
Sökresultat:
1237 Uppsatser om Leadership intelligence - Sida 29 av 83
Top-talents med förväntningar - En kvalitativ intervjustudie om att leda i spänningsfältet mellan performance management och top-talents på ett managementkonsultbolag
This paper aims to outline leaders' experiences of managing consultants from their company's performance management system. The study was conducted by qualitative interviews with senior managers and HR professionals within a management consulting firm. The aim was to describe the company's performance management system, their consultants and the challenges of leading in this context. The theoretical framework consists of previous research in leadership, performance management and management consulting. Within these research areas the authors identify a knowledge gap in leaders' perspectives on managing top-talents with performance management systems in the management consulting industry.
I Europas hjärta; Det brittiska ordförandeskapet under förhandlingarna om EU:s långtidsbudget 2007-2013
This thesis analyses the 2005 UK presidency of the Council, and more particularly the negotiations on the future financing of the European Union. The purpose of the study is to discuss whether the holding of the presidency implies political influence for the member state. To analyse the power of the country holding the chair the thesis focuses on the presidency functions of brokering and leadership. The theory suggests that the influence of the presidency is derived from informational and procedural power resources, as well as some leadership resources, such as coercion and reward. A case study was used to analyse whether these power resources were used by the British presidency.
Har du tid? : en studie av hur företag hanterar stressjukdomar
Background: The stress in the society seems to having become more amplified and more trying. Statistics show that the appearance of stress related industrial diseases have increased strikingly. What can be stressing at the workplace? The work conditions are not the only thing that causes stress but no matter what the causes are employers have to restore the employees to their former positions. How are companies dealing with the problems of stress in reality? Do they have formulated strategies for how to manage the problems? Purpose: The purpose with this essay is to try to see pattern in how companies manage and treat stress and stress related industrial diseases.
Det talas om utbrändhet : vilken roll spelar maktstrukturen
In this paper we investigate whether power structures in organizations have an influence in the process that leads to burnout. We analyze if these power structures affect the individual?s health condition toward burnout in a way that leads to disability and subsequent absence from work. In the study, six persons who all have been unable to work due to burnout have been studied through qualitative, semi-structured interviews. The material have been coded with three different themes; leadership and hierarchy, responsibility and delegation of responsibility and performance and loyalty.
Soldatavgångar och det utvecklande ledarskapets betydelse : en studie av samband
Soldater som avbryter sin grundutbildning i förtid innebär onödiga kostnader och åtgärder för såväl organisationen som för de enskilda berörda. Försvarsmaktens mål är att avgångarna inte ska vara högre än 7 % av inryckande värnpliktiga. Målet har dock varit svårt att nå och för åren 2000-2005 ligger de genomsnittliga soldatavgångarna på cirka 13 %. Skillnaderna i avgångstal mellan olika förband är dock stora och den här undersökningen studerar om det kan bero på det ledarskap som praktiseras vid förbanden.Genom att mäta nivån avseende utvecklande ledarskap, vilken är Försvarsmaktens ledarskapsmodell, vid sex arméförband och sen koppla ihop den med storleken på deras soldatavgångar identifieras olika samband. Därigenom framgår också faktorer som är viktiga för att nå låga avgångar.Resultaten pekar mot att det finns samband mellan storleken på soldatavgångarna och nivån på det utvecklande ledarskap som tillämpas.
Gruppdynamik i klassrummet : en studie om hur lärare arbetar med gruppdynamiken i klassrummet.
Vi har gjort en kvalitativ studie om hur lärare arbetar med gruppdynamiken i klassrummet. Vi utförde fyra intervjuer vilka utmynnade i fyra huvudområden: definition på gruppdynamik, synen på ledarskap, lärares strategier och kopplingen mellan inlärning och gruppdynamik. Informanternas bakgrund varierade från att enbart ha arbetat några år i yrket, till att ha 40 års erfarenhet. Vårt syfte med studien var att undersöka vilka strategier lärare använder när de arbetar med en grupp elever för att åstadkomma ett bra gruppklimat. Vi ville även synliggöra lärares tankar kring sitt ledarskap samt deras syn på kopplingen mellan inlärning och gruppdynamik.
