Sökresultat:
12701 Uppsatser om Lean material flow - Sida 17 av 847
Möjligheterna för Lean Production på Sandvik Coromant
Examensarbetet har utförts på Sandvik Coromant i Gimo, GH. Produktionsenheten tillverkar hårdmetallskär för borrning, svarvning och fräsning. Arbetet syftar till att undersöka metoder för att minska material i arbete samt förkorta ledtiderna på enheten. För att uppnå en resurssnålare produktion undersöks möjligheterna för Lean Production och andra arbetssätt som anses ge förbättringar av flödet. Som grund till arbetet ligger intervjuer av personal på enheten i Gimo, litteraturstudier samt ett besök på ett företag inom Sandvik koncernen som lyckats med att minska material i arbete samt förkortat sina ledtider.
Störs laxens lekvandring i en kraftverkspåverkad älvsträcka? :
The upstream spawning migration of Atlantic salmon (Salmo salar) at the confluence
area between the power-station outlet and the bypass-channel in river Umeälven (flow 430
m3s-1) was compared in 2004 and 2005, two years with different experimental flow-regimes.
In 2004 the water flow in the bypass-channel was altered during the day with increased
flows during the nights while the water flow in 2005 mainly was altered between the
weekdays and weekends. Salmon showed altered migratory behaviour in this confluence
area, assessed with telemetry (n=116) and echo-sounding, with up- or downstream responses
depending on flow-changes in both the bypass and the power station outlet. Increased
turbine flow through the power-station generally attracted salmon into the tunnel outlet area
while increased spill-flows facilitated salmon to enter the bypass. Echo-sounding in the
confluence area showed an increased swimming activity up- and downstream due to time in
the day and flow-rates through the tunnel outlet. No changes in activity could be detected
due to increasing or decreasing flow through the hydro-power facility.
Leans applicerbarhet på företag där produktionen karaktäriseras av hög variation och låg volym : En fallstudie på Valmet AB
Organisationer ställs kontinuerligt inför allt större utmaningar som globalisering, ökad konkurrens och ökade kundförväntningar. En av de mest framgångsrika metoderna för att hantera dess utmaningar är att implementera lean i verksamheten. Trots att lean har fått stor spridning inom tillverkningsindustrier har spridningen till företag där produktionen karaktäriseras av hög variation och låg volym (HVLV-företag) varit begränsad. En del forskare hävdar att lean är möjligt att applicera på dessa typer av industrier medan andra forskare menar att lean har en begränsad tillämplighet inom HVLV-företag. Med denna bakgrund har syftet med examensarbetet varit att med hjälp av två fallstudier på gjuteriet på Valmet AB belysa möjligheten att applicera lean på HVLV-företag.
Perspektiv på Lean inom svensk sjukvård
SammanfattningLean har fått stor uppmärksamhet i många olika yrkesområden och i de sociala medierna under de senaste åren. Det mest diskuterade i dagsläget är implementeringen av Lean i den offentliga sektorn och då framförallt inom sjukvården. Detta har väckt heta debatter där människor från olika yrkesområden och åldrar har starkt skilda åsikter gällande implementeringen. Vissa är mycket positiva till att införa Lean i sjukvården medan andra ser mycket negativa effekter av implementeringen. Att det finns så mycket skilda åsikter angående detta och att så många människor har olika perspektiv på hur Lean fungerar gör att ämnet är väldigt intressant att analysera.
Ursäkta, är det min tur nu? - En undersökning av orsakerna till långa väntetider på en akutmottagning ur ett effektivitetsperspektiv
En upprörd patient sitter i väntrummet på en akutmottagning. Patienten har väntat på vård i flera timmar och äntligen kommer en sjuksköterska in. Patienten reser sig upp och bereder sig på att följa med. Tyvärr utropar sjuksköterskan någon annans namn och den väntande patienten frågar undrande: ?Ursäkta, när är det min tur?? Problem:Vi anser att det finns problem i arbetsprocessen på akutmottagningen som orsakar att patienten får vänta onödigt länge.
