
Sökresultat:
791 Uppsatser om Lean managment - Sida 33 av 53
Fukthaltens påverkan på bärigheten i en spårvägskonstruktion En undersökning av sambandet mellan bärighet för ett krossat stenmaterial och dess fukthalt
I och med den tillväxtprognos som Göteborgs Stad har så kommer även godstransporterna attöka. Syftet med studien är därför att identifiera slöserier i kommersiell godstrafik med hjälp avLean Productions 7 + 1 slöserier. Slöserierna skall sedan anpassas för att kunna framställas i enLeanbaserad slöserimodell för den kommersiella godstrafiken. Dessa kommer sedan teoretisktatt effektiviseras eller elimineras. Tillvägagångssättet har bestått av kvalitativa observationer,intervjuer samt teoriinsamling.Lean Production är ett produktionssystem och synsätt framtaget av Japanska företaget Toyota.Dess två huvudprinciper är att företagen alltid ska respektera människor och sina medarbetaresamt ständigt jobba med förbättringar för att bli så effektiva och produktiva som möjligt.Förbättringarna sker i form av att identifiera Leans 7+1 slöserier för att därefter reducera ellereliminera dem.Studiens resultat är häpnadsväckande hur ineffektiva vissa transporter är.
Produktionsanalys och layoututformning åt EWP Windtower Production- En paradigmbrytande komparativ studie ur ett holistiskt perspektiv för att tänja på gränserna vid nybyggnation av vindkrafttornsfabriker
SyfteRapporten's syfte är att ta fram ett förslag till en ny fabrik för torntillverkning som tar hänsyn till dagen's krav på resurssnålhet. Samtidigt som anläggningen har möjlighet till snabb förändring vid skiftande vindkraftstornsutbud. Bisyftet är att ge förslag på förändringar som redan i dagsläget går att implementera ho's EWP samt hur dessa bör genomföra's både nu och i den nya fabriken. MetodRapporten bygger på flertalet kvalitativa komparativa fallstudier. Primärdata har framförallt samlat's in genom observationer i EWP:'s produktion samt vid de besökta fabrikerna i Danmark och Tyskland.
En resa i turismen : Jämförande text- och bildtolkning av två värmländska turistbroschyrer
This Swedish essay deals with a study of two tourist brochures of Värmland from two different years, 2005 and 2007. The purpose is to examine what their differences and similarities are through a comparison. My focus is put on what tourist categories the brochures mainly turn to. I want to se if they turn to all tourists or if they lean towards a special group of people.To guide me I have used both textual and picture interpretation.I have created my own tourist categorization as a tool for my study, named The matter tourist-related categorization. It contains six categories which all have some common denominator where tourists will fit in.The result shows that all tourist categories are mentioned even if some are more frequently mentioned than others.Key words: Tourism, brochures, categorization, interpretation, nature and culture..
Leveransproblem : Ett problem vid strukturerad produktion
When building large buildings, such as compartment buildings, there is a number of deliveries arriving on the construction site daily. In order to receive these deliveries without disturbing the rest of the work going on JM often books a fixed unloading time. When doing that they can be prepared when the delivery arrives. Making sure there is a suitable unloading area, someone to meet the delivery and when needed proper machines, such as a tractor or a crane, to help unload bigger deliveries. The person receiving the delivery is supposed to make an acceptance control where they check the delivered goods making sure nothing has been damaged in transport and that they have received what they were supposed to receive.
Kvalitetsarbete i skolan. En studie av kvalitetsarbete i skolor som arbetar eller har arbetet med kvalitet enligt Total Quality Management.
