Sök:

Sökresultat:

133 Uppsatser om Lastbilar - Sida 4 av 9

Den nya branschstandarden ByggaF : Hur fungerar den i produktionen?

Examensarbetet har utfo?rts av Ida Montan, maskiningenjo?rsprogrammet pa? Karlstad Universitet. Arbetet har skett i samarbete med Swenox AB. Ett fo?retag vars produktion a?r bela?gen i Nyko?ping.

Säkra före det osäkra? : En kvalitativ intervjustudie

Studien är en kvalitativ intervjustudie som genomfördes i samarbete med Scania CV AB. Syftet är att kartlägga hur man resonerar kring begreppet säkerhet i förhållande till Organizational Behavioral Management (OBM). Studien presenterar OBMs beteendeanalys ABC-modellen för att beskriva hur ett beteende kan aktiveras samt vilka konsekvenser det har. Den avser även att introducera DCOM och Beteendebaserad säkerhet (BBS) som kompletterande verktyg att arbeta med. Målgruppen i studien är truckförare på Chassi.

Hållfasthetsanalys av en lastbilsflaksstolpe

The ability to tackle NP-hard problems has been greatly extended by the introduction of Metaheuristics (see Blum & Roli (2003)) for a summary of most Metaheuristics, general problem-independent optimisation algorithms extending the hill-climbing local search approach to escape local minima. One of these algorithms is Iterated Local Search (ILS) (Lourenco et al., 2002; Stützle, 1999a, p. 25ff), a recent easy to implement but powerful algorithm with results comparable or superior to other state-of-the-art methods for many combinatorial optimisation problems, among them the Traveling Salesman (TSP) and Quadratic Assignment Problem (QAP). ILS iteratively samples local minima by modifying the current local minimum and restartinga local search porcedure on this modified solution. This thesis will show how ILS can be implemented for MSA.

Framtidsoptimerad livscykeloch hantering av versioner : för Scanias Fleet Managementavdelning

In the haulage business customers are constantly requesting new features. Hence thedevelopment department must constantly update their system which ultimatelyresults in a variety of versions of the system. The large number of versions creates acomplexity which often reduces product quality and extends the developmentlifecycle time.The work on the following thesis has taken place at Scania?s Fleet Managementdepartment, which develops tools for hauliers to track their vehicle fleet in real time.The purpose of this thesis was to examine how Scania can handle an increasedamount of versions of the Fleet Management System which Scania expect will be seenin the future. The investigation was conducted by preparing a number of differentscenarios that formed the basis for a discussion of what these different scenarioswould mean for different parts of Scania?s business.

GPS-navigering i Scanias telematikenhet

Detta examensarbete utfördes på uppdrag av Scania CV AB, som tillverkarLastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer.Syftet med arbetet har varit att undersöka möjligheten att integreraen ?onboard?-navigator i datorenheten C200. C200 har huvuduppgiften attfungera som kommunikationslänk mellan fordonet och omvärlden via Internet,d.v.s. är fordonets kommunikator. Med ?onboard?-navigator menasdet att kartmaterial och annan information som behövs för navigering finnsförinstallerad på navigatorenheten.

Bedömning för lärande i grundsärskolan : Lärares erfarenheter av och uppfattningar om bedömningsarbete

När Scanias maskiner som ska testa nya lastbilskomponenter eller hela Lastbilar, så kallade testriggar, inte fungerar som de ska så fanns det i dagsläget en uppfattning att problemen i vissa fall dels var återkommande och dels var svåranalyserade. På grund av detta ville Scania Tekniskt Centrum (STC) införa rotorsaksanalyser av när testriggar inte fungerade som de skulle. Denna studie har undersökt vad som i dagsläget behövde förändras och vad som möjliggjorde att rotorsaksanalyser av fallerande hos testriggarna skulle fungera så bra som möjligt.En nulägesanalys gjordes. Resultaten av denna visade på att fyra roller fanns som var involverade i att åtgärda fel hos testriggarna, nämligen de som äger riggarna, de som arbetar med underhåll av riggarna, de som utvecklar riggarna och de som är ansvariga för arbetsmiljön och säkerheten hos riggarna. En process map skapades för att visa hur dessa roller i dagsläget samverkade för att bygga testriggar och åtgärda fel hos dem.Resultaten av nulägesanalysen visade på att fyra övergripande faktorer påverkade huruvida rotorsaksanalyser skulle kunna genomföras.

