Sök:

Sökresultat:

38663 Uppsatser om Ledarskap inom äldreomsorg - Sida 61 av 2578

God lÀrandemiljö - lÀrarens definition och roll

Syftet med detta examensarbete Àr att nÀrmare granska lÀrares uppfattning om begreppet god lÀrandemiljö samt hur de i sin yrkesroll kan bidra och gÄ tillvÀga för att skapa en sÄdan miljö i sitt klassrum. Detta examensarbete utgÄr ifrÄn tre frÄgestÀllningar: 1) Vad definierar en god lÀrandemiljö? 2) Hur kan lÀrare bidra till en god lÀrandemiljö? 3) Vilka likheter och skillnader finns i lÀrarnas tillvÀgagÄngssÀtt för att bidra till en god lÀrandemiljö? Detta examensarbete har ett fenomenografiskt perspektiv. Studien bygger pÄ sex kvalitativa intervjuer med klasslÀrare i Ärskurs ett till fem som alla arbetar pÄ samma skola. De intervjuade lÀrarna valdes ut genom strategiskt urval, dÀr de styrande variablerna var Ärskurs, erfarenhet samt klasstorlek. De intervjuade lÀrarnas svar avslöjar en mycket bred definition av en god lÀrandemiljö i jÀmförelse med studiens hypotes och relevant litteratur.

"Knowledge Sharing" som stöd för utveckling av organisatoriskt lÀrande : En utforskning av möjlighet till förbÀttrad kommunikation globala ledare emellan inom Sony Ericsson

Globalisering Ă€r ett ord pĂ„ allas lĂ€ppar och i globaliseringens spĂ„r följer ett behov av globala ledare. En global ledare Ă€r en person som behĂ€rskar förmĂ„gan att hantera personal av olika nationaliteter, kulturer och team som befinner sig i olika vĂ€rldsdelar.Sony Ericsson, ett "joint venture" företag i mobiltelefonbranschen, tog kontakt med pedagogiska institutionen pĂ„ Lunds Universitet för att fĂ„ utomstĂ„endes syn pĂ„ globalt ledarskap. Inom detta omrĂ„de har vi valt att fokusera pĂ„ "knowledge sharing" av ledarskapsrelaterade frĂ„gor och hur detta kan leda till organisatoriskt lĂ€rande.VĂ„r undersökning har utförts med hjĂ€lp av semistrukturerade intervjuer av ledare pĂ„ olika nivĂ„er som alla har konfronterats med utmaningen att leda team i en global organisation.Alla har svĂ„rt för att finna den gemensamma vĂ€rderingen för vad som krĂ€vs av globala ledare inom Sony Ericsson. De saknar ett verktyg för "knowledge sharing" av ledarskapsrelaterade frĂ„gor. Även HR avdelningen vill ha gemensamma vĂ€rderingar nĂ€r det gĂ€ller vad som krĂ€vs av globala ledare.

AnvÀnds utvecklingssamtal till att ocksÄ utveckla ledarskapet?

Syftet med min studie Àr att försöka ta reda pÄ hur nÄgra ledare tÀnker omkring möjligheterna att utveckla sitt eget ledarskap genom utvecklingssamtal. Oftast tycks det vara medarbetaren som stÄr i centrum för utveckling och förbÀttring nÀr utvecklingssamtal hÄlls. Kvalitativa intervjuer med fem ledare, som genomför utvecklingssamtal med sina medarbetare, har genomförts. Resultatet visade att ledarna inte anvÀnder utvecklingssamtalet till att fokusera sitt eget ledarskap. Ledarna poÀngterade vikten av att hÄlla en ömsesidig dialog, men betonade att man genom den ville ge medarbetarna utrymme att föra fram förslag pÄ hur de ville förbÀttra sin arbetssituation till exempel.

