Sökresultat:
58 Uppsatser om Laurin Maritime - Sida 3 av 4
Hur dokumenteras blackout ombord på fartyg? : En studie av haverirapporter där blackout var en del av händelseförloppet
Ombord på fartyg är det inte önskvärt att få strömavbrott, en så kallad blackout.Examensarbetet har undersökt i vilken utsträckning det är möjligt att utföra jämförande ochförebyggande studier med haverirapporter från europeiska flaggstater som underlag. Detta föratt undersöka återkommande brister, på fartyg eller i arbetet ombord som har orsakatblackout. Dessutom har även möjligheterna till att kunna kategorisera fallen undersökts.Kategorierna var tekniskt fel, operativt fel och organisationsfel. I ungefär häften av fallen gickdet inte att kategorisera en blackout till ett fel, eftersom det annars var en kombination av fel.Däremot finns återkommande fel där händelseförloppen är väldigt lika. Till exempel var hetaytor inte korrekt isolerade, vilket resulterade i brand vid bränsleläckage.Undersökningen visar att det finns en bristfällig symmetri i rapporteringen av haveri medavseende på språk, struktur, omfattning och publiceringsform.
Hjärtstartare till sjöss : Vilka riktlinjer finns för utrustning av hjärtstartare ombord på skandinaviska fartyg?
Sammanfattning Efter utförd praktik på fartyg ansåg vi att det övades för lite på HLR, hjärt- och lungräddning, och D-HLR, hjärt- och lungräddning med hjärtstartare, samt att det inte fanns hjärtstartare ombord på alla fartyg.Syftet med detta examensarbete är att undersöka de riktlinjer som finns för utrustningskrav på hjärtstartare ombord på svenska, norska och danska fartyg med fokus på Sverige och svenska rederier.Metoden genomfördes genom en kvantitativ metod där ett frågeformulär skickades ut via e-mail till samtliga rederier registrerade som medlemmar i Sveriges Redareförening. Ett annat frågeformulär skickades till de skandinaviska sjöfartsverken, innehållande kvalitativa frågeställningar. I studien utfördes även kvalitativa intervjuer. Av resultatet framgår att 17 av de 22 rederier som vi fick svar av hade hjärtstartare ombord i sina fartyg, och ungefär hälften hade haft en incident ombord. Det framgår även i vår studie att det inte finns några krav gällande hjärtstartare och utbildning nationellt, såväl som internationellt..
Säkrare sjöfart? : - en processanalys av föreskrifter omläkarundersökning för sjöfolk.
Arbetsuppgifterna på ett fartyg kan innefatta hård fysisk påfrestning samt arbete i mörker, påhög höjd och i slutna utrymmen vilket betyder att sjöfolk måste vara lämpliga för tjänstgöringen.De nationella reglerna för medicinsk lämplighet för sjöfolk skiljer sig trots att deninternationella standarden är densamma för alla. Syftet med denna rapport är att åskådliggöraskillnaderna mellan regelverken om läkarintyg för sjöfolk i de skandinaviska länderna ochundersöka historien bakom de svenska föreskrifterna.Vår slutsats är att det skulle gagna Sverige att återinföra Sjömansläkare, som troligtvis är merkompetenta än en icke specialiserad läkare vad gäller tjänstbarhetsbedömning för sjömän.Systemet med sjömansläkare är fortfarande i bruk och fungerar väl i både Danmark ochNorge.Slutligen sammanfattas rapporten av författarnas egna reflektioner kring ämnet i relation tillresultatet. Förslag till vidare forskning återfinns i slutet..
AYE, AYE, CAPTAIN : En undersökning av ansvar och beslutsprocesser inom sjöfart
Beslutsfattande är den viktigaste av alla ledningsaktiviteter. Syftet med denna studie är att undersöka hur befälhavare upplever beslutprocesserna ombord och i den omgivande organisationen. Undersökningen har gjorts genom intervjuer med tre befälhavare. Intervjuer valdes för att kunna lyssna till intervjupersonernas upplevda värld och de har varit semistrukturerade, som stöd har en intervjuguide använts. Det går i den här formen att följa trådar eller infall men också att gå tillbaka och förtydliga.
