Sök:

Sökresultat:

38663 Uppsatser om Ledarskap inom äldreomsorg - Sida 46 av 2578

Effekter pÄ proaktivitet i team genom ledarskap och gruppens tilltro till sin kollektiva förmÄga

Genom att fÄ personal och grupper att agera proaktivt i sÄ kallade slimmade organisationer (Lean Production) kan risk för likriktning och stagnation motverkas trots hÄrd effektivisering. LÄg grad av samhörighet i grupper har i studier konstaterats försvaga proaktivitet, medan ledarskapsstilar sÄsom delaktigt och transformativt ledarskap tycks stÀrka samhörigheten och proaktiviteten. Innevarande studie Àmnade pröva sambanden pÄ lÀgre hierarkisk nivÄ mellan proaktivitet och ledarskapsstilar, proaktivitet och gruppens kollektiva tilltro till förmÄga, genom Banduras begrepp ?Collective efficacy?, och den samlade effekten pÄ proaktivitet genom ledarskapsstil och gruppens tilltro pÄ sin kollektiva förmÄga. 411 deltagare i ett större företag inom fordonsbranschen skattade sin ledares stil och sin grupp varefter utvalda index reliabilitetstestades och aggregerades till gruppnivÄ.

Utformning av enkÀt : för studier av kvinnliga och manliga ledarskapsstilar

Ledarskap Àr nÄgonting vÀldigt viktigt som behövs i alla organisationer. Tidigare forskning pÄ omrÄdet ger inga entydiga svar pÄ om det finns skillnader mellan manligt och kvinnligt ledarskap. I den kontexten uppkommer diskussionen huruvida de manliga ledaregenskaperna enbart kan tillskrivas mÀn och dÄ följaktligen om de kvinnliga ledaregenskaperna endast förekommer hos kvinnor. Syftet med denna uppsats Àr att utarbeta en enkÀt som kan ligga till grund för studier av kvinnliga och manliga ledarskapsstilar inom Försvarsmakten. EnkÀten syftar Àven till att undersöka om det förekommer skillnader i ledarskapet mellan de hierarkiska nivÄerna i organisationen.

Konsten att klara sig pÄ toppen

Att verka som chef i en kulturorganisation Àr en komplex uppgift. Organisationen har oftabegrÀnsade resurser och institutionella normer, vilket kan verka hÀmmande för chefers ochmedarbetares kreativitet. Syftet med uppsatsen Àr ta reda pÄ vilka förutsÀttningar som behövsför att lyckas i sitt ledarskap i en kulturorganisation. Detta genom att undersöka hur chefer pÄGöteborgs stads Kulturförvaltning upplever sina förutsÀttningar att klara sitt arbete.Det teoretiska ramverk som anvÀnds för att fÄ en fördjupad förstÄelse kring uppsatsens syftehar framförallt handlat om ledarskapets förutsÀttningar, samt kulturorganisationers krav ochmotsÀttningar i ett ledarperspektiv. Materialet till studien har samlats in genom intervjuer medchefer samt personer pÄ personalavdelningen inom Göteborgs stad Kulturförvaltning.

PL : Publikt ledarskap

Bakgrund: Företagsledare i dagens nÀringsliv blir alltmer synliga i sÄvÀl mediala sammanhang som i samhÀllsdebatten. Samtidigt som företagsledare agerar som PR-figurer för företaget, tycks PR-mÀn mer och mer blir rÄdgivande aktörer Ät företagsledarna. DÀrmed tycks ett nytt fenomen göra sig gÀllande i svenskt nÀringsliv, nÀmligen att PR-verksamhet integreras som en del i företagsledarens arbete. Syfte: Syftet med denna uppsats Àr att bidra till en ökad förstÄelse för PR som en integrerad del i det ledarskap som flera företagsledare bedriver. Detta sker genom att vi utifrÄn teorier kring företagsekonomi, religions- och statsvetenskap, samt utifrÄn empiriska iakttagelser utvecklar ett sprÄk inom omrÄdet.

Ledarskap ? dÄ, nu och framtid - En kvalitativ studie om dÄtidens och nutidens ledarskap inom Volvo Personvagnar

SamhÀllet utvecklas i en rask takt och det kan ses Àven i organisationerna. Ledarskapet har förÀndrats idag jÀmfört med hur det var förr i tiden. En gÄng i tiden hade vi i Sverige auktoritÀra ledare som pekade med hela handen och idag har ledarna blivit allt mer demokratiska och tÀnker pÄ sina anstÀllda. Trots att ledarskapet idag har blivit mer demokratiskt inriktat rÄder inte den stilen överallt. Inom Volvo Personvagnar fann vi en motsatt utveckling, dÀr de auktoritÀra dragen börjat synas mer de senaste Ären.