Relationen mellan god man och ensamkommande barn och unga : En kvalitativ studie om ensamkommande afghanska pojkar och gode mÀn

Sammanfattning Uppsatsen Àr en socialpsykologisk studie med syfte att försöka tolka och förstÄ nÄgra personers berÀttelser om hur deras psykosociala arbetsmiljö formats, förÀndrats och utvecklats vid lÀrosÀtet i VÀxjö som varit deras arbetsplats under nÀrmare trettiofem Ärs tid inom vilken det skett tvÄ stora organisationsförÀndringar dels vid bildandet av VÀxjö universitet och dels fusionen med Högskolan i Kalmar och bildandet av Linnéuniversitetet. Jag var intresserad att fÄ veta nÄgot om deras upplevelser av att arbeta inom de tre organisationerna samt erfarenheter av de bÄda organisationsförÀndringarna.I studien redovisas vad som framkommit ur berÀttelser frÄn fyra personer med en mycket lÄng anstÀllningstid och som dessutom Àr mycket respekterade och har hög kompetens inom sina omrÄden vilket enligt min bedömning, kan symbolisera nÄgot av trygga ankare inom universitetet. Upplevelsen av att arbeta inom Högskolan i VÀxjö 1977-1998 beskrivs av samtliga respondenter som en positiv tid.  Av intervjusvaren framgÄr en samstÀmmighet som enligt min tolkning innebar en demokratisk anda och mycket bra ledarskap. Upplevelsen av att arbeta inom VÀxjö Universitet 1999-2009, beskrivs inte lika samstÀmmigt som föregÄende.  Det framkommer Äsikter som att det innovativa övergick till mer byrÄkratisk ordning och att man byggde pÄ det som redan var och det som tillkom var forskningen.Den psykosociala arbetsmiljön inom  Linnéuniversitetet 2010 fram till vÄren 2012 beskrivs av merparten av respondenterna som stram hierarki, rÀtt utbildning Àr viktigt, alienation, osÀkerhet, bekymmer, frÄgetecken, likgiltighet, passivitet, kulturkrock och personalflykt samt avsaknad av ledarskap.

Sportchefens ledarroll inom fotbollen : Kravanalys av kompetens, ledarstil och utbildning

Sportchefer pÄ elitnivÄ inom svensk fotboll har det yttersta ansvaret för den sportsliga verksamheten i klubbarna. Dagens klubbfotboll kan likstÀllas med ett större företag vars resultat noga bevakas av media, supporters och sponsorer. Pressen pÄ dessa sportchefer Àr höga bÄde nÀr det gÀller att leda en omfattande organisation och att ta ansvar för det sportsliga resultatet. Detta Àr utgÄngspunkter som ligger till grund för vÄr undersökning.Syftet med denna uppsats var att utifrÄn sportchefers egna perspektiv försöka förstÄ hur de uppfattar kraven pÄ deras roll samt hur de omsÀtter sitt ledarskap i praktiken och vilken/vilka ledarskapsmodeller detta kan relateras till. Vi har utifrÄn detta syfte formulerat vÄra undersökningsfrÄgor enligt följande: Vad krÀvs för att vara sportchef i en svensk fotbollsförening pÄ elitnivÄ?Vilka ledaregenskaper anser sportchefer Àr nödvÀndiga för att leda en klubb?Vi har anvÀnt oss av en semi-strukturerad kvalitativ intervjumetod riktad till Ätta sportchefer.Respondenternas svar diskuterades med stöd av tre ledarskapsteorier som sedan lÄg till grund för vÄr empiri, analys och slutsats.De sportchefer som har intervjuats har olika bakgrund och ledarstilar.

IT-anvÀndning och ledarskap: ledarens roll

AnvÀndningen av informationsteknologi (IT) pÄ arbetsplatser ökar markant. Detta innebÀr att organisationer och mÀnniskor utsÀtts för förÀndringar och omstruktureringar som kan vara svÄra att hantera. Vid IT-satsningar Àr satsningens framgÄng helt beroende av en effektiv anvÀndning av IT-verktyget, vilket bl.a. förutsÀtter att slutanvÀndarna accepterar och vill anvÀnda det.PÄ en arbetsplats finns det ett stort antal olika faktorer som kan pÄverka anvÀndaren och anvÀndningen av ett IT-verktyg. En av dessa faktorer Àr ledningen/chefen vilken har möjligheten att skapa förutsÀttningar och förhÄllanden som bidrar och ökar chanserna till en effektiv anvÀndning och ökad förstÄelse för IT.Undersökningen som gjordes pÄ FörsÀkringskassan i Skövde hade för syftet att kunna se i vilken utstrÀckning en chef för en avdelning kan pÄverka IT-anvÀndning via dennes dagliga kontakt med underordnade samt kunna identifiera vilken roll chefen spelar i samband med försÀkringskassans genomförda IT-satsning..

