Sök:

Sökresultat:

3263 Uppsatser om Ledarskap pć distans - Sida 2 av 218

Hur leds en organisation pÄ distans? : En intervjustudie med ledare inom laboratoriemedicin.

I denna studie har jag undersökt hur ledarskap pÄ distans bedrevs av ledare med chefsuppdrag inom laboratoriemedicin. Syftet med studien var att undersöka hur cheferna beskrev vad som utmÀrkte ledarskapet pÄ distans, vilka egenskaper en ledare behövde för att leda en organisation pÄ distans och hur de kommunicerade med sina medarbetare.  Jag har i denna studie intervjuat Ätta ledare pÄ olika nivÄer. Sex av informanterna arbetade inom tvÄ olika landsting och tvÄ arbetade Ät en privat vÄrdgivare. Vid genomgÄngen av intervjumaterialet framkom nio olika teman vilka var specifika egenskaper, delegering, resor, motivation och feed-back, avstÀmmande kommunikation, kommunikationsformer, mötesformer, medarbetarsamtal och information.


Företagsledarens balansgÄng

Syftet med denna studie Àr att undersöka hur företagsledare i mindre företag beskriver nÀrhet och distans till sina medarbetare och hur de anser att en företagsledare bör agera mot sina medarbetare för att fÄ ett fungerande arbetsklimat. För att uppnÄ syftet anvÀndes en kvalitativ metod i form av en semistrukturerad intervjuform. Fem intervjuer genomfördes med fem företagsledare i olika mindre företag i Halmstad. Med hjÀlp av bland annat Goffman, Weber och Tönnies har jag analyserat empirin. Resultatet av undersökningarna visade att företagsledarna anser att det Àr en svÄr balansgÄng i att ingÄ i gemenskapen pÄ företaget men ÀndÄ hÄlla en viss distans till sina medarbetare.

Ledarskap pÄ distans : Att arrangera och upprÀtthÄlla

This essay aims to create an understanding of how leadership can be arranged in a company that embraces new technology and telework, and how it can be experienced from the employees' perspective. In order to make it possible to investigate this purpose are three questions formed; ?How is the leadership perceived??, ?How does telework into motivation?? and ?How does telework into communication??. A presentation of previous research is given, focusing mainly within different types of leadership, distance, and telework. Based on this, three interviews was made in which respondents? experience of telework was in focus.

Motivation pÄ distans : En studie om motivation inom bemanningsföretag

Uppsatsens syfte Àr att skapa förstÄelse för motivation inom bemanningsföretag. Detta gör vi genom att undersöka vilka faktorer som konsulter anser sig motiverade av och hur konsultchefer arbetar med motivation. Vi valde att inrikta oss pÄ bemanningsbranschen dÄ det Àr en kraftigt vÀxande bransch dÀr det rÄder speciella anstÀllningsförhÄllanden. DÄ konsultchefer utgör den nÀrmaste kopplingen för konsulterna till bemanningsföretaget har de en central roll i deras anstÀllning. I och med att det ofta finns en distans mellan konsulter och konsultchefer tror vi att det finns sÀrskilda förutsÀttningar som pÄverkar motivation i denna bransch.

FramgÄng i virtuella team : Hur chefer kan motivera sina medarbetare pÄ distans

The work place is becoming more flexible and an increasing number of employees report to a leader in another location or country. The borders between different countries, work places and cultures are diminished to a greater extent than before. Working from a distance means new opportunities in terms of competence development, flexibility in working hours, tasks and resources, a larger platform for various career opportunities and an expanded network. The purpose with this study is to examine how leaders can create a successful virtual team and motivate remotely. The qualitative study is carried out through interviews with leaders and employees within Nielsen Nordic.

Att motivera medarbetare pÄ distans : Vad en chef kan göra för att motivera medarbetare iett bemanningsföretag

AnstÀllning hos ett bemanningsföretag innebÀr ofta en komplexitet pÄ grund av tre-partsrelationen mellan bemanningsföretaget, konsulten och kundföretaget. Det kan dÀrför bidra till att det uppstÄr motivationsproblem och förvirring om hur konsult-cheferna ska gÄ tillvÀga för att motivera sina konsulter. DÄ ett bemanningsföretag har en distans och begrÀnsad nÀrvaro till konsulterna uppstÄr svÄrigheter med att skapa nÀra relationer. Vilket i sin tur medför att bemanningsföretagets chefer har en betydligt svÄrare uppgift att motivera sina konsulter, i jÀmförelse med ett mer traditionellt företag.Syftet med studien var att undersöka vilka motivationsfaktorer konsulter i ett bemanningsföretag ser som motiverande, samt hur konsultcheferna kan gÄ till vÀga för att skapa motivation hos sina medarbetare, trots distansen dem emellan. För att uppnÄ syftet undersöktes problemet kvalitativt, genom intervjuer och en enkÀt-undersökning.