Kompetensutveckling inom statliga myndigheter : En studie av mellanchefers upplevelse av internutbildning
Sammanfattning: I takt med att samhällets behov av kunskap ökar så ökar även behovet av utbildning genom livet. I den här uppsatsen har vi undersökt en ledarskapsutbildning för mellanchefer inom statliga myndigheter, vi har tittat på vilken typ av undervisning som har visat sig generera djupast kunskaper och vad behållningen av utbildningen har varit. De frågeställningar som vi haft för studien har varit följande: Vilka lärtillfällen har gett kunskap till deltagarnas nuvarande yrkesuppdrag? Hur värderar deltagarna innehållet i utbildningen? Vad är den övergripande behållningen av utbildningen? för att besvara frågeställningarna har vi gjort sex kvalitativa intervjuer med deltagare som genomgått ledarskapsutbildningen olika år. Datum: 2015-02-13 Författare: Charlotte Danielsson, Sofia Laurin Handledare: Joacim Andersson Examinator: Wieland Wermke Titel: Kompetensutveckling inom statliga myndigheter - En studie av mellanchefers upplevelse av en internutbildning Nyckelord: Lärprocess, erfarenhetsbaserat lärande, kollektivt lärande, livslångt lärande Frågeställning: Vilka lärtillfällen har gett kunskap till deltagarnas nuvarande yrkesuppdrag? Hur värderar deltagarna innehållet i utbildningen? Vad är den övergripande behållningen av utbildningen? Syfte: Syftet med vår studie är att undersöka en internutbildning inom statliga myndigheter i termer av hur deltagare värderar utbildningens olika innehåll. Vi har velat undersöka vilka delar i utbildningens upplägg och innehåll som deltagarna har ansett varit betydelsefulla för deras lärande men också vilka kunskaper och erfarenheter de har kunnat ta med sig tillbaka till det vardagliga yrkeslivet. Teori: Erfarenhetsbaserat lärande och kollektivt lärande. Metod: Kvalitativ metod Slutsats: Lärandet har främst skett genom diskussioner med föreläsarna, genom seminarium samt genom att utbyta erfarenheter med andra deltagare i utbildningen.
Ha?llbara alternativ inom sjo?farten : En utva?rdering av metanol och va?gkraft som marina drivmedel
Fo?rbra?nning av traditionellt fartygsbra?nsle medfo?r utsla?pp av a?mnen som har negativa effekter pa? miljo?n. Uppkomsten av stra?ngare internationella regler ga?llande utsla?pp fra?n sjo?fartstrafiken kra?ver ett skifte fra?n det konventionella marina bra?nslet tjockolja till alternativ med la?gre utsla?pp. Va?gkraft och metanol a?r tva? mo?jliga alternativ inom sjo?farten som kan uppfylla de internationella regleringarna fo?r utsla?pp, och har i denna studie ja?mfo?rts med tjockolja.
Sjöfartsmuseets tavelsamling Att flytta en samling och planera ett nytt magasin
This paper deals with the problems that can occur during the move of an entire collection. Thecollection discussed is located at the Gothenburg Maritime Museum and it has beenconsidered to move the collection to a storage where the other collections of the museum iskept. No decisions are taken but this is a suggestion of how it could be done. The collectionwhich is studied contains of different kinds of objects like for example paintings, work onpaper and photographs. The whole moving project is looked into and all the different parts areanalyzed.
Den svenska färjesjöfartens framtid : En kartläggning av svensk färjesjöfarts konkurrensvillkor och svenska sjöbefäls framtid inom färjenäringen
En omfattande omflaggning av svenska fartyg har pa?ga?tt under en la?ngre tid. Tidigare har det fra?mst bero?rt andra segment av den svenska sjo?farten, men det senaste a?ret har trenden med omflaggning a?ven spridit sig till fa?rjor. Syftet med denna studie har varit att kartla?gga vilka utmaningar som finns med att bedriva fa?rjesjo?fart under svensk flagg och hur framtiden kan komma att se ut fo?r svenska sjo?befa?l inom fa?rjesjo?farten.
RMA - framtidens lösning eller en lösning för framtiden? : RMA - en ny syn på utnyttjandet av militära medel som kräver anpassningsåtgärder på dagens moderna förbandstyper?
The last two decades have changed the society from the Industrial Age to the Information Age. The technological development, especially in IT, has caused a ?Revolution in Military Affairs?. However; how big are the changes RMA will give, or will it even change the foundation of the Art of War and if so, in what way?RMA has three cornerstones DBA, DS and PE all closely integrated in an NCW-concept.