Gruppdynamik i klassrummet : en studie om hur lÀrare arbetar med gruppdynamiken i klassrummet.

Vi har gjort en kvalitativ studie om hur lÀrare arbetar med gruppdynamiken i klassrummet. Vi utförde fyra intervjuer vilka utmynnade i fyra huvudomrÄden: definition pÄ gruppdynamik, synen pÄ ledarskap, lÀrares strategier och kopplingen mellan inlÀrning och gruppdynamik. Informanternas bakgrund varierade frÄn att enbart ha arbetat nÄgra Är i yrket, till att ha 40 Ärs erfarenhet. VÄrt syfte med studien var att undersöka vilka strategier lÀrare anvÀnder nÀr de arbetar med en grupp elever för att Ästadkomma ett bra gruppklimat. Vi ville Àven synliggöra lÀrares tankar kring sitt ledarskap samt deras syn pÄ kopplingen mellan inlÀrning och gruppdynamik.

Projekt och ledarskap : En studie av ledarskap inom ett byggprojekt

Titel: Projekt och ledarskap ? En studie av ledarskapet inom ett byggprojektNivÄ: C- uppsats i Àmnet företagsekonomiFörfattare: Charlotte Berggren & Ivan LandosHandledare: Per-Arne WikströmDatum: 2011 Maj Syfte: Byggbranschen jobbar i dagslÀget mycket mot att öka sin marknadsanpassning. Detta pÄgrund av ökad konkurrens men Àven andra krav frÄn hyresgÀster och intressenter. Relationen mellan fastighetsföretag och byggföretag har förÀndrats, idag Àr det kunden som stÄr i centrum och det efterfrÄgas flexibelt byggande och effektivare anvÀndning av resurser. Vi har lagt mÀrke till att ledarskapet har utvecklats i olika verksamheter och har börjat röra sig mot ett mer demokratiskt sÀtt att leda.

Latmasken hindrar min motivation : en undersökning av bakomliggande orsaker till fortsatt trÀning

Syfte och frÄgestÀllningarSyftet med studien har varit att undersöka bakomliggande orsaker till varför de individer som deltog i GIH projektet har fortsatt att trÀna pÄ egen hand. En jÀmförelse har gjorts mellan grupperna, de som har fortsatt att trÀna och de som inte har fortsatt att trÀna. VÄra frÄgestÀllningar var: Vilken betydelse har motivation för fortsatt trÀning? Vad har ledarskapet för betydelse för den aktive? Vilken betydelse har sjÀlvförtroende för fortsatt trÀning?MetodDatainsamlingen har skett pÄ tvÄ olika sÀtt, dels genom en strukturerad enkÀt och dels genom halvstrukturerade intervjuer. EnkÀten genomfördes pÄ 89 deltagare frÄn projektet i folkhÀlsovetenskap, vÄren -06, GIH projektet.

Kunskap och lÀrande, det ligger ju ihop alltsÄ : En kvalitativ studie dÀr förskolechefer tolkar begreppen kunskap och lÀrande i sitt pedagogiska ledarskap

Denna studie behandlar begreppen kunskap och lÀrande, med utgÄngspunkt frÄn Skolinspektionens (2012) kvalitetsgranskning av hur förskolan arbetar med det förstÀrkta pedagogiska uppdraget. I Skolinspektionens rapport menar man att studier pekar pÄ den avgörande roll den pedagogiska ledningen har för hur verksamheten utformas och utvecklas för att bÀttre kunna arbeta med barns utveckling och lÀrande. Syftet med studien Àr att synliggöra och förstÄ fyra förskolechefers tolkning av begreppen kunskap och lÀrande samt hur de beskriver att de kommunicerar begreppen till personalen genom sitt pedagogiska ledarskap.Studien Àr kvalitativ med en hermeneutisk ansats och datainsamlingen bestÄr av intervjuer med fyra förskolechefer. Resultatet visar att förskolechefernas tolkning av begreppen kunskap och lÀrande bygger pÄ individuella erfarenheter och att det finns ett behov av att reflektera över begreppen för att frÀmja lÀrande i förskolan. Vi har uppmÀrksammat att det finns ett starkt engagemang hos förskolecheferna men att de har svÄrt att skilja begreppen Ät, dÄ deras tolkningar av begreppen gÄr i varandra.

