Sökresultat:
13 Uppsatser om Lagersystem - Sida 1 av 1
Byte av hissbeklädnad
Examensarbetet har utförts i sammarbete med Weland Lagersystem AB i Gislaved som är ett företag där smarta Lagersystem tillverkas. Weland Lagersystem AB säljer och monterar lagerhissar som lagrar artiklar i höjdled. De här hissarna är beklädda av paneler, monteringsskenor, dekorlister och hörnprofiler. Alla beklädnadsdelar förekommer i varierande storlek. Problemet med hissarna är att beklädnaden av dem är kostsam samt att delarna för beklädnaden är många att montera.Målet med arbetet är att undersöka om en beklädnad i plast kan bli mer kostnads- och monteringseffektiv än dagens lösning.
AUTOMATISERAD KONSTRUKTION APPLICERAT PÅ GRENSTÄLL
Examensarbetet har utförts på Weland Lagersystem AB i Gislaved som tillverkar och säljer Lagersystem. Företaget är en del i Welandkoncernen och ägs därmed av Weland AB. Arbetet handlar om att effektivisera konstruktionsprocessen på Weland Lagersystem AB, för produkten grenställ1. Konstruktionsprocessen består idag av ett flertal moment. Ett av dessa moment, som idag utförs manuellt och är tidskrävande, är skapande av geometriska modeller.
Effektivisering av intern materialhantering: En fallstudie utförd på Wire i Sandviken
Wire and Heating Technology i Sandviken önskade att undersöka de interna transporterna av material samt processen vid lagerläggning av färdigt material. Detta är ett område som inte har studerats i någon vidare utsträckning inom företaget och strävan var att åstadkomma förbättringar i processerna. Interna materialtransporter och lagerhantering faller under området intern materialhantering, vilket utgör ämnet för denna studie. Syftet med examensarbetet var att kartlägga och analysera de interna materialtransporterna samt lagerläggning för färdigt material. Studien identifierade arbetssätt som klargör hur samverkan kan förbättra en verksamhets interna materialhantering.
EDI: förmedling av beslutsstödjande information?
Electronic Data Interchange (EDI), är en e-handelslösning för organisationer som har funnits sedan tidigt 1970-tal. När organisationer använder sig av ett EDI-system innebär det att organisationens affärssystem som till exempel ekonomisystem, ordersystem eller Lagersystem utbyter information utan eller med minimal mänsklig inblandning. Denna uppsats syfte är att undersöka hur organisationer utnyttjar möjligheten att förmedla beslutstödjande information mellan deras affärspartners med hjälp av ett EDI-system. Undersökningen genomfördes med hjälp av kvalitativa intervjuer med fyra organisationer. Studien visar att organisationerna inte utnyttjar de möjligheter som finns med EDI-systemet i någon större utsträckning.
Logistik vid tillverkning av testprodukter, Mölnlycke AB
Denna rapport behandlar logistiska problem i samband med verksamhet for forskning och utveckling. Analys och utvärdering har skett på enheten för tillverkning av testprodukter på en av Mölnlyckes centrala utvecklingsenheter, APS. Enheten utvecklar fluffprodukter såsom blöjor och trosskydd.Arbetets syfte var bl a att utvärdera materialflöde och lagerverksamhet för att definiera olika behov av t ex lager, interna transporter och att föreslå ett nytt Lagersystem för en ny anläggning dit verksamheten inom ett halvår skall flytta. Verksamheten är i dagsläget uppdelad på två anläggningar.Analysen utgår från en verksamhetsbeskrivning ur vilken en kompletterande problemställningidentifierats. De grundläggande problem som urskiljts visade sig vara;? bristfällig dokumentation av verksamheten vad avser lagerbokföring och transporter.? bristfälliga rutiner vid materialhanteringen.? bristfälliga kommunikationer mellan personalen.Analyser och mätningar har utförts utifrån logistiska modeller och teorier.
Design och implementation av en Lagersystemssimulator
Prevas AB har utvecklat ett lagerhanteringssystem som kallas Snitcher Warehouse. Programmet körs på handdatorer och används av lagerarbetare för att underlätta det dagliga arbetet. Applikationen innehåller bland annat funktioner för att hantera gods som inkommer till lagret, det hanterar också flera olika typer av plocklistor samt funktioner för saldo och inventering. Lagerhanteringssystemet körs mot ett affärssystem som heter Movex/M3.Affärssystemet är stort och komplext samt innehåller många fler funktioner än vad Snitcher Warehouse har användning för. För att kunna demonstrera och felsöka applikationen behövs en uppkoppling mot affärssystemet samt tillgänglig testdata i det.
Extranet : Vad talar för respektive mot ett införande?
Nya begrepp sköljer ständigt över oss. Ett av de nyaste är Extranet. Ett Extranet är ett nätverk som består av ett företags interna nätverk där utvalda kunder och leverantörer har fått tillträde till viss information på nätverket. Extranet använder sig i regel av Internet-teknik. Jag har med det här arbetet försökt ta reda på vad som talar för respektive mot införandet av ett Extranet i ett företag eller en organisation.
