
Sökresultat:
183 Uppsatser om Laser radar - Sida 7 av 13
Visualisering av datafusionsbaserat störskydd : - För tillämpningar i civil flygledning vid avsiktlig radarstörning
Idag finns det ett flertal sätt att störa en radar, med vilket man kan uppnå olika mål. Till exempel kan man skapa kaos med så kallad mättad störning då den åstadkommer ett stort antal falska radarmålspår. Det går också att förvirra flygledningen genom att använda så kallad vilseledande störning som kan skapa falskmål som beter sig precis som riktiga flygplan. I militära sammanhang är man van att tänka i dessa banor och förväntar sig att utsättas för störningar. I civila tillämpningar förväntar man sig inte att få sin radar störd och har därmed inga rutiner för att hantera en sådan störning.
Utvärdering av metoder för framställning och kontroll av digitala terrängmodeller
Today there are many applications of digital terrain models (DTM) and the requirements of low uncertainty increases. Most of the DTM are produced with Global Navigation Satellite System (GNSS), terrestrial laser scanning (TLS), airborne laser scanning (ALS) and total stations. Guidelines for the preparation and verification of DTM are found in Swedish Standards Institute ? Technical Specifications (SIS-TS) 21144:2007 and SIS-TS 21145:2007. These were defined in collaboration between Swedish National Rail Administration, Banverket, and Swedish Road Administration, Vägverket, to satisfy the needs of requirement formulations in the production of DTM planning, design and construction. The purpose of this paper is to produce and control DTM over Åkermans kulle, located west of the University of Gävle, according to SIS TS 21144:2007 using GNSS with network-RTK, TLS and ALS.
Kvalitetskontroll av trafikmätningssystem ? En studie om noggrannheten hos induktiv slinga, slang, KomFram, video och radar i olika trafikmiljöer
This report is a study in voltagelevel in connection with regeneration of brake energy from the tramtype M31 in Gothenburg.In the act of braking, the tram M31 uses electrical braking where the electrical motors generates energy and if possible send it back to the overheadline, where other trams in the nearby can use this regenerated energy for its own driving force. In cases where no other energyconsumers are located in the same section, there is a resistance witch task is to convert this energy into heat. The regulation of this resistance appears to cause an increase in the voltagelevel into far too high levels.Investigations of the trams regulationequipment and its construction have been done. Further have measurements on the overheadline been performed in order to map the voltagevariations during a longer period of time.The result have been showing that the voltagelevel during regeneration often is as high as 880V-920V, more extreme values have not been observed in a large scale. The values are especially high compared to the nominal voltagelevel.
MONOLITH : TCP/IP kommunikation och seriell dataöverföring
Bofors UwS (Underwater Systems) har påbörjat utvecklingen av ett nytt centraliserat system för att koordinera alla torpedhanterare ombord på ett fartyg till en central enhet. Detta system måste kunna ta emot och i vissa fall sända data till de övriga delsystemen ombord på fartyget. För att lyckas med detta behöver de en kommunikationsapplikation till denna centrala enhet. MONOLITH är en prototyp av en sådan applikation. Dess huvudändamål är att demonstrera hur detta kan utföras och att testa enheter som kan kontrollera ett antal torpeder.
Automatisk identifiering av branter för orienteringskartor
Orientering är en sport som går ut på att besöka ett antal förutbestämda kontrollpunkter med hjälp av en karta. Orienteringskartan redovisar olika objekt som finns i verkligheten så som stenar, gropar, höjder och branter. Att tillverka en orienteringskarta är dyrt och tidskrävande. Omkring 120 000?150 000 kr och mellan 20?30 h/km2 fältarbete läggs ner på varje karta som skapas.