Adaptiv varvtalsstyrning vid användning av en lastbils kraftuttag

Med ett växande fokus på ett långsiktigt hållbart samhälle som tar ansvar för miljönsträvar fordonstillverkare efter att sänka energiförbrukningen på sina fordon. Dettaarbete behandlar hur man kan sänka bränsleförbrukningen för Lastbilar medpåbyggnader. En påbyggnad kan t.ex. vara en kran, en lastväxlare eller enbetongpump. En metod för att sänka energiförbrukningen är att sänka det varvtal somlastbilens dieselmotor arbetar vid.

Simulering och cykeltidsberäkning av automatiserad produktionslina med hjälp av Process Simulate

Detta examensarbete har utförts i samarbete med Löfqvist Engineering i Örebro. Uppgiften har varit att utföra en simulering av en stor automatiserad produktionslina som ska användas vid tillverkning av avgassystem till Lastbilar. Utifrån denna simulering skall exakta cykeltider för produktionen bestämmas. Dessa tider kan sedan användas av Löfqvist Engineering för att verifiera tidigare uppskattade tider.Arbetet inkluderar en litteraturstudie om Lean Production och hur det fungerar ihop med automation. Det finns även med lite bakgrundsinformation om Just In Time, olika filformat och robotsimulering i allmänhet för att ge en bättre överblick av ämnet.Programmet som har valts för att utföra simuleringen är Tecnomatix Process Simulate och den inbyggda Line Simulation modulen.

Framtagning av hydraulpump

Denna rapport redovisar ett examensarbete där en hydraulisk tvåflödespump har konstruerats, ritningsdefinierats, tillverkats och provats i testrigg. Syftet med arbetet var att skapa ett komplett produktprogram av tvåflödespumpar. Den primära kundgruppen för pumpen är främst virkesLastbilar. Arbetet har utförts på Parker Pump and Motors i Trollhättan. En ny deplacementsstorlek av en tvåflödes axialkolvpump för Lastbilar har tagits fram.

Bakomliggande nätverksfaktorer till en utlandsetablering : en fallstudie av Scanias etableringsprocess i Polen

Syftet med denna utredning är att ur ett nätverksperspektiv undersöka ett antal bakomliggande faktorer till Scanias påverkat etableringsprocessen. För att kunna utföra detta har vi använt oss av en modell av Blankenburg (1989) som beskriver utlandsetableringen ur ett nätverksperspektiv. Modellen har ytterligare anpassats till den aktuella marknaden och tidpunkten för inträdet. De nätverksfaktorer som undersöks i uppsatsen är: grad av motstridande intressen, företagets rykte, det polska nätverkets internationaliseringsgrad, företagets nätverkskunskap och nätverkskontextens internationaliseringsgrad. Undersökningen är en fallstudie där personliga intervjuer genomförts för insamlig av data.

Simulation driven design of optimized sheet metal bracket

Det ständigt ökande trycket på minskande utsläpp och effektivare energianvändning driver utvecklingen av Scanias produkter. För att varakonkurrenskraftiga på marknaden behöver man leverera Lastbilar med högre kvalitet och lägre bränsleförbrukning, det vill säga sänka transportkostnaderna förkunden. Ett steg i detta är att utveckla komponenter i fordonet som är optimerade iförsta hand med avseende på hållfasthet men även mot vikt och pris. En betydande andel av lastbilens komponenter är plåtfästen som ofta underprioriteras i produktutvecklingen. Examensarbetet fokuserade därför på att utveckla metoder för konstruktion av plåtfästen.En metod för att förbättra konstruktionerna är att arbeta med simuleringsdriven konstruktion.

Från fikamöte till beslut : en studie om intresseorganisationers påverkan på den politiska beslutsprocessen och dess utfall

Syfte - Syftet med denna uppsats är att redogöra för förslaget om en skrotningspremie på Lastbilar som lagts fram av Sveriges Åkeriföretag till regeringen samt redogöra för de påverkansmöjligheter olika aktörer har i denna beslutsprocess. Dessutom ämnar författaren spekulera i utsikterna för ett faktiskt genomförande av detta förslag.Metod - Denna undersökning bygger på intervjuer med representanter för fyra intresseorganisationer, två politiker och två statstjänstemän.Teoretiskt perspektiv - De teorier som används i uppsatsen behandlar politiska beslut och påverkansmetoder genom pluralism (innebär att staten sätter inte upp några tillträdeshinder för intressegrupperna) och korporativism.Analys - Empirin finner gott stöd i teorin om den politiska och institutionella beslutsprocessen. Vidare får empirin störst stöd i teorin om pluralism. Dock är det inte enhälligt fastställt om en beslutsprocess är öppen för alla eller om det är resurserna som avgör tillträde. Den skandinaviska korporativismen och producentkorporativismen får ett relativt svagt stöd i denna uppsats.Slutsats - Pluralismens två sidor får störst stöd i uppsatsen.