Kapacitetsutnyttjande och begränsningar i påfyllnads- och plockprocessen : En fallstudie på Staples lagerverksamhet i Växjö
Bakgrund: Ett lager är en viktig del av de flesta värdekedjor. Stora ansträngningar har därför under de senaste åren gjorts för att finna optimala strategier för planering och kontroll av Lagersystem. För att uppnå en ökad produktion krävs det att kapacitetsutnyttjandet förbättras. Genom att planera sin kapacitet kan företag reducera kapacitetsbegräsningar, så kallade flaskhalsar, som är nyckeln till att förbättra produktionens kapacitetsutnyttjande.Syfte: Syftet med studien är att beskriva Staples nuvarande kapacitetsutnyttjande i påfyllnads- och plockprocessen. Vidare avser studien att identifiera kapacitetsbegränsningar inom dessa processer.
Ett korrekt värderat varulager : Har facklitteratur inom juridik och redovisning något bäst-före-datum?
Varulager är en omsättningstillgång, där några grundläggande begrepp inom värde-ringen av omsättningstillgångar är anskaffningsvärde, verkligt värde och lägsta värdets princip. Ett anskaffningsvärde utgörs av utgifter företaget har haft för att anskaffa varulagret. Verkligt värde innebär att värderingen av tillgången ska avspegla priset vid en tänkt marknadstransaktion vid värderingstidpunkten. När ett varulager skall värderas, värderas det till det lägsta av anskaffningsvärde eller verkligt värde, vilket utgör lägsta värdets princip (LVP). Enligt både forskning och fakta framstår varulagervärdering vara svårhanterbart, då flera faktorer behöver tas hänsyn till.
Mätuppdrag Volvo V60 hybrid : Med avseende på kundbeteende
Den växande konkurrensen mellan företag har medfört att dess försörjningskedjor blivit ett medel för att erhålla konkurrensfördelar. Genom ökat fokus på lägre kostnader, förkortad livscykel på företagens produkter samt en ökad efterfrågan har resulterat i att försörjningskedjan hos företag ökat i komplexitet. Denna ökande komplexitet har skapat ett behov av att identifiera problem i försörjningskedjan. Vidare har den ökande konkurrensen medfört att ett företags ledtid blivit en viktig parameter. Hos Make-to-Order (MTO, tillverka-mot-order)-företag kan en kort ledtid vara en avgörande faktor för att bli ordervinnare.
Utveckling av arbetsorganisation och verkstadslayout på
Duroc Rail AB
Examensarbetet är utfört på Duroc Rail AB som bedriver sin verksamhet på Notvikens industriområde i Luleå. Duroc Rail underhåller tåghjul vilket innefattar tre renoveringsförfaranden: svarvning av stommar, revision av lagerboxar samt omstomning av hjul. Vidare finns det tre olika typer av lager, sfäriska lager, cylindriska lager samt TBU lager. Dessa tre lagertyper kräver i sin tur olika maskiner och tillvägagångssätt för att utföra revisionerna. Syftet med examensarbete var att förbättra verkstadslayouten med fokus på materialhanteringen.
Effektiv materialförsörjning i en försörjningskedja hos ett MTO-företag: En fallstudie på ABB Components i Ludvika
Den växande konkurrensen mellan företag har medfört att dess försörjningskedjor blivit ett medel för att erhålla konkurrensfördelar. Genom ökat fokus på lägre kostnader, förkortad livscykel på företagens produkter samt en ökad efterfrågan har resulterat i att försörjningskedjan hos företag ökat i komplexitet. Denna ökande komplexitet har skapat ett behov av att identifiera problem i försörjningskedjan. Vidare har den ökande konkurrensen medfört att ett företags ledtid blivit en viktig parameter. Hos Make-to-Order (MTO, tillverka-mot-order)-företag kan en kort ledtid vara en avgörande faktor för att bli ordervinnare.
A study in capacity increasing measures in the warehouse at Thorn Lighting AB
Syftet med examensarbetet har varit att åstadkomma en kapacitetsökning i Thom Lightings lager i Landskrona. Målet var att bestämma hur en lämplig lagerlayout med ett smalgångsalternativ skulle se ut och hur mycket kapacitetsökning denna lösning skulle åstadkomma. Ytterligare en målsättning var att se över vilka rutiner som krävs för att skapa ett effektivt lager och slutligen göra en simulering som visar hur lagret skulle se ut och fungera.För att få inblick i existerande lagersituation och den förväntade lagersituationen har studier och datainsamling gjorts på företaget. Detta har gjorts genom intervjuer med berörda och statistikinsamling i existerande dokument. Materialet har översats i en modell vilken har simulerats i AutoMod?.Lagret består idag av ca 7800 pallplatser och innehåller kontinuerligt ca 1300 lagerförda produkter och lika många kundorderstyrda produkter.