del Ă€ven kommunikationsstrukturen pĂ„ arbetsplatsen. Studien visar att mĂ„nga faktorer pĂ„verkar ledarskapet och ledarstilen. Det kan vara svĂ„rt att ha ett tydligt ledarskap och ledarstil nĂ€r man som mellanchef har begrĂ€n-sade möjligheter att pĂ„verka.Bakgrund:Bakgrunden till studien var att vi ansĂ„g att det finns för fĂ„ empiriska studier som undersöker hur enhetschefer inom kommunal Ă€ldreomsorg upplever sitt ledarskap och ledarstil.
Samband mellan patienttillfredsstÀllelse och första linjen chefens ledarskapsstil - En litteraturstudie
Abstract: Inom hÀlso- och sjukvÄrden Àr mÄlet att uppnÄ
patienttillfredsstÀllelse. Patientens mÄtt pÄ kvalitet kan mÀtas genom
undersökningar, bland annat genom KUPP. Studier visar att det finns ett samband
mellan arbetstillfredsstÀllelse hos sjuksköterskor och
patienttillfredsstÀllelse. Det finns ocksÄ studier som pÄvisar samband mellan
arbetstillfredsstÀllelse och ledarskap. Syftet med denna studie var att
undersöka vad litteraturen sÀger om sambandet mellan patienttillfredsstÀllelse
och ledarskapsstil.
The heartbeat of change : Ett hjÀlpmedel för ledare vid organisationsförÀndringar
Sammanfattning Den hÀr studien har som syfte att ta fram en ny förÀndringsmodell som ledare kan ha som hjÀlpmedel vid organisationsförÀndringar. Syftet Àr Àven att belysa ledarens betydande roll och dess pÄverkan vid organisationsförÀndringar. Intervjuer med medarbetare i banksektorn har gjorts och knutits ihop med relevant teori. Forskarna har bland annat velat fÄ fram medarbetarnas upplevelser kring organisationsförÀndringar samt ledarens agerande. Studiens resultat visar att kommunikation, motivation och delaktighet tillsammans med en demokratisk ledarskapsstil kan göra att medarbetare upplever organisationsförÀndringar som nÄgot positivt.
Ledarskap och kommunikation ? en studie om hur manliga och kvinnliga chefer uttrycker och beskriver sitt ledarskap
Att sÀrskilja manligt och kvinnligt ledarskap Àr ett problem för samtidens organisationeroch samhÀllets utveckling. Den debatt som förts kring Àmnet har huvudsakligen handlatom möjligheten att dela upp ledarstilar efter genus med avseende pÄ personlighetsdrag,sprÄkbruk och taktik. Diskussionen har lett fram till tvÄ inriktningar gÀllande omrÄdet,den ena hÀvdar pÄ att det finns skillnader i det manliga respektive kvinnliga ledarskapetmedan den andra att det inte gör det och att skillnaderna beror pÄ individ och situation.Ledarskap och kommunikation Àr tÀtt sammankopplat, dÀrför har syftet med studien varitatt utveckla en befintlig kommunikationsmodell med ett genusperspektiv. DÀrförundersöks manliga och kvinnliga chefers sÀtt att beskriva och uttrycka sig angÄende sittledarskap. Undersökningens fokus ligger pÄ personlighetsdrag, sprÄkbruk ochtaktik.
NÀr nÀrhet krÀver distans
Bakgrund: Sjuksköterskan utsÀtts stÀndigt för emotionella utmaningar i mötet med patienter. Empati och ett professionellt förhÄllningssÀtt Àr grundlÀggande kompetenser för att möjliggöra god omvÄrdnad och för att lindra lidande för patienter och anhöriga. Om sjuksköterskan inte kan hantera sina kÀnslor kan dessa möten ge upphov till att hennes/ hans hÀlsa riskerar att pÄverkas negativt. Individen hanterar svÄra situationer kÀnslomÀssigt och praktiskt med hjÀlp av olika copingstrategier. Inom mÀnniskovÄrdande yrken kan framgÄngsrika copingstrategier innebÀra att Ängesten inför vissa situationer blir mindre.