3D-skrivare ur ett tillverkningsperspektiv
I detta examensarbete har en studie genomförts av hur väl 3D-skrivning kan tillämpas i Volvo Cars i Skövdes produktion. En litteraturstudie har genomförts för att åskådliggöra de olika 3D-skrivningsteknikerna och deras användningsområde. För att på ett överskådligt sätt jämföra de olika teknikernas duglighet har en bedömningsskala utvecklad av Nasa använts. Denna skala benämns som Technology Readiness Level (TRL). Den teknik som bedöms som mest lämplig med avseende på fullskalig produktion samt prototyptillverkning är Selective laser melting (SLM).För att åskådliggöra fördelar med 3D-skrivare har en förenklad 3D-modell av Volvos cylinderblock I5D modellerats.
Dekoration av plasttallrikar
A group of two people, Jelena Durkan and Johan von Heideken, have worked together on an assignment from the company August Lundh AB. The company manufactures plastic products for all sizes of catering establishments. The basis for this thesis is a pre-study which shows that many of the users would be more drawn to the plates that the company manufactures, if there was a motif on the plates.This thesis will present the method of application for the motif that best benefits the company, with regard to the requirements placed on the motif, application method and the costs. The group found five relevant methods that were more carefully examined and compared to each other. Those are:Laser engraving, Hot-stamping, Injection molding, In-mould labeling and Pad-printing.The tools that have been used to solve this problem are: Requirement specification, QFD and OEE.
Datorsimulering av gruvlastare för funktionell testning
I denna rapport presenteras hur en simulatorlösning för funktionstestning av en gruvmaskin har tagits fram. Arbetet har skett i Atlas Copcos regi och består av tre delar: kartläggning i form av intervjuer, utvärdering av befintliga simulatoralternativ och slutligen val och implementation av lösning. Resultatet visar på en konceptuell prototyp, där en gruvmaskin visualiseras i en 3D-miljö tillsammans med en virtuell gruvgång. Detta möjliggör bland annat testning av autonom navigering, alltså att en gruvmaskin självständigt styr utifrån avläsning av tunnelväggar med hjälp av laser. Samtidigt tillåter lösningen också att kontrollvärden från olika sensorer, såsom vinkelgivare, kan hämtas ut ur simuleringen..
Bland barn, lasersvärd och lejon : Hur förhåller vi oss till och tar tillvara barns kulturella erfarenheter?
This essay, with the title: Among children, laser swords and lions. ? How do we approach and utilize the cultural experiences of children? is an approach to participate in a scientific discussion in the field of cultural experiences. This text is an attempt to show the importance of paying attention to, how children express themselves, and place their activities in social and cultural contexts. By doing so and approaching children and their activities with an intercultural point of view, I can use my new found knowledge and use it to stimulate their future learning progresses in different fields.
Implementation och prestandaanalys av radarsignalbehandlingsalgoritmer på GPU
Det här examensarbetet utvärderar om det är möjligt att använda en eller flera GPUs för att under realtidsförhållanden utföra radarsignalbehandling i ett pulsdopplerradarsystem. En kedja med radarsignalbehandlingsalgoritmer som används för att utföra detektion har implementerats med CUDA och sedan prestandaanalyserats med fokus på låg exekveringstid. Två CFAR-detektionsalgoritmer, CA- och OS-CFAR, har inkluderats i analysen. För CFAR-algoritmerna har flera alternativ formulerats och implementerats för att utvärdera hur de bäst kan anpassas för att exekvera på en GPU.Prestandaanalysen av de implementerade algoritmerna visar att det är möjligt för det tänkta systemet att använda grafikkort för att utföra radarsignalbehandlingen i realtid. Implementationslösningar har presenterats både för CA- och OS-CFAR som uppfyller tidskraven för systemet, i vissa fall med god marginal.
Modellering, identifiering och reglering av skannern i ett laserbatymetrisystem
The purpose with this masters thesis was to model the scanner in a system for laser bathymetry. The model was then used to develop a controller for the scanner so a good search pattern was achieved. Two different types of models have been tested, a physical model and a Black Box model of Box Jenkins type. The physical model has been derived from Lagranges equations. Identification experiments have been used to compute the Black Box model and to find the unknown parameters in the physical model.