Business Intelligence : Skomakarens barn har ofta de sämsta skorna ? en studie om hur BI används i konsultföretag
Preciform AB är ett legotillverkande företag i Eskilstuna som har specialiserats sig på djupdragning, svetsning, slipning och formning av tunnplåt samt ytbehandling och montering. Företaget har som en del av sin produktion montage av Scuffplate till Volvo XC90-R-design.Från 2012 kommer VCC att ändra utseende på XC90-R-design, vilket innebär för Preciforms del att det blir en förväntad ökning av dagstakten samt att det kommer ställa ökade krav på logistiken runt Scuffplatemonteringen, vilket dagens process inte är anpassad för. Syftet med det här examensarbetet, som är en del av en förstudie på Preciform är att förbättra monteringsprocessen, skapa en överskådlig hantering samt lagerutrymme för ett ökat antal artiklar av ingående material.Tidsstudier av genomloppstid, processtid, godshantering och transporter samt gångstudie genomfördes för att identifiera förbättringsåtgärder, där de olika studierna tjänade som underlag vid beräkningar och jämförelser före och efter implementering av förbättringsåtgärder.Analyser av studierna visade att en av scuffplatemonteringens sex klart avgränsade stationer hade en högre genomloppstid än de andra. Föreslagna förbättringsåtgärder har syftat till att jämna ut takten i monteringsprocessen och reducera waste.En ny layout presenterades och efter viss modifiering implementerades den tillsammans med merparten av förbättringsförslagen.Beräkningar av tillgänglig tid i monteringen visar att en annan arbetsfördelning och indelning av stationer är möjlig i ett fortsatt förbättringsarbete.Jämförelser mellan gammal och ny layout visar på en reduktion av waste i genomloppstiden med 32 procent och en stegreducering med 30 procent.En fortsatt verksamhetsutveckling kommer att reducera tid och steg ytterligare. Resultaten av vidtagna förbättringsåtgärder kan utgöra grunden för en ny förbättringsprocess enligt principerna för Demings hjul.
"Got Skills...?" : En kvalitativ studie om kompetensutveckling baserat pa? StarCraft II
The use of computer games has grown exponentially in the past few years and StarCraft II is one of the most popular e-sports today, played by millions of people worldwide. This study investigates the game?s effect on skills, as perceived by the players of StarCraft II.The study was conducted by using an empirical survey and interviews. The skills being investigated were both physical and mental in their nature. The conclusion was that the majority of players perceived that their skills regarding reaction speed, multitasking, APM, analysis and strategy were increased the most, while there was a smaller change in social skills and language skills.
Business Intelligence som del i skapandet av konkurrensfördelar
Problem/frågeställningar: När företagsledare runt om i världen ska ta beslut uppgår 40% av dessa beslut till att baseras på magkänslan. Ett påstående kring konkurrensfördelar och magkänsla är att ?ett av de största hindren för konkurrensfördelar är att agera enbart på magkänsla eller intuition?. Denna uppsats tar fasta på det påståendet och granskar hur BI, ett verktyg som stödjer företagsledarna i sina beslut, spelar in. Ett synsätt för att studera konkurrensfördelar är det resursbaserade synsättet, där resurser följaktligen är grunden i det som skapar konkurrensfördelar.
Business Intelligence : Vilka av de utlovade fördelarna motsvaras av högskolor och universitets förväntningar?
Det första systemet som skapades för att integrera alla affärstransaktioner var ERP-systemet som skapades 1960. Detta system samlar verksamhetens data i olika databaser och för att kunna hantera och analysera denna data har utvecklare skapat ett BI-system. Detta system extraherar data och omvandlar den till användbar information som kan bidra till en underlättad och förbättrad styrning. Författarna av viss litteratur påstår att information är viktig för alla verksamheter då det är avgörande för ett beslutsfattande. Med hjälp av ett BI-system kan verksamheten få denna efterfrågade information samt att chefer med hjälp av systemet kan fatta taktiska och strategiska beslut. Syftet med denna studie var att beskriva högskolor och universitets förväntningar på ett BI-system och jämföra dessa med de fördelar som viss litteratur utlovar.
Att synas i mängden på en fackmässa : hur ska företag marknadsföringsmässigt agera för att inspirera och attrahera sin specifika målgrupp, före och under en blomster- och inredningsmässa?
Förr i tiden fanns det marknadsplatser där människor utbytte varor så som mat och kläder - dagens marknadsplatser kallas idag mässor och fyller en viktig funktion i att utveckla det globala samhället. Mässor är idag en viktig del i företags- och konsumenters utveckling. Det är viktigt att företag vet hur de på bästa sätt ska agera före, under och efter mässan för att lyckas så bra som möjligt. Vi har använt oss utav en teoretisk modell vid namn Trade Fair Intelligence, för att få med alla delar som berör ett mässdeltagande.Uppsatsens undersökning bygger på att vi har utfört en dold observation på en verklig blomster- och inredningsmässa, för att se hur kunder och personal beter sig under en mässa. Vilka problem som kan uppstå och vilka metoder som är bäst för att lösa dem.