Ledarskapsutvecklingens betydelse för upplevd arbetstrivsel och produktivitet
Syftet med föreliggande studie var att undersöka betydelsen av en kurs för cheferna i ledarskapsutveckling för medarbetarna pÄ ett större industriföretag i Sverige. Huruvida medarbetarnas arbetstrivsel utifrÄn sjÀlvskattning av omrÄden för prestation, arbetsgrupp, individ, arbetssituation, samt ledarskap skiljer sig mellan före en genomförd ledarskapsutbildning, direkt efter, och vid en ettÄrs uppföljning.DÄ rÄdata frÄn mÀtningarna Är 2010 och 2011 inte fanns tillgÀngliga, utan mÄste rekonstrueras frÄn procentsammanstÀllningar av svar och information om hur mÄnga som svarat pÄ de olika pÄstÄendena (57 st.), analyserades svaren till varje enskilt pÄstÄende med en envÀgsvariansanalys med mellanpersonsdesign och Är som oberoendevariabel.Resultatet indikerade att ledarskapsutveckling bidragit till positiva effekter för medarbetarnas sjÀlvskattning inom omrÄdena för prestation, individ, arbetssituation och frÀmst inom omrÄdet för ledarskap, dÀr 13 av 15 pÄstÄende visade pÄ signifikanta skillnader. Inom omrÄdet arbetsgrupp visade dock ingen signifikans. Vidare var syftet att studera om ledarskapsutveckling Àven bidragit till ökad produktivitet. För att kunna se skillnader i maxprestationen mellan Är 2010 och 2011 anvÀndes ett t-test.
Interkulturellt ledarskap - en studie av interkulturell kompetens hos lÀrare och ledare i företag
Syftet med föreliggande arbete har varit att undersöka den litteratur som finns inom det företagsekonomiska och organisationsteoretiska omrÄdet inom managementlitteraturen med avseende pÄ interkulturell kompetens i ledarskapet och tillsammans med motsvarande pedagogiska litteratur frÄn skolvÀrlden göra en jÀmförelse dem emellan av vad som avses med interkulturell kompetens och hur denna behandlas i respektive litteratur. Litteraturstudiens resultat pekar pÄ tydliga skillnader, dÀr managementlitteraturen lÀgger vikten vid kunskap som förutsÀttning för interkulturell kompetens medan den pedagogiska litteraturen ser attityder som den interkulturella kompetensens viktigaste förutsÀttning. Resultatet visar Àven pÄ en komplementaritet mellan dessa bÄda angripssÀtt, som skulle kunna utnyttjas i större utstrÀckning..
Rektor - ett arbete av vIKT. Hur rektorer ser pÄ sambandet mellan sitt eget ledarskap, IKT som lÀromedel eller verktyg och SO- undervisning
De senaste Ären har skett en stor förÀndring kring bÄde synen pÄ och tillgÄng till modern teknik (informations- och kommunikations teknologi, IKT) i utbildningsmiljön. Detta Àr en naturlig utveckling. Skolan ska Äterspegla samhÀllet och eleverna ska sjÀlvklart lÀra sig bÄde om och med datorer. Formellt sett Àr det rektorn pÄ en skola som ska se till att det finns tillgÄng till datorer i klassrummen. För att kunna ta sitt ansvar som pedagogisk ledare, bör rektorn ha en uppfattning om vad datorn (eller det digitala verktyget) ska anvÀndas till.I den hÀr studien intervjuas fyra rektorer utifrÄn frÄgestÀllningen hur de tÀnker kring sambandet mellan sitt eget ledarskap, IKT och SO-undervisning.