Information för beslutsunderlag i trafiksituationer inom sjöfarten - hur hanterar vi den?
I detta examensarbete har jag undersökt förmågan hos nautiker att ta fram och tillgodogöra sig information från radar och ARPA för sitt beslutsunderlag i trafiksituationer. Syftet var att få förståelse i om fartygsbefäl haft svårigheter att få fram denna mycket relevanta information. Detta gjordes med hjälp av förstudier i form av intervjuer med erfarna fartygsbefäl. Dessa intervjuer gav kriterier som möjliggjorde analyseringen av 13 olycksfallsrapporter, vilket utgjorde litteraturstudien. Dessa rapporter var författade av engelska Department of Transport, Marine Investigation Branch(MAIB), Statenshaverikommission(SHK) och Sjöfartsverkets rapportserie(SjöfR).
Prediktering av skogliga variabler med data från flygburen laser : En jämförelse mellan multipla regressionsmodeller och k nearest neighbour-modeller
This study has the purpose of looking at the current and future position of record labels from a context involving the technological developments, while the opportunities for the artists are changing. As the actors inside them music industry find themselves in an ever changing climate where traditional supply chains are threatened by new technology, the record labels need to change the way they work in order to maintain their existence in the music industry. The study has been conducted by interviewing a number of people involved in the music industry, by using a qualitative method approach. The conclusion of the study shows that the traditional way of doing business by treating music as a product that makes revenue is gone. Instead the labels have to take on new roles formerly run by third parties in order to survive and be profitable, especially since artists can now in control of activities that used to be controlled by the record label..
Utveckling av biotopdatabas och tillämpning av landskapsekologisk analys i Huddinge kommun
På grund av ökad urbanisering och exploatering av grönområden i stadsnära miljöer fragmenteras och reduceras arters habitat vilket bland annat ligger till grund för den globalt minskade biologiska mångfalden. För att stärka och förbättra arters möjlighet till spridning i landskapet, och därmed säkra en hög biologisk mångfald, efterfrågas insamling av data och utveckling av nya metoder för att identifiera ekologiska kärnområden och för att analysera habitatnätverk. Syftet med den här studien är därför att 1) kartera och sammanställa biotoper i en biotopdatabas utifrån tolkning av infraröda flygbilder med digital stereofotogrammetri, 2) undersöka olika metoder att samla in data med hjälp av laser- och höjddata, och 3) att tillämpa landskapsekologisk analys på underlag i biotopkarteringen.Resultatet validerar att tolkning av infraröda flygbilder med digital stereofotogrammetri är en utmärkt källa för att kartera biotoper som medför en tolkningsnoggrannhet på 86 %. Valideringen av kateringen genomfördes med fältkontroller som utvärderades i felmatriser. En metod har även undersökts baserat på tidigare studier för att uppskatta busk- och krontäckning med hjälp av laserdata, men eftersom det saknas validering av resultatet bör den användas som en indikator för att visuellt uppskatta busk- och krontäckning i dagsläget.
Konstruktion av upprätningssystem för CICLoPE
Today there is no way of measuring or simulating turbulent flow in high Reynolds numberenvironments. The computational power required to simulate these conditions is not expectedto be available for several decades so instead the CICLoPE project aims at solving thisshortage by the construction of a long carbon fiber wind tunnel in which real measurementscan be made. To do accurate measurements it is of importance that the wind tunnel, 0.9 metersin diameter and 110 meters long, is as straight as possible.This master thesis treat the design and construction of a device which may be used to align thetunnel along a reference laser beam. A design is presented which allows the pipe to be alignedwithin about a quarter of a millimeter along its entire length. Contents span over severalscience fields such as physics, mechanics, control theory and electronics.The result is a theoretically correct design.