Delat ledarskap : en kvalitativ studie om dynamiken mellan ett trÀnarpar

Syfte och frÄgestÀllningar: Mitt syfte med c- uppsatsen Àr att beskriva vad som Àr karaktÀristiskt med det delade ledarskapet inom lagidrotten. De frÄgor jag stÀller mig om det delade ledarskapet Àr hur rollfördelningen ser ut samt vilka inre och yttre förutsÀttningar som krÀvs för att lyckas med att leda ett lag med ett delat ledarskap. Avslutningsvis undersöker studien vad en spelare upplever som Àr karaktÀristiskt med ett vÀl fungerande trÀnarpar?Metod: Studien Àr en kvalitativ studie med en induktiv ansats. Till denna fallstudie av ett trÀnarpar breddas studien genom att intervjua andra elittrÀnare, en form av ?Multiple ?Case Design.? De metoder som anvÀnds Àr djupintervju samt deltagande observation.

Att motivera pÄ distans med ett transformellt ledarskap

I den allt mer globaliserade vÀrlden, fÄr fler företag en mer decentraliserad organisation. Denna decentralisering pÄverkar ledarens sÀtt att arbeta, eftersom medarbetarna blir geografiskt spridda runt om i vÀrlden. Möjligheterna till att trÀffas fysiskt blir begrÀnsade, och mer av ledarskapet mÄste ske pÄ distans. De fysiska mötena Àr viktig faktor för att skapa en motiverad arbetsstyrka och dÄ mÄste ledaren hitta alternativa sÀtt att motivera. Syftet med studien var att skapa förstÄelse för hur en ledare pÄ distans kan skapa motivation.

Den Innovativa Organisationen : Entreprenöriellt ledarskap i förvaltande företag

This study sheds light on the firm-lifecycle and the impact of leadership and how itdevelops negatively when the entrepreneurial firm becomes administrative andmanagerial. The ambivalent fact is that the firm, when growing in size, need to becomemore managerial, though without undermining the previously entrepreneurial mind-setthat pervade the organization. The term corporate entrepreneurship has emerged andcomprises that the firm can continue to be entrepreneurial in the managerial stage. Thatis to resume the firm?s work to keep innovative.

Rektors syn pÄ det pedagogiska ledarskapet i ljuset av
kvalitetsredovisningarna

Syftet med studien var att undersöka huruvida det fanns en relation mellan kvalitetsredovisningarnas resultat och rektors pedagogiska ledarskap. Jag anvÀnde mig av kvalitativa intervjuer som metod och analyserade intervjuerna i tre steg genom att anvÀnda en modell "LÀrstegen" som raster för att söka finna vilken nivÄ rektor lÄg i sin reflektion över kvalitetsredovisningar och det pedagogiska ledarskapet. DÀrefter sökte jag i min analys relationer mellan kvalitetsredovisningarna och det pedagogiska ledarskapet genom att anvÀnda en ledarskapsmodell över pedagogiskt ledarskap, för att sedan, som sista steg, tolka resultatet utifrÄn de utsagor rektor lÀmnat och söka efter utsagor som pÄvisar att rektors reflektion över det egna ledarskapet har lett till nÄgon form av handling i, eller efter, kvalitetsredovisningarna. Mitt resultat visar att det finns en relation mellan kvalitetsredovisningarna och det pedagogiska ledarskapet hos de rektorer som ligger pÄ den femte och högsta av de nivÄer som finns i " LÀrstegen", samt att relationen saknas pÄ de tvÄ lÀgre förekommande nivÄerna..

Enhetschef - en position mellan kvinnliga underordnade och manliga överordnade: En kvalitativ studie om kvinnliga mellanchefer och deras syn pÄ sitt eget ledarskap inom den offentliga sektorn

Denna kandidatuppsats bestĂ„r till stor del av en kvalitativ metod genom intervjuer, fyra med mellanchefer inom hemtjĂ€nsten och fyra med mellanchefer inom Ă€ldreboenden. Ålder pĂ„ informanterna har varit allt frĂ„n 30-60 Ă„r, alla Ă€r dessutom kvinnor. Det brukar sĂ€gas att en mellanchef Ă€r i klĂ€m frĂ„n alla hĂ„ll, dĂ€r av namnet mellanchef men samtidigt har Ă€ven mellanchefer möjligheter att se verksamheten frĂ„n bĂ„de botten upp till toppen vilket gör att de fĂ„r ganska bra koll pĂ„ verksamheten.Syftet med studien var att undersöka hur kvinnliga mellanchefer inom hemtjĂ€nst och Ă€ldreboenden ser pĂ„ sitt eget ledarskap. Dessa Ă€r frĂ„gestĂ€llningar:1. Hur Ă€r det att vara en sĂ„ kallad mellanchef inom Ă€ldreomsorgen?2.