Avdelnings- och klinikchefers upplevelser av ledarskap och dubbla roller
Inom sjukvÄrden Àr det vanligt att chefer har samma yrke som sinamedarbetare och att de dessutom Àr verksamma inom professionensamtidigt med sitt chefsuppdrag. Denna kvalitativa intervjustudie harundersökt hur klinikchefer och avdelningschefer inom svensk sjukvÄrdupplever att dubbla roller pÄverkar ledarskapet och om de Àruppgifts- eller relationsinriktade i sin ledarstil. BÄda kategoriernatycker att det Àr en fördel att ha samma yrkeskompetens ochklinikcheferna uttrycker att det ger pondus Ät besluten. Klinikchefernaupplever att de arbetar för mycket och att det Àr höga krav pÄpositionen. Ledarstilen skiljer sig inte markant mellan gruppernaÀndÄ förefaller klinikchefernas stil att vÀga mer Ät detuppgiftsorienterade hÄllet.
Assesment a matter of taste!
Malmö högskola
LĂ€rarutbildningen
Skolutveckling och ledarskap
LĂ€rarutbildning, 60 p
Abstrakt
Möllerström, Helen & Nordahl Charlotte. ( 2007). Bedömning, en smaksak! ( Assessment, a matter of taste!) Skolutveckling och ledarskap, LÀrarutbildning 60p, LÀrarutbildningen, Malmö Högskola.
Syftet med vÄrt arbete har varit att ta reda pÄ hur verksamma pedagoger gÄr till vÀga vid bedömning och betygssÀttning.
Arbetet ger en inblick hur pedagoger upplever bedömning och betygssÀttning. Med hjÀlp av enkÀter har vi tagit reda pÄ hur pedagoger upplever teoretisk och praktisk bedömning.
Resultatet visar att bedömning tolkas pÄ olika sÀtt. Genom enkÀt undersökningen kunde vi se att teoretisk kunskap anses mer konkret att bedöma Àn praktisk.
Leda inkrementella förÀndringar i kommunalt respektive privat bolag : En jÀmförelse mellan anvÀndandet av det transformella ledarskapet i kommunala och privata bolag
Problembakgrund: Men hÀnsyn till vÀrldens utveckling anses det av bÄde forskare samt av ledare att förÀndring har en stor betydelse för organisationerna. Det gÀller att stÀndigt kunna anpassa sig och följa omvÀrldens utveckling. Denna studie avser att studera transformellt ledarskap i samband med inkrementella förÀndringar dÄ dessa anses ha en koppling till varandra. Syfte: Syftet med studien Àr att utforska hur ledare med hjÀlp av det transformella ledarskapet kan pÄverka en inkrementell förÀndring i kommunala och privata bolag för att finna eventuella likheter och skillnader mellan bolagsformerna. Problemformulering: Hur kan det transformella ledarskapet pÄverka inkrementella förÀndringar i kommunala och privata bolag? Teori: Teorin i denna studie behandlar tranformellt ledarskap tillsammans med inkrementella förÀndringar i kommunala och privata bolag. Det transformella ledarskapet bestÄr av fyra delar, intellektuell stimulans, inspirerande motivation, individuellt hÀnsynstagande samt idealt inflytande.
?Kyrkans visselblÄsare!? : Diakoners syn pÄ profetiskdiakoni och vad de behöverför att stÄ pÄ de förtrycktas sida.
I den hÀr studien intervjuas 13 diakoner i Svenska kyrkan om profetisk diakoni och vadde behöver för att utföra den. Syftet med studien Àr att undersöka diakoners syn pÄprofetisk diakoni och dess dilemman, kostnader och utmaningar. Slutsatsen Àr att diakonerna Àr mycket positivt instÀllda till profetisk diakoni, men de harsÀllan tid att Àgna sig Ät den ? kyrkans struktur och ledarskap komplicerar arbetet. Dessutom upplever diakonerna att deras vigningslöften om att arbeta profetiskt kan varamycket tunga att bÀra och svÄra att leva efter, vilket kan utlösa moralisk stress.