Examensarbetet handlar om kvalitetsarbete i skolan och vad som uppfattas vara kvalitetsarbete av lärare och rektorer som arbetar i skolor där Total Quality Management (TQM) används eller har använts. I studien frågas efter vilka företeelser som uppfattas vara kvalitetsarbete och hur dessa företeelser ter sig avseende makt och form. Dessutom studeras lärares och rektorers förhållningssätt till kvalitetsarbete enligt TQM.Studien har en kvalitativ ansats och data har insamlats med hjälp av intervjuer. Sammanlagt har fyra lärare och fyra rektorer intervjuats. Data presenteras dels i form av kategorier av företeelser som uppfattas vara kvalitetsarbete, dels i form av mer övergripande tolkningar utifrån rektorers respektive lärares förhållningssätt till kvalitetsarbete.De företeelser som uppfattas vara kvalitetsarbete kategoriseras i tre områden: (I) Målfokuserat kvalitetsarbete som innebär arbete med att formulera och konkretisera mål.
Service Level Management : Equalize unloadingencrustation at Stora Enso ? Skoghalls bruk
The report is part of the university´engineer program within Industrial Organization and Economics with specialization in Logistics and Managment at Jönköping´s university.Skoghall´s mill underlies a large supply chain, which means there should be a lot of areas in need of small improvement measures. This report illustrates a small part of one of these areas and is focused on the loading distribution services in the terminal Vänern.At the moment there´s a very unequal load of the load carriers SECU box and Container at the terminal. Skoghall´s mill has the desire to equalize the high and low load levels of the 2 loading carriers named previously. One of the options to solve the problem is to set a limit of how much the carriers can load per week or per day. The mill also wants it to be investigated if the proposition would influence the customers in any way and if both the company and its customers could handle a lower level of delivery services in case the proposition was to be applied.The goal to be achieved with this thesis is to provide balance to the unequall loading of the 2 load carriers, SECU and Container, and investigate whether or not the Skoghall´s mill´s customers, could manage the lower degree of delivery service that the proposition would imply.For this goal to be achieved, random sample investigations were taken from orders of a customer that is provided with SECU load carriers and the same was made with a Container´s customer.
Förbättringsarbete och hur det påverkar medarbetare -En fallstudie av IKEA Bäckebol
Bakgrund och problemdiskussion: IKEA har en uttalad vision att alltid vilja bli bättre. Företaget använder sig av förbättringsarbete men arbetar inte efter någon specifik förbättringsmetod. Trots detta faktum har IKEA varit mycket framgångsrika. Förbättringsarbete påverkar så gott som samtliga i en verksamhet där inställning och engagemang hos medarbetare till sättet att arbeta med förbättringar har stor betydelse för hur väl förbättringsarbetet fungerar. Denna studie kommer att behandla följande forskningsfrågor:Hur ser förbättringsarbetet ut på IKEA Bäckebol som tillämpar förbättringsarbete men som inte har någon utvald metod för förbättringsarbetet?Hur påverkas medarbetarna på IKEA Bäckebol av förbättringsarbetet i det dagliga arbetet?Syfte: Uppsatsens syfte är att undersöka och identifiera hur IKEA Bäckebol tillämpar förbättringsarbete samt att jämföra deras arbetssätt med utarbetade metoder som är etablerade inom området.
Samordning för barn och ungdomar med frekvent behov av sjukvård
Purpose- The purpose of this project is to contribute to the knowledge of creating customer value through streamlining and coordination of patient flows for children and youth with frequent need of care on child and youth medical clinics.Method- One of the methods used for achieving the project's purpose is a case study on the Child and Youth Medicine Clinic at Länssjukhuset Ryhov in Jönköping. The case study has been used for collecting the empirical data that has been generated through interviews, observations and documents from the Child and Youth Health Clinic. Except the case study the authors also made studies in literature, which the collected empirical data has been anchored and related to. Together this led to the project's analysis and results.Results- When investigating the questions found in chapter one, it was determined standardized work is of great importance to create structure and implement procedures for the patient flows. A weak link in the patient flow has been identified, which is the sub-process coordination and planning.
Big Room som projekteringskoncept, en fallstudie av NCC Projektstudio.
The idea for the project emerged when Nilorn wanted to get better control over their supplychain and improve operational efficiency. The company also want to reduce their expenses inthe continuous process of improving profitability. By choosing the right option oftransportation and mode of transport there are large potential savings for the company. Thisenables Nilorn to reduce the transportation costs and strengthen the environmentalresponsibilities by reducing their environmental impact.The flow of goods within Nilorn has over the past years increased significantly and most ofthe gods today is transported by air. The aim of this thesis is to analyse the supply chain of thecompany and evaluate the potential economic savings in this area.
