Sök:

Sökresultat:

38663 Uppsatser om Ledarskap inom äldreomsorg - Sida 41 av 2578

FöretagsförvÀrvets pÄverkan pÄ ledarskapet : En studie av MöllerGruppens förvÀrv av G. Persson

Denna uppsats behandlar ledarskapet och den pÄverkan ett företagsförvÀrv har pÄ denna. Syftet har varit att undersöka hur ett ledarskap pÄverkas i en viss riktning av ett företagsförvÀrv. En fallstudie av ett förvÀrvat företag har genomförts, dÀr framförallt VD-positioner har varit delaktiga i det empiriska materialet, genom intervjuer. Teorin som anvÀnts Àr i första hand ledarskapsteorier, men Àven företagsförvÀrv behandlas. NÄgra av de viktigaste slutsatser som kunnat dras Àr att det skett en förÀndring i ledarskapet, bÄde det situationsanpassade ledarskapet och ledarskapsstil och att dessa har gÄtt i den riktning mot vad teorin föresprÄkar..

HÀlsopedagogers ledarskap : En studie om individers syn pÄ hÀlsopedagogers ledarskap och deras möjliga pÄverkan pÄ följares livsstilsförÀndringar

I dagens samhÀlle söker sig mÄnga mÀnniskor till olika hÀlsoprofessioner för att fÄ hjÀlp med att göra livsstilsförÀndringar. Dessa mÀnniskor betalar ofta mycket pengar för denna expertis samtidigt som de bygger upp stora förvÀntningar och lÀgger ned mycket energi pÄ livsstilsförÀndringen. För att undvika missnöje hos individen och bortkastade pengar krÀvs det att den hÀlsopedagog individen möter vet vad som förvÀntas av den för att pÄ bÀsta sÀtt tillfredsstÀlla individens behov. Syftet men den hÀr studien Àr just att undersöka vad individer förvÀntar sig av hÀlsopedagogers ledarskap och bemötande. Huruvida hÀlsopedagoger kan pÄverka individers livsstilsförÀndringar har ocksÄ undersökts.

FrÄn organisation till relation : en kvalitativ studie av tvÄ generationers syn pÄ ledarskap

Bakgrund: Den svenska arbetsmarknaden stÄr inför en stor förÀndring. De snart pensionsfÀrdiga medlemmarna av Rekordgenerationen (födda 1945-54) Àr pÄ vÀg att lÀmna arbetslivet, samtidigt som den unga MeWe-generationen (födda 1980-89) precis har tagit, eller skall ta, klivet in i företag och organisationer. Forskare menar att ett generationsskifte kommer att medföra Àndrade attityder, instÀllningar och vÀrderingar i samhÀllet och dess institutioner, dÄ varje generations förhÄllningssÀtt till livet Àr unikt. FrÄgan Àr hur dessa grundlÀggande attitydskillnader avspeglas i de olika generationernas sÀtt att se pÄ ledarskap, och chefens roll, i en organisation.Syfte: Syftet med vÄr uppsats Àr att undersöka och jÀmföra hur attityderna kring ledarskap ser ut bland nÄgra medlemmar ur MeWe-generationen respektive Rekordgenerationen. Anledning till att vi valt detta syfte Àr att vi vill se hur krav, förvÀntningar och önskningar pÄ chefer kan komma att förÀndras, i och med genrationsskiftet av arbetskraft i organisationer.Genomförande: I avsikt att ta reda pÄ studiens syfte, har vi genomfört 14 samtalsintervjuer med sju respondenter ur respektive generation.

Salutogena perspektiv för ett friskare arbetsliv. : En enkÀtstudie med fokus pÄ de anstÀllda inom Àldreomsorgen.

Det finns flera studier idag som beskriver hur ohÀlsan inom vÄrden har ökat. Fokus har lÀnge legat pÄ att lyfta fram de faktorer som bidrar till ohÀlsa i arbetslivet. IstÀllet för att enbart tÀnka preventivt Àr det Àven av betydelse att fokusera pÄ friskfaktorerna och det som gör att mÀnniskor bibehÄller en god hÀlsa och vill stanna kvar pÄ sin arbetsplats. Arbete och hÀlsa hÀnger ihop dÄ mÀnniskor tillbringar stor del av sina liv pÄ sin arbetsplats. För att utvecklas pÄ bÄde det organisatoriska och individuella planet krÀvs det att arbetsplatsen bidrar till stödjande miljöer, delaktighet, socialt stöd, gott ledarskap och kunskapsutveckling.

Samband mellan patienttillfredsstÀllelse och första linjen chefens ledarskapsstil - En litteraturstudie

Abstract: Inom hÀlso- och sjukvÄrden Àr mÄlet att uppnÄ patienttillfredsstÀllelse. Patientens mÄtt pÄ kvalitet kan mÀtas genom undersökningar, bland annat genom KUPP. Studier visar att det finns ett samband mellan arbetstillfredsstÀllelse hos sjuksköterskor och patienttillfredsstÀllelse. Det finns ocksÄ studier som pÄvisar samband mellan arbetstillfredsstÀllelse och ledarskap. Syftet med denna studie var att undersöka vad litteraturen sÀger om sambandet mellan patienttillfredsstÀllelse och ledarskapsstil.

