Sök:

Hur leds en organisation på distans?

En intervjustudie med ledare inom laboratoriemedicin.


I denna studie har jag undersökt hur ledarskap på distans bedrevs av ledare med chefsuppdrag inom laboratoriemedicin. Syftet med studien var att undersöka hur cheferna beskrev vad som utmärkte ledarskapet på distans, vilka egenskaper en ledare behövde för att leda en organisation på distans och hur de kommunicerade med sina medarbetare.  Jag har i denna studie intervjuat åtta ledare på olika nivåer. Sex av informanterna arbetade inom två olika landsting och två arbetade åt en privat vårdgivare. Vid genomgången av intervjumaterialet framkom nio olika teman vilka var specifika egenskaper, delegering, resor, motivation och feed-back, avstämmande kommunikation, kommunikationsformer, mötesformer, medarbetarsamtal och information. Det som utmärkte ledarskapet på distans var att en stor del av arbetstiden gick åt till arbetsresor antingen för att besöka medarbetare eller för att delta i möten. Därför var det också viktigt att de delegerade arbetsuppgifter till medarbetarna. Resultatet visade också att det var extra viktigt när man leder på distans att man som ledare hade en kommunikativ förmåga, vilket gällde både skriftligt och muntligt. Dessutom måste budskapen vara extra tydliga så att de inte misstolkades. Eftersom medarbetarna var geografiskt utspridda så var det även en svårighet att ha fysiska möten och få alla medarbetare samlade vid ett och samma tillfälle. Andra mötesformer som förekom var telefonmöten eller videkonferenser. Information till medarbetarna förmedlades antingen via fysiska möten, e-mail, intranät eller via telefonen. 

Författare

Inger Kolseth

Lärosäte och institution

Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..