Samband mellan patienttillfredsställelse och första linjen chefens ledarskapsstil - En litteraturstudie
Hälsa och vårdvetenskapHealth and health scienceArbetstillfredsställelseFörsta linjens chefLedarskapsstilPatienttillfredsställelseSjuksköterskaTransformativt ledarskap
Abstract: Inom hälso- och sjukvården är målet att uppnå
patienttillfredsställelse. Patientens mått på kvalitet kan mätas genom
undersökningar, bland annat genom KUPP. Studier visar att det finns ett samband
mellan arbetstillfredsställelse hos sjuksköterskor och
patienttillfredsställelse. Det finns också studier som påvisar samband mellan
arbetstillfredsställelse och ledarskap. Syftet med denna studie var att
undersöka vad litteraturen säger om sambandet mellan patienttillfredsställelse
och ledarskapsstil. Studien genomfördes som en litteraturstudie som byggde på
både kvantitativ och kvalitativ forskning. Resultatet sammanställdes i tre
teman. Den viktigaste faktorn för patienttillfredsställelsen var omvårdnaden
som gavs av sjuksköterskor. Viktigast för arbetstillfredsställelsen var ett
stödjande och uppmuntrande klimat. I resultatet framkom att viktiga
ledaregenskaper var förmåga att inspirera, kommunicera, uppmuntra och
organisera. Dessa egenskaper återfinns i den ledarskapsstil som benämns
transformativt ledarskap. Patienttillfredsställelsen kopplades dels till
sjuksköterskans arbetstillfredsställelse, denna i sin tur berodde bland annat
på första linjen chefens ledarskapsstil. Slutsats blev därmed att det finns ett
samband mellan patienttillfredsställelse och första linjen chefens
ledarskapsstil.