Är eleverna trygga kommer lĂ€randet pĂ„ vĂ€gen : En studie om ledarskap och lĂ€rande

SammanfattningSyfte och frÄgestÀllningarSyftet med studien har varit att undersöka idrottslÀrares syn pÄ ledarskap, samt ta reda pÄ vilket lÀrande de strÀvar efter. Vi anvÀnde oss av följande frÄgestÀllningar;Vilka ledarstilar strÀvar lÀrarna i idrott och hÀlsa efter att anvÀnda?Vilka förmÄgor anser lÀrarna i idrott och hÀlsa att det Àr viktigt att ha som ledare i skolan?Vilket lÀrande vill lÀrarna i idrott och hÀlsa uppnÄ; pÄ kort och lÄng sikt?MetodFör att svara pÄ dessa frÄgestÀllningar anvÀndes en kvalitativ ansats i form av intervjuer och fem lÀrare pÄ grundskolor kontaktades. VÄr strÀvan var att fÄ en subjektiv bild av lÀrarnas upplevelser kring ledarskap och lÀrande.ResultatI resultatet framkom att intervjupersonerna anammar en demokratisk ledarstil med inslag av situationsanpassat ledarskap, beroende pÄ grupp och situation. Viktiga förmÄgor att besitta som idrottslÀrare Àr tydlighet, ödmjukhet, engagemang, att se alla samt ha en stödjande roll.

Attityder till kvinnligt och manligt ledarskap

The purpose of the study was to examine if preferred stereotypical leadership and gender could predict women?s employability to leading positions. The survey, which was selfconstructed containing a scenario module was conducted on co-workers (N=97) in the Vaxjo area. The result showed that the female candidate in the scenario was preferred as leader prior to the male candidate. However, there were no gender differences between the male and female participants? preferred stereotypical leadership.

LÀrares egen syn pÄ pedagogiskt ledarskap

Studien syftar till att, genom kvalitativa intervjuer, ta reda pÄ hur lÀrare ser pÄ sin egen roll som ledare, om och hur de skulle vilja förÀndra sitt ledarskap i det pedagogiska rummet. Studien visar att lÀrarna anser att ledarskapet inte bara bestÄr av Àmneskompetens utan Àven av en mjukare kompetens som kan liknas vid karisma. Flera av lÀrarna menar att de har Àmneskompetens men att de saknar karisma och detta verkar bero pÄ att de frÀmst ser sig sjÀlva som pedagoger och inte som ledare. I princip alla lÀrare i studien Àr intresserade av att utveckla sin egen kompetens och hitta nya vÀgar i sin undervisning och flera menar att detta kommer av sig sjÀlv med lÀngre erfarenhet. De Àr inte sÄ beredda pÄ att inkludera eleverna i utvecklingen och utformningen av sin undervisning.

Det positiva ledarskapet : Marte meo i arbetslivet: En testkonstruktion

Moderna ledarskapsteorier lyfter fram ledarens utvecklingsbefrÀmjande funktion och ser flera likheter mellan ledarskap och förÀldraskap. Syftet med studien Àr att konstruera ett ledarskapstest som bygger pÄ Marte Meo-metodens dimensioner för hur man skapar en utvecklingsstödjande dialog. De Ätta dimensionerna omtolkades frÄn ett förÀldra/barnsammanhang till ett ledare/medarbetarsammanhang. DÀrefter skapades fem testuppgifter utifrÄn operationella definitioner av varje dimension. NÀr etthundra testpersoner hade besvarat testet undersöktes varje dimensions reliabilitet med hjÀlp av Cronbachs alpha.

Tre nyanser av team - en studie om teamarbete inom vuxenpsykiatrin

Det övergripande syftet med studien Àr att ge ökad kunskap inom fenomenet teamarbete samt att öka förstÄelsen för lÀkare, kurator och psykologs upplevelse av teamarbete, i olika form, och pÄverkan pÄ patientvÄrden inom vuxenpsykiatrin. För att besvara detta har nio kvalitativa intervjuer genomförts med representanter frÄn tre olika team inom vuxenpsykiatrin. Intervjuerna har sökt svar pÄ professionernas upplevelser kring ansvarsomrÄden, ledarskap och hur patienters behov uppmÀrksammas som följd av arbetsformen. Resultaten visar att professionerna upplever ansvarsomrÄden som tydliga, Àven om vissa respondenter inte fÄr utnyttja sin fulla kompetens. Ledarskapet beskrivs som tydligt trots att endast ett av teamen har en formellt utsedd ledare, det formaliserade teamet, som har uttalat ansvar för ledarskapsuppgifter.