Lagret : Belastning eller tillgång?
Det har under en lång tid i Sverige funnits ett intresse av att minska på lagernivåerna. I samband med den ekonomiska krisen på 1970-talet riktades allt mer fokus mot det kostsamma bundna kapitalet i lagret. Under 1980-talet började Just-In-Time introduceras i Sverige, senare även LEAN production. Dessa filosofier spädde på intresset för att minska på lagernivåerna ytterligare. Sedan dess kan vi se att en förändring har skett, exempelvis har leveransernas ledtid blivit kortare samt orderkvantiteterna mindre.Synen på lager skiljer sig dock åt mellan olika forskare.
Kaizen i praktiken inom Primärvården
The aim of the study was to support the ongoing kaizen work at a medical centre. Two main topics have been addressed in this study:? Find a solution to ensure that the kaizen decisions are followed and will get a strong grip in the organisation.? Support the kaizen process by giving advice on how to structure the meetingsand how the kaizen work could be done more effectively.The study started with a visit to the medical centre to observe the kaizen process and the attitudes among the employees. The employees were asked to fill in a survey about the kaizen work at the centre. The final recommendations given have been based on this and also information gathered from other medical centres which work after the same kaizen principles.
Utveckling av en modell för att minimera icke värdeskapande tid : En fallstudie vid Aven Sandby AB
Värdeskapande tid är något som skapar ett mervärde för kunden, något som förädlar produkten. Tyvärr är stora delar av ledtiden för en produkt icke värdeskapande. Det finns undersökningar som visar att den siffran kan vara så hög som 90 % av den totala tiden. Aktiviteter som inte bör ses som värdeskapande är interntransporter, lager och alla kostnader förknippade med det. De kostnaderna kan vara administration, godsmottagning, inkurans och själva kostnaden för lagerlokalen.
Kvalitetsarbete - från japanska sjön till fast mark
SammanfattningSegerström Automotive tillverkar plåtkomponenter till kunder som Scania, Stiga och Volvo. Företaget befinner sig i en expansiv fas, men konkurrensen på marknaden är hård och kraven på god kvalitet höga. Företaget är kvalitets- och miljöcertifierat. Som del i förbättrings- och kvalitetsarbetet har en nystart av verksamhetens produktionssystem, SAPS (Segerström Automotive Production System), skett. Ett av företagets mål för de närmsta åren är att minska antalet externa reklamationer.
Elektronisk fakturering : - Vilka effekter har lagförordningen SFS 2006:1 486 om att statliga myndigheter ska kunna hantera fakturor elektroniskt fått hos statliga myndigheter och har det blivit några effekter för företagen?
Lean är en idé för kundanpassning och eliminering av slöseri. Idén har sin utgångspunkt i Toyota och tillverkningsindustrin men förekommer numera även inom serviceindustrin. Nyligen har Stockholmsregionen i svenska Skatteverket fått upp ögonen för Lean. Som referenspunkt använder de vid införandet av idén en organisation med, jämfört med Skatteverket, en annorlunda verksamhet nämligen det lastbilstillverkande företaget Scania. Med utgångspunkt i översättningsteorin framarbetad av bland andra Czarniawska har vi genomfört en studie på Skatteverket Stockholmsregion.
Hantering av överblivet material i järnvägsentreprenader - att effektivisera processer genom tillämpning av Lean
The idea for the project emerged when Nilorn wanted to get better control over their supplychain and improve operational efficiency. The company also want to reduce their expenses inthe continuous process of improving profitability. By choosing the right option oftransportation and mode of transport there are large potential savings for the company. Thisenables Nilorn to reduce the transportation costs and strengthen the environmentalresponsibilities by reducing their environmental impact.The flow of goods within Nilorn has over the past years increased significantly and most ofthe gods today is transported by air. The aim of this thesis is to analyse the supply chain of thecompany and evaluate the potential economic savings in this area.