Unga chefer ? Kommer övertid med jobbet?

PÄ senare Är har man i dags- och fackpress kunnat lÀsa om att den yngre generationen som Àntrar arbetsmarknaden Àr ovilliga att ta chefsjobb. Man har kunnat lÀsa om att de som faktiskt gör det har sÀmre hÀlsa, Àr mer stressade och saknar befogenheter i högre grad Àn Àldre chefer. Unga chefers ledarskap skiljer sig frÄn traditionellt ledarskap och unga stÀller andra krav pÄ sin arbetssituation och pÄ chefsrollen. Unga mÀnniskor födda mellan slutet av 70- och 90-talet har helt andra vÀrderingar Àn Àldre som vÀrdesatte hÄrt arbete, sparande och trygghet i livet.Generation Y, som den unga generationen har kommit att kallas, uppskattar fritid och frihet allt högre. De har kallats lata, bortskÀmda och krÀvande men ocksÄ vÀlutbildade, ambitiösa och socialt ansvarstagande.

Tyst i klassen : En studie om regler, procedurer och den gode lÀraren pÄ gymnasiet.

Arbetets utgÄngspunkter belyser empiriskt hur naturkunskapslÀrare arbetar pÄ gymnasielaborationer med regler och procedurer samt vad som utmÀrker den gode lÀraren. Arbetets undersökning skedde pÄ ett kvalitativt sÀtt med hjÀlp av observation och intervju. Fyra naturkunskapslÀrare medverkade i undersökningen varav tre kvinnor och en man. NÄgra intressanta resultat som undersökningen visade var att samtliga lÀrare i undersökningen poÀngterade variationen vid tillsÀgningar nÀr regelbrott uppstod. LÀrarna i studien menade bland annat att om lÀrarna anvÀnde samma tillsÀgelse t.ex.

Grön karaktÀr - en kommunikationsbarriÀr?

Uppsats för avlÀggande av filosofie kandidatexamen i KulturvÄrd, Ledarskap i slöjd och kulturhantverk15 hp Institutionen för kulturvÄrdGöteborgs universitet2015:28.

Vad uppfattas som en bra pedagogisk ledare?

Syftet med denna uppsats har varit att undersöka vad nÄgra elever och lÀrare anser att bra lÀrare ska ha för ledarstil och vilka likheter/olikheter som finns mellan elever och lÀrare i uppfattningarna om detta. UtifrÄn detta syfte har jag lÀst litteratur och tagit del av olika ledarstilar för att sedan kunna intervjua nÄgra elever och lÀrare om vad de tycker och fÄ fram vad som uppfattas som bra ledarstilar. För att fÄ svar pÄ uppsatsens syfte har nÄgra frÄgor anvÀnts till hjÀlp: Hur beskriver lÀrare och elever en bra/mindre bra lÀrare? Hur relaterar elevernas och lÀrarnas uppfattningar till varandra? Efter att ha lÀst litteratur och gjort intervjuer sÄ blev slutsatsen att den ledarstil som de elever och lÀrare jag intervjuat tycker att en bra lÀrare ska vara rÀttvis, engagerad, förberedd, demokratisk, konsekvent, bestÀmd, beslutsfast, tÄlmodig, positiv samt flexibel, man ska Àven ha bra Àmneskunskaper. Nyckelord Ledarstil, lÀrarprofession, ledarskap.

Ledande Kvinnor

Problem:Inom genusforskningen finn's det olika könsperspektiv samt olika metoder för att lyfta fram könet. Det finn's ocksÄ olika lÀger nÀr det gÀller könet's pÄverkan pÄ vÄrt sÀtt att leda. Om det influerar, eller bestÀmmer vÄrt agerande som ledare, eller om det inte har nÄgon som helst betydande pÄverkan. I den traditionella forskningen ge's ofta en bild av manliga ledare. Vi anser att denna mansdominerade bild bör komplettera's med en framstÀllning och bild av kvinnliga ledare.

<- FöregÄende sida 61 NÀsta sida ->