Sök:

Sökresultat:

133 Uppsatser om Lastbilar - Sida 2 av 9

Förslag till stomstabilisering av prefabricerad betong enligt Eurokod

På Scanias R&D-avdelning i Södertälje sker dagligen tester av deras fordon, både av Lastbilar och bussar. Många av provningarna kräver att fordonen är lastade för att kunna testa prestandan. Vid lastning av Lastbilar finns ett välprövat system, men när det kommer till bussar finns inget fungerande system för hur lastningen ska ske. Många olika varianter finns och i slutändan används den lösning som passar bäst för stunden. Avsikten med detta projekt är att kartlägga hur lastning ska kunna utföras på ett rätt sätt med avseende på säkerhet och hållbarhet, samt ta fram en ny flexibel konstruktion som medverkar till att lastning blir ett enklare moment.Vid avdelningen NB (Hybrid Technology Development) testas fordon dagligen.

Linjebalansering vid Scanias chassiverkstad i Södertälje:
en modell för samarbete över avdelningsgränser

Föreliggande rapport är resultatet av ett examensarbete vid Luleå tekniska universitet och Chalmers Tekniska Högskola utfört på uppdrag av Scania CV AB, Chassimontering av Lastbilar i Södertälje. För att säkra långsiktig produktion i Sverige måste Scania ständigt arbeta med att effektivisera tillverkningsprocesserna och öka produktiviteten. Samtidigt ökar efterfrågan på Lastbilar. Genom att hantera en högre produktionstakt utan ökad bemanning i produktionen stiger produktiviteten. Ett medel för att uppnå detta har varit att balansera flödet.

Genus i transportbranschen

Syfte: Att belysa transportbranschen ur ett genusperspektiv och då försöka tydliggöra varför en del flickor söker in på fordonsprogrammets transportutbildning. Metod: Vi har använt oss dels av den kvalitativa intervjun, dels av den kvantitativa enkätmetoden. Informanterna har varit elever på olika gymnasieskolor, gymnasielärare och personal som arbetar i transportbranschen. Resultat: Den faktor som påverkar eleverna, både pojkar och flickor, mest i sitt val är inställningen att lastbil det är något som män håller på med. De flickor som trots denna inställning väljer transport gör det pga ett stort intresse av Lastbilar och av chaufförsjobbet..

Interna elnät inom vindkraftsparker

I denna rapport presenteras olika koncept på hur utformningen av hållare till baklyktor kan se ut. Arbetet är ett samarbete mellan författaren och Specialkarosser AB.En mängd olika lösningar har utarbetats där det till slut uppenbarats fyra olika koncept på lösningar. Dessa olika lösningar har vägts mot varandra utifrån den metod som använts. Resultatet av dessa bedömningar blev ett koncept där tanken bakom lösningen är att utforma en kapsel som efterliknar det formspråk som finns på framlyktorna på Lastbilar, samt att den ska kunna kombineras med flera likadana kapslar för att få fler lyktor..

Koncept för hållare till baklyktor

I denna rapport presenteras olika koncept på hur utformningen av hållare till baklyktor kan se ut. Arbetet är ett samarbete mellan författaren och Specialkarosser AB.En mängd olika lösningar har utarbetats där det till slut uppenbarats fyra olika koncept på lösningar. Dessa olika lösningar har vägts mot varandra utifrån den metod som använts. Resultatet av dessa bedömningar blev ett koncept där tanken bakom lösningen är att utforma en kapsel som efterliknar det formspråk som finns på framlyktorna på Lastbilar, samt att den ska kunna kombineras med flera likadana kapslar för att få fler lyktor..

Opera i Stockholm, Frihamnen

I denna rapport presenteras olika koncept på hur utformningen av hållare till baklyktor kan se ut. Arbetet är ett samarbete mellan författaren och Specialkarosser AB.En mängd olika lösningar har utarbetats där det till slut uppenbarats fyra olika koncept på lösningar. Dessa olika lösningar har vägts mot varandra utifrån den metod som använts. Resultatet av dessa bedömningar blev ett koncept där tanken bakom lösningen är att utforma en kapsel som efterliknar det formspråk som finns på framlyktorna på Lastbilar, samt att den ska kunna kombineras med flera likadana kapslar för att få fler lyktor..

Framtagning av aktiva hinder för testbanor

Skellefteå Drive Center vill ha hjälp med att ta fram ett väjningshinder till deras testbana för fordon. Hindret ska kunna användas året om, bli ett överraskningsmoment för föraren, vara anpassat för både personbilar, bussar och Lastbilar samt får inte skada fordonet. I litteraturstudier undersöktes vilka hinder som finns på marknaden idag. Efter en bedömning mot kravspecifikationen fick en variant av vattenhinder högst betyg och valdes att utveckla. Resultatet blev ett hinder som under sommarförhållanden sprutar vatten och under vinterförhållanden snö.

Utredning av momentavvikelser vid Scania, Södertälje: en tillämpning av Sex Sigma-metodologin DMAIC

Detta examensarbete är utfört på Scanias Chassifabrik i Södertälje, där slutmonteringen av Lastbilar sker. Scania är världens fjärde största tillverkare av tunga Lastbilar och omsättningen uppgick under 2003 till cirka 50 miljarder kronor. Syftet med arbetet var att använda och utvärdera Sex Sigma-metodologin DMAIC för att utreda problemet med momentavvikelser i skruvförband på företaget. Målet var att finna orsaker till avvikelserna samt föreslå, och vid möjlighet även genomföra, förändringar i processen eller produkten för att eliminera de största källorna till avvikelserna. För att nå syftet har arbetet utförts systematiskt efter de olika faserna i DMAIC.