AnvÀndbarhet i interna IT-system : Vilken pÄverkan har anvÀndbarheten i ett internt IT-system vid en arbetsmiljö pÄ distans?

AnvÀndbarheten av IT-system förbÀttras stÀndigt och företag har fokus pÄ att förbÀttra sina IT-system som företagets kunderna anvÀnder dÄ det leder till fler och nöjdare kunder. Annorlunda ser det ut för interna IT-system, alltsÄ datasystem som anvÀnds av medarbetare och som ska förenkla arbetsuppgifter, effektivisera arbetet eller Àven möjliggöra att utöva arbetsuppgifter vid en arbetsmiljö pÄ distans. AnvÀndbarheten av interna IT-system stÄr inte lika mycket i fokus som anvÀndbarheten av kundcentrerade system och istÀllet för att ÄtgÀrda brister i anvÀndbarheten tvingas medarbetarna att lÀra sig hantera IT-systemets brister.UtgÄngspunkten för arbetet var funderingarna över vilken betydelse anvÀndbarheten har för ett företag nÀr det gÀller interna IT-system vid en arbetsmiljö pÄ distans. Ansatsen var att undersöka om anvÀndbarhetsproblem i praktiken leder till att anvÀndarna upplever ett IT-system som dÄligt i den sÀrskilda situationen av ett arbetsmiljö pÄ distans. I en fallstudie utvÀrderades ett IT-system som anvÀnds av försÀkringsombud som arbetar pÄ distans med hjÀlp av en enkÀtundersökning och anvÀndarintervjuar samt hierarkiska uppgiftsanalyser.

Ledarskap pÄ distans

I den globala vÀrlden blir det allt vanligare att det operativa ansvaret för chef eller ledare fördelas pÄ en större geografisk bas. Syftet med studien Àr att med utgÄngspunkt frÄn ett fall undersöka vilka faktorer som inverkar pÄ ett ledarskap pÄ distans. Undersökningsdesignen utgÄr frÄn en studie av en enskild enhet i en ideell organisation. Svaren har sökts genom en kvalitativ forskningsstrategi i form av semistrukturerade intervjuer. Samtidigt har ett försök till korsvalidering gjorts genom att koppla resultatet till en liknande situation i en kommersiell organisation.Urvalet Àr ÀndamÄlsinriktat och genomfört som ett bekvÀmlighetsurval.

Abstrakt eller konkret verklighet? : Om hur psykologisk distans inverkar pÄ perception

FörstÄelsen för andra mÀnniskor som krÀvs för lyckade interaktioner, förklaras i attributionsteorierna "Theory of Mind" och "Simulation Theory. Ett vanligt men ouppklarat fenomen Àr det fundamentala attributionsfelet, dÀr beteende felaktigt attribueras till inre generella egenskaper. Fenomenet reflekterar en abstrakt mental konstruktion i enlighet med Construal Level Theorys antagande om hur psykologisk distans inverkar pÄ perception. I en modifierad Attitude Attribution Paradigm modell undersöks om spatial distans pÄverkar det fundamentala attributionsfelet och om skillnader föreligger mellan kvinnor och mÀn. Kort/lÄng spatial distans primades genom en kontroversiell text, via information om dess kompositionsplats, som fungerade som underlag för bedömning av skribentens Äsikt.

Ledarskap via digitala medier : Sambanden mellan ledarskapsstil, anvÀndning av digitala medier samt de anstÀlldas uppfattning kring ledarskap

Dagens organisationer utvecklas mot en allt mer digitaliserad framtid prÀglad av ledarskap förmedlat via digitala medier. FrÄgan om vilka egenskaper samt beteenden kommer att fÄ större betydelse för ledarskapet i relation till digitaliseringen, blir av allt större betydelse i och med den allt större anvÀndningen av digitala medier mellan ledare och anstÀllda. Syftet med studien var att undersöka de tre olika ledarskapsstilarna personal-, produkt- och förÀndringsinriktad i relation till anvÀndning av digitala medier, utifrÄn de anstÀlldas uppfattningar. De 25 deltagarna var anstÀllda inom privata organisationer med största del kontorsrelaterade arbetsuppgifter. Genom en webbenkÀt studerades sambandet mellan ledarskapsstil, anvÀndning av digitala medier samt anstÀlldas uppfattning av ledarskap.