Orsaksanalys och lösningsförslag vid fel vid kommunikation av växelläge

Detta examensarbete på C-nivå har genomförts i samarbete med Kongsberg Automotive i Mullsjö som utvecklar och tillverkar komponenter till fordons-industrin.Företaget har fått reklamationer på en växelväljare i deras sortiment och är en produkt som sitter i kundens Lastbilar och bussar. Felen har uppträtt relativt sällan men med tillräckligt stor marginal för att de ska klassas som allvarliga fel. Dessa fel är kopplade till den magnetarm som kommunicerar med transmissionen i fordonet och konsekvensen av dessa fel blir att fordonet blir obrukbart och måste bärgas bort.Syftet med detta examensarbete är att författaren på ett ingenjörsmässigt sätt ska angripa problemen med magnetarmen till växelväljaren på så sätt att grundorsaken bakom kan säkerställas. Målet för arbetet är att hitta dessa grundorsaker till varför magnetarmen går sönder, eller hoppas ur sitt läge, samt att ta fram en design som hindrar att problemen uppstår igen.För att strukturera arbetet har författaren använt sig av en problemlösningsmetod som heter Six Sigma DMAIC. Det är den här metoden som hela projektet och därmed rapporten är uppbyggt kring.Författaren kom fram till att grundorsakerna till problemen som uppstått med magnetarmen hade grundat sig i konstruktionen av de komponenter som sköter funktionen med produktens växelknappar.

Packningsstrategier för modularisering på chassi : En studie för att öka modulariseringen och flexibiliteten för packning av komponenter på Scanias lastbilschassier

Ett av de mest komplexa gränssnittsområdena på Scanias Lastbilar är gränssnittet mellan komponenter och ramsidobalkarna. Orsaken till detta är att det inte finns något standardiserat gränssnitt på hur infästningen av en rammonterad komponent ska ske, utan varje komponent har idag ett unikt gränssnitt mot ramsidobalken. Detta försvårar möjligheten till fri placering och speglingsbarhet längs ramsidobalkarna.Detta examensarbete har utförts i syfte att ta fram en beskrivning på hur en rammonterad modul bör utformas, vilka gränssnitt den ska ha mot ramen samt vilken standardiserad längdenhet den bör delas in i. Vidare har de komponenter och parametrar som påverkar chassikompositionen studerats för att få en bild över den problematik som finns när en flexibel chassikomposition ska uppnås. Examensarbetet behandlar komponenter mellan hjulhusen och de komponenter som studerats är bland annat: Trycklufttankar, SCR-tankar, ljuddämpare, tvärbalkar, bränsletankar och fjädring.Målet har varit att ge rekommendationer på hur dagens chassikomposition kan förbättras för att öka flexibiliteten och få en mer modulär produkt.Efter övergripande studier av dagens komponenter har ett koncept tagits fram på hur ett gränssnitt bör se ut för infästningen av en rammonterad komponent, var media ska dras och var fästen för påbyggnationer ska placeras.Resultatet visar att den första komponenten bör börja på ett avstånd av 675 mm från det teoretiska framaxelcentrumet i stället för de 700 mm som det är idag.

Fallrelaterad self-efficacy bland äldre hemmaboende personer med hemtjänst

Det här examensarbetet är det avslutande momentet i en kandidatexamen inom Industriell ekonomi med inriktning mot Industriell Logistik vid Luleå Tekniska Universitet. Ämnesområdet för arbetet är logistik och behandlar ruttplanering (vilket fordon skall köra på vilken väg) för halkbekämpning vid vinterväghållning. Examensarbetet har gjorts åt Företag C. Examensarbetets syfte är att kartlägga flödet av halkbekämpningsmedel från täkt till vägnät och se över val av transportsätt samt fordonstyp för halkbekämpning. Vid varje pådrag behövs 22,3 ton halkbekämpningsmedel på de två områden som inom ramarna för examensarbetet valts att studera närmare och en genomsnittsvinter beräknas motsvara 18 pådrag.

<- Föregående sida 4 Nästa sida ->