Lean till er tjänst! : En studie om ett tjänsteföretags effektiviseringsprogram
Effektiviseringsarbete är inget nytt fenomen utan har länge varit viktigt för företag. Ett av de mest kända effektiviseringssystemen utvecklades på Toyota och utifrån det systemet utformades senare begreppet Lean som i korthet handlar om ständiga förbättringar och eliminering av slöseri. Lean är uppbyggt utifrån varuproduktion men har under senare tid även kommit att användas inom tjänstesektorn. Det kan dock diskuteras i hur stor utsträckning Lean går att använda inom tjänsteföretag. Både positiv och negativ kritik vad gäller Lean i tjänsteföretag skapar ett intresse att vidare undersöka hur Lean i tjänstesektorn fungerar i praktiken.Det övergripande syftet med studien är att skapa en ökad förståelse för hur konceptet Lean kan användas inom tjänstesektorn.
En fallstudie om lagereffektivisering - Coop Extra Norremark
Bakgrund och problem: Denna studie handlar om varuhantering och lagerstyrning av kolonialvaror på Coop Extra Norremark i Växjö. Studien var ett uppdrag från Coop Extras butikschef, som ansåg att matbutiken var i behov av att effektivisera butikens varuhantering och lagerstyrning av kolonialvaror. Situationen på Coop Extra innebar ett överfyllt och ostrukturerat varulager, vilket gjorde att det gick åt mer tid än nödvändigt att hantera varor samt att mer kapital bands i butikens lager än vad som var behovet.Lean har förekommit inom tillverkningsindustrin sedan 1980-talet. I början av 2000-talet spred sig Lean till tjänsteföretag och offentlig verksamhet. Lean innebar då produktutveckling och effektivisering av organisationens olika processer, för att generera en högre kundnytta.
Kartläggning och effektivisering av ljuddämparflöde
In 2013 a new emission standard for heavy trucks was introduced and hence a number of new parts was brought in to Scania CV AB. This created a need for modifications in the silencers flow. The flow is highly complex involving several suppliers, call off methods and different models of silencers. The aim for this project was to improve the existing silencers flow. The flow, from supplier to assembling, has therefore been mapped.
Kassaflödesanalyser - En undersökning av kassaflödesanalysens användning i förhållande till det tidsperspektiv som styr företagens agerande.
Purpose: The purpose of this thesis is to investigate potential associations
between usage of the cash flow statement report and time perspective in which
companies? acts and set goals.
Method: Our approach is quantitative, using empirical data summarized in a
statistical procedure. The result is thereafter analysed through the developed
analysis model from which conclusion is drawn.
Results: We have in the investigation stated that the usage of the cash flow
statement report varies depending on the time perspective in which companies?
acts.
Hylshantering samt flödesanalys
Trioplanex International AB is a part of the group Trioplast Industrier AB, which produces packaging materials for the film and hygiene industry. The group is active throughout Europe, where most of the production is located in Sweden, with head office in Smålandsstenar. Operations in Landskrona consist of Trioplanex International AB and Trioplast Landskrona.Semi-finished articles consisting of paper cores, so called bobbins, give rise to a high amount of core waste in any form of core cutting. The objective of the report is to map out all core waste and illustrate the material flow with regard to present layout and equipment.In the beginning of the project an analysis of the current process was carried out with focus on the cutting equipment. A case study in the form of an improvement work took place in order to reduce the causes which had the biggest impact on existing machinery.Improvement proposals were discussed by the author together with supervisor, assigner and other parties involved.
Från Lean production till Lean service : En undersökning om tillämpbarheten av Leans principer från tillverkningssektorn till tjänstesektorn
Syfte: Syftet med denna studie är att beskriva och skapa förståelse för hur tjänsteföretag tillämpar några av Leans principer som egentligen har sitt ursprung i tillverkningssektorn, främst med avseende på principerna eliminering av slöseri samt ständiga förbättringar.Metod: Studien antar ett hermeneutiskt perspektiv, där en kvalitativ ansats och abduktion är grundläggande för studien. För att skapa djupare förståelse används flerfallstudie där två tjänsteorganisationer studeras med hjälp av semistrukturerade intervjuer. Slutligen genomförs en analys utifrån teoretiskt framarbetade teman och kategorier.Teori: Inledningsvis redogörs för vad Lean production innebär, för att därefter mer detaljerat gå in på Lean productions huvudsakliga principer som är eliminering av slöseri och ständiga förbättringar. Därtill även kundvärde och de åtta slöserierna som hör till principen eliminering av slöseri.Resultat & Slutsats: Studiens resultat tyder på att de grundläggande principerna från Lean production är tillämpbara inom tjänstesektorn, men att de måste anpassas till det egna tjänsteföretaget för att kundnöjdhet och effektivitet skall uppnås.Förslag till fortsatt forskning: Det finns möjlighet till att vidare utveckla studien och undersöka skillnader och likheter mellan fler företag samt undersöka om det går att utforma en övergripande modell för Lean productions principer inom tjänstesektorn.Uppsatsens bidrag: Denna studie har genomförts med syftet att bidra till kunskapsområdet för Lean inom tjänstesektorn på grund av den brist på forskning som råder inom området. Studien bidrar även till att undersöka tillämpbarheten av Lean productions principer inom tjänsteföretag som kan vara till nytta för andra tjänsteföretag. .