Om ledarskap i Reggio Emilia inspirerade nÀtverk : en fallstudie

Syftet med uppsatsen Om ledarskap i Reggio Emilia inspirerade nÀtverk ? en fallstudie var att ta reda pÄ vilket ledarskap som leder till ett nÀtverk som frÀmjar det Reggio Emilia inspirerade arbetet i förskolorna. Min frÄgestÀllning för arbetet var ?Vilken inverkan har ledarskapet vid nÀtverkstrÀffarna haft pÄ de enskilda pedagogernas förmÄga att reflektera tillsammans, genomföra dokumentationer och utforskande projekt?? För att fÄ svar pÄ frÄgestÀllningen sÄ har jag studerat litteratur och deltagit vid 18 av 20 nÀtverkstrÀffar i en kommundel under perioden augusti till december 2006 i fem olika nÀtverk och gjort observationer samt delat ut en enkÀt till alla deltagare med öppna och slutna frÄgor.Jag kom fram till att ledarskapet och innehÄllet i de olika nÀtverken varierade och att det pÄverkades av ledarskapet. Pedagogerna reflekterade tillsammans pÄ olika sÀtt.

Kvinnliga ledare i mansdominerade organisationer - Deras ledaregenskaper och mo?jligheterna till att utnyttja dessa

I livet sker det en socialisation gÀllande hur mÀn respektive kvinnor ska vara och vilka egenskaper respektive kön bör ha. En organisations kultur samt struktur ser vi som nÄgot som pÄverkar mÀnniskans fortsatta utveckling. Undersökningenhar dÀrmed utgÄttfrÄn socialisationens och organisationens pÄverkan pÄ kvinnliga ledare. Teori menar att de typiska manliga egenskaperna Àr normen för ledarskap, vilket skapar svÄrigheter för kvinnor att nÄ chefspositioner. UtifrÄn detta har vi genomfört en undersökningpÄfem kvinnliga ledare i mansdominerade organisationer, dÀr vi har sett till deras ledaregenskaper samt deras möjligheter till att utnyttja dessa.

Delat ledarskap i praktiken ? en studie inom skolverksamheten.

I takt med att samhÀllet förÀndras sÄ förÀndras ocksÄ synen pÄ ledarskap och dessutformning. Denna studie koncentreras pÄ det delade ledarskapet och hur det fungerar ipraktiken. Den gÄr alltsÄ bortom det traditionella ledarskapet och söker sig vidare mot detmindre uppmÀrksammade delade ledarskapet. Det Àr av intresse att se hur man ser pÄmÄl, bÄde internt och externt, för att se om man har en enad bild om hur man uppnÄrmÄluppfyllelse.Tidsbristen Àr ett problem inom skolverksamheten och det har uppmÀrksammats inomdiverse studier tidigare, dock kvarstÄr problemet. Rektorerna belastas för mycket medexempelvis administrativa arbetsuppgifter och detta görs blanda annat pÄ bekostnad avdet pedagogiska och skolans utveckling.

GOD TOLKSED - om professionsidentitet och ledarskap i ett ensamt yrke

ArbetstillfredsstÀllelse kan definieras som ?en positiv (eller negativ) evaluerande vÀrdering av arbetet eller arbetssituationen? (Kaufmann, G.,  & Kaufmann, A.  2005 s. 269). Denna studie fokuserar pÄ delaktighet,  arbetsinriktning, fysiska betingelser, lön, ledarskap och sociala betingelser som delar i arbetstillfredsstÀllelse. Syftet med studien var att undersöka hur extraarbetande högskolestudenter pÄ lager uppfattade sin arbetstillfredsstÀllelse, dÀrför intervjuades nio studenter varav tre kvinnor i Äldern 21-33.

En studie av chefers uppfattning av konflikter och konflikthantering pÄ arbetsplatsen. : What goes around comes around

Syftet med uppsatsen var att genom kvalitativa intervjuer undersöka chefers syn pÄ konflikter och konflikthantering pÄ arbetsplatsen, utifrÄn tre frÄgestÀllningar: 1) vad anser chefer att en konflikt betyder och innefattar, 2) vilken syn har chefer pÄ ledarskap vid konflikter och 3) hur upplever chefer kommunikationens betydelse för konflikter. Halvstrukturerade intervjuer utformades och frÄgorna konstruerades utifrÄn frÄgestÀllningarnas inriktningar och Ätta mellanchefer med personalansvar intervjuades. De transkriberade intervjuerna analyserades med Burnards (1991) metod för innehÄllsanalys som gÄr ut pÄ att finna de meningsbÀrande enheterna ur det latenta innehÄllet, vilket uppnÄs genom forskarens tolkning. Resultatet sammanstÀlldes i kategorier och visade vikten av ett situationsanpassat ledarskap vid konflikter som innebÀr att chefen ser individerna och kan anpassa ledarskapet dÀrefter. Upplevelsen av en konflikt Àr subjektiv och har, precis som hanteringen och reaktionen stor grund i individens personlighet.

<- FöregÄende sida 46 NÀsta sida ->