Transformativt ledarskap, empowering ledarskap och dess effekter pÄ ledareffektivitet och tillfredstÀllelse med arbetsledning

AbstraktTransformativt ledarskap och empowering ledarskap undersöktes i en kvantitativ studie dÀr 89 medarbetare vid ett större skogsföretag i Sundsvall besvarade en enkÀt och skattade sina chefers ledarskapsbeteende. En principal komponentanalys visade stöd för att det var tvÄ olika typer av ledarskap, och multipla hierarkiska regressionsanalyser visade stöd för att effekterna av transformativt ledarskap och empowering ledarskap var ledarskapseffektivitet och tillfredstÀllelse med arbetsledningen. Resultatet av studien överensstÀmde vÀl med tidigare internationell ledarskapsforskning och indikerar att det gÄr att predicera vilka effekter ett ledarskap hade pÄ medarbetarna och dÀrmed indirekt pÄ medarbetarnas prestationer..

Ledarskap via digitala medier - Sambanden mellan ledarskapsstil, anvÀndning av digitala medier samt de anstÀlldas uppfattning kring ledarskap

Dagens organisationer utvecklas mot en allt mer digitaliserad framtid prÀglad av ledarskap förmedlat via digitala medier. FrÄgan om vilka egenskaper samt beteenden kommer att fÄ större betydelse för ledarskapet i relation till digitaliseringen, blir av allt större betydelse i och med den allt större anvÀndningen av digitala medier mellan ledare och anstÀllda. Syftet med studien var att undersöka de tre olika ledarskapsstilarna personal-, produkt- och förÀndringsinriktad i relation till anvÀndning av digitala medier, utifrÄn de anstÀlldas uppfattningar. De 25 deltagarna var anstÀllda inom privata organisationer med största del kontorsrelaterade arbetsuppgifter. Genom en webbenkÀt studerades sambandet mellan ledarskapsstil, anvÀndning av digitala medier samt anstÀlldas uppfattning av ledarskap.

FramgÄngsrikt ledarskap inom svensk elitfotboll

Uppsatsen Àr en kvalitativ studie i form av intervjuer med Ätta huvudtrÀnare inom svensk elitfotboll. Syftet med denna uppsats Àr att beskriva vad som karaktÀriserar en framgÄngsrik ledare inom svensk herrfotboll pÄ elitnivÄ. FrÄgestÀllningarna var: vilka yttre och inre resurser samt förutsÀttningar krÀvs för att lyckas som ledare, vad Àr det som karaktÀriserar en framgÄngsrik ledare pÄ elitnivÄ och slutligen vad driver dessa ledare att vÀlja detta yrke? Essensen av undersökningen Àr de Ätta ledarnas kÀrlek till fotbollen som gÄr som en röd trÄd genom alla fyra inbördeskategorierna: passionen till fotbollen, ledarskapets kÀrna, ledarskapets olika ansikten, och ledarens utsatthet. KÀrleken till fotbollen Àr en gemensam nÀmnare i ledarnas beskrivning av framgÄngsrikt ledarskap pÄ elitnivÄ.

Godtyckligt omhÀndertagande? : En rÀttsÀkerhetsanalys av LOB

FörstÄelsen för andra mÀnniskor som krÀvs för lyckade interaktioner, förklaras i attributionsteorierna "Theory of Mind" och "Simulation Theory. Ett vanligt men ouppklarat fenomen Àr det fundamentala attributionsfelet, dÀr beteende felaktigt attribueras till inre generella egenskaper. Fenomenet reflekterar en abstrakt mental konstruktion i enlighet med Construal Level Theorys antagande om hur psykologisk distans inverkar pÄ perception. I en modifierad Attitude Attribution Paradigm modell undersöks om spatial distans pÄverkar det fundamentala attributionsfelet och om skillnader föreligger mellan kvinnor och mÀn. Kort/lÄng spatial distans primades genom en kontroversiell text, via information om dess kompositionsplats, som fungerade som underlag för bedömning av skribentens Äsikt.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->