Kritiska framgångsfaktorer vid implementering av beslutstöd : Rekommenderad ansvarsfördelning av kritiska framgångsfaktorer mellan konsult- och kundföretag
Syftet med uppsatsen är att identifiera och ansvarsfördela framgångsfaktorer mellan kundföretag och konsultföretag vid lyckosamma business intelligence (BI)-implementeringar i stora företag, dvs i företag med över 800 anställda. Inledningsvis skapas en modell med kritiska framgångsfaktorer utifrån beslutstödslitteratur. De funna faktorerna testas därefter mot resultat som kommer fram genom öppna frågor ställda vid kvalitativa enkätintervjuer med konsulter och kundföretag som har erfarenhet av implementeringar av beslutstöd.Vid genomgång av enkätsvaren framkommer att de viktigaste kritiska framgångsfaktorerna ? där såväl konsulter som kundföretag är ense ? är:· säkerställandet av vilken information användarna behöver få ut av systemet (vilket i huvudsak är ett kundansvar)· inrättande av utvecklingsråd för business intelligence (kundansvar)· säkerställande av tydliga mål och syften med BI-projektet (kundansvar)· lämplig implementeringsstrategi (kundansvar)· välja leverantör med omsorg (delat ansvar mellan kund/konsult).Förutom ovannämnda faktorer anser konsulterna att det är avgörande att kunderna säkerställer ledningens stöd medan kunderna anser att konsulterna ska ansvara för träning och utbildning av användarna. I enkätintervjuerna framkommer två faktorer som inte funnits med i den teoretiska ursprungsmodellen: konsulterna påpekade vikten av utvärdering av olika lösningsalternativ och kunderna vikten av dokumentation.
Business Intelligence i praktiken : Utvärdering av införandet av analysverktyget QlikView och dess effekter för första linjens chefer i Jönköpings kommun
InledningOrganisationer inom den offentliga och privata sektorn gör dagligen informationsuttag genom att använda olika datorbaserade verktyg för att kunna fatta bättre beslut genom det beslutsunderlag som tas fram. Dessa system används på olika nivåer i en organisation.ProblemdiskussionKomplexiteten och intensiteten på marknaden är inga nya fenomen i dagens affärsmiljö då det ställer höga krav på beslutsfattarna. Därav finns det ett behov bland beslutsfattare att använda ett datorbaserat verktyg för att svara upp mot de höga kraven som ställs.SyfteDenna studie utvärderar analys- och rapporteringsverktyget QlikView och hur införandet av detta system i Jönköpings kommun påverkar första linjens chefer inom två av kommunens förvaltningar. Olika nyttoeffekter kommer att identifieras och utvärderas för att förstå vilket mervärde QlikView kan ge beslutsfattarna.MetodKvalitativa och kvantitativa metoder har använts för att utvärdera faktorer i samband med införandet av QlikView. Dessa metoder har använts för att få en så rättvisande bild som möjligt av verkligheten.
Ökat beslutsunderlag tack vare data warehouse/business intelligence
Arbetet beskriver ett systemutvecklingsarbete som innehåller kravfångst, analys och design av en data warehouse/business intelligencelösning till Svenska bordtennisförbundet. Svenska bordtennisförbundet/SBTF/ behöver utöka sitt beslutsunderlag för att kunna fatta strategiska beslut. SBTF behöver även få bättre kontroll på sin verksamhet för att kunna sätta, utvärdera och följa upp mål. SBTF önskar lösa detta genom att skapa ett data warehouse till vilket data från de olika systemen laddas för att därefter kunna presenteras för användarna genom business intelligence. I kravspecifikationen framkom att klubbarnas medlemsregister, alla tävlingsspelare, all träningsstatistik och de matcher som spelats i Sverige sedan 2011 var det dataunderlag som skulle ingå i ett data warehouse.
?Delad börda är hälften så tung? Delat ledarskap ? ur ett ledar- och medarbetarperspektiv
Syftet med denna studie har varit att undersöka delat ledarskap ur ett ledar- och medarbetarperspektiv i en statlig verksamhet. Vi önskade få svar på hur ledarna samverkar och delar upp arbetsuppgifterna mellan sig och hur medarbetarna ser på detta. Vi undersökte också hur kommunikationen upplevdes av inblandade parter. Vår metod för att lyckas med detta har varit kvalitativ med induktiv ansats där vi genom enkätfrågor, till såväl ledarna som ett urval av gruppens medarbetare, fått svar på frågeställningarna beträffande samverkan och arbetsuppdelningen samt hur kommunikationen fungerar mellan parterna. Svaren från respondenterna ger en samstämmig bild av att det fungerar mycket bra.