FrÄn Size Zero till Size Hero? : En semiotisk analys av kvinnor och kvinnlighet i Veckorevyn

Syftet med föreliggande studie var att undersöka sambandet mellan emotionell intelligens (EI )och ledarskapsstilar i Sverige. Tidigare studier har funnit ett samband mellan emotionell intelligens och transformativt ledarskap. Studien syftade Àven till att undersöka ifall tidigare forsknings resultat mellan emotionell intelligens och ledarskapsstilar skiljer sig i förhÄllande till ett svenskt urval. Ledarna (N=61) besvarade pÄ frÄgor angÄende emotionell intelligens (SEIS) samt pÄ frÄgor angÄende ledarskapsstil (MLQ5X). Resultatet visade ett signifikant positivt samband mellan emotionell intelligens och alla fyra komponenter i transformativt ledarskap.

Ledarskap och mÄngfald : en fallstudie om hur butikschefers ledarskap pÄverkas och anpassas vid kulturella skillnader.

I mÄnga organisationer och företag finns det en ökad personalstyrka med en annan etnisk bakgrund Àn den svenska. Med anledning av detta har vi valt att titta nÀrmare pÄ etnisk och kulturell mÄngfald.Denna uppsats Àr en empirisk undersökning som baserar sig pÄ litteraturstudier samt pÄ intervjuer av tre butikschefer och nÄgra av dess medarbetare. VÄrt syfte med studien Àr att ta reda pÄ hur butikscheferna pÄverkas av kulturella skillnader och hur de anpassar sitt ledarskap till olikheterna. I den befintliga referensramen behandlas teorier om ledarskap och organisationskultur bland annat för att enkelt kunna sÀtta lÀsaren in i Àmnet.UtifrÄn de svar vi har erhÄllit frÄn de intervjuade butikscheferna och medarbetarna har vi kommit fram till olika stÀllningstaganden. De flesta var positivt instÀllda till den etniska mÄngfalden.

Friluftspedagogik : GÄ in för att lÀra ut eller gÄ ut för att lÀra in

Friluftspedagogik Àr en form av upplevelsebaserat lÀrande som man kan tillÀmpa under olika typer av friluftsliv. Genom reflektion och bearbetning av friluftsupplevelserna kan man lÀra sig ·om allt frÄn ledarskap och friluftsÀkerhet till att bli en helare mÀnniska. Friluftspedagogikens utgÄngspunkter och fördelar Àr personlig vÀxt, samarbetsinlÀrning, lÀra kÀnna sig sjÀlv, skapa sammanhang och helhet, alternativa livsvÀrden, miljömedvetenhet, natursyn, kunskaper i "vanliga" Àmnen och kunskaper i friluftsliv. Rollen som friluftsledare diskuteras och jÀmförs med friluftslÀrarrollen och folkhögskollÀrarrollen. Det ges ocksÄ i slutet av arbetet nÄgra praktiska tillÀmpningar av friluftspedagogik..

"Kvannligt ledarskap" : en studie om kvinnligt och manligt ledarskap som socialt konstruerade företeelser.

Bakgrund:Idag finns det fler VD:ar i Sverige som heter Johan, Àn vad det finns VD:ar som Àr kvinnor. Ett hinder för kvinnor att bli chefer kan vara den traditionella kvinnliga könsrol-len, dÄ den ibland anses ha andra kvalitéer Àn det som efterstrÀvas av chefer. Vad hÀnder dÄ ledarskapsstilar delas in i kvinnlig och manlig? FörstÀrker uppdelningen könsrollerna?Syfte:Syftet med denna uppsats Àr att bidra till förstÄelsen av det vi idag kallar för kvinnlig respektive manlig ledarskapsstil och se vad denna uppdelning leder till för konsekvenser för ledare och ledarskapet.Metod:För att svara pÄ syftet med denna studie har vi genomfört en tvÀrsnittsstudie dÀr vi har studierat attityder hos respondenter frÄn tre skilda företag. I denna studie har vi anvÀnt oss av ett deduktivt arbetssÀtt och ett kvalitativt tillvÀgagÄngssÀtt genom genomförandet av nio kvalitativa djupintervjuer.Slutsats:Vi har i denna studie sett hur kvinnligt och manligt ledarskap beskrivs teoretiskt och utifrÄn studiens respondenter och denna bild har visat sig vara en stereotypisk bild som starkt Àr kopplad till könsstereotyper.

Det Àr mer administrativt Àn pedagogiskt! : En utvÀrdering av rektorers och huvudmÀns syn pÄ ett ledarskap i förÀndring.

Studiens syfte var dels att fÄ en ökad kunskap om det pedagogiska ledarskapet, dels att tolka och förstÄ hur rektorers pedagogiska ledarskap har pÄverkats utifrÄn de förÀndringar som skett i samband med den nya skollagen. Vidare var syftet Àven att undersöka vilka förutsÀttningar skolhuvudmannen ger för att rektorerna ska kunna fungera som pedagogisk ledare enligt lÀroplanen. För att kunna besvara syftet har en kvalitativ intervjustudie utförts med tre rektorer och tre huvudmÀn i UmeÄ kommun. Studiens resultat visar pÄ att bÄde rektorer och huvudmÀn uppger att rektorers ansvar och befogenheter har blivit större sen införseln av den nya skollagen. Vidare uppger dock rektorerna att förÀndringen bidragit till mer administrativt arbete och detta har lett till att deras fokus pÄ att vara en pedagogisk ledare minskat.

<- FöregÄende sida 41 NÀsta sida ->