Projektledarutbildningar på svenska universitet och högskolor : Innehåll och relevans för yrkesrollen
One year Master's thesis, Degree of master in Business and Economics, School ofBusiness and Economics at Linnaeus University, Management, 4FE10E SpringSemester 2014.Author: Johanna Björklund and Sarah Gustafsson.Mentor: Magnus Forslund.Title: Lean in the public sector - Potential barriers to a long-term Lean work.Background: Organizational changes are something that is constantly done inorganizations, and in the last decade, there has arisen a plethora of different changemodels. A reorganization that is popular among companies today is Lean. Lean is aconcept that was developed within the Japanese automotive industry, but has evolvedfrom the Japanese shop floor and is now a concept that can be found in, for example,several Swedish municipalities.Purpose: The purpose of this study was to create an understanding of why the conceptLean may have difficulty getting a hold in the in the long term.Methodology: The study was done with a qualitative research approach and through anabductive approach. As we intended to create an understanding, of what potentialbarriers that may affect that a Lean work, in some cases, does not become a long-termcondition, it seemed natural to choose a hermeneutic approach to knowledge. Theempirical data collected via individual unstructured interviews, through a groupinterview, and by non-participant observations.
Betong - Förvånansvärt lättflytande!
Concrete is a very common construction material. It´s characteristics are strength, durability and formablility. Superplasticizer is a common admixture, which changes the properties of concrete.
Today (spring 2007) there are no certian mathematical methods to calculate the required percentage of this admixture needed to give the necessary set slump flow in the overall concrete recipe.
Concrete batching companies must therefor experiment with different amount of superplasticizer in order to meet the specified slump and strength.
The purpose og this report is to investigate if any mathematical relation can be established between the amount of superplasticizer used and the slump flow achieved.
After carrying out some practical experiments using four different superplasticizers a direct relationship can be establish between the percentage of admixture used and the slump/flowability achieved. Unfortunatly at present due to the numerous variables, the calculation of mathematical formula can not be achieved..
Effektiva metoder och resurshantering i offentliga förvaltningar
Syftet med denna uppsats är att se hur effektiva metoder och resurshantering påverkaroffentliga förvaltningar i Borås. Vi för även en diskussion om hur implementeringen avstyrmodeller såsom Lean har för inverkan på förvaltningarna. Uppsatsen har genomförts medutgångspunkt från valda teorier samt intervjuer med administratörer anställda på offentligaförvaltningar i Borås. Detta för att få ett medarbetarperspektiv på hur effektivitets- ochresurshanteringstänket har yttrat sig för de och deras arbetsplatser.De offentliga förvaltningarna som valt att införa styrmodeller såsom Lean i sina verksamheterhar blivit mer kostnadseffektiva och resurssnåla. En märkbar förändring är införandet av nyteknik i förvaltningarna.
Hur kvalitetsstyrning kan förebygga avvikelser i en terminalprocess.
In todays competitive business climate the concept of ?quality management? is a significant part of daily work for many companies, as they want to achieve high performance quality and delivery success. Within the services sector third-party logistics companies play an increasingly central role when it comes to the goods that are being transported. These companies are presented with continuous challenges to ensure that goods are loaded on trucks efficiently and delivered on time, at the right place and in the right condition. The present case study was conducted in collaboration with Schenker AB and Schenker Åkeri in Jönköping, to help these two company branches serving under the same major corporation to solve a common problem they both encounter, namely the fact that it regularly occurs handling abnormalities in the terminal process that affects overall quality for customers.The study aims to find out how the daily quality control concerning the handling of goods in the terminal process can be improved hopefully resulting in a higher quality in cargo shipments.