Anpassning och optimering av checkprogram för AW139
Presently Sjöfartsverket do their maintenance according to a standard program, which means that every maintenance task will be done when the task limit occurs. This leads to a very long downtime for the aircraft in some occasions and very short downtime in others. The goal with this work is to reach a higher regularity of the aircraft operation. To reach a higher regularity for the operational needs, this work will present a hypothetic better maintenance concept for Swedish Maritime Administration. The concept is based on equalized maintenance structure, which means that every maintenance occasions are meant to take the same time to perform.
Maritim säkerhet : en fråga om samarbete
Maritim säkerhet har sedan terrorattentatet i New York 2001-09-11 varit ett begrepp utan en tydlig definition. Trots detta används det frekvent i Sverige när frågor angående säkerhet till havs diskuteras. Utgångspunkten i uppsatsen är en egen definition av begreppet och hur hoten bör hanteras. I likhet med det vidgade säkerhetsbegreppet krävs samarbete mellan civila och militära aktörer. Det för att uppnå de mål som sätts upp i Sveriges säkerhetspolitik angående säkerhet på den maritima arenan.
Sjötransporter : Fungerar gamla teorier om sjöfartskydd idag?
Några av de stora sjöteoretiker som vi utbildas på idag var verksamma i en tid innan insatsförsvaret, men deras teorier anses fortfarande vara användbara idag. Idag genomför svenska flottan andra typer av insatser än på slutet av 1800-talet, då teoretikerna Mahan och Corbett var verksamma. Kriget ser inte likadant ut idag och både tekniken och taktiken har utvecklats. Är de teorier vi utbildas på, tillämpbara idag? Syftet med denna uppsats är att undersöka teorier om skydd av handelsfartyg och jämföra hur detta skydd genomförs i nutid med fokus på insatsen i Adenviken.
God vardagsmiljö på Ringön - Att integrera ett industriområde i staden på verksamheternas villkor
This report is about Swedish statistics on work related accidents and work related diseases onboard Swedish ships. The authors analyzed collected statistics from two authorities and an insurance organization in an attempt to compare the data. In order to understand the need for statistics and why the authority publishes them; minor literature study was conducted. The results of the literature study are in the background chapter. The requirements for the different cases to be registered in the statistics have been investigated, in unity with the issue in question.
Skolforskning för alla? Vem söker vad och hur
Sammanfattning
Victoria Laurin (2015), Skolforskning för alla?- Vem söker vad och hur, School
research for all?- Who are looking for what and how, Specialpedagogprogrammet,
Skolutveckling och ledarskap, Lärande och Samhälle, Malmö Högskola.
Bakgrund: En undran om varför vi inom skolans värld verkar lägga tid på att ständigt
uppfinna hjulet igen föranledde en nyfiken fråga om vem som söker, sprider och
omsätter forskning inom verksamheten. Vem har ansvaret formulerat i sitt
yrkesuppdrag? Hur ser det ut angående ansvar, sökande, kommunikation och praktiskt
användande av forskning ute i verksamheterna? Som student vid
specialpedagogprogrammet har jag skaffat mig förtrogenhet med att söka, tolka och
omvandla forskning genom förändringsarbete. Hur ser verkligheten ut som möter mig
som färdig specialpedagog?
Syfte och frågeställning: Syftet är att, genom en mindre undersökning, söka svar på
frågorna om hur forskning bevakas, söks, kommuniceras och används inom skolan samt
vem som ansvarar för detta.
Rysslands maritima doktrin 2001 ? En strategisk korpral?
Rysslands doktrinella hierarki fungerar utan arenaspecifika doktriner. Det finns ett övergripande säkerhetsstrategiskt dokument, direkt underställt detta dokument finns den militära doktrinen. Ändå utformades 2001 en maritim doktrin som skall behandla det maritima läget och rysslands ekonomiska intressen på haven fram till år 2020. Varför denna doktrin utformades kan ha sitt svar i Rysslands ökade maritima intresse i och kring ryskt havsterritorium, men det kan även vara ett sätt att visa sina officiella ställningstaganden, intressen och intentioner öppet för världssamfundet. 2010 publicerades ett nytt säkerhetsstrategiskt dokument och samma år offentliggjordes även den nya militäradoktrinen.