 Information Hold :  Ways of preventing information overload in Scania vehicles in critical traffic situations

De tekniska system som tävlar om förarens uppmärksamhet i bilar och Lastbilar ökar både i antal och komplexitet. Detta kanske inte är ett problem på en rak, lugn motorväg men minskar fokus på själva körningen och om något oväntat skulle hända kan konsekvenserna bli allvarliga eftersom föraren är distraherad och kan behöva ta in för mycket information på en gång.Syftet med projektet var att utveckla ett system för att presentera endast relevant och önskad information till förare av Lastbilar och bussar i kritiska trafiksituationer. Detta för att göra det möjligt för föraren att fokusera mer på körningen och därigenom göra den säkrare och bekvämare. Å ena sidan ska systemet upptäcka vilken typ av trafiksituation lastbilen befinner sig i. Å andra sidan ska det avgöra vilken typ av information som skulle vara relevant för föraren i den situationen.Med en litteraturstudie, insamlad statistik, intervjuer och författarnas åsikter som grund identifierades ett antal händelser (som telefonsamtal och förekommande varningar) som kan inträffa i förarhytten på en lastbil och hur mycket de vardera skulle öka förarens arbetsbörda (workload).

Skapande av karta för fordonsreglering med framförhållning

Utbudet av bra, täckande vägkartor som innehåller information om vägarnas lutningar är idag begränsat. Att skapa sådana kartor är också dyrt, då det kräver både arbetskraft och dyr utrustning. Tack vare en ny algoritm är det dock nu möjligt att skatta lutningen på en väg endast genom användandet av en enkel GPS-enhet och redan existerande sensorer i tunga Lastbilar. Genom att kombinera flera sådana mätningar för samma väg är det möjligt att få en bra skattning av vägens lutning.I detta arbete har ett system för att skapa vägkartor med lutning både implementerats och utvärderats. Resultaten visar att det är möjligt att skapa vägprofiler med lutningsinformation genom att använda redan tillgängliga sensorer.

Fossilfria godstransporter : En undersökning av alternativ till diesel som drivmedel för lastbilar

Our modern society is in many ways built with and dependent on fossil fuels, which are used for energy production as well as for transporting humans and goods. Without the oil, many of the things we take for granted would not be possible. During the last century, the use of oil has increased steadily and will probably keep increasing as the world population and the economic well-being for many people increase. Since the oil is a finite resource, we will have to find other fuels that can replace it if we want to keep the same rate of development in the future as the availability of petrol fuels will decrease with rising prices as a result. Furthermore, fossil fuels have the disadvantage that they produce harmful emissions when combusted and thus affect the climate and air quality locally and globally.

Fixering av Cross-beam på Fixed Caliper 22"

Denna rapport behandlar mitt examensarbete som genomfördes i samarbete med HaldexBrake AB. Haldex Brake AB håller på och utvecklare en ny generation broms åt Lastbilar.Uppdraget bestod av tre delar. Att ta fram lösningsförslag som säkerhetsställer beläggjärnetsplacering i förhållande ett beläggjärn så kallad Cross-beam. Att säkerställa att bultar monterasmed rätt åtdragningsmoment på 230Nm. Den sista tredjedelen av arbetet bestod i attpresentera lösningar som helt eller delvis eliminerar oljud, när olika komponenter med spel,slår i delar i okhuset.I projektet har flera olika principkonstruktioner tagits fram och genom Freddy Olssonutvärderingsmallar har sedan en primärkonstruktion utarbetats fram.I dem andra två resterande projektdelarna belyses lösningarna väldigt generellt av denanledningen att det kräver specialkomponenter..

Affärsmodellspåverkan vid införande av HCT i Sverige : Implikationer för fordonstillverkare vid förändrade villkor för styckegodstransporter

Syfte ? Studiens syfte är att öka kunskapen om hur fordonstillverkares affärsmodeller påverkas vid förändring av statliga regelverk genom att studera ett framtida införande av HCT i Sverige. HCT, High Capacity Transports, är ett samlingsnamn för Lastbilar som är tyngre och/eller längre än vad gällande lagstiftning tillåter. Regelförändringen övervägs för att sänka kostnader och miljöpåverkan. Metod ? Arbetet har genomförts i form av en case-studie.

Konceptkonstruktion med hjälp av topologioptimering

Den här rapporten handlar om det examensarbete som utförts mot Volvo 3P genom forskningsprojektet Viktor. Viktor är ett projekt som ska visa möjligheten med virtuell produktframtagning av gjutna komponenter. Volvo 3P är ett företag som utvecklar Lastbilar. Uppgiften har varit att visa möjligheten att använda topologioptimering som ett verktyg i konstruktionsfasen. Detta har gjorts med hjälp av ett case som erhållits från Volvo 3P.

Bladfjädrar i kompositmaterial

Detta examensarbete har bedrivits på Scania i Södertälje hos gruppen för bärande chassi, RTCB. Uppgiften har varit att utvärdera möjligheterna att införa bladfjädrar i komposit på framaxel med 7.5-8 tons axeltryck. Redan under 80-talet bedrevs ett utvecklingsprojekt på Scania med kompositfjädrar. 1990 lades det projektet ned främst för att det inte fanns någon lämplig serieproducent till kompositfjädrar, men även till följd av vissa problem med slagkänslighet i materialet och att det under den här perioden bedrevs många utvecklingsprojekt på Scania. Sedan mitten på 90-talet finns det i USA en serieproducent av kompositfjädrar till tunga Lastbilar på axeltryck av 6.5 ton, som bland annat levererar till några av de stora lastbilsmärkena på den Amerikanska marknaden.

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->